Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-09-16 22:24:52 följande:
    För sädesslagsallergin finns en rad varor hon kan få. Pasta (bl.a. glutis funkar), mjöl (leilas gula är enda utan guarkärnmjöl av de naturligt glutenfria). Vilka knäckebröd, skorpor, kex, rån, frasbröd osv som funkar och inte har jag inte koll på pga sojasläktingar. Flingor kan du ev. få. Pofiber, ströbröd (moilas), fiberhusk finns också. Jag har kanske glömt något.
    Moilas ströbröd är med guar
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-09-23 19:48:05 följande:
    Någon som tagit hem följande pdf?:
    Inlägg av Miralicia"
    Sen om de aldrig haft allergiska barn nån gång tidigare så vill jag tipsa om den här lila skiften som du kan beställa för 50:- eller ladda ner gratis som pdf och skriva ut - 40 sidor om lite allmänt om matallergi, matlagning och lite olika allergier
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/do...

(Beställ tryckt (den översta): www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/ )

Jag skulle skriva ut nu och ta med till dagis imorgon men det står bara att den är sönder när jag försöker! Skrikandes
    Du har mail!

(annars så får jag fram den med IE, men inte med Firefox eller Chrome)
  • Miralicia

He did it again Skrikandes så just nu har jag en tjej med ont i magen och som har svårt att somna - och jag ska gå upp vid 5 i morgon bitti för att sen lämna på dagis strax efter 6. Obestämd

Sambon får typ totalt hjärnsläpp eller jag vet inte vad. Jag köpte glass(pinnar) som stora barnen önskade sig (typ magnumkopior, vanlig mjölkglass) när lilla tjejen var med innan idag. Så därför visste hon att det fanns glass i frysen när jag sen hämtade stora tjejen och sprang bort till affären för lite frukostmat. Så naturligtvis började lilla tjejen att tjata på pappa om att hon ville ha glass. Så han ringde till mig och frågade om lilla tjejen tålde pinnarna - NEJ, men det fanns en oöppnad burk med Oatlys kolaglass i frysen så den kunde hon få av. Ok, då får hon av den, sa han.

I frysen fanns det också kvar ca 1/3 av en förpackning "vanlig burk-mjölk-glass" i ca ½-litersförpackning som stora dottern önskade sig en tidigare dag. Förpackningen är inte det minsta lik Oatlyburken utan mörkblå och i papper. Och jag hade noga beskrivit föär honom på telefon hur oatlyburken såg ut och var i frysen den fanns och att det också står Oatly kolaglass på den.

Gissa vilken glass det blev han tog fram?

När jag kom från affären så hade hon satt i sig lite drygt 1½ dl gräddglass som då alltså innehöll grädde och lite olika andra mjölkvarianter, fruktkärnmjöl, guar och pecannötter Förvånad

• Miralicia
    Allrona skrev 2010-09-29 21:56:24 följande:
    Vet någon om man kan göra egen sorbet utan ägg och mjölk? Dottern ska på kalas i helgen och de ska bjuda på glasstårta och det mest lika att ta med till henne borde väl vara sorbet? Kollade sorben som fanns i affären men alla innehöll guar. Letade sen recept på nätet men alla jag hittade innehöll ägg Annars får hon havregrädde och frukt så det blir nog bra ändå
    Koka sockerlag (typ 1 del vatten, 2 delar socker + ev lite pressad citron) som får svalna och sen mixa bär och sockerlag och frys. Blir klart bäst i glassmaskin, men funkar att frysa vanligt också, men rör ofta under tiden den fryser så det inte bara blir en isklump.
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-10-03 21:54:16 följande:
    Dagens varning!
    Eurecin duscholja (iaf den milt parfymerade som jag köpt till mig) har som första i innehållsförteckningen SOJA!!!

Har råkat blästra C lite genom att samduscha.... *suck*
    Been there, done that - fast med ett av Gliss schampon för ett par år sedan. ag badade och tvättade håret och dottern klättrade i till mig. Och upp plockades hos rödflammig över hela kroppen. Obestämd
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-10-08 20:37:51 följande:
    Misstänker dock att det blir både risdryck, pastor, sylt mm som ska köpas.
    Appropå sylt så gör kokerskan på vårt dagis så att hon köper hem frysta bär (lingon och hallon) som hon sen tar fram, tinar och mosar ihop och rårör med lite socker istället för att leta sylt som dottern kan äta och åka runt till massa olika butiker för att handla eller att vi ska köpa till dem. 
  • Miralicia
    cofiepropp skrev 2010-10-13 20:52:15 följande:
    Hoppsan! Nu var det dax igen.. Lilloppan har återigen fått eksem o nu slog det mig... Hon fick ju en samkis förra veckan samma dag som hon fick utslag där det stod: Kan innehålla spår av ägg... o idag fick hon mosad potatis och jag använde klantigt nog en gaffel som jag använtt till att ösa upp krossat ägg till storasystern.. Kan ju vara ägg hon inte tål... Är det vanligt att mjölkallergiska bebisar även reagerar på ägg??
    Mjölk och ägg är de två vanligaste allergierna hos bebisar/småbarn så absolut inte otänkbart att hon reagerar på det.
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-10-13 20:58:12 följande:

Hej Miralicia

Jag saknar dina uppdateringar i bloggen. Tittar in då och då efter recept Skrattande

Jag vet, jag har inte hunnit/orkat med alls senaste tiden. Skäms
    Skola på heltid och då med sådär 3-4 timmar för restid varje dag som det varit schemalagt i skolan och sen vissa veckor där jag jobbat sådär 75% av heltid utöver skolan. Och sen senaste tre veckorna har jag varit ute på VFU och där växlat med sena kvällar följt av tidiga morgnar samtidigt som jag jobbat nästan alla de andra dagar i veckorna samtidigt som jag haft lite att göra hemma i skoljobbsväg också - så det har kännt som att varje dygn har haft sådär 10 timmar för lite. Obestämd Men nu blir det förhoppningsvis lite lugnare - några veckor framöver i varje fall.
    (Kan väl inte påstå att jag skulle ha haft så värst mycket att tillägga i bloggen heller om jag ser till den matlagning som har utförts här hemma under de här veckorna - knappast några kulinariska mästerverk.)
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-10-13 21:58:43 följande:
    Menade absolut inte att ge dig dåligt samvete utan bara berätta att jag tycker det är kul att läsa din blogg Skrattande
    Det tog jag det absolut inte som. Lite dåligt samvete möjligtvis för att jag åtminstone inte skrivit nån rad som meddelande om att bloggen skulle få ligga lite på is några veckor har jag väl redan haft ett tag, men inte orkat/hunnit ta tag i.
Svar på tråden Allergitråden