Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2010-11-24 11:50:19 följande:
    Jag har nog glömt skriva att jag tycker recept-kalendern är en super idé!
    Ja, ngt måste man väl ta sig för att fundera på som man kan ha som ursäkt att inte sätta sig och tentaplugga till megatentan om en vecka Oskyldig  Flört   Cool
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-11-25 18:30:39 följande:
    Tänkte sätta en pepparkaksdeg för bak imorgon eller lördag morgon. Liten fundering, har en glutenintolerant här då och har Lailas gula hemma som även dottern tål. Kan jag ta mitt vanliga ägg/mjölk/sojafria recept och byta vetemjölet rakt av mot Lailas gula? Blir det bra?
    Jag gör på enbart lailas gula som mjöl i mitt pepparkaksrecept, är eg ett "vanligt" pepparkaksrecept från början där jag bytte ut mjölet bara men de blev rätt så bleka (alt nästan brända om man försökte få mer färg på dem) så sen har det blivit en hel del andra modifieringar för att få lite mer färg på dem och även mer smak även om man skulle vilja/behöva göra utan någon av kryddorna.

Ett annat recept som jag testade tidigare blev det inte alls lika bra att bara byta ut mjölet rakt av mot Lailas.

Hade funderat på att ha pepparkaksreceptet i första "luckan" i bloggen, men jag kan lägga upp det lite i förväg som lite  smakprov.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-26 11:23:40 följande:
    Råkade snubbla över detta recept på knäck utan nötter när jag letade recept till adventsfikat. Inte hittat något till adventsfika än dock

www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15...
    Funkar utmärkt även med hackade solroskärnor (och även lite mindre allergent än sesam som ändå är med på allergenlistan över sådant som måste deklareras)
  • Miralicia

Appropå julrecept, jag har roat mig med att bläddra igenom ett antal olika julspecialtidningar och kollat på deras recept. Av strax under 300 recept så var det knappt 70 som inte innehöll mjölk, ägg, soja,spannmål, nötter eller mandel (och då har jag ändå räknat med alla som bara innehöll smör som mjölkprodukt eftersom det lätt kan bytas ut till mjölkfritt margarin).
    Av dessa knappt 70 recept så var det väl ca 95% av dem som tillhörde kategorierna snapskryddning, olika varianter av glöggsmaksättningar, sillinläggningar och sallader. Obestämd

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-26 12:52:43 följande:
    Vi har ströbröd i vårt recept, funkar bra med moilas. Mindre hackande då S gillar varken solrosfrön eller sesam, så vi håller oss nog till det. Gissar det är för beskt.
    Smakmässigt märker inte jag nån skillnad på om det är mandel eller solros när den är nerblandad i knäcken. Moilas ströbröd innehåller guar
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-26 13:11:33 följande:
    Miralicia: Synd med guaren, har inte koll på sånt eftersom vi tål det. Lättare att hacka solroskärnor än göra eget ströbröd Märker av det med recepten. Helt hopplöst att hitta något matigt till adventsfikat som inte innehåller ost, cremefraich eller dyl Hjälp!
    Hur bråttom är det? Nu i helgen eller?
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-26 13:11:33 följande:
    Miralicia: Synd med guaren, har inte koll på sånt eftersom vi tål det. Lättare att hacka solroskärnor än göra eget ströbröd Märker av det med recepten. Helt hopplöst att hitta något matigt till adventsfikat som inte innehåller ost, cremefraich eller dyl Hjälp!
    Hur utan är det nu du behöver ha för er del (eller är det fler allergiker)? Kommer inte ihåg riktigt vad av barnen som har vad riktigt, men ungefär:
    - utan mjölk och utan soja (men sojasläktingar ok)
    - utan spannmål med ren havre funkar (vetestärkelse?)
    - ugnsbakat ägg ok men inte annat ägg
    - ingen fisk?
    är ungefär så jag har för mig att det varit på ett ungefär - vid något tillfälle i varje fall

(och sen skippa nötter och mandel av ren allmän allergisynpunktsrisk, eller?)

Hur är det med tex räkor?

Och är det ngt annat som inte kan vara med?

Hur matigt vill du ha det - ordentlig maträtt eller mer mingelbuffé?
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-11-26 20:13:05 följande:
    Från Astma och allergiförbundets föräldralista... har INTE dubbelkollat då det inte rör oss

Fick precis en varning om oatleys havregurt.. De innehåller spårämnen av mjölk.
    Mjölkprotein allergiker ska absolut inte äta dom
    Från Oatlys hemsida:

"Viktigt meddelande till dig som är mjölkproteinallerigker

Trots att vi alltid gör mycket noggranna kontroller av alla våra ingredienser har vi nu upptäckt att syrningskulturen i Havregurten innehåller mjölkprotein. Eftersom syrningskulturen är en liten ingrediens blir mjölkproteininnehållet i Havregurten lågt. Analyssvar på mjölkproteininnehåll är ännu inte klara så exakt hur lågt vet vi inte i nuläget. 

Vi begär alltid in allergendeklaration från alla våra leverantörer av ingredienser, vilket vi har gjort även för syrningskulturen. I denna allergeninformation framkom inte att kulturen innehåller mjölk. När vi bad om mer detaljer kring framställningsmetoder för syrningskulturen framkom nya fakta och vi kunde nu konstatera att den trots allt innehåller mjölk.

Den nu aktuella syrningskulturen finns bara i Havregurt och inte i någon annan produkt från Oatly.

Vi är hemskt ledsna för de problem som detta kan ha orsakat er. Har du frågor är du varmt välkommen att ringa oss på konsumentkontakt (020 - 84 28 43) eller skicka e-post till oss på [email protected] "

• Miralicia

Oatlys Havregurt innehåller mjölkprotein Oatlys Havregurt innehåller små mängder av mjölkprotein. Det är den av Oatly inköpta syrningskulturen som visat sig innehålla proteinet.
    - För oss är det oerhört viktigt att kunna ta fullt ansvar för produkten. Vi har därför beslutat att stoppa försäljningen till dess innehållet kan garanteras, säger Oatlys kvalitetschef Ulrika Sydmark
    Det är enbart de konsumenter som är mjölkproteinallergiker som får rådet att inte konsumera Havregurt. Oatly har inte fått in några rapporter om att någon konsument drabbats av problem. Men bara det faktum att vi fått kunskap om förekomsten var tillräckligt för att agera kraftfullt.
    - Vi upptäckte problemet när vi gjorde en fördjupad kontroll hos den leverantör som levererat syrningskulturen och stoppade då genast utleveranser och försäljning av Havregurt, säger Ulrika Sydmark
    Den nu aktuella syrningskulturen finns bara i Havregurt och inte i någon annan produkt från Oatly.
    För mer information kontakta kvalitetsansvarig Ulrika Sydmark 0733-100 975 eller informationsansvarig Carina Tollmar 0708-479 921 

Svar på tråden Allergitråden