Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Maddisen80 skrev 2011-02-11 16:43:35 följande:
    igår fick jag akut ont i magen och illamående vet inte vad de kan vara ,jag åt grillad kyckling de är allt ;/
    Vad var det i kryddblandningen/marinaden då? Varierar vad de innehåller. Inte helt ovanlgt att de innehåller veteemjöl i kryddblandningen, men det finns de som är utan också
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-02-11 20:07:16 följande:
    Någon som har tips på hur man får bort böväckseksem i knä- och armväck? Har smort med kortison men de tycks inte bli bättre =( Har även provat med locobase och vanlig miniderm utan vidare resultat...
    Hur har du smort med kortison? Det är en viktagare fråga än att man har smort med kortison.Det kan ta ett tag att smörja bort eksem och just böjvecken är extra mottagliga och kan ta lite längre tid genom att de hela tiden "retas" där genom att böjas ihop och sträckas ut. Kortison ska man inte hålla på och "dutta" med lite då och då, utan genomför en ordentlig smörjkur som sen successivt trappas ut så att huden faktiskt hinner läka ut.

Oavsett vad du smörjer med i övrigt i form av kortison så är mjukgörande A och O, att smörja generöst med mjukgörande många gånger per dag för att hålla det mjukt och smidigt.

Vid de tillfällen under dagen som man smörjer även med kortison så ser man till att smörja med kortisonet först och sen får det torka in så att det kommer åt i huden och hinner börja verka innan man smörjer med mjukgörande över.

Vet inte vad du har för kortison, men det är bra att börja med någon klass II-kortison som t.ex. Locioid (receptbelagd). Den smörjer du med morgon och kväll så länge som eksemet är rött och ser då till att verkligen smörja in det i själva eksemen och inte bara stryker på ytan. När det röda i eksemen lagt sig så går du över till att smörja en gång per dag  med klass II-kortison och en gång per dag med receptfri kortison (t.ex. Hydrokortison eller Mildison) i ca en vecka. Därefter går du över till att bara smörja med receptfri kortison i ca en vecka, sedan trappar ner det till att smörja en gång per dag med receptfri kortison och sen glesar ut det till en gång varannan dag, en gång var tredje dag osv innan du avslutar kuren med kortison.

Och under hela tiden massor av mjukgörande flera gånger per dag.

Man ska alltså hålla på att smörja ett tag även efter att själva eksemen slutar synas så att huden hinner läka ut ordentligt och hinna återhämta sig lite. Om man bara duttar lite då och då med kortison så att eksemen inte längre syns är det lätt att de återkommer så snart man slutar smörja eftersom det då behövs så lite irritation  för att de ska blossa upp på nytt.
  • Miralicia

Orkar inte citera eftersom det var så många olika inlägg som diskuterade ägg-kyckling, men ska försöka få med så mycket som möjligt ur minnet (både ur tråden och om kyckling då jag sitter vid ny dator så jag har inte tillgång än till alla braiga länkar jag sparat från tidigare googlingar).

Ang koppling kyckling och andra födoämnesallerier så är det så att det förekommer en lång rad av olika av de vanliga allergenerna i kycklingarnas foder. I varje fall de konventionellt uppfödda föds upp rätt kraftfoderintensivt och för att de ska kunna växa snabbt så deras foder är rätt proteinintensivt. För att proteinberika så används rätt mycket olika saker - ägg, soja, jordnötter, baljväxter av andra slag, fiskmjöl, majs, vete, musselskal mm mm mm.  Konventionellt uppfödda kycklingar utfodrades i varje fall tidigare nästan uteslutande med fiskmjöl under fösta dagarna, har inte riktigt uppdaterat mig på den fronten senaste tiden.

Det gör att om man är väldigt känslig så kan man reagera på det som kycklingen har ätit så att det finns lite proteinrester kvar i kycklingköttet. Konventionell slaktkyckling utfodras rätt intensivt under några veckor (har för mig att de brukar vara 6-8 veckor vid slakt) med till stor del proteinfoder för att de ska lägga på sig så mycket muskelmassa (dvs kött) som möjligt. Det gör att ev proteinrester kan bli större i kyckling än övriga köttdjur som till större del utfodras med grovfoder. Sen kan ibland kycklingfoder berkas med krossade äggskal för kalktillskott och då kommer det med lite äggprotein från äggvitan som varit i kontakt med skalen.

Att som äggallergiker reagera på kyckling är väl inte så vanligt, det ska tydligen vara vanligare att reagera på kyckling som fiskallergiker eftersom så gott som all konventionellt uppfödd kyckling föds upp på fiskmjöl, men sen varierar sammansättningen av fodret betydligt mer (vet inte om det ändrats mer på senare tid - i varje fall vad gäller svensk kyckling så har jag för mig att man gått ifrån fiskmjöl mer och mer - men utländsk kyckling är det väl vanligtvis fiskmjöl som gäller).

Majskyckling föds upp på till största delen (snudd på uteslutande?) majs, så känner man sig osäker på kyckling så kan man börja med att testa majskyckling då den har ätit mindre olika saker under sitt liv.

Ekologisk kycklling äter också en blandning av foder, bara det att det är ekologiska råvaror i fodret och inte lika bearbetat och proteinintensivt så att de växer långsammare. Har för mig att jag läst nån stans att ungefär hälften av den ekologiska kycklingen föds upp med rätt så mycket (ekologisk) soja i sitt foder. Så ur det perspektivet så kan det nästan vara smartare att testa majskyckling först innan man testar eko-kyckling om man misstänker proteinrester i fodret.

Var lite grand i varje fall för att försöka reda ut det här med kyckling och ägg (och andra allergier)

• Miralicia
    2små2stora skrev 2011-02-11 22:25:33 följande:
    Med tanke på hur lite kyckling det är i maten så vore det konstigt om han reagerat på dem. Men faktum är att han inte har kräkts i dag och somnade redan kl 20. 
    Dessa två är det som han har fått prova ca 1 tsk och båda gångerna kräktes han mängder från 1 tim efter maten tills han somnade vid 21. 

www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...

www.semperbarnmat.se/produkter/varmratter/fra...
    Det är ju pasta i den första så det är ju från den som äggspåren kommer ifrån i den.
    Den andra är det ju ärtor i, så det kan ju vara koppling till soja?

Om man ska ta på det vanligaste - mjölk, ägg & soja

Tror snarare på det än på kycklingen i sig
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-02-12 00:07:46 följande:
    Som vanligt får jag ett utförligt och bra svar, tack Hjärta

Vi har bara smort några dagar än så länge så jag antar att jag får ha lite is i magen och fortsätta smörja helt enkelt... För den delen är jag osäker på om sambon verkligen smort honom ordentligt de kvällar jag vart på jobbet, det måste jag fråga honom!

Vi har Emovat, står medelstark steroid på tuben, räknas det som klass II? Och så mjukgörande efteråt då förstås! Fast det slog mig nu att jag inte meddelat dagis om att vi håller på med en kur så frågan är om de smörjer honom där? De ska ha köpt in Locobase till honom som mjukgörande men är osäker på om de smörjer annat än händer och ansikte med den, det är ju bara det vi sagt till om... Får smörja som en tok nu i helgen och prata med personalen på måndag, klantigt att jag inte tänkt på det!
    Emovat är klass II, dvs medelstark steroid
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-12 13:52:07 följande:
    Föresten vet du eller någon annan varför man ska ge Trimetoprin på kvällen?
    Förmodar att ni ger trimetoprimet som "långtidsprofylax", dvs som en liten skyddsdos i väntan på vidare utredning av njurarna?

Har inget klart svar på varför men spekulerar lite nu då utifrån anatomi, fysiologi och logik etc. 

Eftersom det ges en gång per dag så är det bra att man ger det vid samma tid varje dag så att man inte ger det på morgonen ena dagen och sen kvällen nästa dag eftersom det då blir för lång tid emellan doserna så att det inte upprätthålls en stabil nivå av medicinen i kroppen. Går det för lång tid emellan så hinner det brytas ner mer innan nästa dos tillförs och då blir koncentrationen för låg för att ha avsedd effekt.
    Sen om man ser rent fysiologiskt så produceras det mindre urin under natten utifrån hormonell reglering och den urin som bildas blir kvar längre tid i blåsan än dagtid eftersom det är längre tid mellan toalettbesöken på natten än under dagtid. Och eftersom det finns mer urin i blåsan som är kvar längre tid så är risken större att urin ev kan backa uppåt i urinledarna upp mot njurarna (om det skulle vara fel på "backventilen") och i liggande läge (som när man sover) blir det ju också lättare att det kan rinna bakåt om det är fel där när inte tyngdkraften kan hjällpa till att "dra det neråt". Om det kommer in så att det finns bakterier i blåsan så är det ju lättare att det växer till om det står kvar en massa urin i blåsan under längre tid. Så då är det bättre att se till att fylla på med en antibiotikados så att det finns på plats tills dess att det samlas större mängd urin i blåsan som står kvar längre tid - därav att man rekommenderar det som kvällsdos - antar jag
    (Sen är det väl kanske inte det här med hormonell reglering och att man håller sig och inte kissar på nätterna lika uttalat hos bebisar som hos större barn och vuxna, men Trimetoprim används ju som långtidsprofylax för alla åldrar fast i olika doser och då har det kännts krångligt att hålla på med olika direktiv utifrån olika åldrar om när man ska ta det, så då går man utifrån majoriteten - typ)
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-02-12 18:42:24 följande:
    Läkaren hade skrivit "ges på kvällen". Eftersom det kan uppstå en del biverkningar så tycker jag det låter knasigt att ge det på kvällen, men men. Vi får väl testa och se.

Dessvärre har lillskiten återigen fått i sig något. Eller jag fått i mig något. Nu när maken tog och bytte till pjamas så har han utslag av kisset igen. Han är även högröd i ansiktet. Suck!
    Vilket betyder att det är något nytt/annat också som ställer till det. Nu börjar han ju bli lite mobil också och stoppar ALLT i munnen. Är så less på det här.

Angel, vad hette de där klubborna med täckande "kräm". Måste be om de för han blir riktigt kass överallt där kisset kommer, och då har han inte bajsat än, så det lär bli värre...

Tur i oturen att man har totalkoll på vad jag stoppar i mig. Bara lite för mycket felmarginal med allt han suger på själv...
    Enligt Fass ska Trimetoprim ges som kvällsdos när man ger en gång per dag som profylax, använder man det för behandling av uvi så ges det som både morgon och kvällsdos.

Tror knappast att det är satt för att ges till kvällen pga biverkningar. Biverkningar är ju många gånger dosberoende occh den dos som ges som profylax är ju ca 1/3 av behandlingsdos, så risken för biverkningar blir betydligt mindre för profylaxbehandling än för uvi-behandling.
  • Miralicia

Lillasysteryster: det först jag skulle testa med är sojafritt. Kombinationen mjölk & soja resp mjölk, ägg & soja är vanligt. Ca 30-50% av mjölkallergikerna utvecklar även sojaallergi oh risken ska tydligen vara ännu högre om man har både mjölk och ägg

Svar på tråden Allergitråden