mimpen skrev 2010-06-05 21:14:55 följande:
Hej i den här tråden med!
Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)
Ø Sojaböna
Ø Jordnöt
Ø Bönor
Ø Ärtor och lupiner
Ø Linser
Ø Kikärta
Ø Lakrits
Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
- Lecitin, E 322 (sojalectin)
- Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
- Guarkärnmjöl, E 412
- Dragant, E 413
- Gummi arabicum, E 414
- Tarakärnmjöl, E 417
Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...
Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...
Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!
Håller med Trållmor helt.
Ta bort allt helt i en månad för att se. Annars kommmer ni aldrig veta om det blev reaktion eller inte på t.ex guarkärnmjöl. Det kan ju vara så att han inte får eksem av ärtor, men ont i magen osv. Så all soja behöver inte ge samma symptom heller och beror säkert på mängd osv.
Så för att påskynda lite så är det absolut lättast att ta bort allt och sedan provocera med en sak i taget.
Upplever att många säger att ärtor, bönor mm funkar men inte guarkärnmjöl, och enligt barnens dietist så är t.ex isglassarna med guar rätt mycket guar. Sen är det ju även finfördelat och tas råare och gör mer skada som Miralicia skrev här i tråden nyligen, så för att testa på riktigt och vara säkra så bort med allt från listan.
Om du kan välja så skulle jag även minimerat sojalectinet så gott det går, alltså valt Carlshamns mörkblåa smörgåsmargarin osv, alltså försökt få bort i det i stort i dagliga kosten.
Dock är det ju väldigt sällsynt att man reagerar på det, men jag känner mest att det är onödigt att chansa när det finns alternativ som man lika gärna kan använda. (Sen innehåller sakerna med sojalectin ofta även andra "onödiga" saker som E202, som mina barn reagerar på, så i vårt fall visade det sig vara två flugor i en smäll.
)