• Kavat

Allergitråden

crazy hannah skrev 2010-07-14 19:48:46 följande:
    Imorgon skall vi läsa av Alexanders patch test, men fick lite ångest. Hon sa väll att jag skulle ta av lappen på morgonen dag 2, det stod det på pappreerna men det stod inget om det skulle göras på morgonen eller kvällen, men har starkt för mig morgonen. Det borde ju gå och läsa av.

Han har uppöjda prickar på 2-4 ställen får se hur det ser ut imorgon... GULP...

kram på er
    Om jag förstod det rätt så är det viktigast att det läses av 24 timmar efter att man tar av lapparna. Alltså om de sitter exakt 48 timmar är inte lika viktigt som att det bör gå 24 timmar från avtagning till avläsning.
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-14 20:18:16 följande:
    Okej, det blir exakt 24 timmar emellan så då bör det ju vara rätt. TACK..

Är lite nervös, hoppas på det bästa. Kramar på er
    Jag hoppas det går bra. Svår att veta var det bästa är bara. Får man bevis på vad det är som orsakar problemen så brukar det vara rätt skönt det med.
  • Kavat
    xanni skrev 2010-07-15 16:37:25 följande:
    Hej!

Dags för lapptest i morgon för vår sexmånaders pojke. Jag tänkte att de skulle kolla mjölk, ägg, soja, vete, och råg. Borde vi kolla för något mer? Jag är  själv björkpollen/stenfrukt/gråbosallergiker och allt vad där hör till och kanhända ska vi testa för något relaterat till det också?

Vi gjorde pricktest för en månad sedan ca och då visade det endast för råg, inte för mjölk och ägg som jag eliminerat ur kosten (med gott resultat; eksemet visar sig numera sällan). Pojken helammas igen efter ett smakisförsök för två månader sedan, då det serverades potatis, palsternacka, banan, päron och mjölkfri risgröt och eksemet blossade upp på nytt. Slutade med smakisar och började helamma igen efter 4-5 dagar.

Nån som har något mer till morgondagens lapptest att föreslå?
    Hej!
    Havre bör kollas. Mjölk, soja, vete, havre, råg och på vissa ställen ägg är det som de brukar kolla. Men det brukar vara förberett när man kommer så har de inte förberett så är frågan om de sätter det du säger på plats. Ring och hör med dem!
    Men jag tycker ju att de borde sätta havre per automatik när de sätter vete och råg.
    Lycka till!
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-15 13:33:51 följande:
    Hej, det gick inte alls bra idag... såhär blev provsvaren...

Cellulosa+NaCl  = ++
    Mjölkpulver+NaCl = ++
    Mjölkpulver+vaselin = +
    Vete+NaCl = ++
    Råg+NaCL = +
    Havre+NaCl = ++
    Sojaböna+NaCl = ++

(ett + betyder svag reaktion
    ++ betyder stark reaktion)

Det konstiga var att han även reagerade stakt på celluslosa som är testet. Sköterskan kunde däeför inte svara på hur tillförlitligt provet är men att han skall hållas helt ren från dessa ämnen tillsvidare.

Jahopp vart börjar man? Suck...
    Oj, ja, det var ju en del. Men kolla i bloggarna jag tipsade om igår. Vi äter ju utan allt det du skrev. Bara att fråga på annars och gå gärna in i sädesslagsallergitråden och kolla länkar mm.
     Kram!
  • Kavat
    kvasiintellektuell skrev 2010-07-16 17:00:22 följande:
    finns det nån celiakitråd?

Kolla i min pres!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-07-18 14:34:00 följande:

Sonen fyller 1år inom en månad och hans pappa vill så gärna att han ska få en egen tårta att kladda med på kalaset men jag är lite skeptisk om det går att få till... Är det någon av er som har recept på en barnvänlig tårta utan mjölk, havre, vete, majs och ägg? Helst ska det inte vara soya i heller...

Sen undrar jag, går det att använga risgröt/mjöl istället för vetemjöl? Har man i samma mängd i så fall..?

Tack på förhand!

Den översta är jätte god! Dock majs i. Men tål han teff? För teffmjöl tycker jag är super att baka med. Blir bra konsistens. Så jag hade nog testat mig fram med teff, potatis och rismjöl istället för majsen. Tänkt på att för mycket potatismjöl blir klister!
    utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med-blabar.html

Jag har även gjort blandningar av nedanstående, med ovanstående recept på botten (alltså utan cholad).
    utanallt.blogspot.com/search/label/T%C3%A5rta

Sen har nog både jag och Blå Myran lite blandat i våra bloggar!

Rismjöl är ju kornigare än vetemjöl, så det blir inte samma, jag hade nog försökt blanda upp ris med potatis och teff, men man måste försöka för att lyckas!
  • Kavat
    LindaLampa skrev 2010-07-17 23:04:14 följande:
    Hej!
    Jag undrar om någon kan komma med råd - min son på 15 månader har ätit torsk vid 3 tillfällen, första gången spottade han ut det så jag vet inte hur mycket som gick ner, men andra och tredje gången svalde han en del och vid båda dessa tillfällen började han kräkas efter ca 3 timmar. Han kräktes i 3-4 timmar, efter det var han helt slut och hade dålig aptit hela dagen efter. Det är ingen magsjuka som härjar och jag känner mig ganska så säker på att det är torsken han reagerar på.
    Är det någon annan med erfarenhet av fiskallergi? Hur "allvarligt" är det? Kan det växa bort? Ska vi undvika all fisk till honom? Han har ätit lax och det har gått bra, men ska vi ändå undvika det?
    Jättetacksam för svar, är så orolig för min lilla pojke.
    Jag tycker att du ska kontakta en allergimottagning eller liknande och få hjälp, samt att han blir testad ordentligt. Sen behöver ni förmodligen läkarkontakt ändå för att få intyg till förskola framöver.

Det kan bli allvarligt, men det varierar från barn till barn. De rekomenderar ju inte att man ska undvika allt, men kanske ni bör undvika alla vita fiskar. Sen är frågan angående skaldjur.. Så vänd er till läkare så ni kan få hjälp och antihistaminer att ta om han reagerar. Man kan nämnligen svullna upp och få andnöd och en allergi kan bli värre för varje gång, eller bättre, så det är svårt att veta, men dumt att riskera något i onödan.
  • Kavat

HJÄLP!
    Någon som får livsmedelshänvisning i Halland som vet vart man ringer för att få hem grejerna?

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-07-19 16:30:15 följande:
    Som jag håller på att rensa hade jag t.o.m mina gamla papper...
    Du behöver ett papper som heter Beställning Livsmedel och näringslösningar och så fyller du i det och skickar med "recepten" till Apoteket AB, Distansapoteket, Box 465, 28124 Hässleholm.  Ev frågor besvaras av Apoteket 0771 450450. Detta är det som gäller om man fått livsmedelshänvisningar ifrån förskrivare i Halland.

Göteborg ringer man Postens sjukvårdslogistik (skriver bara en förtydligande så ingen förvirras av mitt nick)
    Toppen! Funkade kanon!
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-07-21 22:14:34 följande:
    Timon är den av våra barn som har värst eksem, och han har väldigt mycket klåda. Mattis och Aliina får snabba eksemutslag som sällan kliar. Neelah har numer ständig klåda, men inget eksem kvar.
    En fundering, får Neelah Tavegyl eller Aerius? Tänkte eftersom hon bara har klåda? Eller fler symptom?
    Klåda är ju en biverkning...
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7
Svar på tråden Allergitråden