t0va skrev 2010-11-17 21:44:34 följande:
Näe han är 3månader men den sköterska jag pratade med sa att det var ok... fast varför litar jag på vården. *korkat*
Men går det med risgröt då eller är det också förtidigt?
Är ju just av denna orsak som vi ville få komma till allergisköterskan så vi vet vem vi pratar med och inte folk i telefon som ger tips och hävdar att de kan. Imorgon är det vaccinering så då ska vi säga till att vi gjort provokation och att det inte funkade så de måste skriva remissen nu, för de lovade ju det nu. Och jag ska ha med ipoden och spela in mötet.
Dags att börja ge gröt vid 3 månader
Det är på tok för tidigt med all form av gröt, magen och tarmarna är inte mogna att hantera det än.
Den gällande svenska rekommendationen från livsmedelsverket är helamning i 6 månader därefter introduktion av smakportioner ihop med delamning i ett år eller längre (WHOs rek säger 2 år eller längre).
Tidigare var rekommendationen introduktion av smakisar 4 månader och alldeles för många BVC-sköterskor håller kvar vid det (samtidigt som de hävdar att de måste följa vetenskap och beprövad erfarenhet och följa de riktlinjer som utfärdas från olika håll och när det handlar om mat och kostråd är det livsmedelsverket som säger 6 månader och sen är det enligt sköterskorna panik att introducera senast på 4-månadersdagen
)
Kommer inte ihåg om du ammar eller om du ger ersättning, men vänta till minst 4 månader, gärna 6 eftersom han ändå har visat sig vara allergisk, så att immunsystemet får en chans att hinna mogna till lite. Men följ ditt barn och stressa inte på utan följ hans intresse när han börjar visa intresse för annan mat, men minst till nån gågn mellan 4-6 månader.