Miralicia skrev 2010-08-07 00:29:36 följande:
Han kan nog ha reagerat på såväl sojaolja och solrosfrön, men jag lutar nog i första hand mot sojaolja av de två. Rena oljor är egentligen utan protein, men det kan finnas supersmå rester kvar som man kan reagera på om man är superkänslig ... och det har han ju hittills verkat vara. Men jag skulle väl testa vidare lite till än att bara provat med 1 skopa med AA innan jag drar några slutsatser av det.
Ja, precis. Lite prickar efter en skopa är inga prickar. Så vi testar vidare. Solrosfrön trodde jag skulle vara rätt safe, då solrosolja står på baskostlistor. Men vi är glada att vi vår se en prickfri glad son ibland. Då vet vi vad målet är!
Lillebror har allså fin, klar, icketorr hud emellanåt. När han får prickar river han sig, och har prickig hud med rivsår. Inte torr ens då, eller några stora eksem (vi smörjer med miniderm minst 2ggr/dag). Torr och eksemig var han däremot när han var runt två månader, innan jag hade tagit bort mjölk mm.
Min tolkning är att han inte har atopiskt eksem, utan att han reagerar på saker han får i sig. Därför kan jag bara inte acceptera läget som det är. Hur skulle ni gissa?