mithrandil skrev 2011-02-16 21:08:48 följande:
Alrro: Tack!
ja, jag hade bestämt mig för att vänta och se vad som sägs imorgon när vi ska tillbaka. Blir jag inte klokare så kommer jag utesluta mjölk med eller utan deras hjälp.
K kavat: Ja, det är som du skriver, jag har ju redan misstänkt komjölk tidigare så det är den inriktningen jag är inne på. Mycket problem hon haft sen födseln skulle mycket väl kunna vara symtom på det.
Det enda som förvirrar mig är just det som läkarna hakar upp sig på. varför jag inte ser någon reaktion på vällingen. Kan det vara så att hon först efter flera timmar bli grinig eller liknande som gör att man inte hittar något direkt samband? Med ersättningen var det ju omedelbara reaktioner, kräkningar och diarre som kom bara nån timme efter, men vällingen kanske bara ger ökad tjurighet eller liknande?
Brukar barn bli kallsvettiga av att dricka välling/ersättning? Kanske det också är ett tecken på att hon inte tål, hon brukar ofta bli svettig så att det i princip rinner om henne och hon kan nästan aldrig ligga still när hon äter sin välling heller för den delen. vrider sig och sparkar med benen och gråter ibland. Min mamma brukar säga att hon måste ha myrkryp i benen för att hon aldrig kan vara still.
Det blir ju större mängd "ren" mjölk i ersättning eftersom ersättning är "anpassad mjölk" medan i välling så utgör mängden "ren" mjölk betydligt mindre andel eftersom den även utgörs av mjöl (i princip utspädd gröt) även om du till synes har lika stor mängd.
Så inte så jättekonstigt med större reaktion från ersättningen än från vällingen tycker jag. En viss mängd så blir det främst sena reaktioner, men blir det för mycket så blir det även snabba reaktioner (tänk ett glas som fylls på, en viss mängd går bra men blir det för mkt så rinner det ut över bordet också).
Här hemma så så kunde dottern på slutet innan jag tog bort mjölken helt äta lite turkisk yoghurt lite då och då utan några väldigt uppenbara problem - om hon inte hade fått en massa annat med mjölk i samma dag/dagen innan, men hon klarade inte av vanlig mjölk eller grädde som var med i matlagningen, eller vanligt smörgåsmargarin etc över huvud taget. Men det märktes snarast störst skillnad på när vi hade tagit bort mjölken och sen testade att provocera, mycket diffusa symtom som vi inte direkt hade tänkt på tidigare som allergirelaterade som dök upp igen när vi återinförde.
Här var dottern ofta så att hon ville äta/amma om hon fått i sig något eftersom hon troligtvis upplevde att det lindrade mot magontet att fylla på i magen. Kan ju vara så för din dotter också, att hon äter för att lindra, men att hon samtidigt får ont av det och därför vrider sig.
Kallsvettig tycker inte jag absolut inte låter bra. Det är definitivt inte normalt att bli kallsvettig av att äta något. Tycker det mycket väl kan vara ett tecken på att hon inte tål det. Kallsvettig kan man tex ofta bli i samband med anafylaktiska reaktioner med systempåverkan i form av blodtrycksfall mm (nu säger jag ju inte att hon får anafylaktiska reaktioner, men det är ett tecken på att det är något som inte riktigt stämmer om man nu blir kallsvettig varje gång som man äter en viss sak).