• saffe

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-08-21 18:00:16 följande:
    vi ger Scans bredbara bakade leverpastej mellan. vad jag förstått så kan det finnas spår av mjölk i den, men vi begränsar det till ett par matskedar per tillfälle (barnen & jag har sena reaktioner på mjölk, som yttrar sig i kass mage, så vi kan ge med spår av mjölk utan att vara oroliga för allvarliga reaktioner). 
    Tack för tipset, jag ska prova den framöver!
  • saffe
    Jasusu skrev 2011-10-07 14:28:43 följande:
    Någon frågade om bullar?

När jag skulle börja baka efter att ha misslyckats några 100 gånger så googlade jag fram följande blogg
       majas-allergirecept.blogspot.com/2011_04_01_a...

Hennes recept är lätta och jag som alltid brukar misslyckas, får det till att fungera! 

Mina barn älskar hennes pannkakor och kanelbullar. Nu såg jag att hon har ett nytt recept på bullar. Jag har bara provat "gömmorna" men har tänkt att prova det nya receptet när jag får tid!

Jag har skickat in ansökan om fortsatt vårdbidrag ,det känns som det är jätte svårt att få det beviljat. Någon som vet?   
    Angående vårdbidrag så vet jag inte om det är svårt att få beviljat en andra gång.Jag ska själv söka om nästa år och är redan nervös för hur det ska gå.. Nu har man ju vant sig vid dom extrapengarna så det blir tufft utan. Du får gärna uppdatera hur det går! Har några allergier växt bort för er? Här är det ingen förändring alls, vi har t.o.m lagt till saker för lill-tjejen. Men det är ju för äldsta dottern jag sökt vårdbidrag tidigare, så det tänkte jag göra även nästa gång.
  • saffe
    SOL123 skrev 2011-10-14 08:38:59 följande:
    Behöver lite expertråd.
    jag har en son som reagerar med HEMSKT röda kinder när det blir ett visst väder ute. Han är 3 år gammal och han har varit såhär sedan han var nyfödd. Förra året var han KNALLRÖD från september-april! Jag har hittat olika salvor, bl a Weledas sån där vind och vattensalva eller vad den heter. Den ska ju vara utan vatten så det inte riskerat att frysa.

Vet inte om det är detta som kallas köldallergi?? Han blir nästan lila om kinderna och det sitter i hela tiden mer eller mindre så det går inte bort när han kommer in.
    I går när jag hämtade på dagis så var han knallröd och då var det ändå 8 plusgrader ute undrar hur vintern kommer bli när det redan börjar NU vid + 8 grader! Nu går det dock bort efter några timmar.

Han får liksom som sprickor eller vad man ska säga i huden, ska se om jag kanske kan lägga in en bild så småningom...
    Några råd och tips?
    Ceridal finns på apoteket (kan beställas på nätet, finns sällan hemma här i alla fall), det är en fet salva utan vatten i. Men är det köld-allergi kanske det inte hjälper med salva, jag kan inget om det...
  • saffe
    Bobbosmamma skrev 2011-10-15 17:03:57 följande:
    Tack för tipset!! Har läst lite om den nu och det låter helt klart värt att testa.
    Ja, för oss var det den enda som hjälpte förra vintern när yngsta dottern hade konstant röda och torra kinder. Utan den hade vi fått stanna inne hela vintern pga kylan (jag hittade ingen annan bra salva utan vatten i). I år har jag redan laddat upp för vintern och beställt hem direkt ifrån apotekets hemsida. Dom hade lite problem med leveranser till apoteken förra vintern så det var restnoterat ganska länge.
  • saffe

Är det någon som har märkt av nån reaktion efter att ha ätit Felix pommes sen dom började använda druvsocker i? Yngsta dottern fick eksem i ansiktet och på benen efter att ha ätit av den pommesen, så jag gissar att druvsockret är baserat på majs (vilket ju är bra egentligen, för det finns ju fler som reagerar på vete än majs)... Men så onödigt att överhuvudtaget tillsätta druvsocker, det funkade ju utmärkt utan!

• saffe

Är det någon som varit i kontakt med risenta angående att dom börjat märka med "kan innehålla spår av soja"? Jag undrar om dom har ändrat något i produktionen eller om dom har börjat märka "för säkerhets skull" fast dom tillverkar på samma sätt som innan?

• saffe
    Kavat skrev 2011-10-23 17:10:14 följande:
    Mailade om bovete och fick svaret nedan. Men det är ju bra om fler mailar till info@risenta.se och klagar!

Mailade nu igen om riset.

Svar om bovete:

"Tack för ditt mail.

Orsaken till att vi i dag har påsar med olika märkning på just bovetemjölet, är att vi precis håller på att byta leverantör. Den gamla vi hade har inte längre möjlighet att leverera denna produkt vilket gjort att vi bytt leverantör. Denna har ingen möjlighet att helt lova att produkten är fri från spår av soja, därför har vi tagit beslutet att märka ut detta. Detta gäller dock i dagsläget inte andra boveteprodukter, men i de fall risken skulle uppstå, kommer detta märkas ut.

Vi har i dagsläget inte samlat den typ av information på nätet, utan det är märkningen på påsen som alltid är den aktuella.

Särnär-märket innebär att produkten är fri från gluten, vilket den är, precis som tidigare.

Vi försöker i möjligaste mån undvika att behöva ha risk för spår av allergener i våra produkter, men i vissa fall så lyckas vi tyvärr inte."

Ok, jag har oxå mailat, men inte fått nåt svar än. Jag tror inte mina reagerar på bovetemjölet i alla fall, men ska varenda produkt man använder innehålla spår av soja så rinner ju snart bägaren över... Skittrist att man ska behöva oroa sig över sånt som tidigare varit säkert. Det finns ju inte så mycket andra produkter att välja på.
  • saffe
    Bobbosmamma skrev 2011-10-24 12:27:23 följande:
    Sä här svarade dom mig..
    Hejsan Anna!

Jag förstår din frustration, men tyvärr så har vi uppmärksammat denna risk eftersom soja odlas i närheten av och transporteras på så sätt från fälten så att de kan kontamineras av soja. Vår leverantör rensar sedan riset så noga som det går innan malning, men risken för små mängder soja finns ändock tyvärr. Detta gäller även våra boveteprodukter och vårt majsmjöl.

I dagsläget är det något som vi måste märka ut, men vi hoppas att vi inte ska behöva göra det för alltid eftersom vi är medvetna om att många som äter dessa produkter även är känslig för andra allergener än gluten.

Med vänliga hälsningar
    Monica Demorior
    Kvalitetschef
    Risenta AB

Nu vet jag faktiskt inte var jag ska få tag i rismjöl. Använder dagligen för att reda Neocate och till en massa annat. Kollat allergimat.com men dom har ju oxå Risenta. Får helt enkelt hoppas att jag hittar gamla batchar och köpa på mig... 
    Jag fick ungefär samma svar. Känns ändå som att vi borde kunna använda dom här produkterna i alla fall. Min förhoppning är ju att allergierna ska växa bort eller åtminstone bli "mildare", så jag får väl ta det här som en långsam introduktion/tillvänjning av soja...
    "Tyvärr så kan vi inte få tag i dessa mjöler utan att risken finns för att de kan vara kontaminerade med soja. Det är på grund av att de odlas på samma jordar, transporteras i samma lastbilar (med rengöring mellan, men inte så att alla spår av sojabönor försvinner). Trots att vår leverantör rensar bovetet och majset innan det mals, så kan de inte garantera att produkten alltid är helt fri från soja. Vi har inte ändrat något i våra processer, men på grund av att soja odlas i så hög utsträckning numera så finns det en ökad risk för kontaminering. Tyvärr kommer även övriga boveteprodukter märkas ut med detta.

Vi skulle allra helst ha produkter utan denna risk, men även om risken är låg och halterna desamma i de fall vi har hittat soja, så vill vi inte riskera att någon som är väldigt känslig drabbas av en allergisk reaktion.

Jag förstår verkligen din frustration, men i dagsläget kan vi inte få tag i dessa produkter som garanterat sojafria.

Jag vet inte hur det är med sojaproteinet när det kokas, om det fortfarande är lika allergent?"

Med vänliga hälsningar
    Monica Demorior
    Kvalitetschef
    Risenta AB
  • saffe
    2små2stora skrev 2011-10-27 09:33:40 följande:
    Tror ni jag klarar denna studieuppgift

6. Det är inte ovanligt att barn under 1 år reagerar mot innehållet i vissa födoämnen, ofta komjölk och gluten. Hur kan händelseförloppet beskrivas av föräldrarna och vilka reaktioner/symtom anger de på dessa födoämnesreaktioner? Ange hur en utredning och eventuell behandling av komjölksallergi och glutenintolerans går till.

Detta skulle också kunna vara allergi eller möjligen reflux

14. Lille Niklas är 5 veckor gammal och kommer med båda sina föräldrar till BVC. Föräldrarna är bekymrade för att Niklas har börjat kräkas så mycket i samband med att han ammas. Han har kräkts lite förut, men absolut inte som nu då kräkningarna sprutar fram. Detta har pågått några dagar och föräldrarna tycker han är påverkad och att han ser bekymrad ut. När du väger honom ser du att han gått ner i vikt sedan han vägdes sist. Vad säger du till föräldrarna och vad gör du i denna situation?

Skulle tro att du får högsta betyg!
  • saffe
    Kavat skrev 2011-11-21 12:23:30 följande:
    Ni kan skicka in ansökan nu så får ni pengarna retroaktivt från när ansökan kom in om ni får vb. Och återkomma med läkarintyg.

Jag kanske kan återkomma med resten om du inte får svar, men just nu orkar jag tyvärr inte leta i papprena.

Vi får det mesta avslaget, så mycket kan jag säga. Men man måste ju skriva med. Vissa får ju igenom utan större problem.
    Hej! Tänkte bara höra om det fortfarande är enbart stora sonen du söker vårdbidrag för? Hur motiverar dom att dom ger avslag på det mesta? Tycker dom att han ska klara mycket själv eller? Ska söka om nu till jul för min dotter på snart 4 år. Ska bli "intressant" att se hur det går. Det började inte så bra, jag ringde läkaren och bad henne skriva ut ett nytt läkarintyg. Tyvärr så skickade hon det direkt till försäkringskassan istället för till mig. Så jag fick ett brev att jag hade 2 veckor på mig att komma in med ansökan, annars blev det avslag.. Men jag har en bra handläggare så efter samtal med henne skrev hon in i datorn att jag fick längre tid på mig. Bara hoppas att hon inte blir sjuk så nån annan tar över..
  • saffe
    Annen81 skrev 2011-11-24 10:19:59 följande:

Hej hoppar in här lite i tråden för att jag ser att ni pratar om lapptest. Jag tycker att de läser av väldigt konstigt för vi gjorde ett test i augusti på mjölk, vete, råg och ägg. Jag tycker det blev reaktion på alla ämnena. (Har fått positivt på all fyra i ett ett tidigare test för ett år sen). Om man jämför med kontrollen som sitter på högra sidan nedanför de fyra prickarna för där syns ju inget. Läkaren tycker att hon inte är är allergisk längre och vi ska starta med provocering på en gång men jag är tveksam pga att vi aldrig har fått henne helt bra även om vi har kört "utan allt" i över ett år och testat att ta bort hit och dit. Hon har även haft stora problem med förstoppning också som vi nyligen börjar få bukt på. Jag vill ta det lugnt med provocering men de pressar oss, vad tycker ni?
    Jag tycker helt klart att det visar reaktion på det ni har testat för (på 3 ställen i alla fall). Vart har ni gjort testet?
  • saffe
    mithrandil skrev 2011-11-25 10:12:37 följande:
    Älsklingen: Såhär står det på våra papper att man läser av:

- negativ reaktion
    ? tveksam reaktion
    + svag reaktion (ej vesikler)
    ++ stark reaktion (vesikulös eller ödematös)
    +++ extrem reaktion (ulcerativ eller bullös)
    IR irriterande reaktion.

Sköterskan sa sen att de med + är positiva resultat i olika styrkor.
    Är man bara svagt allergisk så rekomenderas man att återinföra trots allergi bara för att den inte är så stark.
    Hon sa att man med åren kommer över tröskeln så att man inte längre kan vänjas vid födoämnen.

Vår vanliga läkare säger att ju längre man håller sig borta ju mer hopp finns om att allergin kan växa bort.

Hur vet man vem man ska lyssna på när alla tycker olika? 
    Det är ju precis det här som är så svårt, som du säger, vem ska man tro på? Jag håller mina borta från det dom inte tål så mycket jag kan. För den där "bägaren" rinner över så fort när vi fuskar lite här och var. Då är det svårt att försöka vänja dom vid något dom inte tål...
  • saffe
    LokesMammi skrev 2011-11-25 21:53:28 följande:
    Ne, det står att innan dom beslutar så ska jag höra av mig innan 9dec. Ska ringa min faster som jobbar på fk o kolla med henne!
    På motivering står det att "livsmedelanvisning är redan subventionerad". Vad betyder det?
    Tykcer också att 1800kr/år är för lite! Är ju 150kr/mån. Känns som att allt kostar mer än så....men det kanske det inte gör! :/
    Jag har tagit upp allt typ! =) Ersättningen, mjöl, pasta, mediciner, salvor.....allt som finns på recept! =)
    Äter ditt barn alltså mjölkfri kost? Då dricker han/hon ju kanske havre eller risdryck istället för vanlig mjölk? Har du tagit upp den kostnaden? Här räknar vi med att dom dricker minst 5 dl risdryck var om dagen och det har vi fått godkännt.
  • saffe
    saffe skrev 2011-11-28 13:30:29 följande:
    Äter ditt barn alltså mjölkfri kost? Då dricker han/hon ju kanske havre eller risdryck istället för vanlig mjölk? Har du tagit upp den kostnaden? Här räknar vi med att dom dricker minst 5 dl risdryck var om dagen och det har vi fått godkännt.
    Alltså jag har ju bara sökt för min äldsta dotter så det är ju 5 dl risdryck om dagen. Det blir några tusenlappar på ett år. Plus all annan specialmat som inte går att få på livsmedelsanvisning.
Svar på tråden Allergitråden