Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Kavat skrev 2011-02-02 14:04:45 följande:
    Föresten är det någon mer här i Göteborgsområdet som vill träffas? Älsklingen, bodde inte du i närheten?

Hojta till i inboxen i så fall! Har inte full koll på vart alla bor.
    Jag vill ju träffas igen, men det är ju som sagt lite långt till Gbg för att åka över dagen eller så bara.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-02 18:00:26 följande:
    Solig Äsch då, du vet vart det finns sängplats. Flört
    *Funderar på att ta familjesemester* - dvs ta semester på egen hand från familjen

Gick det bra hos läkaren idag förresten? Hoppas att du begrep ungefär mina tankar om intyget och att ni fick till något bra nytt
  • Miralicia

Plamils choklad? Den finns i flera varianter och där förpackningarna är i princip identiska - ena varianten distribueras här i Sverige av Kung Markatta är mjölkfri men kan tydligen numera innehålla spår av soja Obestämd (innan var den sojafri också) medan den andra distribueras av Life Products och har sojamjöl i innehållsförteckningen. Jag har nog kvar ett par gamla bilder i mitt galleri på de olika varianterna, men Fenomena har jag för mig det var såg den med soja i helt identisk föpackning förutom namnet på distributören för någon månad sedan.

• Miralicia

Hela majskorn som kommer ut är ju inte alls ovanligt bland barn eftersom passagen genom matsmältningen ofta går rätt snabbt så de inte hinner brytas ner i samma utsträckning som övriga föda, men sen får man ju fundera lite kring övriga omständigheter också - om det bara är en del hela majskorn så är det ju ingen fara, men om det är i kombination med illaluktande diarréer eller andra symmtom så kan man ju vara lite teveksam till om det bara är svårnedbrytbart.

Ett litet tips för att undvika majs är att använda sig av arrowrot för att reda tex såser med (blir mkt bättre än att reda med rismjöl). Arrowrot finns i glasburkar i kryddhyllan. Är naturligt fritt från gluten, kommer från en ört som bla finns i västindien (men jag gillar inte att Santa Maria skriver att det passar bra vid "glutenallergi" på burken).
    Sen kan man även använda taipokastärkelse istället för majsstärkelse - hittas dock tyvärr enklast i asiatiska butiker eller hälsokost (dock svårt/omöjligt att hitta något särnärmärkt men jag har inte kännt av några besvär av den jag köpt i en Thaibutik)

• Miralicia
    saffe skrev 2011-02-05 11:19:26 följande:
    Tack för tipset om Arrowrot! Jag hade ingen aning om att det fanns och att man kunde använda det till redning.. Då kan jag slänga majsstärkelsen nu! Hur mycket på ett ungefär går det åt, till att reda en sås t.ex? det är ju inte mycket i den där glasburken...
    Vet inte om det går att få tag på i större förpackningar om man kan handla via någon som har storköksförpackningar - Angel, du som brukar handla såna, vet du om de har arrowrot också?

På burken står det 1 msk till 1 liter soppa, 1-2 tsk till 2-3 dl sås
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-02-05 11:30:11 följande:
    Vet inte om det går att få tag på i större förpackningar om man kan handla via någon som har storköksförpackningar - Angel, du som brukar handla såna, vet du om de har arrowrot ocksåmajsstärkelse

På burken står det 1 msk till 1 liter soppa, 1-2 tsk till 2-3 dl sås
    Att jämföra med Maizena majsstärkelse så är rekommendationerna där 3 msk till 1 liter soppa & ½ msk till 1 dl sås, så det behövs mkt mindre arrowrot än Maizena för att reda
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-02-06 17:50:47 följande:
    Nu har jag suttit och läst igenom HELA min blogg (har en låst blogg som dagbok eftersom man så lätt glömmer) från det att vi tog bort vete i mars (då hade vi sädesslagsfritt, mjölkfritt och sojafritt) fram till juli, alltså 4-5 hela månader. Vi gav honom inte heller då råg, korn eller havre och inte heller glukossirap.

Det finns INGET som helst mönster i när han var vaken på natten och inte. Han sov bra någon vecka här och där, men sedan var han vaken 1-4 timmar i flera veckor igen. Det finns inte heller något mönster i hans röda kinder som kunde komma närsomhelst, för att inte tala om hans hemska humör.

Det är detta som gör mig så förvirrad. Trots den strikta dieten så blev han inte bra...och nu när han ändå får soja så är det ingen skillnad...
    Matdagbok? för att se om det kanske kan gå att se något annat samband mellan något han äter och hur han sover. Kan ju vara så att det är något annat som inte hör till "de vanligaste" och som man heller inte äter varje dag - om det är något allergirelaterat
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-02-08 14:43:44 följande:
    En annan fråga: Hur vanligt är det att man reagerar på broccoli? Vi har precis introducerat det här hemma och lilleman är som sagt inne i en hemsk period just nu. Tror inte det är det som gör det men skulle vara intressant att veta om det finns några här inne som är/har barn som är allergiska mot det. Likaså blomkål, det är nämligen nästa grej att utöka menyn med...
    Inte så värst vanligt skulle jag vilja säga. Såväl broccoli som blomkål brukar ingå om man har en lite utökad baskost, dvs en kost fri från mjölk, ägg, soja, ärtor, bönor, jordnötter, spannmål, kyckling, fisk, nötter, stenfrukter (mandel, äpple, persikor, nektariner, plommon etc), konserveringsmedel och konsistensmedel samt även utan en del vanliga livsmedel som ofta orsakar reaktioner av ena eller andra orsaken (allergireaktioner, histaminreaktioner etc) som tex tomat, citrus, jordgubbar, kiwi.
  • Miralicia
    crazy hannah skrev 2011-02-10 08:23:14 följande:
    Hej...

Nu när äntligen barnen blivit allergi fria så är det kanske min tur SUCK,,,

Lite frågor om glutenintolerans...  Skall på måndag göra en sigmoideoskopi för att utreda mina symptom=

diarre i över fyra veckor ca 3-5 gr per dag med något undantag
    viktnedgång utan anledning ca 7 kg på 3 månader och 13 på 9 månader
    nedstämdhet
    trötthet
    uppblåst mage sedan diarrerna startade
    magkramp
    ont i magen mer efter mat (med gluten i) tills jag gått på to eller till jag f¨tt pruttat klart

har säkert glömt nått men ändå--

Igår testade jag själv att äta helt glutenfritt och upplevde förbättring med en gång var det bara en slump d¨det kändes som att problemen snabbt gick över eller kan det faktiskt ha hjälpt så snabbt. Jag bajsade endast en gång i går och då var det n'stan normalt, hade bara lite ont i magen precis innan jag gick på toa på kjvällen. visserligen var det D imorse...

Nån som vet hur snabbt en glutenfri kost kan hjälpa samt utreds glutenintolerans vi sigmoidseoskopi? eller tror läkarna kasnke mer på ibs eller nått liknande.. ?

TAcksam för svar/förslag/råd/

//Hannah
    För det första så blir jag förvånad över att de inte har tagit blodprov för att kolla för glutenintolerans. Det tycker jag borde vara en av de första åtgärderna för att se om man får nån indikation från det. Eller har de tagit prov för det och det inte visar något?

Gluten utreds genom att man först ta ett blodprov för att se om det finns antikroppar mot gluten i blodet. Visar det förhöjda värden så går man vidare genom att göra en gastroskopi där man går ner med en kamera genom matstrupen och vidare genom magsäck för att se hur tarmen ser ut i tolvfingertarmen och översta delen av tunntarmen om tarmluddet är påverkat (dvs om tarmen är slät eller luden på insidan, vid celiaki så blir tarmen slät eftersom tarmluddet försvinner).

Gluten ska man inte ta bort ur kosten innan man utrett, för då visar det inget på proverna. Och ska man sen kunna få en ordentlig diagnos så måste man börja äta gluten i rätt stora mängder under rätt många veckor.
    (Sen finns det visserligen ett litet antal som inte visar så mycket på blodproven, och som vuxen kan man ju testa på egen hand om besvären blir bättre på glutenfri kost - men det är bra att se till att få blodprov taget och om det visar förhöjda värden genomföra gastroskopin för att kunna få en ordentlig diagnos på pappret. Dels eftersom celiaki innebär en livslång diet, och om man slarvar med det så kan det i sin tur ge följdsjukdomar. Men även så ger en celikaidiagnos invaliditetsersättning från sjuk-och olycksfallsförsäkringen om man har en sån och i visssa (numera är det väl bara ett fåtal kvar) landsting så ges det ett mindre bidrag för merkostnaderna som glutenfri kost innebär eftersom man som vuxen inte får subventionerat genom livsmedelsanvisning.)

Har de inte tagit blodprov för celiaki på dig så KRÄV att få göra det, och är det osäkert resultat på det (dvs att det är över normalvärde, men inte tillräckligt högt för den nivå där man nivå då man brukar göra gastroskopi skulle jag försöka tjata mig till mig en gastro ändå med tanke på dina besvär. Men tänk på att äta gluten ända fram till du tagit blodprov. Sen vad gäller gastrosskopi så har jag för mig att de säger att man måste ha ätit gluten nästan ända fram till gastron, testar man att ta bort gluten innan så får det inte ha gått mer än max 14 dagar mellan att man tar bort gluten och att man gör gastron.

Men känner du att då mår dåligt av gluten så kan du fortfarande dra ner på glutenintaget även om du väntar in blodprov och ev gastro - att du behöver ju inte äta såväl pasta, vanligt bröd mm mm mm utan kan dra ner på till ganska små mängder - typ skippa pasta och vanligt bröd till smörgåsar men reda såser med vetemjöl, ta ett mariekex eller så till kaffet, panera med lite mjöl eller ströbröd etc.
    En föreläsare som jag hade i skolan sa ang celiaki att det räcker egentligen med ½ smörgås 1 gång i veckan för att tarmen ska hållas konstant förstörd/påverkad.

Vid en sigmoideoskopi så går de in genom ändtarmen med en liten kamera i änden på en "slang" och där de undersöker hur det ser ut i den nedersta delen av änd- och tjocktarmen. Man utreder inte glutenintolerans genom det. Gluten påverkar i tolvfinger- & tunntarm.
    (Alternativa tarmundersökningar är koloskopi där de undersöker hela tjocktarmen fram till övergången till tunntarmen eller gastroskopi som jag nämnde ovanför. Största delen av tunntarmen når man bara genom att göra en kapselbiopsi där man får svälja en liten kapsel med en kamera i som tar bilder på vägen igenom som den sänder till en liten mottagare.)
  • Miralicia

Kom just hem efter att ha jobbat i snöovädret och måste sova, återkommer både till de som ropade på mig om kyckling vs ägg & kyckllingfoder samt om biogena aminer när jag fått sova lite.

Svar på tråden Allergitråden