Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2010-11-10 10:09:11 följande:
    Vår son är allergisk mot majs. Han reagerar starkt på såvål majskorn med och utan skal samt puré (både köpt och hemmagjord). Har inte provat några mjöler eller pasta baserat på majs än... Hur reagerar din son? Vår får kramper i magen och sår i rumpan, om jag inte missminner mig får han utsalag/prickar runt munnen också, och jättedålig sömn samt taskigt humör. (Kommer att provocera med produkter innehållande majs så småning om, ska till läkaren om ca två veckor så vi får väl se vad hon tycker är lämpligt att börja med på hans långa lista)
    Ett tips eller vad man ska säga, när du ska börja testa med majs börja med Maizenas majsstärkelse. Detta eftersom stärkelsen innehåller under 0,5g protein/100 g och det är proteinerna som orsakar reaktion. Så eftersom det är så lite protein i stärkelsen (stärkelse är egentligen ren kolhydrat utan protein, men lite "proteinkontaminering" blir det undertillverkningsprocessen) så kan det mycket väl vara så att det kan fungera med majsstärkelseprodukter även om det inte går med rena majskorn/majspuré/rent majsmjöl (som är gjort av hela majskornet). Funkar det med majsstärkelse så underlättar det rätt mycket för bakning och så eftersom du då kan använda såväl Maizena majsstärkelse som Lailas gula mjölmix.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-11-12 10:46:46 följande:
    Ekström färdiga soppor och krämer är också ok. Fast det är äpple i de flesta... Delikatess-hallonkräm och Delikatess-blåbärskräm är den enda dottern tål tror jag.

Men alla andra märken jag kollat är guar eller stärkelse (vete) eller nåot anat "skit" i...
    Sagolikas soppor (blåbär, nypon & skogsbär) innehåller bara modifierad potatisstärkelse, citronsyra & C-vitamin utöver bär, vatten & socker
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-11-12 11:35:33 följande:
    O B S ! O B S ! O B S !

Ja, skit också! Så är det Ekströms färdiga soppor funkar ju inte, väl??? Minne som en guldfisk. Sagolika är de vi alltid köper i soppväg.
    Är guar i deras saftsoppa i varje fall, gissar på liknande i övriga soppvarianter
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-11-17 20:25:51 följande:
    kom på nu alvedon och panodil suppar och flytande är väl ok för mjölkproteinallergiker? Theo ska vaccineras imorgon så vi har köpt febernesättande men jag tänkte inte på att fråga och fattar inte vad det innehåller. 
    Inga problem
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-11-17 21:44:34 följande:
    Näe han är 3månader men den sköterska jag pratade med sa att det var ok... fast varför litar jag på vården. *korkat* 

Men går det med risgröt då eller är det också förtidigt? 

Är ju just av denna orsak som vi ville få komma till allergisköterskan så vi vet vem vi pratar med och inte folk i telefon som ger tips och hävdar att de kan. Imorgon är det vaccinering så då ska vi säga till att vi gjort provokation och att det inte funkade så de måste skriva remissen nu, för de lovade ju det nu. Och jag ska ha med ipoden och spela in mötet. 
    Dags att börja ge gröt vid 3 månader FörvånadSkrikandes Det är på tok för tidigt med all form av gröt, magen och tarmarna är inte mogna att hantera det än.

Den gällande svenska rekommendationen från livsmedelsverket är helamning i 6 månader därefter introduktion av smakportioner ihop med delamning i ett år eller längre (WHOs rek säger 2 år eller längre).
    Tidigare var rekommendationen introduktion av smakisar 4 månader och alldeles för många BVC-sköterskor håller kvar vid det (samtidigt som de hävdar att de måste följa vetenskap och beprövad erfarenhet och följa de riktlinjer som utfärdas från olika håll och när det handlar om mat och kostråd är det livsmedelsverket som säger 6 månader och sen är det enligt sköterskorna panik att introducera senast på 4-månadersdagen Obestämd )

Kommer inte ihåg om du ammar eller om du ger ersättning, men vänta till minst 4 månader, gärna 6 eftersom han ändå har visat sig vara allergisk, så att immunsystemet får en chans att hinna mogna till lite. Men följ ditt barn och stressa inte på utan följ hans intresse när han börjar visa intresse för annan mat, men minst till nån gågn mellan 4-6 månader.
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-11-17 23:23:30 följande:
    De tyckte att han åt för ofta på nätterna och sov så lite så det behövdes något annat.  
    Tyckte du det med eller gjorde de ett problem av något som egentligen inte var ett problem?

(vilket absolut inte är ovanligt agerande av en del bvc-sköterskor Obestämd )
  • Miralicia
    Molina skrev 2010-11-19 12:51:06 följande:
    Nån som vet om E202 innehåller mjölk?! Fösökt kollat men hittar ingen bra sida som jag förstår mig på.
    nix, det gör det inte.
    Är ett salt av sorbinsyra som framställs syntetiskt. Sorbinsyra finns naturligt i relativt stora mängder i bla tomat, jordgubbar, körsbär, rönnbär.
  • Miralicia
    JPL skrev 2010-11-21 14:57:41 följande:
    Tog lite tid men nu har jag äntligen läst senaste Allergia. Var det bara jag som reagerade på artikeln om vårdcentralen som utredde alla som ringde in och bad om recept på allergimedicin. Det står i princip att alla som inte reagerat på pricktest och ett annat test (blodprov?) inte är allergiska. Om det inte är den som skrivit artikeln som gjort en miss så är det ju allvarligt. I så fall så har en hel vårdcentral fått det helt fel för sig och sedan fått det accepterat genom ett omnämnande i Astma och Allergiförbundets tidning. Om inte de som skriver i Allergia känner till hur missvisande allergitester är, hur ska då läkare och föräldrar ha en aning? Jag tycker att artikeln borde ha handlat om den totala okunskapen som folk inom vården har när de tror att tester är sanningen (om undersökningen var rätt tolkad i Allergia alltså).  

Någon som läst tidningen och har lust att upplysa mig om att det är jag som har fattat artikeln helt fel? Annars kommer jag att skriva en insändare.
    Har inte läst artikeln så kan inte relatera till vad som står där.
    Kom bara att tänka på när jag gjorde VFU på vårdcentral. Det var under våren så det var rätt många som hörde av sig om misstänkta pollenbesvär och ville ha läkartid för att testa. En av läkarna instruerade sköterskorna att ang alla vuxna som ringde in och ville testa för de misstänkte pollenallergi (med inte jättesvåra besvär, utan lite ögonkli, näsa som rinner etc) - "säg till dem att gå till apoteket och köp receptfria antihistaminer och/eller nässpray och tala om att hjälper det och blir bättre av de tabletterna och/eller nässpray så är diagnosen satt och inga tester behöver göras."
  • Miralicia
    "Alla allergiprover var normala. Man finner ingen förklaring med dessa prover.  ... och inga tecken på någon sjukdom" (och sen slut och ingen mer åtgärd från läkarens sida) respektive "Jag finner att allt är bra" är två skriftliga utlåtanden som jag har fått från två olika läkare på vår VC ang mig själv efter att ha tagit en drös allergi- & även celiakiprover härom året.

Hur läget var när jag fick de breven med "jag finner att allt är bra"  respektive underförstått att inga andra åtgärder är aktuella går att se i mitt bildgalleri under starka bilder. Vete katten om jag håller med dem Obestämd
Svar på tråden Allergitråden