Ellisizza skrev 2010-05-25 20:16:28 följande:
Tack så hemskt mycket för svaret! Har resonerat lite som du skriver och därför har jag gett mat först och Neocate sen så han blir mätt. Men sen var jag på BVC igår och hon påpekade att äta på natten bör han ju inte göra. För då äter han sämre på dagen sen. Och om jag ger Neocate efter målen så lär han sig ju det och vill inte ha maten. Kände mig som världens sämsta mamma när jag gick därifrån Struntade i att försöka ge honom mat till middag utan han åt bara flaska då och sen åt han bara flaska till kvällen så nu har han varit nöjd och glad. Får fortsätta erbjuda puréer och plockmat när han vill ha. Har funderat på det där med att göra välling av Neocate. Han blir väldigt lätt förstoppad så jag tänker att det kanske blir värre om man gör ersättningen tjockare?
Du får testa att göra ersättningen tjockare med något. Det är inte alltid saker funkar som man tror. Vi äter mycket ris här hemma och lilleman är uppvuxen på ris och banan.
Han har aldrig varit förstoppad. Han får diarré av för mycket (mer än 1 tsk) majs... Så alla är olika.
Ris är milt, liksom majs. Bovete är en ört och har inget med vete att göra, det skulle du också kunna testa (köp Risentas eller Gogreens!). Det är väl de vanligaste och mildaste. Sen kan man så klart använda potatismjöl också, men tror det blir bättre med övriga alternativ och kanske att potatis blir för mycket stärkelse. Osäker...
När jag gjorde välling så gjorde jag det på Carlshamns risdryck, majsmjöl, Profylac, rapsolja och mixad övermogen banan. Han åt inte utan banan i.
Så om du tycker han blir lösare av t.ex päron så kan du ju ha lite i vällingen också. Testa försiktigt! Tänk bara på att du nog måste ha större hål i nappen!
Jag hade absolut fortsatt att ge på natten. Diskuterade just det här med barnens dietist då sonen växte dåligt, men hon menade på att i och med att han äter lite special så behöver han nog det. Plus att han lättare somnade om istället för att vara ledsen och hungrig i flera timmar. Vi behövde också få sova.
Så i vårt fall tyckte hon absolut att vi skulle ge om vi ville, för att vi trodde han var hungrig. Men får du i honom välling som mättar mer på kvällen kanske han med tiden slutar vakna och då löser det sig själv.