• saffe

Allergitråden

Ellisizza skrev 2010-05-10 11:19:44 följande:
    Jag måste få klaga lite jag med. Min son har sovit jättedåligt de senaste nätterna. Han gnäller och gråter och det verkar som att något stör honom Har gett äpple nu i tre dagar. Jättelite första dagarne och lite mer igår. Han har dock inga utslag alls utan är jättefin och len i huden. Och han är inte dålig i magen heller. Kan det ändå vara äpple han regerar på? Kanske får magknip men inget annat? Han har dock inte varit gasigare eller så så jag tror inte att det är gaser som gör ont.Han blev så här när vi testade Nutramigen också. Man märkte inget annat än att han sov dåligt och var ledsen på natten. Med Neocate har han mått bra från första stund.Det är så svårt att veta vad han tål när han reagerar så olika. Nu tar jag bort äpple igen och så får han gå tillbaka till att bara äta Neocate, potatis, rapsolja, majs, palsternacka och päron för det vet vi att han tål. Sen får vi prova något annat när han sover bra igen.
    Båda mina barn (9 mån och 2 år o 4 mån) får ont i magen av äpple. Jag fattar inte varför.. Men iofs så kan inte jag heller äta äpple, i alla fall inte på fastande mage, det "kör igång" magen.. Så äpple är kanske starkt för magen?
  • saffe
    Tibell skrev 2010-05-11 20:05:22 följande:
    Nu när du säger det är jag inte helt hundra på om vispen var diskad i maskin eller bara avsköljd. Sen säger nyss sambon att han åt en chokladbit i bilen och tvättade inte händerna när han kom in. Men han är helt hundra på att hon inte fått i sig några små rester men jag är tveksam. Mjölk är det enda vi vet att hon är väldigt väldigt känslig mot än så länge. Hon har vaknat flera gånger ikväll och varit ledsen =(Nu gör jag ingen mer hemmagjord gröt ( hon tyckte ändå inte om den nått vidare ) utan väntar tills den mjölkfria har kommit.Tack för svar!!!
    Har du bett nån affär att beställa hem den nya gröten från Sempers? Den borde ju ha kommit för länge sen menar jag.. Jag bad min ICA närbutik att ta hem till den 3 maj, det var inga problem. Men dom skulle inte ha tagit in den om jag inte bett om det!
  • saffe
    Allrona skrev 2010-05-24 18:52:22 följande:
    HejMin dotter har haft eksem ända sedan hon var några veckor. Slutade då med mjölkprotein och nästan alla eksem försvann. Efter några månader provade vi mjölkprotein igen och då var det inga problem. Hon har alltid haft lite eksem, knäveck, armveck, mage, lår. Nu är hon 15 månader och har fått mer eksem och även i ansiktet och på halsen. Vi har upptäckt att hon reagerar kraftigt mot curry och har uteslutit det. Men jag misstänker att hon reagerar på fler saker och söker därför tips på andra födoämnen de som reagerar på curry brukar reagera på.
    Curry brukar ju innehålla bockhornsklöver, som är en soja-släkting. Så hon kanske reagerar på soja då om ni brukar ge såna produkter? Eller ärtor, bönor, osv...
  • saffe
    Tibell skrev 2010-06-07 13:52:29 följande:
    jag tror inte det men självklart är det inte helt omöjligt. Men hon har fått välling idag och eksemen är inte värre ..snarare på bättringsvägen ( kom i lördags)
    så det känns som att det är pga av mjölken. Men finns det ens någon möjlighet att det kan ha funnits spår kvar på läpparna efter så lång tid ?!
    Och blir det inte bättre tar jag bort vällingen och gröten och ser om det försvinner!
    Hade du inte druckit mjölk typ 40 min innan du "smuttade" på hennes sked? Det är ju inte särskilt lång tid.. Så jag tror absolut att det fanns spår kvar av mjölk på dina läppar!
  • saffe

Hej! Har för ett tag sen äntligen fått iväg vårdbidragsansökan! Nu är det dags för telefonsamtal från handläggaren på onsdag... Nervöst! Jag tycker inte om att prata i telefon, jag glömmer det jag vill ha sagt.. Finns det någon som har gått igenom ett sånt telefonsamtal och som vill dela med sig hur det var? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men vad frågar dom på ett ungefär? Går dom igenom ansökan och frågar om det man skrivit eller ska man berätta allt en gång till så dom kan jämföra att man säger samma saker?
    Jag tycker det är svårt att säga vad vi gör annorlunda mot en "normal" familj. Man är ju så inne i det här "allergi-tänket" att jag bara gör grejerna utan att reflektera över det. Det största är ju maten, det kommer ju märkas nu i sommar när man ska på utflykter, det kräver ju betydligt mer planering av en annan som inte kan äta varsomhelst...

• saffe
    Mama Law skrev 2010-06-07 18:51:31 följande:
    Det gick snabbt. Jag skickade in min ansökan i slutet på feb och har inte hört ett ljud sen jag fick bekräftat att dom fått min ansökan i mars. men det är inget ovanligt när det gäller mina vårdbidrag snart har det gått 4a månader och nu blir det semester så det lär ju ta de 8-10 månader som det gjort förut.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
    Ja, jag blev förvånad att det gick så snabbt.. Jag skickade in ansökan för en månad sen och det stod i brevet att jag förhoppningsvis skulle få beslut i augusti. Sen blir det säkert avslag, det verkar ju vara väldigt svårt att få beviljat, men jag räknar med att överklaga en gång och sen struntar jag i det. Då har jag försökt i alla fall!
  • saffe
    Blå Flygare skrev 2010-06-07 18:59:20 följande:
    Lika snabbt om för oss Vi fick beviljat med Solig
    Hon hörde sigför lite, säkert dubbelkollade att vi sa samma - sen hörde hon om inte vi skulle ha med mer saker i ansökan som extrakostnad för tvätt eftersom jag tagit med detpå mertid. Om vi inte skulle ansöka för merkostnad för fil-subsititut (nej, detär vällingen det) och så. Trevligtsamtal, men hon lämnade inget besked då.
    Låter ju positivt, hoppas det går lika bra för oss!
  • saffe
    mimpen skrev 2010-06-09 10:13:46 följande:
    Jag känner en oerhörd sorg över min bäbis allergier :( Har ni upplevt att ni liksom behöver bearbeta era/era barns alleriger, eller är det bara jag som är sjåpig?

Min lilla flicka var mjölkallergisk när vi fick henne (numer äter hon laktosfritt), men jag kan faktiskt inte minnas att jag upplevde att det var sorgligt. Eller så förskönar jag och har bara glömt. Eller så blev mjölken en sån liten grej i allt annat med henne (som att hon inte har en fot på vänster ben och att några fingrar satt ihop...). Eller så var hon helt enkelt så pass stor (närmare 1,5) att det kändes lättare att förklara och prata med henne om det. Eller så var det för att det var så UPPENBART. Hennes mage var helkass. Men blev fort bra på mjölkfri kost.

Med Hjalmar känns det mer osäkert. Liksom. Vad tål han. Och hur är fördröjningen från det jag äter tills han får det. Och jag vet inte. Och han är ju faktiskt världens nöjdaste och gladaste plutt. Kanske ska han bara ha eksem jämt, och gå upp dåligt i vikt. Det kanske är som det ska? En del verkar ju tycka det. Kanske är jag bara en hönsmamma. Och jag känner mig ledsen över att jag känner så här...
    Jag har oxå kännt en sorg över allergierna, jag tror dom flesta gör det. Både för barnens skull och sin egen. Det kan kännas som ett slag i magen ibland när man är hemma hos någon och dom dukar upp en massa godsaker och så ser man sitt eget barn bli överlycklig (tur det) över ett ris-frasbröd och en banansmoothie... Givetvis kan ju jag oxå ge henne kakor och bullar, men allt måste ju planeras när man ska bort, man kan ju aldrig ta för givet att det ska finnas något hon kan äta.. Det är nog det värsta, man blir socialt handikappad på nåt vis! Men som tur är tror jag det är mest vi föräldrar som känner så och inte barnen (än så länge).
  • saffe

Nu är telefonsamtalet med handläggaren (angående VB-ansökan) avklarad! Det gick över förväntan, hon var trevlig och förstående, så det är bara att hoppas på det bästa!   Det enda hon hakade upp sig på var mängden risdryck som går åt per dag. Hon undrade om det var dietisten som "ordinerat". Jag sa att 600 mg kalcium ska hon ju ha i sig per dag, det är ju minst 5 dl risdryck. Sen går det åt mer för det mesta..(Gröt, youghurt,välling, pannkakor, bakning o.s.v..)  Det blir intressant att se om dom drar ner på den mängden. Beslut ska vara klart senast början på augusti!

• saffe
    Snutten skrev 2010-06-11 21:21:24 följande:
    Igår fick jag brevet från Länsrätten om vårt överklagande på vb. Jag gav nästan upp när jag läste det som fk har skrivit. De motiverar bla avlsaget med att eftersom Siri inte går på en allergiförskola måste hon må relativt bra! Öh. I nästa vecka ska jag sätta mig och författa något. Fröken på dagis ska skriva en lista på alla anpassningar de har gjort. Det är ju inte klokt.
    Helt otroligt.. Det verkar ju som om dom griper efter halmstrån! Typ testar om du orkar överklaga, för dom verkar ju inte ha nån grund för avslaget alls.. Stå på dig och lycka till!
Svar på tråden Allergitråden