• Snutten

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-01-18 09:04:32 följande:
    Tror absolut att det kan bli starkare reaktioner av vete om han samtidigt är påverkad av mjölk, då är ju redan immunförsvaret igång.

För att dra lite av en parallell så kan man ofta vara mer mottaglig för bakterieinfektioner i samband med/direkt efter virusinfektioner eftersom immunförsvaret redan är påverkat - att det tex inte är helt ovanligt att få bakteriell lunginflammation till följd av influensa (kanske inte bästa parallellen med jag gissar att du förstår hur jag menar)
    Ungefär som droppen som gör att bägaren rinner över, eller vad man ska kalla det. Hade en läkare som kallade min pollen överkänslighet för "droppen allergi" dvs man tål mindre mängder av flera saker men när de kommer i kombination blir det för mycket.
  • Snutten
    ELI 79 skrev 2011-01-21 10:10:33 följande:
    Hade ett samtal med sambon nu på  morgonen. Han har alltid blivit väldigt dålig i magen av t ex bröd och pasta, han kan inte äta mer än typ 1 macka annars får han uppblåst mage och jättegasig.
    Han börjar själv fundera på  nu om han inte heller tål vete??!
    Stora sonen har ju varit förstoppad sedan han var bebis och sist vi var titll läkaren med lilla sonen (han som är allergisk mot vete och mjölk) så trodde han att även stora sonen kunde vara allergisk eller i alla fall överkänslig mot vete...kanske är så att det kommer från deras pappa då???

Han vill dock inte testa sonens glutenfria pasta och bröd för han gillar inte det, men jag måste hitta ett bra vetefritt brödrecept för då kanske alla kan äta det?
    Stora sonen försöker jag byta ut till lilla sonens pasta mm men bröd o så gillar han inte heller.
    Funderar på om stora sonen är som lilla. Han tål inte vete men magen blir sämre av att han också dricker mjölk eftesom han totalt ratar mjölk! Han dricker knappt mjölk när han får o'boy i och det har blivit sämre och sämre med den saken.
    Vad tror ni?

En annan sak, visst är det mjölkprotein i mjölksocker??? fick totalt hjärnsläpp!!
    Laktos som är i mediciner tex är fritt från mjölkprotein. Laktos finns rent men frågan är om det är kontaminerat och i vilken produkt det handlar om. Men JA det finns rent laktos fritt från mjölkprotein.
  • Snutten
    Karolin86 skrev 2011-01-21 22:24:44 följande:
    Nu blev jag lite osäker men tror nästan bestämt de va gurk kärnmjölk.

Tänkte till tårta. Till ett 1års kalas och en 2,5åring. Helt värdelös på att baka är jag med...
    Gurk kärnmjölk har jag aldrig hört talas om. Det måste vara guarkärnmjöl.
  • Snutten

Vi fick tillbaka vb vi överklagade till länsrätten i veckan. Vi får inget, de avslår vår ansökan. Gissa motiveringen: dels har vi ingen merkostnad eftersom det finns nutra, de skiter i att jag har bifogat läkarintyg och konsumentverkets uträkning. Dessutom skriver de hör och häpna att om vi alla fyra äter samma mat så tar det inte längre tid att laga MEN vi får inte räkna merkostnader för mjölkersättningsprodukter för resten av familjen eftersom vi inte MÅSTE äta den maten. SUCK!!!

De har bestämt sig för att vi inte ska få något vb. Känns helt absurt men jag ger faktiskt upp, orkar inte driva det längre. De fattar ändå inte problematiken. 

• Snutten

Ärligt talat så vet jag varken in eller ut om detta med vb. Fattar inte varför inte vi kan få men jag tror att kruxet är jämfört med er andra är att Siri klarar sädesslagen. Men att hon har en svår astma bryr de sig inte om. Nu utreder ju vi lite mer saker så jag avvaktar lite och ser vad den utredningen visar. Vi har på börjat en tillväxtutredning där de har tagit massa prover inkl gluten och vi ska ta test för cystisk fibros.

• Snutten
    Miralicia skrev 2011-01-24 12:06:11 följande:
    Riktigt urdåligt av dem måste jag säga.

Vi har inga sädesslag på dottern (utan det är jag som vuxen som har sädesslag) och vi har 1/4 VB med 18% merkostnader, men samma VB beviljat hade vi även innan jag som vuxen hade sädesslag. Ingen astma, men lite eksem och kontaktallergi mot gräs i perioder (numera främst nyslaget)
    HUR i hela friden får ni 18% i merkostnader??? Är det lönt att överklaga detta eller? Jag känner mig helt överkörd. Nu har ju iofs allergierna mildrats något men vb är ju sökt för snart två år sedan och beslutet borde väl gälla för den tiden inte hur det är nu?
  • Snutten
    Kavat skrev 2011-01-25 22:04:54 följande:
    Och hur gör man egentligen när man redan vet att man har rätt och skickat rätt info och de bara struntar i den och kör sitt egna lilla kontors race? 
    Alltså de har ju inte ens läst det jag skickat med känns det som...?
    Exakt samma problem som jag. Jag överklagade ju till förvaltningesrätten men de höll med fk. Även om jag hade massa text från dagis, KO, doktor m.m.m.m. Suck!
  • Snutten
    ViFrånLandet skrev 2011-01-27 20:51:45 följande:

Crap! Han reagerar nog på ägg trots allt, eller vad tror ni?

Nog för att han inte är någon spinkis i vanliga fall men så här stor (och spänd!) mage brukar han inte ha. Svårt att få med på bild men ni kanske ser utslagen också? Finns några stycken fördelade på armar, ben och rygg också.

Och så har han röda kinder igen, så där "fnasiga" men inte torra...

Och så gjorde han en riktigt lös, jättegul blöja ca 1,5-2 timmar efter dagens äggdos samt är lite röd i rumpan.

Allt sammantagen känns som om det beror på ägg, hur stor är sannolikheten för allt detta att bara råka dyka upp annars liksom? DOCK verkar han inte lida - kliar sig ingenting, verkar inte ha ont i magen och somnade på två röda.
    Har telefontid med dietisten imorgon så jag tänkte rådgöra med henne om vi ska fortsätta eller hur vi ska, vad tycker ni?
    Förmodligen är det nog äggen som spökar. Vänta tills det har läkt ut och testa en gång till för att vara på den säkra sidan. Vår läkare säger att man alltid ska provocera två ggr för att utesluta slumpen.

Vi började introducera ägg tidigt i höstas och nu klarar Siri pannkakor! Känns så bra. Först klarade hon bara mindre mängder typ bulle som var penslad osv, men vi har successivt kunnat öka mängden och nu kan hon som sagt äta pannkaka. 
  • Snutten

Dilemma ett: accepterar han det som är äckligt, nutran, och Max äter den är det väl smidigsat?

Dilemma två: går det kanske att kör dubbelt lite? Testa trollhättan men ha kvar i Göteborg tills du vet att det funkar i Trollhätten.

Dilemma tre: jag röstar på först macka och sedan kokosboll  

• Snutten
    Blå Flygare skrev 2011-02-02 20:03:53 följande:
    Ögonen går i kors, så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara ställa en fråga till er med dagisbarn.

Hittils har vårt dagis fått maten från skolköket, och då har det varit en egen kock för all specialkost. Men f.o.m. slutet mars ska vårt dagis få ett eget kök bemannat med egen kock. Och inget mer. 1 person. Till 9 avdelningar med 24 barn/adv (12-13 på småbarnsavd, tror det är 2 sånna). På de avd mina barn går på är det 4 barn med specialkost per avd, kan gissa att det ligger runt samma för de andra. Frågade igår förskolechefen om det köket även ska fixa specialkost, men det visste hon inte. Tänkte jag skulle kontakta "vår" kock vi har nu och se om hon vet.

Vad är er erfarenhet? Hur mycket fixar en ensam kock? Jag bävar... Samtidigt så känns det knepigt om specialkosten ska göra på skolan, för matschemana kommer ju se olika ut. Anledningen att dagis får eget kök (och alla jublar över det) är för att kosten ska bli anpassad för de små barnen, nu är den efter skolbarnens önskelmål, som ju är många fler.
    På vårt dagis är det 4 avdelningar, jag vet inte riktigt hur mycket specialkost det är dock. På Siris avdelning är det hon och någon mer. Det är iallafall en kokerska och hon får jobba på rätt bra för att hinna med allt, jag tror hon jobbar heltid. 
  • Snutten

Usch ovh FY när jag läser om era släktingar som vägrar förstå. Min mamma hade Siri en natt i början innan vi vistte att hon hade mjölkallergi och då fick jag tillbaka henne från min hålögda mamma med orden" det är något som är fel". Då hade Siri skrikit mer eller mindre hela natten efter att ha ätit lite yoghurt. Så min mamma är/var supernoga.

Min svärmor och min mans familj däremot är ett HELT annat kapitel. SUCK

• Snutten
    Tibell skrev 2011-03-01 21:05:09 följande:
    Idag hade de ätit ägg på dagis..
    Sist de åt fick dottern massa eksem, diarré och allmänt orolig . Hon ätit ju inte ägg själv men kan ha hittat smulor eller fått spår i sig på något vänster
    Ikväll såg jag att det började komma eksem på magen och ryggen. Hon har fått fler runda röda torrfläckar och nattningen tog 2 h !! Brukar ta 2 minuter drygt..
    Hon var inte ledsen men hade väldig svårt att komma till ro..
    Det måste ju vara ägg hon reagerar på? Kan inte se något annat samband..
    Men hur ska vi göra nu ? Äggförbud pratade köket om men jag tycker det känns så drastiskt..
    Hon blir ju inte allvarligt sjuk.. Men såklart synd om henne ändå..
    Hur hade ni gjort ?
    När Siri inte tålde ägg åt de inte rent ägg alls på hennes avdlening. Finns liksom ingen anledning till det. Däremot åt de äggrätter men det blir ju inte lika smuligt som rent kokt ägg. Fråga peronseln om de kan undvika ägg som pålägg när din dotter är där.
Svar på tråden Allergitråden