• Kavat

Allergitråden

EL I, just nu köper vi Coop Magi, gör egen glass i glassmaskinen eller gör egna Rapsyglass-pinnar och smaksätter med Icas I love Eco Oboy eller saft/jucie.

• Kavat
    EL I skrev 2010-06-22 18:37:28 följande:
    Fritt från alla sädesslagen tyvärr och sojafritt. Mjölk tror vi han klarar nu men dumt att kanske ge honom en glass  av mjölk i dagsläget med alla tester vi gör med sädesslagen nu.
    Jag hittar knappt mjölkglass utan glukos/fruktossirap i heller. Det finns vissa dyra lyxvarianter i 0.5 liters förpackningar utan. Jag köper Tofulines vanilj eller jordgubbsglass till mig, för de jag testat funkar inte utan klåda. Men det är ju soja.

Om han får/ska äta ren havre, så är Oatleys havreglass med glukossirap från majs, som sagt. Men i övrigt så har jag bara hittat glukossirap från vete i glass, eller så är det inte märkt.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-22 19:08:40 följande:
    Kavat: det låter helt orimligt med dagis! På Siris förskola dricker alla mjölkallergikerna rismjölk då det är en flicka med havreallergi. Tyvärr är vår erfarenhet att man måste visa dem hur dåligt barnet blir. Det är tråkigt och jobbigt att de inte litar på en men så är det.
    Jooo, det är väl så tyvärr, men tycker det är så himla kasst. Vi VET hur dålig han blir. Det borde ju räcka eftersom läkarintyget styrker det.
    Nu kommer förhoppningsvis inte ägg bli problem, men han ska ju inte behöva få andnöd för att de ska reagera?
    Tyvärr, på ett sätt, så får han ju bara långsamma reaktioner på sädesslag, vad vi vet (han har ju inte fått i sig några mängder utan mest spår av, glukossirap mm) så de kommer ju inte märka något och gissar att de ringer och säger han har magsjuka om han skulle reagera med att spy/diarré.. Men å andra sidan får han ju hemska eksem på kinderna "direkt" vid vetekontakt, men det är ju inget livshotande som tur är. Men nog så jobbigt för honom.

Låter ju toppen att de dricker risdryck på hennes förskola, man kanske skulle flytta?! Mmm, vi får väl se hur det blir tillslut...
  • Kavat
    em84 skrev 2010-06-22 12:59:54 följande:
    Hej alla!

Min dotter är 9 månader snart och är ägg- och mjölkallergiker. Det var jag som skrev att spyorna försvann helt med neocate. Helt underbart!

Nu till det tråkiga.... hon har börjat spy igen ett par veckor och har även fått prickar runt munnen igen. Behöver inte vara något, men blir så besviken att det kom tillbaka igen.
    Det var rena himmelriket för bara några veckor sen.
    Hon spyr inte lika mycket som förut, men det kommer ändå en del, tycker det är så konstigt!

Vi har haft vetemjöl i såsen och kört med havre. Ska utesluta det och även tomat, tyckte att hon spydde av det.
    Vi kör med maizena i hennes välling och har i olja för att hon ska få i sig så mycket fett. Hon går upp ganska sakta, eller har gjort.
    Hon vägde 4190 när hon föddes och är nu 9 månader och väger knappt 8,5.

Har ni några råd?
    Hej och välkommen hit!
    Låter ju onekligen som att hon börjat reagera på något.
    En vanlig kombination med mjölk och äggallergi är sojaallergi. Det kan du läsa mer om här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
    Äter hon något utav det? Sinlac?

Annars så om man går på statistik så är mjölk, ägg, soja, vete (havre), fisk (torsk) och nötter vanligaste allergierna, så nog skulle det kunna vara vete och/eller havre som ställer till det.

Gissar att hon inte ätit vete och havre under så lång tid? För egentligen så ska ni inte ta bort vete ur hennes kost utan att ha gjort ett blodprov och kollat glutenintolerans. Sen när man väl tagit bort så kan det vara för sent, då magen läker och man behöver ge vete igen under lång tid. (Veteallergi och glutenintolerans är två helt skilda "sjukdomar".)

Men havre kan ni ta bort liksom tomat, utan vidare för att se om det blir bättre. Kolla även upp vad hon äter om hon får i sig soja/släktingarna.
    Men ring läkaren och säg att ni vill kolla gluten (blodprov) INNAN ni tar bort vete.

Vet många som de inte kollat vete innan man tagit bort gluten/vete och då blir det väldigt jobbigt för barnet och föräldrarna att återinföra för att kolla gluten i efterhand. Speciellt om det visar sig vara en allergi i slutändan, då har man "tvingat" i barnet de man vet att de reagerar på i flera månader och ofta blir ju allergin värre.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-06-22 13:35:15 följande:
    Hej! Jag tänkte hoppa med här om det är okej... Jag kör en liten snabb genomgång av sonens eventuella allergier...

Vår son på 10 månader har astma och misstänkt katt- och hundallergi. Det visade inget på pricktestet men han blir otroligt snorig runt katter och tungandad nära hundar så läkarna tror att det är allergi ändå, eller möjligtvis överkänslighet.

Pricktestet gav utslag för ägg, men då reaktionen inte blev fullt lika stor som testppricken (den där utan ämne, glömt vad det heter) var det tydligen ingen fara att ge honom ägg ändå? Törs man det?

Vi har aldrig reflekterat över vån sons mage, att han varit konstant hård och förstoppad sedan vi började med ersättning och smakisar har vi uppfattat som ett vanligt fenomen (tagit upp det med BVC några gånger). Men när vi var på barnmottagningen för drygt två veckor sedan sa läkarna att det kunde vara mjölkproteinallergi och att vi skulle testa attMi utesluta det. Nu har det gått en tid med strikt mjölkfritt och vi upplever honom som gladare, verkar ha mindre magknip och bajset är bättre i konsistensen även om det fortfarande är ganska hårt (kommer inga harkluttar längre iaf!) Vi kör på ett tag till innan vi provocerar men det känns lite misstänksamt, tror ni det kan vara allergi/överkänslighet?

En sak vi reagerat på nu när han är lite bättre i bajseriet är hur hård han blir i magen när han ätit smörgås eller pannkaka tex (mjölkfritt, förstås) och börjar fundera om det kan vara något annat som han reagerar på, vete kanske..?

Har aldrig tänkt tanken på att lilleman skulle ha några matallergier innan, men nu tycker jag han reagerar på mycket! Kanske är vi bara lite paranoida nu sedan läkaren satte griller i huvudet på oss, för så vanligt kan det väl inte vara med så mycket allergier, eller? Och att det bara visar sig som magont/förstoppning/gnällighet?

Har hört att barn till allergiker kan få allergier men då undrar jag, om pappan har fler allergier (hund, katt, pollen, gräs, nötter, äpple bla) är risken större för att sonen också får fler än en allergi då?

Ledsen för det långa inlägget, är en del som surrar i huvudet kan jag lova..
    Hej och välkommen du med!

Ge ägg eller inte.. Ja, det kan bara ni bedömma om han reagerar eller inte. Det sägs ju numera att man ska ge upp till den nivå att de inte reagerar. Men vad den nivån är någonstans kan vara svårt att veta på små barn. Har han aldrig fått ägg? Det finns andra tester att göra som mäter äggallergin och hur "farlig" den är så jag hade nog velat testa mer innan jag hade gett.

Att min dotter var allergisk kom vi på samtidigt som vi testade sonen. Nog hade vi också märkt av en del saker, men alltid fått höra att allt var så normalt. Hon har i dag diverse allergier och överkänsligheter och då när vi kollade var det mjölk, ägg och soja och det blev stor skillnad på henne utan det hon inte tålde. Hon hade heller inga direkta eksem, värre än någon annan, men i efterhand insåg vi flera saker och hon hade eksem i perioder men hon hade självmant slutat äta allt som innehöll ägg för hon kände nog av att hon blev dålig av det. Sen fick hon mer och mer eksem efter 3 års ålder.

Hon hade också mest problem med magen, så nog kan det vara "enda" synliga symptomet. Men tyvärr är det ju precis som du skriver, att humör och annat också påverkas.

Riskerna till fler allergier om föräldrarna har fler allergier vet jag inget om. Den enda allergi min man och jag har haft, som vi vetat om, är att han hade äggallergi som barn. Min mamma misstänker nu att jag hade mjölkproteinallergi och jag har nyligen fått en glutenintoleransdiagnos. Men gluten är ingen allergi. Och våra barn har många olika allergier, så ärftlighet, ja, till viss del, men nog kan de få många allergier ändå tyvärr.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-06-22 10:30:46 följande:
    K Kavat: Att hänvisa till - så man inte bara är "hysterisk och tycker"

Skollagen 2 kap, 3 §, stycke 3:

"Förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen skall utgå från
    varje barns behov. Barn som av fysiska, psykiska eller andra
    skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling skall ges den
    omsorg som deras speciella behov kräver. "
    Går kanske även att hitta lite man skulle kunna tolka till fördel för situationen och spinna vidare på i läroplanen för förskolan (Lpfö 98) - att alla barn ska få sina behov respekterade och tillgodosedda, fsk ska erbjuda en trygg miljö för barnen, de ska samarbeta med hemmet  etc
    TACK!
  • Kavat
    saffe skrev 2010-06-22 09:56:51 följande:
    Jag har ringt runt till dom 3 dagisen som finns här och ingen av dom har separat matsal... Barne äter i samma rum som dom leker! Är det så på dom flesta dagis på andra ställen oxå? Inte så bra ur allergi-synpunkt.. Det fanns en småbarnsavd som hade matsal, men min dotter kommer vara 3 år när hon börjar så hon ska ju inte gå där. Lillasyster kommer vara 1,5 år så hon får ju gå där. Funderar på att fråga om min äldsta dotter kan få hänga på lillasyster i 1,5 år och hoppas på att några allergier växt bort tills det är dags att byta avd.. Men har en känsla av att det förslaget inte kommer gå igenom..
    De har en gemensam matsal i mitten av huset på dotterns dagis, men där leker alla barnen från alla avdelningarna också. Sonens avdelning har idag stängt och äter själva inne på lekborden, men ska ev. flyttas ut till övriga.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-06-22 18:50:29 följande:
    kavat: herregud, det verkar verkligen vara mer överlastning än avlastning om du skall lämna alla barnen på dagis på det där sättet! Fattar inte att de ska vara så knöliga på alla dagis. Än så länge har vi inte råkat ut för nåt, men jag väntar... ska oxå få en liten till och jag hoppas det ändå ska funka bra sen att lämna stora tjejen, har inte så långt att gå heller, så vi behöver inte lasta i och ur bilen, utan tar bara en promenad tack olov.
    Grattis! Gravid Vad kul, när ska du ha?

Ja, det känns som att man mest är till besvär och sen känns det trist att det blir så mycket bök och jobb för alla för "bara" 15 timmar...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-22 19:15:35 följande:
    Jag har aldrig hittar rapsy så det har jag aldrig testat. Har tittat i alla stora affärer i den större staden närmast oss men inte sett det någonstans

Jag vet ärligt inte om jag ska ge honom ren havre nu heller eftersom jag själv är osäker på vad som ÄR rent och inte. Kanske lika bra att skita i allt tills vidare. Just nu har vi kommit överens om med läkare och dietist att vi ska ha vete, råg och kornfritt i alla fall och sedan när han mår bra så ska vi provocera med råg och korn - ett i taget för att se om han klarar det.

Gaah trodde aldrig han var så känslig! Nu är jag även väldigt säker på att humöret är pga det också. Visst humör det är jag rrätt säker på att han har ändå men nu är det GRÄSLIGT. Han är alltså 1½ år och blir tvärförbannad för minsta grej, springer in på sitt rum och drar igen dörren med en smäll. går man in till honom så skriker han "näääääää" och springer fram till dörren och smäller igen den framför ögonen på en - 1½ ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Han blir arg för världens minsta grej. Som i dag, höll han säkert på 30 minuter och skrek, klättrade upp o ner för stolen, åt lite, slängde skeden etc innan han åt sin middag...

Visst att 1½ år är lite av trots men att bli sååå förbannad på alla småsaker KAN inte vara "normalt", eller vad tror ni?? känns inte som om någon annan har sånt hetsigt barn :-S
    Ja, vi märkte ju tydligt att sonen även reagerade på havre, så här fanns det inga tveksamheter angående det. Om jag var du så hade jag tagit bort även det så att du fått honom helt ren och sen även testat med havre när han mår bra och är fri från allt annat.

Rapsy glassmix har Ica tagit hem här när jag efterfrågade det!
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-22 19:21:11 följande:
    Hur gör man rapsyglasspinnar?
    Man vispar glassmixen med vatten och låter det stå i en timme. Sen har vi glass"fodral" från Ikea, men även Ica m.fl har olika varianter. Se bara till att man köper en som får plats stående i frysen, underlättar en del.

Det blir en rätt hård glass, men gör man det som glasspinnar så gör det ju inget.

Vi smaksätter oftast med t.ex jucie eller chokladpulver eller liknande. Apelsin/ananasjucie smaksatt är jätte gott!
Svar på tråden Allergitråden