• EL I

Allergitråden

älsklingen: jag tror som kavat att ni ska vänta minst ett halvår med att provocera med NÅT som ni ens misstänker att hon är allergisk mot. just nu tror jag prioriteten ska vara att hon ska kunna få i sig mat så hon går upp i vikt och mår bra.

men jag vet att det är svårt, man vill så gärna testa och hoppas få ett positivt svar, men tyvärr är nog risken stor att ni blir besvikna och dottern blir dålig igen i vilket fall som helst.

• EL I
    Kavat skrev 2010-05-15 18:04:21 följande:
    Skönt att han är så mycket bättre. Angående glukossirap av vete så är vi ju flertalet här i tråden som inte kan använda oss av det. Inte ens jag som "bara" är glutenintolerant och enligt EUs bestämmelser inte ska kunna reagera! Sonen fick ju som sagt en jätte reaktion av ett någon matsked jordgubbssylt med glukossirap av vete. Så lita på dig själv och inte dietisten i just det fallet! Egentligen kanske just det inte spelar någon roll heller. Tror hon inte på dig om det, men tror på veteallergin, så kanske det får får räcka. Du VET ju. Det kommer säkert att bli fler tillfällen till provocering med det framöver dessutom eftersom det finns lite här och var tyvärr. Men det spelar ingen roll i val av produkter från apotek osv, för i "renare" mat finns det inte. Bara i saft, sylt och färdiga varor i affären, godis, glass osv och det får man ju inte på livsmedelshänvisning ändå. Och först nyligen har jag kommit på varför sonen reagerade så på Piggelin som att det var vete. Det är ju guar i också, så jag har trott att det bara var det tidigare. Så ibland kommer verkligheten ikapp. Jag har problem att hitta glass utan t.ex. Än så länge vet jag att sojaglass (vanilj och jordgubbsglass i små förpackningar är de enda utan någon fort av glukossirap.) och isglassen. Så vi köpte glassmaskin förra året!
    Nä egentligen spelar det ju ingen roll om hon tror mig på hur känslig han är förutom det här då att jag INTE vill provocera om 2-3 veckor just för jag HAR Ju provocerat om än omedvetet...men hon trodde ju inte riktigt på det eftersom han inte "kan" vara så känslig, ja du förstår

Jag hoppas dock att jag kan tala henne till rätta Hon verkade väldigt bra trots allt och hon fick verkligen stor förståelse när jag visade bilderna på magen före och efter. Det kändes verkligen som om hon fick en aha upplevelse då.

vad tror ni föresten  om sonen, att han kan äta dextros/druvsocker med tanke på hans känslighet?
    Har inte hittat någon glass som är utan detta som han kan äta! Nu är ju snart dagis slut men måste ha med glass till dagis. Hade ju med piggelin men det är ju ingen höjdare för honom att äta!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-15 20:00:04 följande:
    Isglass att köpa: www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1081869... Glasstårta, eller bara glass, läst längst ner angående chokladglassen! Har samma bas till all "vanlig" glass. Har testat med smält Gränna polkagris colasmak i som också blev gott! Som för övrigt mina barn tål! De är dock inte superkänsliga för mjölk, men hon som sålde var lite osäker angående det, men vete eller ägg är det inte i! Lättaste glassen här hemma är att bara mixa lite övermogen banan med frysta hallon. Kan använda andra frysta bär och mango t.ex. Äts direkt, alternativt fryses i och tinas lite. Man kan ha florsocker i t.ex, men jag tycker inte att det behövs om man har något övermogen banan. Sorbé: utanallt.blogspot.com/2010/05/snabb-tropisk-s... Sen måste jag återigen slå ett slag för denna helt underbara kladdkaka av Miralicia!!! Jätte god till glass dessutom. utanallt.blogspot.com/2009/08/kladdkaka.html EL I, tål han guar så bör Sias hallonsorbé funka också kom jag på. Den kan jag äta vill jag minnas. Kanske finns andra sorbéer från dem också. Oatleys havreglass har glukossirap av majs i, men det funkar ju inte nu när ni kör utan havre heller.
    tack så mycket
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-15 20:15:07 följande:
    Angående dextros och druvsocker. Sonen äter isglassen från Diplom-is/Triumf med dextros. Men nu när du säger det så reagerar han ibland, som vi inte har lyckats lista ut varför. Har inte tänkt på den som potensiell orsak. Hum, men såg nu att det var dextros i. Men Miralicia kan äta vill jag minnas och hon är jätte känslig mot vete/glukossirap!? Jag har ju märkt att sonen reagerat ibland, men är inte klart med varför. Jag misstänker ju druvsocker i Pärssons skinka och Felix potatisplättar, men inte säker och har inte testat igen. Både jag och sonen fick klåda... Men allt med glukossirap i har jag reagerat på tidigare, som t.ex en After Eight, kan inte vara så mycket glukossirap i tycker jag, men jag TROR i alla fall att det är mindre i druvsocker än glukossirap. Men som sagt, väldigt osäker just nu i och med att vi inte riktigt vet. Dock bör ju dessa funka att ha till t.ex dagis: "Coop Magi" isglasspinnar med hallon- resp päronsmak. Inga baljväxttillsatser och inte heller någon glukossirap vilket ju brukar vara de största problemen när det handlar om isglassar. 24-pack som de på vårt Coop Forum tog 32-33:- för. Innehållsförteckningen: Vatten, socker, röd saftkoncentrat (vatten, vindruvskoncentrat, fläderbärskoncentrat, surhetsreglerande medel (E330), aromer, hallonjuice), grön saftkoncentrat (päronjuice, surhetsreglerande medel (E 330), vatten, aromer), röd färgblandning (vatten, färgämne (E163), surhetsreglerande medel (E260), konserveringsmedel (E211), stabiliseringsmedel (E440), surhetsreglerande medel (E330), färgämne (E141).
    ja dem har jag sett någon gång! Ska ta o köpa dem o ge dem på dagis. Vill ju vara så himla noga nu eftersom han verkar så känslig. tack!
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-05-16 11:26:04 följande:
    Jag har gjort en lång glassgenomgång över vad olika sorters mjölkfria glassar innehåller utöver mölk: utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-ti... och för några dagar sen en liten sammanställning av godis "utan allt": utanallt.blogspot.com/2010/05/godis-som-ar-ut...
    Perfekt! Du är ju en pärla! Hur orkar du???

Ska ta mig en ordentlig titt snart!!

Usch börjar bli lite nervös för att vi måste testa allehanda sädesslag snart Hur är det eg? Är det på nåt sätt farligt för kroppen att ta bort alla sädesslag om det nu t ex skulle vara så att han INTE är allergisk mot t ex råg eller korn?

Eller farligt och farligt men är det så att det innehåller nåt som kroppen behöver som är svårt att hitta på annat sätt??? misstänker att det INTE är så men är inte helt uppdaterad på det där.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-16 12:08:13 följande:
    Joo, nu när du säger det. Jag äter ju nästan aldrig själv isglass, om det finns annan. Men hum, mig kliar det ju på ibland, men nu ska jag försöka se om det är glassarna. Jag blir lite arg för det är helt sjukt att de säger att man inte kan reagera på det. Hur kommer det sig då att det är så många som reagerar på glukossirap, druvsocker, dextros osv. Eller är det bara ett fåtal i hela EU och alla hänger här?
    Ja man blir ju verkligen ledsen! VARFÖR skulle man hitta på att man/ens barn reagerar på nåt som de INTE reagerar på. Sonen reagerade ju och det satt ju i en hel vecka av 2-3 godisbitar med glukossirap men det gick ju minsann inte - eller???

Är det inte bara bättre att säga att det är ovanligt att man reagerar men en del gör det.
  • EL I

Mannen och jag diskuterade precis sonen och han tycker att sonen är mer grinig än någonsin jag uppfattar honom dock som mindre "grinig" men mer humör. Gud vad svårt sånt där är. Mannen tycker han skriker och grinar HELA tiden (förutom nätterna som han nu sover hela nätter förstås).
    Kanske jag som inbillat mig ändå????

• EL I

Är det nån mer än jag som bara får en känsla ibland, en önskan, ett hopp... att man bara kan testa att ge "vanlig" mat och att det ska gå bra.
    Alltså jag ksulle ju inte göra det men jag har SÅÅÅÅÅÅÅ stor önskan ibland att det skulle gå. När man har dåliga dagar som i går och dag när lillen grinar över ALLT!!! INGET är  verkligen bra
    Så känner man att "det kanske inte beror på detta ändå??!" fast man ju innerst inne vet det

Är det någon här vars barn växt ifrån nån allergi och isf hur lång tid tog det?

• EL I
    Tibell skrev 2010-05-16 18:13:23 följande:
    Jo jag kan redan känna så och vi har inte haft allergier särskilt länge. Så det är nog helt normalt! Sen att han är gnällig är väl egentligen inget konstigt, men väldigt jobbigt och påfrestande! Det kanske är en utvecklingsfas, eller nya tänder !? Jag har märkt att när man har allergiska barn tänker man bara ur allergisynpunkt. men ibland får man nog sträcka sig utanför dessa ramar! Så jag tror nog bara detta är tillfälligt =) Du ska se att du snart har din goa och kramglada kille hos dig igen. Men det ÄR jobbigt med barn som gnäller. Och man får lov att tycka det är jobbigt. Massa styrkekramar till dig!!!!
    nää jag tror absolut inte det är allergi denna gång för hans mage är finfin, han sover 12-13 timmar per natt, sover bra på dagen, är inte gnällig på det sätt han varit förut etc. Han har bara HEMSKT humör!!

Jag önskar väl dock att nu när vi haft honom gnällig PGA allergier så vore det skoj om han inte var gnällig pga annat heller just nu kanske bara ett par månader utan gnäll så vi får landa

Han får ju tänder och han är nog helt klart i en utvecklingsfas för han sover som sjutton och han är såååå mammig...men vi håller på att få mer än ett grått hår kan jag säga

det där med önskan om att allergierna var borta var liksom en annan fråga
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-16 18:29:19 följande:
    Helst ska man väl äta så varierat man kan för att kroppen ska få i sig alla näringsämnen, tar man bort något så får man ju ha koll så att man får i sig vissa vitaminer/mineraler på annat håll. Som t.ex att mjölk är en av de största kalciumkällorna. Så det är lite beroende på vad och hur många saker man tar bort, vad man ska tänka på att få i sig extra. Men det där ska en dietist kunna råda om. Jag äter extra b-vitamin för det är en vanlig brist när man har glutenintolerans och symptom på b-vitaminbrist, min kropp tar inte upp näringämnena som den ska. Medans sonen enligt dietisten inte behövde extra när hon kollade på hans intag av mat men det var viktigt att han fick i sig protein. Men det där beror ju på vad man äter, jag och sonen äter ju inte exakt samma mat och lika mycket och han växer och ja, det är ju individuellt. Så kolla med dietisten! Farligt är det inte att ta bort, för i vissa fall blir ju magen skadad av saker den inte tål och DET gör att man inte tar upp näringsämnena som man ska och får näringsbrist därav. Och man kan ha närings/vitamin-brist och vara rund.
    ja jag tycker nästan det är vanligare med näringsbrist hos runda än hos smala personer faktiskt.

jag ska ju prata med  dietisten om ca 2 veckor så då får jag ta upp detta. Kalcium försöker jag ju räkna på så han får i sig ordentligt. Han ligger lite på gränsen men får försöka ge honom lite mer rismjölk. lite bättre nu när han äter sagogrynsgröt i alla fall.
Svar på tråden Allergitråden