Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Angel Gbg skrev 2011-01-22 14:15:08 följande:
    Miralicia: Där är anledningen till varför jag numer inte köper kokböcker utan surfar och faktiskt kan jag rekomendera veganrecept som man moddar.... den vägen har jag trixat fram det som jag numer bakar
    Kokböcker köper jag en hel del av - men då vanliga kokböcker för att få lite inspiration. (har en hel bokhylla, 60 bred * 5 hyllplan, full med kokböcker och den börjar bli överfull nu *hukar mig lite*).

Men jag köper sällan någon i bokhandeln - möjligtvis i samband med rea på reapriset så att man kanske betalar 30-40:- max, utan jag brukar rensa bland kokböckerna i second handbutiker lite då och då. Mycket trevligare att betala sådär 5-10-15 eller kanske max 20:-/st, eller så passar man på när de har alldeles för mycket böcker hemma och säljer ut massor av böcker för 1:-/st och många gånger snudd på oanvända böcker.

Allergianpassade kokböcker bryr jag mig inte om, de ersätter vanligtvis en allergen med en annan, så de ger mig inte så mycket eftersom man ändå får modifiera så gott som allt då kan man lika gärna använda vanliga och modifiera själv. Jag är inte så bra på att följa recept rent allmänt ens om man inte skulle behöva anpassa utan många gånger så är det inspiration och sen blir det ett antal olika förändringar under tillagningens gång.
    (Så numera så försöker jag ofta laga mat med papper och penna bredvid spisen så att jag i efterhand skriver ner vad och hur myckt jag haft i)

Men jag har faktiskt börjat att försöka sammanställa en "utan allt"-kokbok utifrån bloggen och alla recept på div papperslappar här hemma, därav att jag gav mig på en inventering av hur "marknaden" faktiskt ser ut.
    Men jag har lite svårt för att bestämma mig för hur jag ska lägga upp den. Har några olika idéer på upplägg men kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra .

Nån som har idéer på hur ni skulle vilja att en allergianpassad kokbok ska vara upplagd?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

En halv mjuk smörgås (skogaholmslimpa) med Carlshamns mjölkfria, en halv rågknäckemacka med honung, ett litet äpple, ½ banan, 2 klunkar äppeljuice, knappt ½ dl risdryck, 2½ tugga mosad potatis och en bit stekt kyckling på ½*2 cm ... undrar vad det blir för näringsberäkning på det som en hel dags intag för en snart 5-åring. Känns inte som att jag vill veta det Obestämd

Vad roligt det är med barn som inte äter ... inte.

Får väl bli en näve potatisskruvar (chips) ändå nu på kvällen när syskonen ska äta godis, var enbart genom att locka med det som det gick att få ner potatisen och kycklingen.

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-01-22 20:36:37 följande:
    Har det varit så länge? Korta perioder går ju an, men inte när det är dag efter dag, månad efter månad... Vi har fått utskrivet div. näringsdrycker och dyl till S, och nu har vi två saker som funkar. Så nu går hon upp i vikt Det tog ett tag att hitta något som accepterades, och så ska man ju tåla några sorter till att börja med. Vällingen var livlinan länge, och den tas än tack o lov.
    Varierar från dag till dag - allt utifrån humör och då är det typ minitonåring från sin värsta sida här hemma de  dagar som det är som värst ur humör. Har testat att provocera med lite av varje här nu efter jul - först medvetet med mjölk och sen av misstag med två olika sojasläktingar så det är väl gissningsvis en del beroende på det - både humör och mat.
    Mjölk gillade väl inte magen riktigt genom att hon blev lite förstoppad av det vilket hon aldrig brukar vara annars, men främst ett totalt übergräsligt humör som varit senaste tiden. Sojasläktingarna vet jag inte riktigt hur det gick med annat än att humöret som var på bättringsvägen blev sämre igen. Och sen har hon fått lite eksem runt handlederna som jag inte riktigt vet vad det beror på.

Och lite klagomål om magont till och från som har varit ett par månader och sen nu efter jul så har hon fått ett eksem vid sidan av munnen på ena sidan som jag inte vet vad det beror på riktigt Obestämd Om det är något gammalt som vi har kunnat införa och som funkat som nu inte funkar igen eller om det är något nytt som tillkommit. Obestämd

Men jag misstänker att såväl humör som utslaget och även matlusten är allergirelaterad - men vad?

Äpple har hon ätit något åt här hemma och sen i höstas även på dagis utan problem, innan så fick hon bara tillagat äpple eftersom hon fick eksem på händerna av att hålla i dem. Citrus har jag testat att smyga in lite här hemma och det har ju verkat funka - innan så kaskadkräktes hon ju av det nattetid (kräkningarna kom ju alltid under natten oavsett när under dagen som hon åt det och det var då bara det med citrus som hon kräktes upp även om hade ätit massor av annat efteråt, något som jag inte kan lyckas förklara hur det kan bli så). Men nu var det ändå ett par veckor sedan som hon fick något med citrus här hemma vad jag kan minnas.

Välling äter hon inte, slutade amma vid 3½ och sen dess har det bara varit "vanlig mat". Men vikt och längd är inga problem - är en bit över medel, hon är väl typ längst på dagis trots att det finns de som är ett år äldre än henne.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-01-23 14:46:16 följande:
    Här hänger ofta matvägran och förstoppning ihop - iaf på A väldigt tydligt. Så se till att få fart på den Sen hade jag backat mes allt ni testat tills humöret och matlusten var tillbaka. Matvägran handlar om långsam reaktion, så några veckor minst av en ny sak innan man testar nästa. Annars har du ingen aning om vad det beror på - mjölken som är ihängande, sojasläktingarna? De nya frukterna? Man blir lätt ivrig när det verkar gå bra, men jag har fått lära mig att tålamod är en dygd och provocerar nu i 3 mån innan jag går vidare på nästa. Tungt när det är många saker man vill testa. Men hellre det än att städigt bli osäker på resultatet.
    Allt vad gäller mjölk är backat sen "länge" (eller sådär drygt 2 veckor i varje fal)l eftersom det var klart att det inte gick bra och magen är normal igen, det tog 3-4 dagar efter avslutad mjölkprovokation, så det är inte för att det är stopp där. Och då när jag testade med mjölk så var det inga stora mängder - utan vi höll oss till sådär ½ tsk smör uppblandat med Carlshamns mjölkfria på mackan eller blandade i knappt  ½dl grädde ihop med kokosmjölk i en potatisgratäng på nästan 2 kg potatis - varav hon åt 1 tugga av ... så det var knapapst några större mängder mjölk hon var uppe i innan vi backade. Så där är det ju klart att det fortfarande inte funkar - inte för att jag är så förvånad - ingen av hennes två mjölkallergiska kusiner har klarat mjölk innan tonåren, en är 13 och äter fortfarande mjölk-/äggfritt.

Sojasläktingarna var ju inte riktigt meningen, men det inträffade av misstag när hon var hos mormor och morfar ngn dag efter att vi backade på mjölken så det har jag inte direkt brytt mig om - om det var sojasläktingarna eller kvarhängande från mjölken så att sojasläktingarna bara retade fortfarande mjölkirriterad dotter - dvs det försöker jag inte ens ge mig på att dra några slutsatser från.

Och äpple och citrus har hängt med ett bra tag vid det här laget - äpple har hon ätit otillagat igen hemma i snart 1½ år och ett halvår på dagis och citrus i form av lite rivet ekocitron/limeskal och lite pressad citron-/limesaft i vissa maträtter då och då här hemma har väl varit i ok i ett halvår. Så det känns mu lite ologiskt att det börjar visa sig efter ½-1½ år.

Så det är ju frågan om det har tillkommit något nytt *lalalalalala sätter händerna för öron och ögon - i varje fall lite tillfälligt*.
    Funderar på att avvakta sådär en månad om det inte blir värre än i dagsläget innan jag börjar klura närmare på vad det i så fall skulle kunna vara, så att magen kan få repa sig efter dagarna med lite mjölk ordentligt.
    (Sen finns det väl några funderingar hos mig på andra orsaker än just allergi som skulle kunna vara bidragande till humöret och den periodvisa matvägran.)
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-01-23 19:14:24 följande:
    miralicia: är precis inne på din blogg och hittat ett teffbröd. Kan man göra det utan solrosfrön eller blir det inte bra?? har nämligen alla ingredienser utom det hemma

Om någon har något favoritrecept på naturligt glutenfritt och mjölkfritt bröd är jag tacksam för recept för jag MÅSTE hitta något bröd som familjen tycker om för jag tror att både mannen och stora sonen skulle behöva lite vetefri kost...
    det ska knappast vara några problem att utesluta.
  • Miralicia
    Lalalong skrev 2011-01-23 19:17:39 följande:
    Alva har ju börjat förskolan nu och det funkat helt ok. Men jag måste fråga en sak... 
    Dom har fått en 1 liters förpackning med Oatly iMat (havregrädden ni vet) från köket och köket säger att den kan dom blanda med krämpulver så blir det som yoghurt eller så kan dom ge den som den är, med flingor, för det är som fil.
    ??? Har ni testat detta?? Jag tycker det låter skitäckligt. Men något annat får dom inte.

Alva ska äta frukost där 3 dagar i veckan och mellanmål 5 dagar i veckan... Och  så klart kommer det vara fil och flingor/yoghurt till något av dessa målen ett par gånger. Hon får ju säkert macka istället, men hur roligt är det? Dessutom får hon inte i sig så mycket när hon äter macka för hon slänger mest bitarna på golvet. 

Jag har i alla fall köpt 2 st 2-pack Yosa som jag tänker sätta dit så dom kan ge henne. Men det är ju inte meningen att man ska behöva handla mat med sig till förskolan lixom.  
    Jag skulle fråga dem i köket om de brukar äta grädde till sina flingor? Och sen be att de presenterar en näringsberäkning för den kost som de tänker sig att de ska servera din dotter.

Visst havregrädden är ju inte lika fet som vanlig vispgrädde, men det blir ju knappast som vanlig fil vad gäller fetthalt. Oatlyn på 1 l tetra är 13% fetthalt, vanlig fil brukar vara typ 3%, undantaget turkisk/grekisk  etc yoghurt som är 10%.

Visst att man brukar säga att man kan blanda nutrapulver med fruktpuré för att få "fruktyoghurt", men blanda havregrädde med krämpulver. Obestämd
    Utöver äcklighetsaspekten rent smakmässigt som jag också ställer mig rätt tveksam till så tänker jag då även rent näringsmässigt.
    Dels fetthalten med 13% jmf med 3% i vanlig mjölkfil/yoghurt så tillkommer även i princip hur mycket kolhydrater som helst i form av rent socker från krämpulvret (som rätt ofta är i princip mer socker än frukt/bär). Skrikandes

Såväl fett som i synnerhet rent socker är ju rekommenderat att hålla igen på.
    Även om livsmedelsverkets rekommendationer kan vara lite ifrågasatta emellanåt så skulle nog jag i det här fallet välja att luta mig mot dem (- i varje fall till viss del vad gäller det som kan passa för att slippa ifrån havregrädde-krämpulverkombinationen).

Även det här med att allt fler blir allt överviktigare i samhället som stort och nästan i synnerhet bland barn och ungdomar så är det rätt idiotiskt av förskoleköket att börja mata småbarn i förskoleålder med socker och grädde istället för annat fil(alternativ)!
    Många förskolor/kommuner har ju dessutom tagit principbeslut om att ha snudd på nolltolerans för socker och tagit bort allting som söta krämer och soppor till mellanmål i förskolorna - då känns det ju rätt konstigt att man ska servera samma kräm - fast blandad med grädde istället för vatten bara för att barnet inte tål mjölk.

Livsmedelsverkets rekommendationer om mat i förskolan:
    www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_skola/bra_mat_i_forskolan_2007.pdf

De nu gällande svenska näringsrekommendationerna:
    www.slv.se/upload/dokument/mat/rad_rek/SNR2005.pdf

Dessutom så träder en ny skollag i kraft 1 juli i år, och i den nämns bla om skolmaten (och jag förmodaar att det samma bör gälla även för mat i förskolan) och i den ställs krav på att den mat som serveras ska vara näringsriktig, så det skadar väl inte om de börjar att ta tag i det redan nu.

Får du inget gehör hos de i köket så skulle jag ta det högre upp i organisationen, typ kommunens kostchef.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-23 20:48:29 följande:
    Havregrädde till mellanmål...
    Kräks

Kan hon inte få "mjölk" och flingor, eller blir det inte tillräckligt mättande. Barn ska ha fett, så där tror jag inte det blir så knas, men precis som Miralicia skrev, göra kräm på det..? Men, men, barn har ju inte alltid samma smak som oss vuxna heller, men låter inte alls gott...

Mina barn kanske får lite för mycket socker ? som dagis inte vill ge?, men jag och sonen kan äta blåbärssoppa till flingor, musli osv.

Om du ska testa soja så gör det hemma ordentligt. Inför det inte på dagis innan du vet om det funkar där. Reagerar hon på något så har du ingen aning om vad det är. Så testa klart soja hemma först, så ni vet att det funkar innan det ges på dagis.
    Jo, små barn ska ju visserligen ha fett - ca 1 tsk extra per måltid, men mängden blir ju bra mycket större om hon serveras grädde som fil 2 ggr/dag - i kombination med smaksatt socker och sen övriga måltider fettberikas "normalt"
    (Räknar man med ca 1 dl/mål*8/vecka så ger ju ändå gräddalternativet nästan 100 g mer fett/vecka till Lalalongs dotter än till de andra barnen, så knappt ett margarinpaket/månad enbart för henne i extra fett enbart till frukost och mellanmål.)

Dessutom så är ju inte havregrädden så värst mycket tjockare än havredryck, det är ju i vare fall inte filkonsistens på det (undantaget icas matlagningsbas när den kommer direkt från kallt paket) om de inte ändrat väldigt mycket på den senaste tiden.

Vi håller väl inte så hårt på socker här hemma heller erkänner jag villigt, men för att få bort fsk-dagiset från kräm-gräddeidéen så får man kanske framstå som mer strikt än man egentligen kanske är hemma och att verkligen hålla på att den mängd socker som ändå är beräknad att få ingå i helt näringsriktig kost att man vill kunna ha kvar en del av det för att kunna fika hemma också så att inte hela veckans "sockerkvot" går åt på förskolans frukostmål. Dvs att man får ibland överdriva lite för att lyckas få fram poängen.
  • Miralicia
    Lalalong skrev 2011-01-23 20:52:28 följande:
    Tack för input om soja!! Då har jag i alla fall inte varit helt snett på det när jag bett dom vänta med sojaprodukterna. Dom frågade om jag ville ha sojamjölk eller rismjölk till henne och då sa jag rismjölk. Ska absolut testa hemma först, men jag tror vi väntar lite till då... För att vara på den säkra sidan! 

Jo, det borde ju faktiskt kunna gå med rismjölk och flingor då... Hellre det än havregrädden i alla fall! Men det var nog mest att jag tänkte på att hon helst äter själv. Och är det lite mer trögflytande så fastnar det ju på flingorna och hon får i sig det (hon äter med fingrarna Men det är bra träning). Den blaskiga mjölken rinner väl helst bara av kanske. Men som sagt, hellre det än havregrädde lixom...  
    Äter hon med fingrarna så kan det ju vara enklare att hon får äta flingorna torra i tallriken och sen dricka mjölk i glas/mugg. Så åt jag ofta flingor när jag var yngre (även om jag inte åt med händerna), jag gillade inte att flingorna blev mosiga av mjölken utan ville ha dem knapriga.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-23 21:34:42 följande:
    Min erfarenhet av mina barn är dock att de inte går att överdosera fett, för då drar de in det själva på annat håll. Fett mättar ju. Sen, visst normala mängder. Men det är inte direkt att mina barn går efter några listor när de äter. Speciellt inte dottern som vägrar massor och inte tål resten.. Hon tar själv stora mängder mjölkfritt flytande margarin på pasta och som sås till mat, men hon är normal i längd och vikt ändå.
    Sonen hade dock gärna ätit smör med sked om han fått Lägger man upp en smörklick till potatisen så kan han äta den hel. Men sen äter han ju inte lika bra alla måltider, han är dock lite rundare, men det beror nog mer på för mycket socker nu under julperioden och alla ledigheter och att jag inte riktigt orkar aktivera dem när jag inte får sova (för mycket stillasittande film och annat)... Men han har alltid gått upp vintertid och ner sommartid.

Äter de dessutom inga mjölkprodukter så går de ju miste om fett där också. Men, men ska inte diskutera det mer. Det är mina tankar om fett, hur mina barn reagerar. Dock jag är HELT enig med att det känns fel att ha havregrädde som fil/yoghurt. Kräks

Men Alrros förslag om Pama är faktiskt bra! Sonen äter den kall som den är, alltså omixad med mosad banan, hallon osv.
    Jag håller med dig och jag köper heller inte livsmedelsverkets rekommendationer rakt av - definitivt inte

Men när man ska komma någon stans med att hindra tokiga påhitt inom tex förskola vad gäller mat så är det oftast enklaste vägen att gå - att kunna peka på hur det blir galet i förhållande till tex livsmedelsverkets rek.  som om man skulle följa dessa slaviskt än att det är personligt tyckande att det verkar vara äckligt med havregrädde som fil.

Det var lite det mitt räkneexempel syftade till, men jag blev avbruten av dottern när jag höll på och flyttade om i texten lite så det blev mer logiskt så det förtydligandet föll bort samtidigt som hon råkade trycka på att skicka inlägget (det är inte alltid bra att ha lös mus till laptopen )
  • Miralicia
    Snutten skrev 2011-01-24 11:25:31 följande:
    Ärligt talat så vet jag varken in eller ut om detta med vb. Fattar inte varför inte vi kan få men jag tror att kruxet är jämfört med er andra är att Siri klarar sädesslagen. Men att hon har en svår astma bryr de sig inte om. Nu utreder ju vi lite mer saker så jag avvaktar lite och ser vad den utredningen visar. Vi har på börjat en tillväxtutredning där de har tagit massa prover inkl gluten och vi ska ta test för cystisk fibros.
    Riktigt urdåligt av dem måste jag säga.

Vi har inga sädesslag på dottern (utan det är jag som vuxen som har sädesslag) och vi har 1/4 VB med 18% merkostnader, men samma VB beviljat hade vi även innan jag som vuxen hade sädesslag. Ingen astma, men lite eksem och kontaktallergi mot gräs i perioder (numera främst nyslaget)
Svar på tråden Allergitråden