• Kavat

Allergitråden

Eligrabbarna skrev 2010-09-06 18:36:34 följande:
    Vet inte om stora killen är allergisk mot något eller om han "bara" har dålig tarmmotorik. Är det någon  här som själv eller har barn som "bara" har problem med förstoppning/trög mage?

Har skrivit om min stora son förut men skriver kort igen:
    vår stora son har haft problem med förstoppning/svårt att bajsa sedan han var 1 vecka gammal. Han är nu 4 år. Vi har haft alla tänkbara tester med olika lösande kost utan framgång, laktulos i hästdoser och nu äter han movicol. Han stod på mjölkproteinfrikost när han var runt 1½ år och ca 6 månader framåt. På dagis var det strikt mjölkfritt och vi hade mjölkfritt helt ett par veckor hemma sedan den övriga tiden så drog vi ner på mjölk kraftigt och hade det mest i maten osv. så egentligen har han alltid bara varit mjölkproteinfri i 2 veckor. Märkte ingen större skillnad dock.

Han har gjort glutentest 2 ggr men inget napp. I övrigt har de inte gjort några tester på honom.
    Han är ganska liten för sin ålder (ska på 4 årskontroll på torsdag) och när jag mäter honom hemma så är han 100 cm och han väger runt 16.5 kg. Han är således inte så tunn men han är kort i växten. han följde sin kurva fram tills han var på 2½ årskontrollen då han gick ett steg nedåt. Om han är 100 cm som jag tror så fortsätter han lite nedåt, lite men ändå nedåt.

Han äter oftast väldigt dåligt. Han har svårt at koncentrera sig, svårt att sitta stilla. Han är ganska sen med motoriken och kan t ex fortfarande inte stå på ett ben mer än 1 sek typ. Han har inga utslag eller liknande. Klagar nästan aldrig på ont i magen men 1-2 ggr/år så får han "anfall" då han vaknar på natten;  blek, kallsvettig, skakar, har jätteont i magen och kräks... då är han förstoppad.

Ursäkta att det blir långt, men vad tror ni?? Hur skulle ni gå vidare? Ge laxermedel och hoppas det ger med sig när han inte har andra symtom eller gå vidare med det? Ibland känner jag att det kanske är ok om han mår bra med laxermedel för han verkar ju inte ha andra problem men ibland känns det inte som något bra alternativ att behöva ge laxermedel varje dag i 4 års tid och troligtvis ännu längre nu då eftersom det fortfarnde inte funkar...

vi har försökt fasa ut movicolen men det funkar i 5-6 dagar och sedan bajsar han inte mer...han är dock aldrig HÅRD i magen, utan verkar bara inte få ut det. Konsistensen är bra....hmm

Jag vet inte vad man ska göra? Undrar om det har med motoriken i tarmarna att göra eller om det är nån allergi av något slag. Har gått på barn mott med honom sedan han var 6 månader och kontinuerligt sedan han var 15 månader, men det känns inte som om jag får så mkt hjälp.  Känns mer som om de tycker det är ok så länge han bajsar med laxermedel. Jag känner att jag vill ha en förklaring till hans problem.
    Det är nog tyvärr bara att ta bort ur kosten en längre tid. Och min fundering går även i hand håll annars mot vete eller något annat...
  • Kavat
    lemco skrev 2010-09-06 13:16:10 följande:
    ok,tack...hoppas det inte e gluten...är det vete i enagovällingen?
    vad kan dom äta för välling om dom är allergiska mot vete och mjölk och soya?
    Har du inte Nutramigen, Profylac eller liknande. Då kan man göra egen välling och berika, det gjorde vi.
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-09-04 12:56:27 följande:
    Jag är nästan helt säker på att hon ätit allt förutom pumpakärnor och tranbär.
    Mjölk tål hon ett par msk innan reaktion så jag vill inte tro att spår av skulle ge reaktion.

Om hon nu reagerar på spår av nötter måste hon vara extremt (?) allergisk då? Eller jo, varför inte. Hon är ju väldigt äggallergisk fast hon aldrig själv ätit ägg. Jag åt ju en del nötter och ägg under amningstiden fram tills att allergierna började uppenbara sig.
    Ni får väl se, men testa de andra sakerna separat först. Om jag var er så hade jag bett att få göra test på allergimottagning, då man kan få så allvarliga reaktioner.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-05 17:14:47 följande:
    Hej tjejer!!!

Behöver ha svar på en liten fråga! Minsta dottern (mjölk, soja ( sojasläktingar) vete (vetestärkelse ) och havreallergisk) fick smaka på ett risbröd som heter "spröda risbröd" från Oldana ?? igår. Efter det fick hon eksem på ena kinden+prickar på kinderna och runt munnen+haka+under näsan . Idag bajsade hon en rutten diarré blöja som verkligen stank!!
    Innehållsförteckning:
    råris, ris, potatisfibrer, socker och salt.
    Detta borde hon väl kunna äta ??
    Vi var hemma hos min mamma så hon kan likaväl ha hittat något hon inte tål att tugga på!!
    Lurigt, jag hade ju gissat på något annat än just risbrödet, om hon tål ris.

Min son som är superkänslig mot vete äter Friggs naturella riskakor utan problem! (Men de har mjölk i fabriken, fast inte i samma maskiner då jag frågade för något år sedan.)
  • Kavat
    Dalkulla74 skrev 2010-09-04 13:07:25 följande:
    Hej, nu är vi hemkomna från mallorca-semestern som var jätteskön . Tänkte berätta att det var relativt lätt att hitta mjölk- och äggfri mat i affärerna men däremot så verkar spanjorerna gilla att stoppa i soja helt onödigt (enligt oss med allergibarn iaf) ialla möjliga saker. I "ren" köttfärs trodde jag inte att man hade i soja men de gör de där. Nu reagerar barnen inte "farligt" mycket på soja så vi har sett lite mellan fingrarna på semestern. Vår son ville ju tex så klart ha glass i värmen så han har fått äta isglassar med soja i. Hans hy har varit lite sämre men det är svårt att veta om det beror på mycket bad i klor, solkräm, lite mindre av vanliga smörjningsrutinerna eller sojan han fått i sig. Jag skrev ett översättningskort till engelska, spanska och katalanska innan vi åkte och lyckades memorera en del ord innan jag fick plånboken stulen och kortet tyvärr också var borta men det gick bra ändå tycker jag. Men jag rekommenderar helt klart att man ändå tar med sig så mycket mat man bara kan i bagaget. Vi var jätteglada över att ha matjessill, kallrökt lax, korv, margarin, havremjölk, imat mm med oss !
    Härligt att höra att det gick så bra! Solig
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-09-05 21:27:04 följande:
    Måste höra vad ni tror...

Sonen hade 40 graders feber onsdag-fredag med kräkningar och diarréer, vägrade äta och dricka så han blev även uttorkad (kraftig förkylning sa de på akuten). Igår gav vi honom lite blåbärspuré men han fick inte i sig mer än max 2msk, utöver det drack han bra och åt lite melon, päron och banan (allt annat vägrade han fortfarande). På kvällen bajsade han helt plötsligt hårt, som cement, svart var det också! Vi började även ana små prickar på halsen och bröstet men vi tänkte inte så mycket på det just då... Han gallskrek hela natten inatt, ihopkrupen i fosterställning. Även idag har han skrikit mycket och haft ont i magen och inte bajsat en endaste gång... Nu ikväll var precis hela han prickig, små ljusröda prickar, från topp till tå, bokstavligt talat.

Nu till min fråga, tror ni magontet, bajset och prickarna beror på sviter från förkylningen eller kan det vara så att vi bör lägga till blåbär i får-inte-äta-listan?
    Man kan få närapå svart bajs av blåbär och det är även stoppande. Sen om han druckit dåligt och har feber så är det inte så konstigt att han blev förstoppad.
    Hoppas det var tredagarsfeber-prickar.
    Hur mår han nu?
  • Kavat

Lilleman har varit hur fin som helst i hyn större delen av sommaren. I fredags var vi på Öppna Förskolan och genast blir han skitkass i eksemen i ansiktet och vi smörjer och smörjer, men han är fortarande kass.
    Vi hade med oss egen fika så jag vet att han inte ätit annat, men kan ju dock tagit något i munnen, men annars lurar jag på om han kan reagera på luften. Känns som han fått i sig för även knäveck, ben mm är kassa. Så tråkigt att se att han blir så dålig av "ingenting" eller luftburet...

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-07 21:04:08 följande:
    Jag vet att jag egentligen vet men jag behöver just nu hjälp.... på fredagens begravning ska det serveras smörgåstårta och jag har redan klurat ut fyllningen men finns det någon form av bröd som C tål?
    sädesslag, mjölk, ägg, soja osv
    Jätteglad om någon skulle kunna pma mig då jag har lite för mycket för mig just nu
    lägger till UTAN bovete..

Jag vet inte något tyvärr om ni inte bakar själva..
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-09-07 22:09:08 följande:
    Är väl sojasläktingar i alla Garbos numera har jag för mig, tidigare var Quinoabrödet utan guar, men nu är det med & alla Frias är med vetestärkelse.

Enda köpebrödet som jag i nuläget vet om som är utan allt (mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, sädesslag, vetestärkelse) är väl Moilas flatbread, men hur det funkar till smörgåstårta vet jag inte, till pizzabotten funkar det ju utmärkt. Men det innehåller bovete och det tål väl inte C heller har jag för mig?
    Det senaste har det varit utan baljväxter igen. Men vet ej varför det fanns/finns två olika.

Om jag minns rätt så funkar inte bovete för C. Angel tålde de iaf inte.
  • Kavat

Syskon... Är lite här som för Trållmor, fast jag har inte riktigt så många barn så tätt! Dottern  5 år skrek och ville inte sova men hade inte typisk kolik så eftersom hon gick upp i vikt tyckte bvc att hon är normal och inte allergisk, och det litade jag på. Så hon var 1,5 när vi kom fram till att inte mjölk funkade. Senare togs även ägg och en hel del frukter bort.
    Sonen 3 år var ännu skrikigare och varenda gång jag var hos bvc klagade jag över att han inte sov, att han verkade ha ont, spydde mm, men nej, han var inte allergisk. När han var 6 mån sökte vi läkare ändå och när han var 10 månader så var mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg, korn borta ur kosten.
    Så vi har haft två barn som haft en jobbig första tid. Jag ville ha en bebis på riktigt att njuta av, som någon skrev. Nu sitter jag här med en liten på en månad. Hjärta

Oavsett om han har allergier eller inte (äter ju lite special själv redan från början) sä känns det som skit samma för nu har man koll. Man vet vad man bör ta bort om problemen kommer. Sen är man aldrig garanterad något.
    Jag är rätt övertygad att liten just nu inte får i sig något han inte tål, men han ska amma varannan timme nätterna igenom för det. Jag fick svamp i mjölkgångarna och det hämmade mjölken så han har inte gått upp riktigt som han skulle ha gjort, därav att han äter ofta. Så ja, visst har jag en nöjd och go bebis emellanåt, men jag hade nog varit lite piggare om han inte ätit fullt så ofta.

Har ju dessutom båda barnen hemma så det går inte att sova dagtid.
    De äldre barnen har ju lite olika allergier, men hemma äter vi ungefär samma. Förutom att dottern numera lever på ost. Drömmer Äter hon sädesslag så vet hon att hon måste vara jätte försiktig och de sitter en bit i från varandra vid matbordet, och det har hon haft koll på sen hon var 3 och sonens allergier uppdagades. Så på ett sätt är det lättare om de är lite äldre när man får syskon, men det beror ju på vilka allergier och hur man lever. Allt löser sig.

Det som jag ser framöver som kan bli jobbigt är att introducera gluten till honom då både jag och sonen på 3 år är så jätte känsliga. Har inte någon lust att ha matstänk av det runt om i köket, men det är ett senare problem.

Svar på tråden Allergitråden