Tibell skrev 2010-09-08 20:54:47 följande:
Så här ser hon ut nu =( Betydligt mer svullen nu än tidigare. Men jag är själv hemma med bägge barnen så jag kan inte åka in. Nu sover hon gott och verkar inte påverkad. Ska man avvakta och ta kontakt med läkaren i morgon och be om att få Aerius??
Kallas detta allergi eller överkänslighet ?? Och innebär detta att hon kanske också reagerar på getingstick ?
Såna bett, fast ännu värre är det jag får av myggen vid närmaste badplatsen. De svullnar upp mer och mer under den dagen som jag fått dem och är som hårda illröda ödem framåt kvällen. Nästa dag så har det röda gått ner även om "ödemknölen" är kvar och ömmar och sen nästa dag har den gått ner och är borta. antihistamin hjälper inte det minsta i mitt fall - märker ingen skillnad
Eftersom det bara är av myggor som håller till vid badet jag blir sån av och inte andra myggbett så gissar jag att det är särskild sorts myggor som är i majoritet just där. Gissar att det är den myggsort som avses i den text en tjej på ett annat forum snabbgooglade fram lite info härom dagen:
"Den mer aggressiva stickmyggan Aedes sticitus” kallas för översvämningsmyggan eller våtmarksmyggan. Denna mygga sticker oftast direkt och är aktiv dygnet runt och sticket kliar väsentligt mer än ett stick från skogsmyggan. Våtmarksmyggan finns normalt i våtmarkerna, men på senare år på grund av mer nederbörd, översvämningar och mildare klimat har den spridit sig över landet.
Översvämningsmyggan är som mest aktiv i områdena kring Dalälven men på senare år har den dykt upp i Kristianstad och i trakterna kring Skövde. Sticitus förekommer främst under sensommaren och tidig höst och kan lägga ägg flera gånger. Så länge vattentemperaturen är minst 10 grader kan den överleva. Äggen kan finnas i marken under lång tid och kläcks när vatten når dem."
Eftersom de kliar betydligt mer så är det nog inte så konstigt om det blir kraftigare reaktioner.