-
Just ödlor kan jag nästan inget om. Hade du haft en fråga om ormar eller möss hade jag kanske kunnat svara.Allrona skrev 2011-02-15 13:46:05 följande:Ha ha, vandrade pinnar hade jag när jag var liten Jag har faktiskt föreslagit vandrande pinnar eller ödlor men hon rynkar bara på näsan. Ormar kommer inte innanför vår dörr och sköldpaddor känns som att de lever på tok för länge Men jag kanske ska försöka övertala henne om en ödla ändå, de känns ju hyffsat lättskötta och allergivändliga och kanske lite roligare än fiskar i alla fall. Har du tips på något sort?
-
t0va skrev 2011-02-15 14:00:44 följande:jag har en svärmor så jag kan allt om skräcködlor men det är kanske inte en sån Alrro funderar på
-
En fråga. Läste i blandade trådar under allergi och snubblade över en fråga om avokado-allergi.
Dottern reagerar med diarré och utslag varje gång hon provat avokado. Vet att reaktioner på avokado ofta har samband med latexallergi. Hon har även reagerat på banan när hon var liten, på samma sätt som på avokado, men då kräktes hon också. Hon har även reagerat på plommon och något mer som man kan få korsreaktioner på vid latexallergi.
Frågan lyder, är det alldeles galet att provocera med avokado lite då och då? Finns det risk att vi genom att provocera med avokado/plommon osv kan "utlösa" en latexallergi? Visst kan vi fortsätta att ge banan då hon inte längre reagerar på det? -
Vilken kamp! Hoppas ni har styrka att orka ta er igenom detta! KramMama Law skrev 2011-02-15 19:48:33 följande:Lösningen. Huset är en fristående villa precis intill skolan. Villan ligger lika långt ifrån skolgården som det är från klassrummen inne i skolan ut på till skolgården på rasterna. Det är oroliga för säkerheten och det är jag också. Men det finns regler och lagar som reglerar sånt så det måste kommunen fixa iaf. De tycker att lösningen är bra för W men att de andra barnen isoleras - blir inte W isolerad också? Jag vet inte vad dom vill ha egentligen en fristående byggnad på skolgården? Blir ju lika isolerat där iaf + att ska dom bygga helt nytt så kommer inte Wiking kunna börja till hösten utan måste vänta och då finns risken att han får börja till hösten 2012 tillsammans med sin yngre bror. Sen mitt i allt det här så tycker någon förälder att det finns ju fler barn med speciella behov som kan gå med Wiking i stället för deras barn, men vad är skillnaden varför ska just barn med speciella behov då isoleras, dessa barn behöver lika mycket socialkontakt som de andra barnen, men "normala" barn ska få gå som vanligt. Vissa frågor är alltså så låga så ni vill inte veta. Det är ungefär som att vi ska göra som usa gjorde förr att färgade hade egen toalett och vita en. Men i det här fallet ska friska gå i vanlig skola medans min son och andra barn med speciella behov ska hållas utan för och då isoleras precis på det sättet som de inte vill att deras barn ska göras. Blir så upprörd så jag uhhhh. magsår är nära och det är långt tills saken är löst.
Vad jag ville med inläggen är att ni måste börja förbereda kommunen i tid (vi började för 2½ år sen) men kommunen började inte ta tag i saken förens okt 2010. -
Ni har hunnit skriva så mycket sedan jag var in i söndags senast!
Välkomna alla nya!
Mamma Law, lycka till med tidningen! -
Det finns en silikonbaserad "tejp" på apoteket som de allra flesta tål. Har inte hört om någon som inte tål den (än). Heter Mepitac, finns i två bredder 2 och 4 cm, ca en meter per rulle, kostar omkring 90-95kr/rulle oavsett bredd. Går att återanvända så länge den klibbar fast på huden och kan tillfälligt fästas på badrumskaklet eller liknande.Blå Flygare skrev 2011-02-17 21:07:42 följande:.... Vi har testat plåster, men han reagerar på dem. Förutom sensitive som han lätt drar bort. ...
-
Det finns en silikonbaserad "tejp" på apoteket som de allra flesta tål. Har inte hört om någon som inte tål den (än). Heter Mepitac, finns i två bredder 2 och 4 cm, ca en meter per rulle, kostar omkring 90-95kr/rulle oavsett bredd. Går att återanvända så länge den klibbar fast på huden och kan tillfälligt fästas på badrumskaklet eller liknande.Blå Flygare skrev 2011-02-17 21:07:42 följande:.... Vi har testat plåster, men han reagerar på dem. Förutom sensitive som han lätt drar bort. ...
-
En fråga om avokado-allergi som jag ställde för ett tag sen, men har inte sett om någon svarat än.
Dottern reagerar med diarré och utslag varje gång hon provat avokado. Vet att reaktioner på avokado ofta har samband med latexallergi. Hon har även reagerat på banan när hon var liten, på samma sätt som på avokado, men då kräktes hon också. Hon har även reagerat på plommon och något mer som man kan få korsreaktioner på vid latexallergi.
Frågan lyder, är det alldeles galet att provocera med avokado lite då och då? Finns det risk att vi genom att provocera med avokado/plommon osv kan "utlösa" en latexallergi? Visst kan vi fortsätta att ge banan då hon inte längre reagerar på det? -
Hoppas mötet gått bra ikväll!Mama Law skrev 2011-02-21 13:30:09 följande:Idag har artikeln publicerats. Ni får länken här. Extra möte i kväll så vi får se hur det blir efter det!
www.dt.se/nyheter/orsa/article904448.ece -
Ser gott ut, och receptet låter riktigt goda. Speciellt grädden!Miralicia skrev 2011-02-21 20:58:24 följande:Experimenterade lite med "grädde" och gjorde fusksemlor (dvs utgick från muffins istället för släta bullar) tidigare idag. Grädden blev riktigt bra och kändes helt ok även om man inte måste äta mjölkfritt.
I stora drag ris, socker och lite fett utöver lite jäsmedel och ev smaksättning, så även majsfria om man inte medvetet väljer majsstärkelse när man ska göra "grädden".
Lyckas inte ladda upp bild här i tråden just nu så ni får gå till bloggen och kika:
utanallt.blogspot.com/2011/02/fusksemlor-och-...