EL I skrev 2010-06-13 20:23:18 följande:
ja det är ju det som är så svårt. Dietisten vil ju testa vetestärkelse men just nu hittar jag inget som han äter med stärkelse i faktiskt (förutom kräm då...) Om vi har tur som i dag så äter han 2 bett på mackan. Vi har testat massa olika bröd (både köpt och eget bakat) men han äter inte bröd sen vi började med vetefritt
När vi provocerade med vete nu så var det inget problem att få honom att äta macka
trist när han inte äter pga sin allergi
Likadant pastan
har testat flera olika sorter men han plocker bort pastan
Vet inte riktigt hur jag ska få i honom allsidig mat. Just nu äter han kräm till frukost (har försökt både göra egen och köpa annan kräm men så fort han ser att det är nån annan sort så äter han det inte
) och sen dricker han lite rismjölk. Lunch o middag äter han bara korv, köttbullar, köttfärs mm mm, ingen pasta eller potatis. Ris äter han lite grann liksom quinoa. Känns som om det liksom inte blir nån näring i det alls
Det finns ju vetestärkelse i mjöl och kakor så precis som Blå Myran skriver så kan man ju ha det att reda såser, kräm (om han nu äter hemlagat. Har du provat saftkräm som blir helt slät? eller på puré? ), bullar, kakor, både att baka och köpa färdiga.
( Men jag hade inte testat vetestärkelsenivån genom att ge köpekräm med stärkelsesirap (vete) i, för det är en annan sak och jag misstänker att det blir större reaktion på det...)
Tanken med vetestärkelse är ju för att det är lättare att baka bröd t.ex. Annars så fyller ju inte vetestärkelsen något större behov. Bara lättare att hitta mjöl, bröd osv.
Har ni inte det behovet så ser jag faktiskt inte alls varför ni ska provocera med det nu.
Glutis pasta är den bästa och mest lik vanlig. Ingen som jag bjudit på den pastan har tyckt att de kännt att den smakat annat. Så om han inte äter den tror jag inte att det är just att den är glutenfri som gör att han inte äter.
För övrigt så är min son typ likadan. Han älskar kött, korv, leverpastej mm och äter knappt det andra. Men det är MYCKET bättre att de äter protein än bara ris, majs, potatis...
Sen undrar jag hur han ser att det är en annan sort? Ser den annorlunda ut? Vilken äter han av då?