• Tibell

Allergitråden

TUSEN tack!! Har antecknat allt och ska ha med mig när vi träffar läkaren.

Är ute efter en bakmaskin som jag kan baka lillhönans bröd i. Vill inte använda assistenten vi har hemma eftersom det antagligen finns spår av lite allt möjligt som hon inte tål.
    undrar om ni själva använder det och vilken sort ni isåfall har!! Det verkar i allafall väldigt smidigt!!

• Tibell
    Blå Flygare skrev 2010-09-16 23:07:47 följande:
    Jag tror en dietist behöver göra beställningen så allt blir rätt, här gick läk med på att beställa bara hon fick enlista med rättartikelnummer. Känns som att det lätt blir fel då när det är så mycket att hålla koll på och många varor.
    Jaha..okej =) Då vet jag. Tack!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-09-17 15:31:41 följande:
    Kolla min blogg, där är vad vi får och vad som innehåller guar, som blev borttaget, men finns säkert något nytt också.

Föresten ja, jag tycker du ska söka vb!
    Ska genast kolla!!

Jo dey lutar väl åt att vi ska försöka i allafall. Satt och läste igenom lite av frågorna och nu känner jag mig helt tom. Jag som är så ny på detta med allergier med har ju ingen aning om vad jag ska skriva. Känns bara besvärligt =(
    Men men ..det ska väl gå trots allt!!

Stora dottern snodde ett chips av mig nyss ( vi har haft fredagsmys). Givetvis innehåller chipset mjölk.
    Hon får ju en daglig dos av Aerius pga av gräsallergin men idag missade vi dosen. Kan jag ge en dos och hoppas på att vi slipper sitta uppe hela natten eller är det försent ??
  • Tibell
    trållmor skrev 2010-09-17 20:17:38 följande:
    När vi ändå pratar VB. Vad tycker ni att vi ska göra: söka för alla barnen gemensamt, eller var för sig?

och jag håller med Angel, vi blir också chockade över hur lätt alla andra verkar ha det. Kommer och går var som helst, utan bekymmer om vad och när saker ska ätas. Men vår glädje är ändå att för Neelah verkar saker och ting gå åt rätt håll iaf
    Vi som precis kommit in i "allergivärlden" märker ju direkt vilket himla jobb det är. Förr läste man aldrig innehållsförteckningar, man behövde aldrig smörja eksem , man behövde aldrig inhalera ett icke så sammarbetsvilligt barn , man behövde aldrig sitta uppe 3-4 timmar varje natt pga av reaktioner,eller behöva sitta med ett HYSTERISKT barn som blivit totalt förstoppad pga av reaktion, man behövde aldrig slåss med läkare som inte vill tro på en mm mm. Så Ja,,det är helt klart en omställning.
    Men däremot har ju vi haft massa problem med barnen och den stora har haft problem i flera år så samtidigt känns det såååå skönt att ha nöjda och glada barn ..trots allt extra jobb =)

Vad skönt att läsa att det går bättre för lillan. Vilka allergier har hon ?? Och har alla dina allergier ?? Du behöver inte svara om du inte vill =)

Stora dottern har fresten bajsat för egen maskin varannan dag nu sedan sojasläktingarna och aromatet försvann. Är väl tänkt att vi ska testa soja för snart så vi vet om det ska stå med på ajaj listan eller inte!!
  • Tibell
    trållmor skrev 2010-09-17 20:48:38 följande:
    Blå Flygare skrev 2010-09-17 20:30:22 följande:
    Man söker alltid för alla ihop. Däremot bör man väl skriva omvar barn för sig.
    Okej. Vi har redan börjat skriva om var och en för sig. En liten novell för var och en Neelah är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre. Och jaa, tyvärr är alla mina allergibarn. Alla har gemensamt mjölk, ägg, soja och vetemjöl. T.o.m Aliina fast det inte visade på henne på rast. Hon är f.ö det enda barnet där allergierna inte visas på rast, vilket det gör på pojkarna. Vi väntar på rast-svar på Neelah, fast å andra sidan så känns det inte som att det har någon betydelse eftersom vi vet om vilka allergier hon/de har.
    Timon är den som har längst allergilista, och den som det är mest jobb med pga hans otroligt svåra eksem
    Usch vad jobbigt med eksem =( Lillan hade också massa eksem men efter en strikt mjölkfri kost, vi hade inte ens mjölk i huset eftersom hon reagerade via kontakt, så försvann de tillslut. Nu kommer de endats tillbaka vid reaktioner. Tycker så synd om din lille kille =( Har själv problem med eksem och vet hur det svider och kliar !! För några år sedan var det så illa att hela mina lår var täckta med eksem som varade, blödde och vätskade sig. Inte skoj. Hoppas han kan få må bra snart!!

Våran minsta har samma allergier förutom ägg ( har iofs inte testat ordentligt än ). Hon har ju även vetestärkelse, sojasläktingar och baljväxter..men det har kanske Neelah också?

På tal om hurvida hon tål ägg eller inte har jag funderat på det de senaste dagarna. Har lagt ut bilder innan på hennes torra runda fläckar hon hade på bröstet. Minns inte hur de uppkom men nu är de väck i allafall.
    För nån vecka sedan fick hon smaka en milimeter liten bit ägg och vi ansåg inte att hon reagerade . Men igår frågade min mamma var det var för rund fläck på magen och jag vet faktiskt inte vad det är och varför den är där. Den har dock suttit där i flera veckor nu ( kanske i samband med äggprovocering...minns faktiskt inte) och inte verkar den ha tänkt att försvinna heller. Har smörjt med locobase men nu är det kanske dags med lite mildison för att få den att försvinna för gått. Annars står hon ju på äggfri kost automatiskt eftersom hennes kost är sååå minimal.
    Så nästa gång vi provocerar ska jag minsann ha koll på om det kommer någon rund torr fläck!
  • Tibell

Ett litet bett på ett chips och nu sitter vi här sen en timme tillbaka ...=( Hoppas snart hon vill lägga sig igen,,,lillpluttan!

• Tibell

Hon somnade tillslut runt 4.30 i morse men har klagat på magont till och från hela dagen =(

Någon som vet om mariannelunds teaterkonfekt ( marknadsgodis) innehåller mjölk?? Och mariannelunds nougat??

• Tibell
    Eli : Usch vad svårt =( Har egentligen inga råd eller tips alls !! Men det låter ju som att det kunde ha varit flingorna ?? Annars får man väl gå igenom alla andra alternativ som nya tänder, utvecklingssprång, nya intryck mm. Men iochmed att han är ett allergibarn brukar man ju tänka i de banorna först..så gör vi i allafall..allergiskadad som man blivit ;)
  • Tibell

Tro mig..jag önskar också att man kunde få allergierna svart på vitt! Det är såå otroligt jobbigt när man själv tvekar! Jag tvekar ju än idag på alla dotterns allergier trots att jag ser reaktioner VARJE gång hon får i sig något hon inte tål.
    Mitt hopp ligger hos den nya läkaren nu..att vi kan få remiss till lapptest. För någonstans tror och hoppas jag att åtmindstånde hennes vete och havreallergi kommer synas där!! Det skulle vara en enorm lättnad för vår del!
    Eran läkare kanske har lust att skriva remiss till lapptest ??

Jag skulle nog tolka det som att han fått i sig något han inte tål. Uteslut korn också för säkerhetens skull!!
    Eller har han kunnat äta något med det innan utan att reagera ?

• Tibell
    Eli : Kan ju vara så att han är extra känslig nu iochmed att han är förkyld?!?! Och att hans mage kanske inte hunnit läka ordentligt ??
Svar på tråden Allergitråden