Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Snutten skrev 2011-01-24 12:18:54 följande:
    HUR i hela friden får ni 18% i merkostnader??? Är det lönt att överklaga detta eller? Jag känner mig helt överkörd. Nu har ju iofs allergierna mildrats något men vb är ju sökt för snart två år sedan och beslutet borde väl gälla för den tiden inte hur det är nu?
    Läkemedel upp till högkostnadsskyddet, mjölkersättning, extra kläder pga fler ombyten (byte ute-innekläder under vår-sommar-början höst) och pga extra slitage pga att de behöver tvättas mellan användning även om de kanske eg inte är synligt smutsiga utan bara att de använts ute för att hon inte ska börja klia efter gräskontakt trots antihistaminer), kostnader för extra tvätt då kläderna behöver tvättas oftare och det blir fler tvättar/vecka - bor i lägenhet och har visserligen tvättstuga så det ingår ju eg i vanliga hyran att tvätta men tvättar allt dotterns i egen maskin i lägenheten som belastar med extra elkostnader för att slippa ifrån andras tvätt- och sköljmedel så hon ska slippa få eksem eller andra utslag och klåda av (sen att jag är för bekväm att gå till tvättstugan med övrig tvätt utan tvättar allt i lägenheten hör ju inte riktigt till saken, men med dotterns är det nödvändigt).

Jag skulle absolut överklaga igen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-25 15:09:41 följande:
    Vi fick beviljat 1/4 vb på sonen. Suck! Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hade de haft en motivering eller på något sätt redovisat vilka timmar de dragit ner på så hade det varit lättare att motivera en ev. överklagan. Vi fick liksom bara texten ni får beviljat 1/4 vb samt vilka merkostnader som var ok och vilka som inte var det...

Har ni fått info om vad som gått igenom med mertiden? Eller vad som inte är "ok"?
    Har man rätt att få veta vilka timmar som är acepterade och vilka de avslagit?

Vet inte om jag orkar, men det går ju inte att överklaga om man inte vet vad som är accepterat eller inte? Skrikandes Då vet man ju inte vad man ska "klaga" på...
    Men gissar att eftersom "alla andra" har 1/4 för allergier så får vi väl inte mer heller oavsett sonens kontaktallergi... Det är ju fasen det som är jobbigast tycker vi...

Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Jpl, har du 1/4 på varje barn?
    Håller med om dubbelmoralen.
    Ang läkarintyg. Vårt som vi haft båda gångerna (exakt samma läkarintyg båda gångerna, tom samma felstavningar, som bara är utskrivet direkt ur datajournalen och omdaterat) ser ut som så att läkaren har räknat upp allt hon inte tål och ur rent medicinsk synvinkel bara kortfattat talat om att det hon behöver hjälp med är att se till att kosten blir rätt och hjälp med smörjning för att hålla eksem och andra reaktioner borta. I övrigt har han bara skrivit "se information från förälder" med hänvisning att det är inget han kan beskriva eftersom det ser olika ut från familj till familj hur det praktiska genomförandet ser ut.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-01-26 18:19:09 följande:
    Eli : läste din blogg! innehåller burger kings hamburgare mjölk??? Det hade jag ingen aning om. Vi äter iofs otroligt sällan ute och gör vi det hamnar vi alltid på mc donalds :)

Idag är lillatumpan prickfri efter badmissen. Gick fort och tur var väl det.
    Däremot har jag själv reagerat på något.. Men har ingen aning om på vad :(
    Burger Kings är inte med mjölk, däremot MAX burgare
  • Miralicia
    trållmor skrev 2011-01-26 23:21:06 följande:
    Appropå hamburgare Jag gick in på BKs hemsida. Har de ingen hamburgare som funkar alltså? Tycker mig bara hitta sån som har gluten i sig, och då antar jag att den inte funkar på våra barn Tänker på Ö-vik tex som bara har MAX eller BK (McD fick lägga ner, hörde vi). Har ni något förslag på alternativ då?
    Be om glutenfritt bröd på BK, de ska vara naturligt glutenfria utan vetestärkelse (baserade på huvudsakligen majsstärkelse har jag för mig) (om de inte ändrat under de senaste ca 3 månaderna sen), dock lite osäker hur det är med sojasläktingar, tror det är det i de glutenfria bröden. Har inte brytt mig om att kolla det så väldigt noga eftersom det är jag själv som behöver ha sädesslagsfritt men äter allt i övrigt. Kommer inte  riktigt ihåg vad de innehöll mera, men de är naturligt glutenfria. Sen om man vill ha något annat än de vanliga enkla hamburgarna så får man kolla upp lite vad gäller de olika dressingarna (tex så innehåller såsen till Big King spår av gluten - jag brukar byta ut den till majonäs)

Dottern (som äter gluten) kan äta BKs vanliga hamburgare som naturell med bröd, så köttet och vanliga glutenbrödet är utan mjölk, ägg, soja. Så om de klarar sojasläktingar så borde de kunna äta vanliga hamburgare med glutenfritt bröd (men kolla för övriga ingredienser för säkerhets skull) och pommes (den ska vara friterad separat men kolla för säkerhets skull hur de gör på den enskilda restaurangen.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-01-27 22:21:51 följande:
    Just det, det var därför S fick sin allergi KONSTATERAD vid 1 månad och BB i Varberg ger till i förebyggande syte till alla spädbarn för att minska risken att allergi ska uppstå. F-n vad dåligt! Måste kontakta semper ang det!!
    Min stora dotter fick Profylac som tillmatning på BB när blodsockret var lite lågt. Hon vägde 2790 g när hon föddes och sen då gick väl ner lite i början som de gör - så vild gissning ur minnet så vägde hon väl lite under 2700 g när hon fick Profylac (och då som förebyggande för att utveckla mjölkallergi) - så att det först är för barn som väger över 3,4-5 kg som är aktuella för att ges profylac är ju skitsnack.  (utöver det att bebisar inte kan bli allergiska mot komjölk förrän efter några månader). Dottern vägda alltså nästan 2,5 kg för lite för att det skulle kunna ges till henne. Hmmm, jag får nog ta och anmäla BB som gjorde så fel enligt Sempers ideer om vilka barn som kan ges Profylac *ironi*
    Ett studiebesök i den kliniska praktiken skulle kanske vara på sin plats? Skrikandes

(Sen är det ju konstigt att Semper i sin egen produktinformation skriver att den är avsedd för att kunna ges från första levnadsveckan om det nu inte är meningen att man ska ge den till barn förrän de väger mer än 5 kg eller åtminstone har blivit några månader gamla Obestämd)
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-01-30 21:12:28 följande:
    Den kommer i v 5, det är inte riktigt än va? *noll koll* Inte hört om den innan och den ser ju intressant ut. Men innehåller guarkärnmjöl...
    Lailas gröna har funnits i nån stans mellan ett halvår- ett år, var i våras-somras nån gång jag såg den första gången. Men som sagt med guarkärnmjöl så av den anledningen har jag inte kommit mig för att testa den.
  • Miralicia
    susieQ skrev 2011-01-30 22:32:51 följande:
    Hej! Är det ngn härinne som hört talas om ett samband mellan allergi och öroninflammation. Har sprungit på det lite slumpmässigt vid ett par tillfällen denna vecka men hittar ingen egentlig info om det. Olof har haft öroninflammation denna veckan, han är 15 mån, allergisk mot det mesta och lever på Neocate och ca 10 livsmedel. Går och funderar på om det var det senaste livsmedlet som triggade igång nåt, men det känns rätt långsökt. Det är nog inte riktigt så sambandet visar sig om det nu finns nåt... Och så fick han ju penicillin och det hade ju en glad fiskmås kunnat räkna ut att han inte skulle tåla, så kuren avbröts efter samråd med läkare.
    Men om det är nån som känner till nåt om saken så är jag väldigt nyfiken!

trållmor skrev 2011-01-31 08:53:09 följande:
    Mattis fick 9 öroninflammationer på ett halvår, innan de kom på att det kunde vara bra att operera in rör i öronen. Det finns tydligen ett starkt samband mellan mellanöroninflammationer och komjölksproteinallergi, men var vi hittade den informationen kommer jag inte ihåg.
    Blev lite knäppt citat, men låt gå

Nu har jag heller ingen direkt källa jag kan hänvisa till så här på rak arm (men frågan är om det kanske nämns några rader om det i Förrädisk föda, i varje fall den tidigare utgåvan det enda jag ev kan specificera så här på rak arm), men sambandet mellen öroninflammation och mjölkproteinallergi brukar väl sägas vara som så att allergin, eller rättare sagt allergireaktionerna ger en allmän svullnad i slemhinnan, inte så mycket att det svullnar igen helt i halsen eller över lag någon svullnad som är synbar/märkbar utifrån direkt , utan en mer diffus svullnad över lag i slemhinnorna och att det gör att även  örontrumpeterna blir trängre när slemhinnan svullnar så det blir svårare för örat att "rinna av" utan att det sätts igen i större eller mindre omfattning och att bakterier då kan växa till sig där.

Och det är väl lite liknande med sambandet förkylningsastma och mjölkallergi. Allergin ger en allmän svullnad av slemhinnan, och när det sen uppstår en förkylning så svullnar slemhinnan ännu mer och då blir det för mycket så att det blir astmasymtom av det för att det blir för trångt i luftvägarna.
  • Miralicia

Lekdeg har varit uppe vid några tidigare tillfällen.

"Snubblade" över ett amerikanskt recept på typ Playdoo (därav en del angivelser i gram och en del lite udda andra mängder för jag orkar inte räkna om just nu till dl) som är helt sädesslagsfritt om någon vill testa och jämföra med andra varianter.

180 g majsstärkelse
    60 g rismjöl
    470 ml vatten
    2 tsk vinäger eller pressad citronjuice
    292 g salt
    1 msk olja

Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka på medelvärme tills degen börjar bli fast (ca 5 minuter).Rör hela tiden. Lägg i en skål och låt svalna. fördela i plastpåsar och färga om så önskas.
    Förvaras lufttätt i kylskåp mellan användningarna. Värm till rumstemperatur innan användning. Hållbar ca en månad vid kylskåpsförvaring.

Ett annat recept på saltdeg, som får stelna/torkas och sen kan målas:

125 g rismjöl
    292 g salt
    180 ml vatten

Blanda allt i en skål och knåda ihop till en boll. Om degen är för smulig tillsätt 1 tsk vatten i taget tills det blir en smidig deg. Gör figurer. Lägg på ett bakplåtspapper och låt torka ett dygn eller "bränn" i ugnen i ca 95 grader C, ca 30 min

• Miralicia

OBS! att jag har inte testat själv, bäst att tillägga, så tedstandet överlåter jag till er övriga. Men om någon gör det så får ni gärna ge en recension av hur ni tycker att de funkade eftersom jag är nyfiken, men inte riktigt har behovet att provbaka

• Miralicia
    lillasysteryster skrev 2011-02-02 16:54:28 följande:
    alsklingen: I chicken nuggets är det ägg...är hon allergisk mot det?
    Inte alla sorter, det finns sorter som är utan såväl mjölk, ägg, soja. Dottern äter kycklingnuggets från Lidl (tror märket heter Solängen har jag för mig)
Svar på tråden Allergitråden