LindaLampa skrev 2010-07-17 23:04:14 följande:
Hej!
Jag undrar om någon kan komma med råd - min son på 15 månader har ätit torsk vid 3 tillfällen, första gången spottade han ut det så jag vet inte hur mycket som gick ner, men andra och tredje gången svalde han en del och vid båda dessa tillfällen började han kräkas efter ca 3 timmar. Han kräktes i 3-4 timmar, efter det var han helt slut och hade dålig aptit hela dagen efter. Det är ingen magsjuka som härjar och jag känner mig ganska så säker på att det är torsken han reagerar på.
Är det någon annan med erfarenhet av fiskallergi? Hur "allvarligt" är det? Kan det växa bort? Ska vi undvika all fisk till honom? Han har ätit lax och det har gått bra, men ska vi ändå undvika det?
Jättetacksam för svar, är så orolig för min lilla pojke.
Jag tycker att du ska kontakta en allergimottagning eller liknande och få hjälp, samt att han blir testad ordentligt. Sen behöver ni förmodligen läkarkontakt ändå för att få intyg till förskola framöver.
Det kan bli allvarligt, men det varierar från barn till barn. De rekomenderar ju inte att man ska undvika allt, men kanske ni bör undvika alla vita fiskar. Sen är frågan angående skaldjur.. Så vänd er till läkare så ni kan få hjälp och antihistaminer att ta om han reagerar. Man kan nämnligen svullna upp och få andnöd och en allergi kan bli värre för varje gång, eller bättre, så det är svårt att veta, men dumt att riskera något i onödan.