susieQ skrev 2010-12-28 22:15:38 följande:
Ja då kanske jag inte är helt ute och cyklar då...
Normalt sett när jag skriver i denna tråd så gäller det ju O, som är allergisk mot allt känns det som. Han lever på Neocate och 8-9 livsmedel. Denna frågan gällde då dottern som jag misstänker ngn allergi på och det får väl vara mjölk till att börja med. Hon har varit lös i magen hur länge som helst känns det som, för ett år sedan var vi till läkaren pga detta, men han avfärdade mjölkallergispåret och tog ett glutenprov som inte visade nånting. Då hade ju inte O´s alla allergier uppdagats så jag visste inte bättre än att lyssna på läkaren. Den senaste månaden har hon blivit sämre. För tre veckor sedan fick hon plötsligt nässelutslag över hela kroppen så vi fick åka till jouren, sedan så har hon varit småprickig till och från hela tiden och igår blev det sämre igen med utslag längs hela höfterna, på låren och armbågarna.
För 1 ½ vecka sedan upptäckte jag en knöl i nacken på henne som i helgen hade blivit större. Så idag åkte vi till vc för att kolla den och då visar det sig att hon har flera svullna lymfkörtlar i nacken, på halsen och i ljumsken. Mandlarna var jättestora och hon har troligtvis polyper så remiss skickades till ÖNH. De prover som togs (snabbsänka och streptokock A) visade ingenting, sen så togs det ytterligre prover som ska skickas för analys. Läkaren trodde inte att svullnaderna kunde ha med allergi att göra men jag fick henne ändå att åta sig att skriva ett läkarintyg så att vi kan få mjölkfri kost på förskolan.
A har dessutom alltid haft matproblem. Ville aldrig äta fast föda och ammades länge. Hon äter fortfarande väldigt lite och är petig med vad hon äter. Hon har sömnproblem och vaknar i princip alltid 3-5 ggr per natt. Hon har dessutom en hel del andra "beteendeproblem" som gör att vi haft kontakt med BUP i snart ett år...
Tack så mycket för svaren, då kan jag hålla det spåret öppet. Ska höra mig för på barnmottagningen nästa vecka när vi ska dit med O. De är lite mer kompetenta på detta med allergier än vad de är på vårdcentralen...
Det enda som var med denna tös var att hon inte växte som hon skulle. Hon var en liten nätt tös som beskrevs som skör. Mat problematik, ville inte äta men svalt inte heller utan åt men inte mer än absolut nödvändigt så det var så alla förklarade hennes petit-het. Men så kom knölarna och det blev fasligt liv.... första halvåret utan allergen så växte hon så det var mer eller mindre en användning/nytt klädesplagg för dom hann växas ur innan dom var tvättade...
Stå på dig alt tvinga fram ett celiakiprov och uteslut sedan själv för att se om det blir skillnad.