• Mela78

Allergitråden

Mama Law skrev 2011-02-23 20:58:40 följande:
    Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra"  ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst. 
    Hur kan det bli så här? Förstår inte! *skickar lite styrka att orka kämpa*
  • Mela78
    VeronikaK skrev 2011-02-24 20:59:45 följande:
    Hej!

Det här är nog en tråd för mig! Har idag fått svar på min dotters blodprov och fått reda på att hon ärallergisk mot fisk,ägg, mjölk och vete (och soja). Fisk och ägg har hon mest antikroppar mot och lite mindre mot mjölk och vete men vi ska börja utesluta allt detta.

Känner mig lite tagen av beskedet. Mest tänker jag på hur det ska gå med bröd och fikastunder. Känner någon till bra recept på bröd som kan bakas utan vete, mjölk och ägg?

Jag skulle också behöva tips på någon välling utan vete/veteprotein i - gärna baserat på havre om det finns.

Funderar också på det där med blodtestet. Kom mig inte för att fråga om skalan som man mäter antikroppar med. Dottern hade tex 9 på den där skalan mot ägg och det var det högsta - de andra var lägre. Antar att många här har gjort ett födoämnestest via blodprov. Vad fick ni för värden? Har liksom inget att jämföra med.
    Välkommen!
    maribel skrev 2011-02-24 21:41:27 följande:
    Hej, min son har exakt samma allergier som din dotter. Det jag tycker är svårast att ersätta är vete, allt bröd jag provat  baka blir hemskt. Men jag kan ge tips ang vällingen vi gör välling av 210 ml nutramigen ersättning som vi sedan blandar ned 2 msk Sinlac grötpulver i, detta har alltid funkat jättebra.
    Jag skulle undvika Sinlac när barnen har sojaallergi. Innehåller stora mängder sojasläkting.
  • Mela78
    mithrandil skrev 2011-02-25 23:11:49 följande:

tack,
    men ja. ger alvedon var 4-6tim dagtid. På nätten har hon fått ipren eftersom hon är så påverkad.
    Man kan ju varva alvedon och ipren. brukar vara väldigt sparsam med värktabletter men denna gången med amanda så har jag gett så mycket man får, just för hon är så påverkad.

Skulle råda dig att se hur dottern reagerar på Ipren. Många med astma får sina astmaanfall utlösta av Ipren. Vi kan absolut inte ge Ipren till vår son med förkylningsastma.
  • Mela78
    Tibell skrev 2011-02-26 20:06:43 följande:
    Men då är det vete han reagerat på eller ?

Jag har ju ingen aning om vad som gör att hennes fläckar blossar upp men misstänker ju ägg. Är nästan helt hundra på att det INTE är vete i allafall...
    Har kollat allergiinfon igen och ser att chicken nuggetsen innehöll ägg. Storasyster som satt vid samma bord åt dessa..
    Kan ju hända att Bella lyckades peta lite på henne eller att hon reagerat luftburet ??
    Hur som verkar hon inte må dåligt av dessa. Jag hoppas bara INTE hon fick i sig något. Sist hade hon diarré i en vecka =0

Usch vad jobbigt han haft det eran lille kille =/ Ska hålla tummarna att han mår bättre snart <3
    När Bella fick fel mjölk ( rice dreamen ) slutade hon äta i 1½ vecka. Vi var jätte oroliga här hemma men tillslut släppte det..
    Dumma allergier =/
    Jag har jobbat på McD för (länge sedan visserligen) men då friterades det hejvilt i de olika fritöserna. Kan mycket väl tänkas att de friterad nuggetserna i pommesfritösen. Tror att jag för ett halv år - år sedan läste på allergiinformationen på McD att de inte kan garantera att de inte kontaminering förekommer när det gäller fritöserna.
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-02-26 19:56:27 följande:
    Det senaste så har det varit ok ungefär hälften av gångerna. Han har ätit korven på Ikea (avsköljd eftersom de står med korvbröd typ över korven) och pommes (men jag ber alltid att få dem separat i en skål ). På McD har han fått hamburgerköttet till 10:- hamburgarna och pommes.
    Vi torkar alltid av runt där han ska sitta och tvättar händer innan osv, men senaste har det inte funkat alls. Men känns som att han bli känsligare och känsligare..? Eller så slarvas det för mycket...? Det räcker ju med så lite för att han ska bli dåligt.

Idag är han äntligen rätt ok i både humör och hud men äter fortfarande inte ok. Han slutar typ äta nästan när han får i sig saker han inte tål. Och usch, vad man tycker synd om honom och vad hopplöst jobbigt han haft det hela veckan...
    Som ovan, har jobbat på McD. Man kladdar ju väldigt med både bröd och kött när man gör burgarna och stekspaden kommer i kontakt med bröden kontinuerligt. Har för mig att ni är väldigt känsliga mot vete, och visst innehåller väl McD bröd även soja/sojasläkting så det är nästan säkert att det är kontamination i McD kök som orsakar reaktionerna. Tänkt även på att de med stor sannolikhet friter hejvilt till höger och vänster i fritöserna. 
  • Mela78
    tes 75 skrev 2011-02-26 21:04:10 följande:
    Mela78 skrev 2011-02-26 20:57:46 följande:
    Som ovan, har jobbat på McD. Man kladdar ju väldigt med både bröd och kött när man gör burgarna och stekspaden kommer i kontakt med bröden kontinuerligt. Har för mig att ni är väldigt känsliga mot vete, och visst innehåller väl McD bröd även soja/sojasläkting så det är nästan säkert att det är kontamination i McD kök som orsakar reaktionerna. Tänkt även på att de med stor sannolikhet friter hejvilt till höger och vänster i fritöserna. 
    fast McD är ju allergicertifierade numer. dock nämner de inget om just friteringen på sin hemsida.. www.mcdonalds.se/se/maten/kvalite t/tryggare_mat/kort_om_allergenerochvarmathanterin g.html
    Då har de ändrat det. Va bra! Som sagt, det va läääänge sen jag jobbade där.
  • Mela78
    Miralicia skrev 2011-02-26 21:46:30 följande:
    Fast jag har inte varit med om någon McD-restaurang där de inte har friterat pommesen i separat fritös (däremot så kan det andra som friteras, friteras lite kors och tvärs i samma fritös - nuggets, fiskburgare, pajer etc)
    På min tid på de restauranger där jag jobbat fanns det oftast 4-6 fritöser för pommes, 2 till kyckling, 1 till fisk och 1 till paj. I den mån det gick friterade vi i rätt fritös för att slippa ställa om tiderna, och visst blandade man oftare fisk/kyckling än något annat, men det hände att även pommesfritös användes till kyckling eller fisk när det var fullt i de tre/fyra fritöserna och man låg i fas med pommesfritten.
  • Mela78

Har ni frågat på McD om de fortfarande blandar i fritöserna? För enligt hemsidan kan det förekomma...

• Mela78

Miralicia och K Kavat: Då har de nog ändrat på sina rutiner till att fritera pommesfrittes separat.

Vi har inte vågat prova någon hamburgerrestaurang än just pga kontamineringsrisken. Har ju mina erfarenheter av hur det fungerar (fungerade) på McD och har såå svårt att lita på andra. Tilliten har prövats hårt ett par gånger av nära släktingar när det gäller allergierna. Känner spontant att om inte de som står en närmast vill/kan respektera att barnen inte tål vissa saker, hur ska jag kunna lita på att främlingar gör det?

Mitt livs lycka skrev 2011-02-27 06:33:35 följande:
    God morgon!

Någon som har ett recept på någon mjölkfri topping/glasyr till muffins?

Det ska ju vara philadelphiaost i alla recept jag hittar och kan inte komma på vad jag ev. skulle kunna byta ut det mot... Men det kanske finns någon här inne med någon idé eller recept!
    Jag skulle också göra glasyr på mjölkfri margarin, vätska (vatten ex.), florsocker och någon passande smaksättning. citron, kaffe, kakao osv.

Svar på tråden Allergitråden