• Tibell

Allergitråden

Okej. Då ryker vetemjölet fortare än kvickt!!

• Tibell

eftersom jag heter överanalyseraren i andranamn kan inte jag låta bli att fundera på varför hon reagar mycket mer på vete nu än innan semestern tex!?!
    Minns att vi då testade att han ytterst lite vetemjöl i hennes vällingflaska och fick reaktion men inte mer än lite ont i magen , matvägran, gnäll mm...men inga kaskadkräkningar. Eftersom hon samtidigt var i en utvecklingsfas ( trodde vi ) så puttade vi undan denna provocering och måste helt ha glömt bort den. Upptäckte det nu när jag satt och bläddrade tillbaka bland gamla inlägg i gamla allergitråden

Och om det nu var yrt vetemjöl i maten hon reagerade på häromdagen så måste ju det innebära att hon blivit mycket mycker mer känslig nu än innan. Är detta ens möjligt ?? Har vi via våra medvetna och omedvetna ( typ smulor på golv ovs) triggat igång allergin på allvar ??
    Jag blir verkligen inte klok på detta med allergier och hur det funkar.
    Men de senaste gångerna hon fått vete i sig har ALLTID reagerat med våldsamma kräkningar och magkramper. Så att hon inte tål det borde ju vara rätt uppenbart. Men jag har så svårt att ta det till mig och försöker hitta små kryphål som kan tyda på att hon kanske tål vete trots allt. Dumt jag vet, men jag lider så med henne =(

• Tibell

Hur har det varit för era barn ?? Har de varit vrålallergiska mot tex vete direkt eller har det sakta med säkert blivit sämre och sämre ??

• Tibell
    Eligrabbarna : När lillhönan hade sin kontaktallergi mot mjölk fick hon utslagen där mjölken nuddat henne eller där vi tex tagit i henne/pussat på henne.
    Men det kan kanske vara olika ??
    Har han reagerat med röda kinder innan när ni bakat ?? Eller lagat mat med vetemjöl som redning??
    Annars kan ni kanske testa att dutta lite vetemjöl på hans arm eller något för att se om han reagerar.
    Men det låter ju troligt att det skulle kunna vara så. Eller så har han kanske hittat någon liten bullbit någonstans??
  • Tibell
    Eligrabbarna skrev 2010-09-14 20:00:38 följande:
    alltså han har ju aldrig haft eksem någon annanstans än på kinderna och jag tror inte han reagerar med eksem någon annanstans även om vi skulle lägga mjöl på hans arm t ex, men testa kan jag ju göra.

jag har aldrig tidigare reflekterat över om han reagerat med röda kinder efter jag bakat/lagat mat förut. Jag har bara tänkt på att ibland har han haft röda kinder utan att vi vetat varför, utan att han fått i sig någon vete vad vi vet i alla fall
    Kan ju vara så att hans kinder är extra känsliga med tanke på hur länge han hade eksem innan ni kom på varför. Och då är det väl inte jätte märkligt att han blir röd om det kommer vete där ???
    Visar det inget på armen kan ni ju alltid testa lite på kinden med. Men var då noga med att tvätta bort det efterråt om ni märker reaktion så det inte behöver sitta på mer än nödvändigt!!
    Håller tummarna att det inte är kontaktallergi. Kan skriva upp på att det är jätte jobbigt =( Har nog aldrig tvättat händerna så ofta som vi gjorda när hönan var liten. Dessvärre glömde man bort sig och tog i henne ändå vilket resulterade i eksem som vi fick smörja bort med mildison och locobase =(
  • Tibell

Idag har lillan haft diarré som luktar riktigt riktigt surt. Dessutom såg jag svarta"trådar" i som jag inte har någon aning om vad det beror på. Igår åt hon endast gröt+välling (ville låta magen lugna sig efter kräkningarna) så vad detta svarta var är ett mysterium. Dessutom har hon vaknat flera gånger ikväll och varit ledsen!
    Antar att detta kan vara en eftersläng av veten i söndags??

Sen en annan fråga. Jag vet att jag har tusen frågor men jag känner att jag får sååå mycker mer hjälp här inne än om jag skulle försöka någon annanstans,
    Men jag har ju själv en del eksem, problem med viktminskning ( liiiite bättre nu ), har perioder då jag under flera gånger per dag mår ruggit illa och har magknip. Just idagsläget är det eksemen som är värst. Jag kliar sönder mig och det blöder och svider såklart till följd.
    Nu till det komiska..under hela sommaren har eksemen hållt sig helt borta men började dyka upp förra månaden. Hade detta varit pga av någon allergi borde jag väl ha haft eksemen även under sommaren ??
    De enda allergierna jag har visat positivt på är gräs, damm och kvalster. Är ej testad för födoämnen vad jag vet!
    Antar att det är någon vintereksem av något slag. Men vilket smörja är då bäst ? Har testat mildison men det hjälper bara tillfälligt.

• Tibell
    ViFrånLandet : Usch sicken trist läkare ni fått =( Minstingens första var precis likadan. Det spelade inte ens någon roll att jag tog med utskrivna foton på hur hennes eksem ser ut när vi provocerar (och då endast via kontakt ) så trodde hon mig inte. Precis som att det vore min hobby att sitta och ljuga ihop massa allergier hos mina barn som inte bara kostar oss extra varje månad utan som också kostar både dem och oss massa extra smärta vid varje reaktion.
    Hoppas ni kan få hjälp ändå!!
    *Kram*

Jag har dock fortfarande lite svårt att släppa det hon sa till mig när jag talade om att hon får eksem av soja. Hennes exakta svar lät såhär "fast vi brukar råda föräldrarna till att ge födoämnet ändå..lite eksem är ju inte farligt"
    Men jag tycker inte att det är någon vidare bra idé..men jag är kanske bara fjantig?? hur gör ni ?? ger ni ämnen om barnen får eksem av dem ??
    Nu har vi ju även kopplat ihop hennes illaluktande diarrér med intag av soja, sojasläktingar och baljväxter så det skulle väl kanske ändå inte funka
    Hon får som sagt eksem av dessa ämnen ( japp..eksemen kom som ett brev på posten i måndags efter söndagens intag av ärtor) på sidorna av magen samt även lite på magen och på överarmarna!!
    Hur hade ni gjort ??
  • Tibell
    Tibell skrev 2010-09-15 18:36:05 följande:
    Jag har dock fortfarande lite svårt att släppa det hon sa till mig när jag talade om att hon får eksem av soja. Hennes exakta svar lät såhär "fast vi brukar råda föräldrarna till att ge födoämnet ändå..lite eksem är ju inte farligt"
    Men jag tycker inte att det är någon vidare bra idé..men jag är kanske bara fjantig?? hur gör ni ?? ger ni ämnen om barnen får eksem av dem ??
    Nu har vi ju även kopplat ihop hennes illaluktande diarrér med intag av soja, sojasläktingar och baljväxter så det skulle väl kanske ändå inte funka
    Hon får som sagt eksem av dessa ämnen ( japp..eksemen kom som ett brev på posten i måndags efter söndagens intag av ärtor) på sidorna av magen samt även lite på magen och på överarmarna!!
    Hur hade ni gjort ??
    Puffar lite. Kanske bara är jag som är fjantig trots allt ??
  • Tibell
    Mamsie : Jag tänker lite som du där. Att är det "bara" eksem eller prickar får det vara..då börjar vi inte luska varför.Hon blir tex prickig runt mun/näsa och på hakan (ibland även på halsen) av lite olika frukter men det försvinner efter några timmar och hon verkar inte påverkad utav det och därför ger vi henne detta nån gång ibland
    Men när hon får diarré + 100 uppvak på natten ( som hon får av soja, sojasläktingar och baljväxter) så känns det inte värt det..läkaren får säga vad hon vill. Nu har vi dock bytt och denna kanske inte alls tycker likadant..återstår att se!!

Min man tycker vi ska ansöka om vårdbidrag. Men det känns bara onödigt..eller ??
    Lillan har ju mjölk, soja, sojasläktingar, baljväxter, vete, vetestärkelse och havre ( vad vi vet än ) och stora har mjölk, gräspollen och björkpollen + förkylningsastma.
    Stora har eventuellt sojaproteinallergi med..och kanske sojasläktingar och baljväxter ( hon åt ärtor till middagen igår och hade ont i magen igår och även idag)
    Knappt lönt eller ??
  • Tibell

Vi har som ni vet bytt läkare till våran minsting eftersom våran förra hela tiden arbetade mot oss. Nu har vi förhoppningsvis fått en som ska hjälpa oss!
    De väntar bara på hennes journal från förra sjukan och sen ska vi få en akuttid eftersom vi verkligen är i stort behov av hjälp!!
    Vet ju att man kan få mjölkersättning på livsmedelsanvisning. Men kan man få fler varor ??
    Hon är mjölk, soja ( sojasläktingar, baljväxter) vete, vetestärkelse och havreallergiker

Svar på tråden Allergitråden