crazy hannah skrev 2011-02-10 08:23:14 följande:
Hej...
Nu när äntligen barnen blivit allergi fria så är det kanske min tur SUCK,,,
Lite frågor om glutenintolerans... Skall på måndag göra en sigmoideoskopi för att utreda mina symptom=
diarre i över fyra veckor ca 3-5 gr per dag med något undantag
viktnedgång utan anledning ca 7 kg på 3 månader och 13 på 9 månader
nedstämdhet
trötthet
uppblåst mage sedan diarrerna startade
magkramp
ont i magen mer efter mat (med gluten i) tills jag gått på to eller till jag f¨tt pruttat klart
har säkert glömt nått men ändå--
Igår testade jag själv att äta helt glutenfritt och upplevde förbättring med en gång var det bara en slump d¨det kändes som att problemen snabbt gick över eller kan det faktiskt ha hjälpt så snabbt. Jag bajsade endast en gång i går och då var det n'stan normalt, hade bara lite ont i magen precis innan jag gick på toa på kjvällen. visserligen var det D imorse...
Nån som vet hur snabbt en glutenfri kost kan hjälpa samt utreds glutenintolerans vi sigmoidseoskopi? eller tror läkarna kasnke mer på ibs eller nått liknande.. ?
TAcksam för svar/förslag/råd/
//Hannah
För det första så blir jag förvånad över att de inte har tagit blodprov för att kolla för glutenintolerans. Det tycker jag borde vara en av de första åtgärderna för att se om man får nån indikation från det. Eller har de tagit prov för det och det inte visar något?
Gluten utreds genom att man först ta ett blodprov för att se om det finns antikroppar mot gluten i blodet. Visar det förhöjda värden så går man vidare genom att göra en gastroskopi där man går ner med en kamera genom matstrupen och vidare genom magsäck för att se hur tarmen ser ut i tolvfingertarmen och översta delen av tunntarmen om tarmluddet är påverkat (dvs om tarmen är slät eller luden på insidan, vid celiaki så blir tarmen slät eftersom tarmluddet försvinner).
Gluten ska man inte ta bort ur kosten innan man utrett, för då visar det inget på proverna. Och ska man sen kunna få en ordentlig diagnos så måste man börja äta gluten i rätt stora mängder under rätt många veckor.
(Sen finns det visserligen ett litet antal som inte visar så mycket på blodproven, och som vuxen kan man ju testa på egen hand om besvären blir bättre på glutenfri kost - men det är bra att se till att få blodprov taget och om det visar förhöjda värden genomföra gastroskopin för att kunna få en ordentlig diagnos på pappret. Dels eftersom celiaki innebär en livslång diet, och om man slarvar med det så kan det i sin tur ge följdsjukdomar. Men även så ger en celikaidiagnos invaliditetsersättning från sjuk-och olycksfallsförsäkringen om man har en sån och i visssa (numera är det väl bara ett fåtal kvar) landsting så ges det ett mindre bidrag för merkostnaderna som glutenfri kost innebär eftersom man som vuxen inte får subventionerat genom livsmedelsanvisning.)
Har de inte tagit blodprov för celiaki på dig så KRÄV att få göra det, och är det osäkert resultat på det (dvs att det är över normalvärde, men inte tillräckligt högt för den nivå där man nivå då man brukar göra gastroskopi skulle jag försöka tjata mig till mig en gastro ändå med tanke på dina besvär. Men tänk på att äta gluten ända fram till du tagit blodprov. Sen vad gäller gastrosskopi så har jag för mig att de säger att man måste ha ätit gluten nästan ända fram till gastron, testar man att ta bort gluten innan så får det inte ha gått mer än max 14 dagar mellan att man tar bort gluten och att man gör gastron.
Men känner du att då mår dåligt av gluten så kan du fortfarande dra ner på glutenintaget även om du väntar in blodprov och ev gastro - att du behöver ju inte äta såväl pasta, vanligt bröd mm mm mm utan kan dra ner på till ganska små mängder - typ skippa pasta och vanligt bröd till smörgåsar men reda såser med vetemjöl, ta ett mariekex eller så till kaffet, panera med lite mjöl eller ströbröd etc.
En föreläsare som jag hade i skolan sa ang celiaki att det räcker egentligen med ½ smörgås 1 gång i veckan för att tarmen ska hållas konstant förstörd/påverkad.
Vid en sigmoideoskopi så går de in genom ändtarmen med en liten kamera i änden på en "slang" och där de undersöker hur det ser ut i den nedersta delen av änd- och tjocktarmen. Man utreder inte glutenintolerans genom det. Gluten påverkar i tolvfinger- & tunntarm.
(Alternativa tarmundersökningar är koloskopi där de undersöker hela tjocktarmen fram till övergången till tunntarmen eller gastroskopi som jag nämnde ovanför. Största delen av tunntarmen når man bara genom att göra en kapselbiopsi där man får svälja en liten kapsel med en kamera i som tar bilder på vägen igenom som den sänder till en liten mottagare.)