Allergitråden
Har skrivit om min stora son förut men skriver kort igen:
vår stora son har haft problem med förstoppning/svårt att bajsa sedan han var 1 vecka gammal. Han är nu 4 år. Vi har haft alla tänkbara tester med olika lösande kost utan framgång, laktulos i hästdoser och nu äter han movicol. Han stod på mjölkproteinfrikost när han var runt 1½ år och ca 6 månader framåt. På dagis var det strikt mjölkfritt och vi hade mjölkfritt helt ett par veckor hemma sedan den övriga tiden så drog vi ner på mjölk kraftigt och hade det mest i maten osv. så egentligen har han alltid bara varit mjölkproteinfri i 2 veckor. Märkte ingen större skillnad dock.
Han har gjort glutentest 2 ggr men inget napp. I övrigt har de inte gjort några tester på honom.
Han är ganska liten för sin ålder (ska på 4 årskontroll på torsdag) och när jag mäter honom hemma så är han 100 cm och han väger runt 16.5 kg. Han är således inte så tunn men han är kort i växten. han följde sin kurva fram tills han var på 2½ årskontrollen då han gick ett steg nedåt. Om han är 100 cm som jag tror så fortsätter han lite nedåt, lite men ändå nedåt.
Han äter oftast väldigt dåligt. Han har svårt at koncentrera sig, svårt att sitta stilla. Han är ganska sen med motoriken och kan t ex fortfarande inte stå på ett ben mer än 1 sek typ. Han har inga utslag eller liknande. Klagar nästan aldrig på ont i magen men 1-2 ggr/år så får han "anfall" då han vaknar på natten; blek, kallsvettig, skakar, har jätteont i magen och kräks... då är han förstoppad.
Ursäkta att det blir långt, men vad tror ni?? Hur skulle ni gå vidare? Ge laxermedel och hoppas det ger med sig när han inte har andra symtom eller gå vidare med det? Ibland känner jag att det kanske är ok om han mår bra med laxermedel för han verkar ju inte ha andra problem men ibland känns det inte som något bra alternativ att behöva ge laxermedel varje dag i 4 års tid och troligtvis ännu längre nu då eftersom det fortfarnde inte funkar...
vi har försökt fasa ut movicolen men det funkar i 5-6 dagar och sedan bajsar han inte mer...han är dock aldrig HÅRD i magen, utan verkar bara inte få ut det. Konsistensen är bra....hmm
Jag vet inte vad man ska göra? Undrar om det har med motoriken i tarmarna att göra eller om det är nån allergi av något slag. Har gått på barn mott med honom sedan han var 6 månader och kontinuerligt sedan han var 15 månader, men det känns inte som om jag får så mkt hjälp. Känns mer som om de tycker det är ok så länge han bajsar med laxermedel. Jag känner att jag vill ha en förklaring till hans problem.