Inlägg från: FenomenaA |Visa alla inlägg
  • FenomenaA

Allergitråden

EL I skrev 2010-05-12 08:27:20 följande:
    vad skönt ändå att det gick bort så snabbt!! nu får han väl skärpa till sig :-P ja det är skönt. NÄr vi har tagit bort ALLA sädesslag på dietistens (och mitt ) förslag. VI ska hålla strikt sädesslagsfritt i 2-3 veckor nu sen är ju tanken att vi ska provocera med vete. Som det känns nu kommer jag INTE att göra det. Sen ska vi provocera med havre, råg och korn, ett i taget för att se vad han tål.
    Det låter som lite väl kort tid med 2-3 veckor, känner jag spontant. Nu är ju jag visserligen nybörjare som allergimamma, men den överläkare jag träffade sa att jag ska vänta 8 veckor efter att lillebror mår bra innan jag tar tillbaka livsmedel. Vad har ni andra fått för rekommendationer?
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-05-16 11:26:04 följande:
    Jag har gjort en lång glassgenomgång över vad olika sorters mjölkfria glassar innehåller utöver mölk: utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-ti... och för några dagar sen en liten sammanställning av godis "utan allt": utanallt.blogspot.com/2010/05/godis-som-ar-ut...
    Tack för ditt bloggande och alla råd! Just nu har jag ett uppdämt godissug, så dessa tips är perfekta. Jag hittade ovanstående choklad av Plamil för Kung Markatta, den var supergod. Jag blev mäkta förvånad när jag sedan i vårt skafferi hittade en förpackning som var identisk (inte snarlik som på dina bilder) Plamil för Life. Min man hade köpt den i vintras till mig, men jag såg att det var spår av soja så jag åt inget, sen blev den bortglömd (halväten av maken). Den var alltså helt identisk förutom texten på baksidan. Ekorrens syrliga har jag också hittat. Det är GULD att veta vad jag ska leta efter.
  • FenomenaA

Har just fått hem en massa choklad från goodstore. Med spår av soja... Så nu undrar jag såklart.... kan jag drista mig till att äta?

Lillebror (nio mån) verkar vara allergisk emot mjölk och ev sädesslag (det var när vi tog bort sädesslag som han blev bättre). Soja har jag uteslutit (sedan lillebror var 3 mån) för att "man ska det", inte för att han verkar reagera på det. Så är det galet eller okej att plötsligt äta en massa choklad med eventuella spår av soja? Larvigt nog är denna fråga viktig för mig (har ätit "utan allt" i sex mån).

• FenomenaA

Nu är jag här igen... och vill ta del av era kunskaper. Det är inget bra tecken. Lillebror är snart tio mån har haft problem med uslag och klåda från födseln. Jag och han utesluter mjölk, ägg, nötter, jordnötter, mandel, skaldjur, soja, fisk, kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker och alla sädesslag. Pricktest och RAST visar ingenting förutom sensibilsering emot jordnötter. Jag ammar honom och önskar att fortsätta med det så länge det passar oss båda. De senaste dagarna har jag haft tankar på att sluta amma, och de som känner mig vet att det är stort. Mycket stort.

Sedan ett par månader har jag alltså uteslutit även sädesslag från min och hans kost. Till en början var han helt bra i ca 14 dagar. Sedan dess har röda prickar kommit och gått, men den hemska klådan har uteblivit. Sonens läkare peppade mig och menade att prickar kanske inte är så farligt, om han inte lider av dem. Alla barn kan inte bli helt bra, sa hon. Det finns ingen anledning att utesluta soja- och jordnötssläktingar INNAN vi vet att han reagerar på dem. Visst, jag kände mig lite lugnare. Han var ju bättre. Jag slutade tom föra matdagbok, vilket innebär att jag var lugnare. Jag bad att få ersättning på recept, att laga mat på. Det blev Nutramigen 2 LLG, som vi sakta har fasat in. Nu äter han glatt gröt på Nutragmigen på kvällen, och jag blandar det ibland i hans mat.

Men nu är oron tillbaka! De röda prickarna kommer mer och mer ofta. De sitter på utsidan av armarna, kinderna, bröstet och ryggen. Klådan verkar värre igen, vi har behövt använda Tavegyl 2-3 ggr på en vecka (det var minst en månad helt utan).

Kan han tänkas reagera på Nutramigen 2? Jag har visserligen ätit småsaker utanför min diet, men med en viss tanke bakom valen. Kan det vara choklad? Äter det nu igen när jag hittat en mjölkfri.

Att sluta amma är inget lätt beslut för mig, det har alltid varit viktigt (för mig i min relation med mina barn, har inget med hur andra gör att göra) så det är ju inte mindre viktigt med en liten med eksem och klåda. Det lindrar så bra när han har det jobbigt (forsätter gärna amma tills han är över två år). Än så länge har min begränsade kost inte fått mig att vilja sluta amma, men känslan av att han inte blir bättre ger de tankarna. Byta ersättning? Prova baskost? Sluta amma? De verkar kanske som ett lätt val för en del, men inte för mig. Menar alltså inte att man ska/bör amma, utan att det betytt mkt för mig och mina barn.

• FenomenaA

mimpen, vilken otur vi har båda två! Tänk att våra gossars allergier är så svåra att klura ut. Hoppas att det lugnar sig för er.

• FenomenaA
    Snutten skrev 2010-07-08 20:01:54 följande:
     Det är inte möjligtvis så att han eller du har ätit någon frukt eller grönsak som skulle kunna vara boven? Alternativt något histmainfrisättande som kiwi? Det finns ju de som reagerar på Nutra om man är extremt känsligt mot mjölk. Be om att få testa en annan sorts ersättning.
    Inte vad jag vet, har rätt bra koll. Han har ätit persiko-päronpuré en gång, men problem är mer långvarit än så.
  • FenomenaA
    FenomenaA skrev 2010-07-08 20:12:10 följande:
    Inte vad jag vet, har rätt bra koll. Han har ätit persiko-päronpuré en gång, men problem är mer långvarit än så.
    Snutten skrev 2010-07-08 20:01:54 följande:
     Det är inte möjligtvis så att han eller du har ätit någon frukt eller grönsak som skulle kunna vara boven? Alternativt något histmainfrisättande som kiwi? Det finns ju de som reagerar på Nutra om man är extremt känsligt mot mjölk. Be om att få testa en annan sorts ersättning.
    Eller ja, jag har ju börjat dricka svart te m fruktsmak ur burkarna här hemma igen, efter lång period av rent grönt te. vet ej innehåll.
  • FenomenaA
    Mela78 skrev 2010-07-08 20:35:26 följande:
    Min dotter reagerar på choklad/kakao, med utslag och lite klåda. Kan du tänka dig att medvetet provocera med lite kakao/choklad för att se om det är det som är orsaken?
    Hmmm... ja. Jag kan ju utesluta och provocera i min kost iaf. Just Nutramigen 2 och choklad är väl de saker som har tillkommit som han/jag äter regelbundet. Fast kakao är jag nästan lika ofta innan också.
  • FenomenaA
    ViFrånLandet skrev 2010-07-08 20:58:31 följande:

Sonen (numera 11 mån) har fått diagnosen mjölkproteinallergi "på papper" och vi har fått nutra på recept. Han får den som välling på kvällen och älskar den! Kan man mån tro göra gröt på den också? Nu äter han Sempers mjölkfria men det blir ju lite dyrt i längden om man jämför med nutran eftersom vi får den på livsmedelshantering. Plus att han blir så oljig i avföringen av Semper, eftersom man ska tillsätta det...

Jag har börjat göra gröt till sonen på Nutramigen, rismjöl/intant risgröt (får på anvisning), rapsolja och katrinplommon- eller annan puré (annan puré är godast).
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-07-09 11:04:09 följande:
    Fru Fenomena, tåls inte soja så skulle jag i första hand gissa på alla sojasläktingar! Verkar tyvärr ett vanligt råd från läkare och dietister att det kan funka men de flesta som hängt här i trådarna de senaste åren har barn som tydligare reagerar på t.ex guarkärmmjöl som är mer. Finfördelat och lättare går in i tarmen än ärtor och de andra balkväxterma.
    Tack för svar! Sonen har aldrig reagerat på soja vad vi vet, men så har jag ju ätit i princip 100% fritt från soja och sojasläktingar sedan i dec också. Sedan vi började utesluta sädesslag så har vi dock börjat äta Shärs naturligt glutenfria pasta med isolerat ärtprotein (efter att ha pratat med läkaren). Finns det pasta utan sädesslag, soja, sojasläktingar och mjölk? Har inte hittat någon.

I annan form tror jag inte att jag äter sojasläktingar. Provade iof haricot verts i förrgårr...
Svar på tråden Allergitråden