• Kavat

Allergitråden

Annen81 skrev 2010-06-02 19:56:09 följande:
    Tänkte skriva en fråga till er som använder Neocate. Har era barn reagerat på något sätt när ni har börjat med Neocate? och har det blivit bättre efter ett tag?  Min dotter som är 13 månader har stora problem med sin mage och haft länge. Jag har testat att ta bort i princip allt från hennes (och min när jag ammade) kost men hon blir inte bättre. Vi började ge henne Neocate active för en vecka sedan då jag slutade amma men hon har bara blivit sämre sedan dess och har mycket mer gaser. I övrigt får hon bara älgkött och ris för att vi ska komma på vad problemet är.

Som läget är nu så sover hon jätteoroligt och har mycket ont i sin mage och jag vet inte vad vi ska göra nu för det känns som vi har testat allt.

Jag har följt den här tråden ett tag och ni verkar ha koll på det mesta så jag gör en chansning här
    Hej! Har själv inga erfarenheter av Neocate. Men vet att det är barn som har reagerat på den. Den är ju majsbaserad, även om det är fria aminosyror... Och eftersom man typ kan vara allergisk mot vatten, så ... Skitsvårt. det är inte A-droppar eller något annat ni inte tänker på som hon reagerar på? Spår av, många har ju fått byta ut hela arsenalen av bestick, kastruller mm... Om de är superkänsliga... Men låter ju dock lite konstigt att hon blir värre när ni ökar Neocaten... Ris, älgkött, jätte ovanligt att man reagerar på det, men som med allt annat man ska aldrig säga aldrig..

Har ni testat tavegyl eller liknade för att hon ska få lite ro att sova?
    Här funkade det inte, och dottern visade sig vara allergisk mot sorbitolen i det, men det är kanske värt ett försök?

Ställ gärna frågan i www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html också, där hänger väl fler med mjölkproteinallergi.

Håller alla tummarna jag har att hon snart får bli bättre!
  • Kavat
    lillasysteryster skrev 2010-06-01 17:39:03 följande:

Efter lite detektiv arbete så tror vi oss nu har hittat ytterligare en allergi på vår nu 11månaders. Tidigare har det konstaterats både mjölk och ägg. Men det har alltid funnits lite fläckar runt munnen som kommit och gått men som vi en dag av en slump insåg att det var soja som gjorde att fläckarna blossade upp. Så i morgon ska vi och lämna blod för att testa för soja också.

Passar inte så bra med soja allergi också så här 20 dagar innan vår Malaysia resa. Jag ammar ju fortfarande lite så nu är frågan om jag vill forsättamed det även fast det blir kråååångligt att undvika soja i maten...jaa vi har lite att klura på. Å andra sidan har jag ju ätit soja fram till nu sista veckan så det kanske räcker om jag undviker så långt det nu går. Hur länge efter man ätit nåt finns det egentligen kvar i mjölken?

Trist, men tyvärr rätt vanligt...
    Kolla gärna i min sojablogg så får du lite mer info!

Om man ammar så säger de ju att det tar upp till fyra veckor innan det är ur bebisens kropp. Två veckor för dig och två veckor för bebisen.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-06-02 14:57:04 följande:
    Fast Pama minutris är ju sär när-märkt med fritt från gluten. Då kan det rimligen inte vara fråga om att någon kontaminering kan få ske. Om det sker kontaminering, så måste ju omfattningen vara känd. Annars kan de inte påvisa att det är under referensnivån för glutenfritt.

Svaret ifrån Rice Dream som jag har läst är att det är så litet kvar i slutprodukten att det är "obefintligt". Vilket ju är en omöjlighet eftersom de de facto tillsätter korn i uppstarten av processen. Eftersom flera allergiker reagerar på deras produkt så är det bara att testa och avgöra själv.
    Japp, Pama är särnär så det SKA ju var ok.

RiceDream är det ju flera barn som reagerat på här i tråden så ja, den innehåller ju uppenbarligen tillräckligt med korn för att en allergisk ska reagera.
    Men enligt Ricedream så är det inga mätbara mängder. Men i och med att det heller inte är mätbart i glukossirap mm och det får min son tydliga reaktioner av så har inte jag vågat chansa.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-06-03 22:28:06 följande:
    Japp, Pama är särnär så det SKA ju var ok.

RiceDream är det ju flera barn som reagerat på här i tråden så ja, den innehåller ju uppenbarligen tillräckligt med korn för att en allergisk ska reagera.
    Men enligt Ricedream så är det inga mätbara mängder. Men i och med att det heller inte är mätbart i glukossirap mm och det får min son tydliga reaktioner av så har inte jag vågat chansa.
    och det var till mummy40.
  • Kavat
    lindalake skrev 2010-06-03 21:04:42 följande:

Nån som har koll på varför sonen blev helt prickig i nacken och ner mellan skulderbladen pga att jag smörjde in med solskydd? Det är som små hormonplitor. Det skumma är att han inte reagerade någon annanstans på kroppen.

han har eksem på benen...

Var det bara i nacken ni smörjde?
    Eller var det bara i nacken som han utsattes för stark sol?

Soleksem kan man få även fast man har solkräm! Och man kan även reagera på solkrämen.
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-06-04 14:02:39 följande:

Gissa vem som fick 24 burkar Neocate utskrivet från dietisten här uppe i Norrland? De trodde inte att det var sant när jag berättade om vad vi varit med om (och då berättade jag bara väldigt snabbt om läkaren/allergitesterna/dietisten), och tyckte det var en självklarhet att skriva ut så att det räcker tills vi hinner träffas irl

Jag berättade ju om att Neelah hade sådana diareer och då tyckte dietisten att vi skulle byta ut vattnet mot rismjölk, så det gjorde vi och i samma veva så upptäckte vi att storasyster brukar "låna" hennes napp och suga på, så alla utslagen och bajset fick ju sin naturliga förklaring. SÅ skönt att hon inte reagerade mot Neocaten!!!

Hjärta Äntligen får ni lite välförtjänt hjälp! Kram!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-06-04 21:14:27 följande:
    GRATTIS!!! Vad skönt att det var någon som lyssnade!!!

älsklingen: det märkliga är att vi inte märkt NÅT på sonen hmm blir bara mer o mer förvirrad!! "Blossade upp" på ena kinden ca 1 timme efter frukost i morse men det var ungefär som om han varit ute lite länge på vintern.
    Sen har vi inte märkt NÅT på varken kinder, mage eller humör!! Snacka om att vi nu känner oss förvirrade!
    Kanske inte är nåt trots allt? En slump att det blev så efter att han fick vete  i helgen????
    Hur går det för er?

En tanke, i och med att han har fått i sig en viss mängd alldeles nyligen och redan är påverkad så är det ju inte säkert att han ni märker en större reaktion även om han får i sig. Han har det ju redan i kroppen och kroppen har säkert redan börjar "bearbeta" det farliga...
  • Kavat
    mimpen skrev 2010-06-05 21:14:55 följande:
    Hej i den här tråden med!

Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...

Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...

Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!
    Håller med Trållmor helt.

Ta bort allt helt i en månad för att se. Annars kommmer ni aldrig veta om det blev reaktion eller inte på t.ex guarkärnmjöl. Det kan ju vara så att han inte får eksem av ärtor, men ont i magen osv. Så all soja behöver inte ge samma symptom heller och beror säkert på mängd osv.
    Så för att påskynda lite så är det absolut lättast att ta bort allt och sedan provocera med en sak i taget.
    Upplever att många säger att ärtor, bönor mm funkar men inte guarkärnmjöl, och enligt barnens dietist så är t.ex isglassarna med guar rätt mycket guar. Sen är det ju även finfördelat och tas råare och gör mer skada som Miralicia skrev här i tråden nyligen, så för att testa på riktigt och vara säkra så bort med allt från listan.

Om du kan välja så skulle jag även minimerat sojalectinet så gott det går, alltså valt Carlshamns mörkblåa smörgåsmargarin osv,  alltså försökt få bort i det i stort i dagliga kosten.
    Dock är det ju väldigt sällsynt att man reagerar på det, men jag känner mest att det är onödigt att chansa när det finns alternativ som man lika gärna kan använda. (Sen innehåller sakerna med sojalectin ofta även andra "onödiga" saker som E202, som mina barn reagerar på, så i vårt fall visade det sig vara två flugor i en smäll. )
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-06-05 22:52:10 följande:
    Jag tycker att det ser exakt ut som soleksem, för så brukar det se ut när jag får det själv!
    Håller med!
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-06-05 23:17:39 följande:
    Sen tänkte jag fråga om mig själv här också, om vad ni tror.

Sist jag satte in kopparspiral så fick jag ju en jättekraftig inflammation och blev inlagd i tre dagar med 2 olika sorters antibiotikadropp. Det gjorde inte ont när hon satte in den då, inte ont efteråt heller. Vi väntade i 8 dagar med att ha sex. När det hade gått 10 dagar efter insättningen så började jag få molande värk, på den 11 dagen hade jag väldigt ont och började tänka tanken på att åka in. Jag åkte inte in för att Fredrik fyllde ju år på den 12 dagen, och då hade jag så ont att ingen av barnen ens fick röra mig, men hela tiden så ville jag vänta in att det skulle bli måndag och att vi skulle lämna barnen på dagis så att jag kunde söka läkare då. På natten ringde Fredrik ambulansen eftersom jag hade så hög feber och bara skrek av smärta.

På Sahlgrenska sa de då att det var fritt fram att sätta in en ny kopparspiral efter 2 menstruationer, vilket nu har skett. De sa även att det inte fanns någon statistik på om det kunde hända igen, men hände det igen så kunde de helt säkert säga att jag är allergisk mot kopparspiral.

Vi diskuterade det här, här hemma. OM jag är allergisk mot koppar, hur snabbt tror ni reaktionen kommer den här gången? Efter lika lång tid, eller tror ni den kommer snabbare (och isf hur mycket snabbare)?
    Lurigt! Du borde väl reagera snabbare tycker jag. Kroppen känner ju ofta igen det så eftersom det var rätt nyligen så skulle jag tro snabbare. OM det var reaktion på koppar. Men sen så tar det väl ett tag innan kopparn utsöndras och det blir tillräcklig mängd kanske? Ingen aning, men kan tänka mig att det funkar så och om du då sist utvecklade en allergi mot koppar så borde det ju märkas rättså snart denna gång...??

Så inte mycket till hjälp men lite funderingar härifrån.

Hur går det för er annars och de andra barnen, har ni fått livsmedelshänvisning och börjar det ordna sig för dem med? Kram!
Svar på tråden Allergitråden