• EL I

Allergitråden

Madde A skrev 2010-06-08 22:21:13 följande:
    Hej

Jag har nyss fått veta att jag är allergisk mot vete. Men har inte fått tid till allergimottagningen utan står bara i kö och dietist har det inte ens varit prat om. Min läkare tyckte nog knappt att jag skulle utesluta det ur kosten än.....har bara fått nån dyr medecin jag ska drick 15min innan jag äter.
    Har nu fått nog och har bestämt mig för att utesluta allt vete.
    Men nu känner jag mig helt handfallen så jag ber er om hjälp.
    Om det står vete på så fattar jag ju såklart att jag inte kan äta det men kan vete stå som något annat med?
    Är jättetacksam för hjälp
    Tror det är kavat har en bra lista på ord i sin blogg här på fl.
  • EL I

miralicia: bra tankar. Lite av det där har de infört på min sons dagis. Han sitter på kortänden på bordet så han har svårare att få tag på något. "Fröken" sitter MELLAN honom och de andra barnen. Det är bara andra allergiska barn vid hans bord (2-3 st som är mjölkproteinallergiska) så att det är lättare för den "fröken" att hålla reda på sonen.
    Som du säger är det nog lättare med en 1-5 avdelning för då är det mindre antal barn som "fröknarna" måste hjälpa och har mer tid till det allergiska barnet.
    Problemet med städningen kvarstår ju dock jobbigt att det ska vara så kämpigt att få igenom sånt som man tycker är sjlävklart. trist att behöva provocera bara för att få dem att förstå!

• EL I
    mimpen skrev 2010-06-09 10:13:46 följande:
    Jag känner en oerhörd sorg över min bäbis allergier :( Har ni upplevt att ni liksom behöver bearbeta era/era barns alleriger, eller är det bara jag som är sjåpig?

Min lilla flicka var mjölkallergisk när vi fick henne (numer äter hon laktosfritt), men jag kan faktiskt inte minnas att jag upplevde att det var sorgligt. Eller så förskönar jag och har bara glömt. Eller så blev mjölken en sån liten grej i allt annat med henne (som att hon inte har en fot på vänster ben och att några fingrar satt ihop...). Eller så var hon helt enkelt så pass stor (närmare 1,5) att det kändes lättare att förklara och prata med henne om det. Eller så var det för att det var så UPPENBART. Hennes mage var helkass. Men blev fort bra på mjölkfri kost.

Med Hjalmar känns det mer osäkert. Liksom. Vad tål han. Och hur är fördröjningen från det jag äter tills han får det. Och jag vet inte. Och han är ju faktiskt världens nöjdaste och gladaste plutt. Kanske ska han bara ha eksem jämt, och gå upp dåligt i vikt. Det kanske är som det ska? En del verkar ju tycka det. Kanske är jag bara en hönsmamma. Och jag känner mig ledsen över att jag känner så här...
    Nä du är inte ensam, här är en till. Jag trodde nog  mest att jga fick för mig och att när vi väl provocerade så skulle det inte hända något, men tyvärr hade jag rätt i hans allergi(er) och då blev det väldigt tungt. Sonen var mestadels missnöjd upp tills han var 15 månader och det har varit tungt rent allmänt med honom sedan han föddes. Alltid skrik och gråt och missnöjdhet, sovit dåligt mm mm. I perioder har jag t o m känt att jag önskade att vi inte hade skaffat ett barn till (ja jag vet, jag skäms när jag tänker på det men han har varit sååååå påfrestande!). Nu är han världens goaste även om han har hemskt humör men det har han nog e fter mamma

Det ÄR en sorg när ens barn inte är helt friskt även som du säger, att det finns olika grader av "sjukdom" och att vissa ses som mindre jobbiga än andra.
    Du som har fått två barn med "problem" tror jag okcså känns jobbigt. Jag har också två barn som är strul med och jag kan känna en otrolig avundsjuka för de som har ett eller flera barn som bara kan ge barnen vad som helst att äta eeller inte måste tänka på att ta med mediciner när vi ska bort mm. För mig är det en stor sorg också även om mina pojkar har "lätta" problem i jämförelse med andra, men man måste få sörja och jag tycker inte det är konstigt!

När man skaffar barn går man ju inte in med tanken att de ska få problem av nåt slag så det är klart att det blir en chock och något att bearbeta!
  • EL I

Några frågor. Nu har E varit utan vete endast 2 dagar. Han har fått vetestärkelse de dagarna, så än  är kinderna och magen inte bättre (givetvis).

Enligt dietisten så kan sonen äta havre under tiden, havremjölk, yosa yoghurt etc. Nu undrar jag om det är klokt att göra det när vi testar vetestärkelse? Han verkar ju rätt känslig.

Vart finns vetestärkelse mer i än glutenfritt bröd? har inte sett det någonstans mer. dietisten vill att vi verkligen utsätter honom för vetestärkelse nu så vi verkligen vet om han tål det eller inte. Han äter inte speciellt mycket bröd nämligen och inte pasta heller så jag vet inte riktigt hur jag ska få i honom denna vetestärkelse!

Är det någon idé att smörja med mildison på hans kinder nu? Hjälper det mot sånt slags eksem han har. Jag menar, det vore ju bra om han nu inte är allergisk mot vetestärkelse om man smörjde samtidigt så det inte är det "gamla vetet" som sitter i fortfarande.

Hmm många frågor... svårt att få hans kinder på bild (lagt in en ny men ignorera hans märke i pannan han har ramlat på dagis. Han är rödare i verkligheten än på bilden) men han har blivit mer och mer röd senaste tiden så det känns som om reaktionen ligger lite efter själva intaget. Magen är också mer svullen nu, så den verkar komma rätt långt efteråt..

• EL I
    Kavat skrev 2010-06-11 17:49:25 följande:
    Klurigt. Är ni helt hundra på att han fixar havre i obegränsade mängder?

Jag anser ju fortfarande för att helt veta och se skillnad måste man ha barnet nere på noll, dvs utan allergener i MINST 2 veckor och sedan provocera och se hur h*n reagerar. Nu har ni ju testat lite hit och dit och allt möjligt så det är omöjligt att säga varken bu eller bä. Speciellt eftersom din son verkar ha sena reaktioner så ser inte jag hur ni ska kunna veta något hundra. Hade tarmen fått läka emellan ordentligt så är den tåligare än om ni nu provocerar på en redan skadad tarm...

Det är min åsikt och jag vet att er dietist verkar tycka en helt annan sak. Men då kommer ju också de här frågorna du har nu. För hur ska ni veta säkert?
    jo det är ju det. nä vi är inte säkra på det. vi är inte säkra på nåt förutom nu att han får eksem i ansiktet av vete

Det är ju svårt när dietisten helt klart säga att vi kan ge honom havre. Frågat om det flera gånger... vi skulle INTE ge råg och korn men havre kunde vi ge hmm

GGAAAHHH!
    Någon här med barn (eller själva) som har liknande eksem som sonen har. Hur stor risk är det att det blir någon ärrvävnad i ansiktet efter såna eksem. Någon som sett att ni/era barn fått ärr från eksemen? Han har ju inga "djupa" eksem. Liiiite torr men det är nästan inget nu, värre i vintras, sen är han "bara" röd...
    Ska ringa läkaren sedan och diskjutera lite. de vill ju skicka mig till den läkaren vi var till först som bara ignorerade mig...han "ska" ju vara allergiexpert och är överläkare på barnkliniken här...men vet inte om jag vill, men kanske måste svälja stoltheten för sonens skull. Vår läkare har nämligen inte sett någon med veteallergi förut fast han jobbat i 25 år. Han är dock väldigt angelägen att ta reda på fakta osv, men det var väl därför han ville ta hjälp av den här andra läkaren.
    Vet egentligen inte vad jag ska  prata med läkaren om. Det är ju mer dietisten nu känns det som.

Jag har fått infot att det inte finns något prov att ta för veteallergi men nu såg jag ju att älsklingen varit iväg och tagit ett test för vete.?!?
  • EL I

Upprepar frågan jag hade för nån dag sedan.

Någon vars barn (eller själva) fått ärr av eksemen de(ni) haft?

• EL I
    Mama Law skrev 2010-06-12 18:52:08 följande:
    Normalt IgE värde har jag för mig är under 15 så 17 är inte så jättehögt i mina ögon. Men allt är ju relativt faktisk. Wikings ligger på närmar 600 och har bara ökat hittills.

Spelar ingen roll om man utsätts för det man är allergisk mot eller inte toleransen eller icke toleransen finns kvar och du kan ta ett rast oavsett det gör vi på wiking för att kolla hur hans allergier utvecklar sig och för att kunna provocera utan att han har skyhöga värden i det vi tänkt provocera med. Men just nu får vi inte provocera alls och får inte göra inom närmaste året/åren.

Påtal om vb här kommer ringa enhetschef och göras anmälan den här gången. Mailade min handläggare om vårdbidraget i torsdags och det kommer inte bli klart inom den satta handläggningstiden pga hög arbetsbelastning sen blir det semester på det också. Så kan tänka mig att det tar 7-8 månader den här gången med. Men skulle ju få retroaktivt om det blev höjt som om det är nåt att glädjas över, känns som om fk har nåt emot mig. 3e ansökningen och ingen har tagit de 4 månader som det ska ta.
    men ärligt talat?!??! Med allt det som han har så borde det gå på 5 min för er att få beslut! Helt sjukt!!
  • EL I
    SaramedM skrev 2010-06-12 20:29:22 följande:
    M har flera fula ärr på skinkorna och även ett på ena handen
    lite rädd att sonens eksem som han haft så länge kommer bli fula ärr även om de inte är så "grova" eksem så har de ju liksom varit där konstant förutom för den månaden vi körde utan
  • EL I
    Molina skrev 2010-06-12 21:23:29 följande:
    Åhh ett helt lyckat kalas med en massa glass och tillbehör alla föräldrar va så glada att vi tagit hänsyn till allas allergier och att glass va en suverän ide blev så glad va så orolig för reaktionen ett kalas utan riktig tårta men min speciella ägg/gluten/mjulkfria kladdkaka blev en riktig hit.
    åh vad skoj att alla blev nöjda!!!
  • EL I

Ni som kan så mycket. Om man jämför vetestärkelse som  t ex är i bröd (det dietisten nu vill att vi ska testa) och sen stärkelsesirap gjort på vete t ex i kräm. Vart finns det mest stärkelse? Är det mer eller mindre samma sak eller stor skillnad?

Dietisten vill ju att vi ska ge vetestärkelse som sagt men sonen äter  väldigt lite bröd och jag har inte sett det någon annanstans än i bröd. Han äter dock kräm, frågan är om jag kan ge honom t ex kräm med stärkelsesirap i eller så och det blir samma sak??

Svar på tråden Allergitråden