Kavat skrev 2010-06-13 20:41:33 följande:
Det finns ju vetestärkelse i mjöl och kakor så precis som Blå Myran skriver så kan man ju ha det att reda såser, kräm (om han nu äter hemlagat. Har du provat saftkräm som blir helt slät? eller på puré? ), bullar, kakor, både att baka och köpa färdiga.
( Men jag hade inte testat vetestärkelsenivån genom att ge köpekräm med stärkelsesirap (vete) i, för det är en annan sak och jag misstänker att det blir större reaktion på det...)
Tanken med vetestärkelse är ju för att det är lättare att baka bröd t.ex. Annars så fyller ju inte vetestärkelsen något större behov. Bara lättare att hitta mjöl, bröd osv.
Har ni inte det behovet så ser jag faktiskt inte alls varför ni ska provocera med det nu.
Glutis pasta är den bästa och mest lik vanlig. Ingen som jag bjudit på den pastan har tyckt att de kännt att den smakat annat. Så om han inte äter den tror jag inte att det är just att den är glutenfri som gör att han inte äter.
För övrigt så är min son typ likadan. Han älskar kött, korv, leverpastej mm och äter knappt det andra. Men det är MYCKET bättre att de äter protein än bara ris, majs, potatis...
Sen undrar jag hur han ser att det är en annan sort? Ser den annorlunda ut? Vilken äter han av då?
oom jag säger såhär. han äter bara hallon och aprikoskräm och jag har inte gjort någon egen sort. Han äter inte heller om han inte ser att det kommer från paketet. KÖpte äppelkräm härom dagen och han blev helt tokig (min stora son är också så att han inte äter nya saker , värdelöst
)
Glutis pasta har jag inte hittat någonstans. hade tänkt beställa från
allergimat.se eller vad det heter men tyckte det var så ofantligt hög fraktkostnad...men får väl bita i det sura äpplet kanske?!
vi känner oss väldigt osäkra på om magen verkligen reagerar på vete eller inte. det vi sett tydlligt när vi provocerat är kinderna. det är vi säkra på har med vete att göra men magen är vi fortfarande väldigt tveksamma till... så då undrar man vilken nivå man ska lägga detta med maten på