t0va skrev 2010-12-12 10:19:43 följande:
Angel Gbg: som vanligt så är det viktigt att man hamnar hos en vettig person då. Östergötland finns jag i och här är det ofta konstiga regler men kring allergin kanske de har lite mjukare regler då eftersom läkaren skrev att det inte var något snack om saken och vi får kallelse dit om ett år för att se om det gått över.
Är vete som med andra livsmedel att det blir dyrare om man inte kan äta det? Har så dålig koll på vad det finns i för saker.
Var i Östergötland finns du? Du kan PM:a om du inte vill skriva ut det här i tråden. Kan se om jag kan komma med några tips.
(Eftersom du pratat om föräldrastöd tidigare så gissar jag på att du är i krokarna av L eller N där jag vet att det finns, osäker på hur det är i tex M, M eller F.)
Vete blir vanligtvis dyrare. Tyvärr har jag ingen koll på hur det är med livsmedelsanvisning vid vete eftersom det är jag själv som vuxen som inte tål vete här hemma. Och livsmedelsanvisning har vi aldrig haft till dottern vad gäller övrigt eftersom jag ammade länge även om hon är multiallergiker, så på det området är jag lite osäker.
Försökte leta lite på
lio.se, men hittade bara lite om sondnäringar och komjölksproteinfria ersättningar just nu och konstaterade att man här i landstinget inte kan få Nutra LGG eller Nutra AA på livsmedelsanvisning enligt det PM som gäller fram till mars 2011. Eftersom det är utfärdat i mars 2009 så finns inte de nyare ersättningarna som Althera eller Pepticate med i det PM:et så jag vet inte om det har kompletterats med något senare eller om det blir först från mars de kan komma med för anvisning. Det kan vara förklaringen till att du fått besked om att de inte kunde skriva ut flera burkar av Althera på en gång när du testade med det (eller blandar jag ihop dig med någon annan nu, har varit lite mkt som snurrat i huvudet på mig senaste tiden senaste tiden)