• Kavat

Allergitråden

En liten snabbis får läsa i kapp senare. Mc Donalds har bytt hamburgerbröd och innehåller numera vetestärkelse, under 20 ppm tror jag det var.

• Kavat

Försöker snabbt läsa i kapp men oj vad det skrivs och mobilen är hopplös attt svara på. Men lite kort om några saker jag tänkte kommentera, du som misstänkte majsallerri pga att bara neocatw funkar, alla övriga ersättningar du haft är mjölkbaserade medans Neocate är gjort från majs. Så av den orsaken är nog inte majsallergi troligast kanske beroende på om det ätits annat emellan mm.

• Kavat

Fru Fenomena, tåls inte soja så skulle jag i första hand gissa på alla sojasläktingar! Verkar tyvärr ett vanligt råd från läkare och dietister att det kan funka men de flesta som hängt här i trådarna de senaste åren har barn som tydligare reagerar på t.ex guarkärmmjöl som är mer. Finfördelat och lättare går in i tarmen än ärtor och de andra balkväxterma.

• Kavat

Angående bovete och andra mjölet, quinoa mm så har min son reagerat på Saltå kvarns majsmjöl som inte är särnär märkt och quinoa som inte är sköld, så sådana saker kan ställa till det om man är känslig.

• Kavat

3busfrön, sojalistam har missat guarkärmmjöl även om guargum ( som jag aldrig ens sett i någon innehållsförteckning) och E412 finns med.

• Kavat

Allro, min dotter tål inte kanel. Kardemumma funkar dock bra. Hon reagerar t.ex på kanel i Felix ketshup. Curry innehåller oftast bockhornsklöver som tillhör sojasläktingarna, men vet inte om din dotter tål soja?

• Kavat

3busfrön, tycker jag mest hittar saker där det bara står guarkärmmjölen vi äter ju vetefritt också så det kanske beror på vad man köper?

• Kavat
    sally00 skrev 2010-07-11 11:51:12 följande:
    Hej,

Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.

I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?

Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).

Tacksam för all hjälp!

Hej!
    Håller helt klart med Snutten angående allergi. Tycker att ni ska se till att komma till läkare relativt snabbt eftersom det blir sämre.
    Går man på statistik så är mjölkproteinallergi vanligast, följt av ägg, soja, vete (havre), fisk och nötter.
    Soja/baljväxter och nötter hänger ihop och det är relativt vanligt att om man har fler än en allergi har både mjölk, ägg och/eller soja.

Benägenheten att få en allergi är ärftligt men inte just en speciell allergi. Så med de arvsanlagen så skulle jag ju gissa på att det är mat i första hand som ger besvären. Är man gnällig så brukar det betyda att man har ont. Och har han alltid varit det så tyder det nog mer att allergin funnits från början-

Hoppas ni får hjälp snarast!

Ammar du eller äter han ersättning?
  • Kavat
    Smileycat skrev 2010-07-12 18:57:18 följande:
    Hej!
    Undrar lite hur era barns allergier "ser ut"? alltså eksem/ magont/ dålig tillväxt/ kräkningar/ avföringen..mm..?
    Och i så fall vad de är allergiska emot?
    Ska nu utreda sonen för bla celiaki (gluten), börjar väl där, ska ta blodprover på onsdag.. mest pga dålig tillväxt, han är nu 19mån o väger 9kg och 79cm.. Men han har lite "tendenser" till eksem (men storasyster är värre) och astmabesvär.. Allergier o astma i släkten, framförallt hans pappa..
    Svarar ja på allt, utan dålig tillväxt. Fast jag har två kortisar, men både jag och maken är relativt korta, så några långa barn får vi nog aldrig.
    Men man kan ha alla symptom, eller typ bara ett så det varierar massor. Kan även variera på samma barn, beroende på mängd, tillfälle mm. Så det är jätte svårt. Men regel nummer ett, mår inte barnet bra av en eller flera anledningar så är det ju snällast mot barnet att ta reda på varför så de kan få må bra.

Gluten är lurigt (är själv glutenintolerant). Det är nog vanligare att man får eksem av allergier än av gluten, men en del får eksem även av gluten, så det utesluter inget.

Sen skulle jag även gissa att det är vanligare med astma vid allergier, men det är bara en ren gissning då det i stort sett alltid skrivs om astma i allergitrådarna, men "aldrig" i glutentrådarna.

Sen är det tyvärr så att har man en/flera allergier som ger eksem så visar det sällan på pricktest eller RAST (blodprov) men man bör även ta dessa för att se. Och visar det inget ja, då behöver man ofta göra ett patchtest/lapptest för att ta reda på orsaken, eller om det är flera allergier. Man kan även utesluta och provocera, som är det allra säkraste sättet, men tar ju lite längre tid för att se resultat.
    Toppen att ni får ett glutentest, det är det allra första man bör göra, men tycker nästan de kunde tagit andra allergitester samtidigt när ni ändå är där för att spara in på lite tid och eftersom ni ändå behöver ta blod...

Läs gärna lite mer i mina bloggar, om sädesslag, gluten, allergiutredning mm. Barnen har diverse allergier medans jag är gluten och-laktosintolerant.
  • Kavat
    LeiasMamma skrev 2010-07-12 15:19:51 följande:

Hejsan!

Är det någon som vet hur tillförlitliga blodprovs-testerna är??? Är dom "bättre" än pricktest.

Min lilla tjej har haft mjölkallergi konstaterad sen dec 2009(pricktest), coh vi misstänkte att det var nåt mer. Då tog läkaren blodprov och testade ägg, fisk, vete och mjölk igen. Då visade testet på ägg-allergi men ingen mjölk, vete eller fisk.........kan man lite på detta?? Vi skall till barnmott och provocera henne för mjölk om några veckor......hoppas så att mjölkallergin växt bort, den känns mer "besvärlig" än ägg........eller misstar jag mig??

Tack på förhand!!

Min son har allergi mot ägg, soja, mjölk, vete, havre, råg, korn. Det enda som visar på RAST är ägg. Men sädesslagen visar på patch/lapptest. Så säkra är testen absolut inte! Men det är ju just därför man utesluter och provocerar, man ska alltid gå på eventuella reaktioner i första hand!
Svar på tråden Allergitråden