Inlägg från: Cs mamma |Visa alla inlägg
  • Cs mamma

Allergitråden

t0va skrev 2010-12-11 23:02:51 följande:
    nej 3 dagar/burk på profylac, eller kanske lite mindre nu när han käkar 120ml ca 5 gånger/dygn. Typ 20-24 burkar går det åt på 2 månader. 
    Rekomendationerna är att varje uttag ska räcka 2-3mån så jag tycker du ska försöka få ut mer/uttag. DOCK är det så att om man ska vara petig så ska dom inte skriva ut till barn som inte bevisligen är mjölkallergiska och enligt det jag lyckats läsa mig till i föreskrifterna så är bevis endast positiva prover så allt är lite beroende på vilken relation man har till sjukvården.

Försök att påpeka att det inte räcker rekomenderad tid men om dom då svarar att ja men ni ska egentligen inte ha rätt till förskrivning så var nöjd!
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma
    Kavat skrev 2010-12-12 09:40:08 följande:
    Nej, visst ska väl utesluning och provocering räcka? Annars så hade jag bytt läkare. Stå på dig T0va säger jag. Vi får max antal uttag 6 st per år på våra grejer som  vi får till sonen. Ring och prata med apoteket, de som skickar ut, de borde veta. Så har du något säker källa.
    Nja om jag inte missminner mig totalt så är det skrivet att det ska vara bevisat och vad som förskrivaren eller rättare sagt det landsting man tillhör ser som bevis är lite olika. Det var det som gjorde att vi till en början inte fick vetefritt via hänvisning utan betalade själva. Halland har en mjukare inställning och menade att provokationer räckte och förskrev. VG regionen förskriver idag som vi har positivt svar på patch. Men det är som alltid, regionen/landstinget gör vissa regler och skriver ut praxis men sen är det upp till varje förskrivare att tolka och värdera... Men som jag inte vet vart T0va befinner sig geografiskt så vill jag ändå bara delge hur vi fått det förklarat och informerats
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Sen är det tyvärr så att veteallergi INTE är en diagnos som ger rätt till förskrivning om man ser till lagen...

• Cs mamma

Eller jag kanske ska förtydliga... det finns diagnoser som ger rätt till förskrivning tex gluten eller laktos (ja helt otroligt) men sen kan man få förskrivning pga födoämnesintolerans men det är egentligen inte riktat till barn enligt dom dokument som jag sett utan allt är ett flytande utan solklara regler och lagar

• Cs mamma
    t0va skrev 2010-12-12 10:19:43 följande:
    Angel Gbg: som vanligt så är det viktigt att man hamnar hos en vettig person då. Östergötland finns jag i och här är det ofta konstiga regler men kring allergin kanske de har lite mjukare regler då eftersom läkaren skrev att det inte var något snack om saken och vi får kallelse dit om ett år för att se om det gått över. 

Är vete som med andra livsmedel att det blir dyrare om man inte kan äta det? Har så dålig koll på vad det finns i för saker.  
    Problemet med veteallergi är att det hela tiden hamnar i skuggan av celiaki.

Mjölkallergi är en av diagnosern som ger rätt till förskrivning, så även laktosintolerans (vilket för mig är en gåta) medan veteallergi som är betydligt mer handikappande och fördyrande om man jämnför med celiaki INTE är en självklar godkänd diagnos.

Man kan läga i tilläggen att födoämnesintolerans skall ge förskrivning men vissa förskrivare och landsting ser inte riktigt det utan stödjer sig enkom på dom klart utskriva diagnoserna och då speciellt för dom vars barn inte reagerar på "riktiga" prover utan endast provokation.
  • Cs mamma

t0va det låter som dom inte tror på dig! Att ni inte fått en äkta diagnos utan bara låter dig hållas tills han blir 6mån. Jag hade vissa tankar på att föra över dottern på vanlig välling från ICA/COOP men dietisten blev blåtokig av tanken för den har inte alls samma näringsvärde som Neocate. Hon (dietisten) menade att det var tack vare Neo som dottern inte hade tillväxtstörningar och att det mer eller mindre är omöjligt att få fullvärdig kost för ett växande barn med dom kostinskränkningar som dottern har.

Sök ny läkarkontakt! Är mitt enda tips. Att be föräldrastödet om hjälp kanske kan fungera nu och att ni får det ni vill utskrivet men det hjälper inte för att ändra deras inställning till er och därför är jag mycket tveksam till det och ser det snarare som en lösning B eller ännu lägre i prioriteringen.

• Cs mamma

t0va När åker ni söderut?

• Cs mamma

Men vafan med den inställningen så kan juh vete vara ett vegetabiliskt fiber... Det är väl en jävla tur att soja och jordnöt tillhör EUs tvångsmärkningslista för annars kan dom säkert också ha något jävla fiber... *muttrar surt och nej det är inte min dag idag heller, inte ens denna vecka, eller varför kinka... MÅNADEN*

• Cs mamma

Trållmor: Vi åker upp till Svall på söndag och jag har en himla massa Neo Adv så jag ska kolla datumen så... för det är nog rätt länge tills vi åker upp nästa gång och om det inte är en evighet kvar så kan du få ta det så dom inte går till spillo. Försöka oss på en dejt? Vi stannar till 7/1

• Cs mamma

Östra skickar alltid ut ett standardbrev om att det är upp till 90dagar väntan. Det gör dom flesta mottagningar nu för tiden som det är det som är garantin. Dock är det brist på läkare på allergologen men ett patch görs nog hos en sköterska så det bör väl kunna fixas

Svar på tråden Allergitråden