• Kavat

Allergitråden

mimpen skrev 2010-06-10 10:39:08 följande:
    En fråga om lapptest!

Jag lapptestar Hjalmar idag och ska ta bort lapparna ikväll. Har ni nåt bra tips för att tydligt markera ut vart exakt lapparna suttit`? Förra gången syntes det ju så bra först, att jag inte markerade dem. Men sen ett dygn senare var det svårt att se exakt. Hur har ni gjort?

Kan man ringa in med typ bläckpenna? Eller kan det störa resultatet då??
    Hur har det gått?
    Här ritade de streck med penna för att se raderna. Men de visst ju sen inte hundra vart de satt plåstrerna, för de sattes snett. Men jag fotade och dokumenterade och kunde ju därför se efteråt hur de suttit.
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-06-10 16:53:06 följande:
    Har just fått hem en massa choklad från goodstore. Med spår av soja... Så nu undrar jag såklart.... kan jag drista mig till att äta?

Lillebror (nio mån) verkar vara allergisk emot mjölk och ev sädesslag (det var när vi tog bort sädesslag som han blev bättre). Soja har jag uteslutit (sedan lillebror var 3 mån) för att "man ska det", inte för att han verkar reagera på det. Så är det galet eller okej att plötsligt äta en massa choklad med eventuella spår av soja? Larvigt nog är denna fråga viktig för mig (har ätit "utan allt" i sex mån).
    Jag hade absolut testat utan tvekan.
    I och med att ni inte vet att han är sojaallergisk så hade jag testat. Hade det varit en allergi som ni är säkra på och han är jätte känslig så hade jag nog testat väldigt försiktigt om jag ens testat... Beror på reaktioner osv.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-10 18:15:45 följande:
    Några frågor. Nu har E varit utan vete endast 2 dagar. Han har fått vetestärkelse de dagarna, så än  är kinderna och magen inte bättre (givetvis).

Enligt dietisten så kan sonen äta havre under tiden, havremjölk, yosa yoghurt etc. Nu undrar jag om det är klokt att göra det när vi testar vetestärkelse? Han verkar ju rätt känslig.

Vart finns vetestärkelse mer i än glutenfritt bröd? har inte sett det någonstans mer. dietisten vill att vi verkligen utsätter honom för vetestärkelse nu så vi verkligen vet om han tål det eller inte. Han äter inte speciellt mycket bröd nämligen och inte pasta heller så jag vet inte riktigt hur jag ska få i honom denna vetestärkelse!

Är det någon idé att smörja med mildison på hans kinder nu? Hjälper det mot sånt slags eksem han har. Jag menar, det vore ju bra om han nu inte är allergisk mot vetestärkelse om man smörjde samtidigt så det inte är det "gamla vetet" som sitter i fortfarande.

Hmm många frågor... svårt att få hans kinder på bild (lagt in en ny men ignorera hans märke i pannan han har ramlat på dagis. Han är rödare i verkligheten än på bilden) men han har blivit mer och mer röd senaste tiden så det känns som om reaktionen ligger lite efter själva intaget. Magen är också mer svullen nu, så den verkar komma rätt långt efteråt..
    Klurigt. Är ni helt hundra på att han fixar havre i obegränsade mängder?

Jag anser ju fortfarande för att helt veta och se skillnad måste man ha barnet nere på noll, dvs utan allergener i MINST 2 veckor och sedan provocera och se hur h*n reagerar. Nu har ni ju testat lite hit och dit och allt möjligt så det är omöjligt att säga varken bu eller bä. Speciellt eftersom din son verkar ha sena reaktioner så ser inte jag hur ni ska kunna veta något hundra. Hade tarmen fått läka emellan ordentligt så är den tåligare än om ni nu provocerar på en redan skadad tarm...

Det är min åsikt och jag vet att er dietist verkar tycka en helt annan sak. Men då kommer ju också de här frågorna du har nu. För hur ska ni veta säkert?
  • Kavat
    Molina skrev 2010-06-11 11:07:41 följande:
    Nu behöver jag hjälp ganska omgåene av er här:
    Ska ha kalas med en massa allergier inblandat får inte vara MJÖLK,GLUTEN,och en massa fruksorter en salig blandning men va tror ni glass (mjölkfri) till min tjej och en massa goa tillbehör vet inte hur jag ska baka en tårta med alla dessa allergier????? Plus att 2barn har riktigt svår diabetes känns som en riktig prövning det här. Så socker i större mängder vill vi undervika till deras skull.
    Vi var på kalas i våras. Tårtan som åts var så sonen kunde äta (miralicias tårta) och tjejen med diabtes fick en massa jordgubbar och grädde. Så de valde två alternativ. Men efter att ha kollat med berörda parter. Inte så kul för ett barn och komma på kalas och tro att man får tårta när man inte får det, så gör man så tycker jag att barnen i fråga ska frågas och förberedas. I detta fall gillar hon inte tårta och älskar jordgubbar och grädde! Och mina barn blev helt överlyckliga över att få tårta som alla kunde äta!

Annars så tycker jag Miralicias förslag låter bra!
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-11 19:10:33 följande:
    Den där med hur det ska se ut för reaktion. Det var en skala 0 till 4, med hur det kunde se ut. Det var det jag behövde. Eller, behöver :)

För soja är det nämligen rött och lite knottrigt. För vete och havre är det möjligen lite rött, men inga knottror.

Mjölk hade jag inte hemma,s å jag satte smör, och det visar ingenting *hmmm* För det var det som visade mest tydligt förra gången, men då hade jag ren mjölk.
    www.lio.se/upload/57459/Atopy%20Patch%20test%20.doc.pdf

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html

??
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-11 20:37:50 följande:
    Vi markerade med spritpenna. Syrrorna tyckte det var hyfsat galet att rita på lillebror. Det är bara så sjukt svårt att fota tycker jag. Men vi har försökt. Och är ganska eniga om resultatet.

Mjölk (smör) - ingen reaktion
    Soja - rött och knottrigt
    Vete - rött
    Havre -rött
    Vatten - ingen reaktion (haha, konstigt va?!)

Rött är okej va? Men inte rött och knottrigt?
    Är det inget knottrigt alls utan bara rött så är det ingen reaktion. Ska vara blåsor, knottror, plitor, ja, ruggligt för att det ska räknas som reaktion.

Men som med alla andra test. En icke reaktion utesluter ju inte allergi.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-11 21:44:26 följande:
    De skriver även att 25% vb är till för barn med diabetes!? de barn med diabetes som jag känner till har 75-100% vb. Det svåra är att förklara för dem att Siri inte dör av ägg men om hon får i sig pyttesmulor av det och annat hon inte tål så blir hon sämre i allergierna dvs magknip, eksem osv osv, sjuk och dålig i astman. Känns inte som de tror på oss. De skriver även att de inte vet hur allergisk Siri är nu ett år efter det att läkarintyget skrevs, anledningen till att det har gått ett år är ju att de har så lång handläggningstid. Suck...
    Suck! Så nu är det ert fel att de tar för lång tid på sig dessutom! Demon
    Vaddå till för barn med diabetes?! Det står väl ingenstans i deras regler vad jag sett att man måste ha diabetes för att få vb. Och vad har det med erat beslut att göra. Löjligt!
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-06-11 21:12:59 följande:
    Total IgE som ni hade på 17 är ändå ganska lågt och jag skulle som läkare säga att er dotter har tendenser till IgE medierad allergi och kan som han säger utveckla en tex pollenallergi om några år. MEN bara för att man får utslag på total IgE behöver man inte ha en allergi, man kan ha antikroppar mot tex mjölk utan att reagera på det. Så man ska alltid gå efter vilka symtom man får. Dvs mår man dåligt av mjölk äter man inte det även om det inte visar sig på testet. Mår man inte dåligt av ägg men det visar sig på testet äter man det ändå.

Tetserna kan vara bra att använda som jämförelse för samma person. Dvs om du får ett utslag på RAST på 25 ett år och nästa år är det mindre än 10 kan man säga att allerin har mildrats. Så kan man även använda pricktestet, dvs om kvaddeln blir mindremed åren kan man säga att allergin har mildrats.
    Fast det där var precis det jag babblade om igår. Enligt barnens allergiläkare så är det ingen idé att ta RAST på sonen igen för att det svaret ger inget eftersom han inte har fått i sig ägg på 2,5 år. Hade han fått i sig ägg skulle det vara skillnad, men inte nu.
    Och det var ingen idé att ta på övrigt heller, som inte visade när han var 7 månader för att "testvärderna" går ner om man inte utsätts för det enligt henne.
    Med andra ord så tolkade jag det som att om RAST-värdet på t.ex ägg sjunker för varje år kan det bero på att de inte utsätts för ägg och INTE att allergien håller på att växa bort.

Detta har inte jag hört innan, så det var just därför jag var nyfiken på om någon hört detsamma?
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-06-11 21:17:04 följande:
    Det var sonens första läkare som sa att röda och gula frukter och grönsker kunder förvärra eksem. Vet att jag har läst det på nätet på flera ställen tex här:

www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.p...

"ORGANISKA SYROR
    Små barn reagerar ofta på röda, orange och gula frukter eller grönsaker. Det här räknas inte som en vanlig allergisk reaktion utan brukar drabba de barn som redan har eksem och därför är extra känsliga. Oftast reagerar de med ökad klåda i sina eksem. Man tror att orsaken är en eller flera av de organiska syror, t ex bensoesyra, salicylsyra, kinasyra och klorogensyra, som finns i frukt och grönsaker. Vanliga exempel är tomat, jordgubbar, röd paprika, nypon, morot men också citrusfrukter. I likhet med allergener finns högst mängd i skalet. När eksemen börjar läka ut brukar också reaktionen på den här maten försvinna."

Han verkar hittils inte vara allergisk mot någon frukt utan troligen mjölk, vete och ägg. Men allt rött vi provat och jag ätit under amning (morot, tomat, röd paprika, jordgubbar, katrinplommon, aprikoser och ev. nått mer) har gett eksem. Så då tänkte jag att det kanske var bra att undvika alla röda, gula och organge frukter och grönsaker tills huden fått må bra ett tag.

Men tyvärr är det ju väldigt mycket som faller bort då
    Japp, jag är med på det med.
    Men om det skulle vara bensoesyra hon reagerar på så ligger även kiwi och päron under den listan liksom aprikos, morötter, nektarin, persika, plommon, potatis, äpple, jordnötter, nötter mm.

Och det jag menade, fast jag är så kass på att förklara, var att man inte skulle dra alla frukter och bär över en kant. Alltså det är möjligt att t.ex hallon och blåbär funkar fast inte jordgubbar gör det osv.

Jordgubbar, choklad, apelsin, skaldjur, tomat, mjölk, ägg, fisk mm är sk. histaminfrisättande dessutom. Vilket innebär att det kan ge en falsk allergisk reaktion.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-06-11 22:37:51 följande:
    Japp, jag är med på det med.
    Men om det skulle vara bensoesyra hon reagerar på så ligger även kiwi och päron under den listan liksom aprikos, morötter, nektarin, persika, plommon, potatis, äpple, jordnötter, nötter mm.

Och det jag menade, fast jag är så kass på att förklara, var att man inte skulle dra alla frukter och bär över en kant. Alltså det är möjligt att t.ex hallon och blåbär funkar fast inte jordgubbar gör det osv.

Jordgubbar, choklad, apelsin, skaldjur, tomat, mjölk, ägg, fisk mm är sk. histaminfrisättande dessutom. Vilket innebär att det kan ge en falsk allergisk reaktion.
    Rättar mig själv för nu var jag ute och cyklade *sängdags*.
    Ovanstående var INTE bensoesyra utan björrelaterat (bra om man läser rätt bokstäven på listorna man har....)

Mer om bensoesyra finns här: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html
Svar på tråden Allergitråden