• Kavat

Allergitråden

FrökenLindström skrev 2010-06-12 08:20:14 följande:
    Kom på vad lillan reagerade på häromdan! Det var ärtor i burken hon åt! Hon tål ju inte soja, kanske hon reagerar på ärtor också då??
    Mycket troligt. Har du koll på släktingarna? Finns ju fler: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-13 19:30:31 följande:
    Ni som kan så mycket. Om man jämför vetestärkelse som  t ex är i bröd (det dietisten nu vill att vi ska testa) och sen stärkelsesirap gjort på vete t ex i kräm. Vart finns det mest stärkelse? Är det mer eller mindre samma sak eller stor skillnad?

Dietisten vill ju att vi ska ge vetestärkelse som sagt men sonen äter  väldigt lite bröd och jag har inte sett det någon annanstans än i bröd. Han äter dock kräm, frågan är om jag kan ge honom t ex kräm med stärkelsesirap i eller så och det blir samma sak??
    Det är inte alls samma sak, men osäker vad det skiljer i "vetemängd".

Jag ser dock inte syftet med att ge mer vetestärkelse än vad han normalt äter?
    Alltså om han bara äter någon skiva bröd med vetestärkelse dagligen så känns det ju konstigt om du ska proppa i honom mer.

Tanken är väl att se om ni kan använda vetestärkelse i bröd och då ska du väl inte behöva ge mer än det han normalt äter?

Men du kan ju ringa dietisten och kolla om hon har andra tankar med / orsaker till att han ska äta mer än vad han normalt gör.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-12 18:52:08 följande:
    Normalt IgE värde har jag för mig är under 15 så 17 är inte så jättehögt i mina ögon. Men allt är ju relativt faktisk. Wikings ligger på närmar 600 och har bara ökat hittills.

Spelar ingen roll om man utsätts för det man är allergisk mot eller inte toleransen eller icke toleransen finns kvar och du kan ta ett rast oavsett det gör vi på wiking för att kolla hur hans allergier utvecklar sig och för att kunna provocera utan att han har skyhöga värden i det vi tänkt provocera med. Men just nu får vi inte provocera alls och får inte göra inom närmaste året/åren.

Påtal om vb här kommer ringa enhetschef och göras anmälan den här gången. Mailade min handläggare om vårdbidraget i torsdags och det kommer inte bli klart inom den satta handläggningstiden pga hög arbetsbelastning sen blir det semester på det också. Så kan tänka mig att det tar 7-8 månader den här gången med. Men skulle ju få retroaktivt om det blev höjt som om det är nåt att glädjas över, känns som om fk har nåt emot mig. 3e ansökningen och ingen har tagit de 4 månader som det ska ta.
    Men då undrar jag hur allergiläkare kan säga olika saker? Alltså inte en fråga till dig utan bara en fråga i allmänhet.

Om barnens allergiläkare har rätt så görs det ju en massa prover helt i onödan, för då har de egentligen ingen som helst relevans. Detta förutsätter ju då att barnet inte fått i sig större mängder av det h*n inte tål.

Nu vet inte jag hur kunnig och uppdaterad hon är, men jag upplever att hon har väldigt stor koll och håller sig uppdaterad och hon jobbar BARA med barn med allergi och astma. Alltså ingen allergiläkare på en allmän mottagning som även kollar andra sjukdomar, utan allergolog på en allergimottagning för barn. Så att jobba med barn med allergier/astma. är hennes enda syssla så vitt jag vet.

Men om hon nu har fel, så undrar ju jag ju lite varför inte hon kollar och hur hon kan ha fel? Vi pratade om det och jag hade rätt mycket frågor om det i och med att jag upplever att många barn här testat varje år och hon var helt övertygande i det hon sa att det inte gav något att testa eftersom han inte fått i sig några större mängder och då går värdet på RAST ner.

Jag trodde ju att det skulle ge en bättre bild av hur hans allergier utvecklats och i och med att det inte tagits tester sedan han var 7 månader. Så tänkte att det kanske visade på RAST nu i och med att allergierna är kva och då får man lite att jämföra med.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-13 20:23:18 följande:
    ja det är ju det som är så svårt. Dietisten vil ju testa vetestärkelse men just nu hittar jag inget som han äter med stärkelse i faktiskt (förutom kräm då...) Om vi har tur som i dag så äter han 2 bett på mackan. Vi har testat massa olika bröd (både köpt och eget  bakat) men han äter inte bröd sen vi började med  vetefritt När vi provocerade med vete nu så var det inget problem att få honom att äta macka trist när han inte äter pga sin allergi

Likadant pastan har testat flera olika sorter men han plocker bort pastan

Vet inte riktigt hur jag ska få i honom allsidig mat. Just nu äter han kräm till frukost (har försökt både göra egen och köpa annan kräm men så fort han ser att det är nån annan sort så äter han det inte ) och sen dricker han lite rismjölk. Lunch o middag äter han bara korv, köttbullar, köttfärs  mm mm, ingen pasta eller potatis. Ris äter han lite grann liksom quinoa. Känns som om det liksom inte blir nån näring i det alls
    Det finns ju vetestärkelse i mjöl och kakor så precis som Blå Myran skriver så kan man ju ha det att reda såser, kräm (om han nu äter hemlagat. Har du provat saftkräm som blir helt slät? eller på puré? ), bullar, kakor, både att baka och köpa färdiga.

( Men jag hade inte testat vetestärkelsenivån genom att ge köpekräm med stärkelsesirap (vete) i, för det är en annan sak och jag misstänker att det blir större reaktion på det...)

Tanken med vetestärkelse är ju för att det är lättare att baka bröd t.ex. Annars så fyller ju inte vetestärkelsen något större behov. Bara lättare att hitta mjöl, bröd osv.
    Har ni inte det behovet så ser jag faktiskt inte alls varför ni ska provocera med det nu.

Glutis pasta är den bästa och mest lik vanlig. Ingen som jag bjudit på den pastan har tyckt att de kännt att den smakat annat. Så om han inte äter den tror jag inte att det är just att den är glutenfri som gör att han inte äter.

För övrigt så är min son typ likadan. Han älskar kött, korv, leverpastej mm och äter knappt det andra. Men det är MYCKET bättre att de äter protein än bara ris, majs, potatis...

Sen undrar jag hur han ser att det är en annan sort? Ser den annorlunda ut? Vilken äter han av då?
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-13 20:38:39 följande:
    han HATAR pannkakor  han skriker bara han ser pannkakorna haha

Det är väl bara att köra på, köpte som sagt några kakor med vetestärkelse i så får vi se...problemet är ju att dietisten vill se något slags resultat. Han är bättre i magen igen när vi tog bort vetet...han är inte lika svullen. Kinderna är dock fortfarande sådär röda som de var nu när vi testade, rosiga...
    Han har ju inte fått i sig nåt med vetestärkelse i direkt (2 bett på mackan i dag) så han är ju vetefri nu kan man säga.
    Hade min kille ätit 2 bett på en macka med vetestärkelse så hade han reagerat - tydligt! Så jag anser inte att din son är vetefri...
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-06-13 20:50:55 följande:
    Dags att be om lite av era tankar, synpunkter och råd igen, denna gången om akutallergiläkemedel.
    Dotterns äggallergi upptäcktes redan under amningstiden. Hon har aldrig så vitt vi vet ätit själv något med ägg i, reagerade kraftigt med nässelutslag och diarréer i flera dagar när jag ätit en liten bit kaka med ägg i och sedan ammade henne. Hon reagerar på hudkontakt åtminstone på rå äggula (har ej hunnit prova äggvita och tillagat ägg än), och när vi en gång hälsade på hos en familj där det åts kokt ägg och efter detta fick dottern nässelutslag samt diarré. Enligt hennes läkare har hon för sin ålder anmärkningsvärt höga värden på blodprovet. Snart är det dags för dagisstart där de en dag i veckan kommer att servera kokt ägg till mellis, dock inte när dottern är där och det kommer att vara extra nogrann städning samma kväll.

Vad säger ni, är jag larvig om jag ber om att få akutläkemedel utskrivet till dottern? Finns det ens möjlighet att få det utskrivet när hon inte reagerat med andningspåverkan hittills?

Jag är så fruktansvärt rädd att det ska hända något när jag inte är med och vaktar varje steg dottern tar. Tänk om de tittar bort och dottern är lite för snabb och får tag på ägg. Tänk om de glömmer/struntar i att tvätta händerna emellan att de hjälper de andra barnen och dottern. Tänk om städfirman slarvar med städningen. Nä det här kan inte vara sunt beteende som jag fastnat i! Skäms
    Vi hade samma tankar. Sonen reagerar när han tar i ett kokt ägg. Han har dock inte så skyhöga värden på RAST, men det visar. Hon tog blod nu för att göra en annat test som visar om man ev. ändå kan äta tillagat ägg trots att man reagerar på kontakt. Detta test gällde bara ägg, om jag förstod henne rätt och det var så att man kunde reagera på kontakt men inte om man åt!? Så fråga läkaren om de kan testa henne ytterligare för att få fler ledtrådar om hur känslig hon är.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-06-14 09:35:02 följande:
    Sitter och samlar ork, kraft och mod att ringa till ansvarig enhetschef på fk i borlänge om mitt vb men har inte lust och kraft alls att göra det.
    *Pepp* och kram! Hjärta

Vet hur det är.. Sitter just nu och borde skriva ihop saker till dagis mm, men jag orkar inte. Är så trött på skiten i perioder så man bara har lust att lägga sig under täcket igen.
    Hrm, vilket pepp du fick. Men tänkte bara skriva att du inte är ensam. {#emotions_dlg.flower}
  • Kavat
    saffe skrev 2010-06-14 13:18:33 följande:
    Vet du vad blodprovet heter? Kunde ju vara intressant att testa min dotter som reagerar vid kontakt med ägg, men hon har aldrig ätit (spår av möjligtvis, för nåt år sen), så jag vet inte hur hon skulle reagera då.
    Nej, men jag kan återkomma.
    Pratade med läkaren idag. Sonen hade tydligen högre värde på det provet (21) så vi fick ABSOLUT inte testa med ägg på något sätt!
    Oupps, jag som tyckte hon lät lite övertygande och ingav hopp att kan det vara så bra att han blivit bättre, men nej, han hade mycket högre på det än på det andra. Obestämd
    Det fanns även blod kvar så de skulle även testa samma på vete. Med andra ord så funkar det att testa fler saker än ägg.
    Hm, jag känner att jag inte har koll på alla test längre... Det var ju inte RAST om jag förstod henne rätt utan det var ett annat som man kollade om det visar på RAST för att kolla hur ev. reaktioner blev.
  • Kavat
    saffe skrev 2010-06-14 13:18:33 följande:
    Vet du vad blodprovet heter? Kunde ju vara intressant att testa min dotter som reagerar vid kontakt med ägg, men hon har aldrig ätit (spår av möjligtvis, för nåt år sen), så jag vet inte hur hon skulle reagera då.
    Kan väl tillägga att vi tog bort ägg ur kosten när sonen ammades, då han reagerade så tydligt på det genom bla magont och hysterisk ont i magen i flera timmar och sen visade det ju på RAST (3). Så han har heller aldrig blivit utsatt för ägg, vad vi vet.
    Och han reagerar med klåda enbart när han tar i ägg eller någon som hållt i ägg....
  • Kavat
    saffe skrev 2010-06-14 19:08:54 följande:
    Det vore ju väldigt intressant om det finns nåt blodprov som visar på s.k "sena reaktioner"! För din son visade väl inget på ägg på pricktest, eller hur var det? Det är ju enklare att ta blodprov än att göra lapp-test...
    Jo, han visade på RAST (blodprov. Har aldrig gjort prick på honom) men inte så mycket. Å andra sidan så hade han ju då bara fått i sig via amningen.
    Men när han ammades fick han tydligast sena reaktioner vad vi märkte... Det tog ca 3 timmar efter att han ammat så fick han superont i magen och det satt i flera timmar och han bara illvrålade av smärta. Spydde och bajsade frätande gjorde han ju jämt, men just detta var så tydligt.
    Vi har tagit bort ägg helt här hemma eftersom han reagerar så tydligt enbart vid kontakt med ägg och då inom ca 5 minuter. Vill inte ens tänka tanken vad som händer om han fått i sig...
    Men eftersom vi bara sett långsamma reaktioner vid intag så trodde läkaren att han skulle vara mindre känslig mot intag än av kontakt. Vilket då visade sig på detta testet att det var fel, för det var tvärtom.
Svar på tråden Allergitråden