• Snutten

Allergitråden

FrökenLindström skrev 2010-08-02 22:50:53 följande:
    Hur ovanligt är det att man reagerar på sojalecitin? Jag orkar faktiskt inte provocera just nu, det är mycket som det är att försöka få ihop vardagen med två små barn som inte går på dagis.
    Det är relativt ovanligt men det finns ju en del i denna tråden som inte klarar det. Hur är det med andra baljväxter som ärtor, E-nummer osv. Sannolikheten för att man ska klara sojalecitin är större om man klarar andra baljväxter även om det finns undtag även här.
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-08-03 23:01:36 följande:
    Skriver om lite råd inför dagisstarten, för oron är lite väl hög (igen). Vi träffade den ena av två kokerskor idag, och även om hon gav ett ganska förtroendeingivande intryck så undrar jag om vad ni säger här. Känns som att man behöver lite mer input än vad ens egen hjärna snurrar till det

Det nya dagiset har tre avdelningar (eller om det var fyra) med ca 50 barn totalt. De "har varit i kontakt med laktosintolleranta och glutenintollerans" innan, men inget som det här. Kokerskan såg helt chockad ut när jag visade listan på vad barnen inte tål!

De berättade att de har börjat med buffé där barnen tar sin tallrik och går och sätter sig vid sitt bord, och efter detta infördes så äter barnen bättre och mer grönsaker så det var ett kanonbra system tyckte alla där. Jag berättade att hemma har vi inget som den mest allergiska inte tål för att undvika misstag, och för att barnen inte ska gå igång med "varför får den och inte jag?" eller "jag vill också ha det" osv. så våra barn är inte vana vid att ta för sig själva och veta vad de inte tål eller tål, och de såg väldigt frågande ut till det (ungefär som att "hur ska DET gå att genomföra?" ). Vi har ju gjort så för att få en positiv inställning till mat och att de ska äta det som serveras.

Troligen börjar inskolningen i slutet på nästa vecka. Hur ska man göra för att det ska bli bra från början? Jag berättade ju om deras reaktioner som de brukar få, men de hade aldrig hört talas om ett barn kunde få andnöd av komjölksprotein Förvånad Personalen sa dessutom att de aldrig la sig i maten, utan allt det la de på kökets ansvar. Så det verkade som att de inte brydde sig om kontaminering vid servering/"matning"/efteråt Obestämd

Utöver det här så undrar jag om hur det är att få en resurs till Timon? Jag vet ju att vissa här inne har det, kanske inte pga maten utan pga annat. Där tror jag att de kommer att behöva det, för han är verkligen inte lätt att ha att göra med. Dels är det hela matsituationen, sen är det hans epilepsi (nu får han ju inte så många anfall, men ändå), sen så har ju vi begärt en utredning för vi misstänker (eller jag vet ) att han har någon diagnos inom autism-spektrat (verkar som asperger, enligt mig). Kan man få en resurs innan utredningen, eller måste utredningen vara klar och diagnos finnas svart på vitt?
    På Siris dagis har de resurs i form av en städfirma som kommer och städar efter måltiderna. Hon har inga andra diagnoser utöver sin astma/allergi.
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-08-03 23:01:36 följande:
    Skriver om lite råd inför dagisstarten, för oron är lite väl hög (igen). Vi träffade den ena av två kokerskor idag, och även om hon gav ett ganska förtroendeingivande intryck så undrar jag om vad ni säger här. Känns som att man behöver lite mer input än vad ens egen hjärna snurrar till det

Det nya dagiset har tre avdelningar (eller om det var fyra) med ca 50 barn totalt. De "har varit i kontakt med laktosintolleranta och glutenintollerans" innan, men inget som det här. Kokerskan såg helt chockad ut när jag visade listan på vad barnen inte tål!

De berättade att de har börjat med buffé där barnen tar sin tallrik och går och sätter sig vid sitt bord, och efter detta infördes så äter barnen bättre och mer grönsaker så det var ett kanonbra system tyckte alla där. Jag berättade att hemma har vi inget som den mest allergiska inte tål för att undvika misstag, och för att barnen inte ska gå igång med "varför får den och inte jag?" eller "jag vill också ha det" osv. så våra barn är inte vana vid att ta för sig själva och veta vad de inte tål eller tål, och de såg väldigt frågande ut till det (ungefär som att "hur ska DET gå att genomföra?" ). Vi har ju gjort så för att få en positiv inställning till mat och att de ska äta det som serveras.

Troligen börjar inskolningen i slutet på nästa vecka. Hur ska man göra för att det ska bli bra från början? Jag berättade ju om deras reaktioner som de brukar få, men de hade aldrig hört talas om ett barn kunde få andnöd av komjölksprotein Förvånad Personalen sa dessutom att de aldrig la sig i maten, utan allt det la de på kökets ansvar. Så det verkade som att de inte brydde sig om kontaminering vid servering/"matning"/efteråt Obestämd

Utöver det här så undrar jag om hur det är att få en resurs till Timon? Jag vet ju att vissa här inne har det, kanske inte pga maten utan pga annat. Där tror jag att de kommer att behöva det, för han är verkligen inte lätt att ha att göra med. Dels är det hela matsituationen, sen är det hans epilepsi (nu får han ju inte så många anfall, men ändå), sen så har ju vi begärt en utredning för vi misstänker (eller jag vet ) att han har någon diagnos inom autism-spektrat (verkar som asperger, enligt mig). Kan man få en resurs innan utredningen, eller måste utredningen vara klar och diagnos finnas svart på vitt?
    Vi har också valt att lära Siri att hon inte tål och att andra äter annan mat. Det är så det är i verkligheten så då har vi resonerat som så att det är enklast att lära henne det från början. Hon har naturligtvis inte full koll eftersom mjölk bla kan gömma sig i annat MEN hon är medveten om problemet och frågar ALLTID oss om hon får smaka.
  • Snutten

Siri har varit jättefin i huden ett bra tag men nu har hon helt plötsligt börjat få röda torr fläckar och röda prickar kring mun och näsa som bara ökar i antal. Suck. Vete katten vad det kan vara. Är det någon som har något förslag? Kan det vara säsongsbetonat på nåt sätt. Något som korsar med gråbo?

• Snutten

På tal om kokos så kokar jag en jättegod kola på 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl av det tjocka i kokosmjölken. Man kokar som vanlig kola med kulprov osv. Om man vill ha den hårdare minskar man bara på mängden kokosmjölk. Men som sagt det smakar kokos. Man kan koka lite kortare så blir det kola sås istället.

• Snutten

Vi från landet: vår dotter har också astma. Inhalerar seretide 4! ggr/ dag för att hålla sig ok. Tyvärr har hennes astma blivit sämre med tiden och därför bytte vi från pulmicort till seretide i våras. Hon har också multiallergi.

• Snutten

Under graviditeten kände jag inget konstigt alls med Siri. En helt enkel vanlig omföderske graviditet. Siri var även enkel som riktigt liten. Hon åt och sov i 3 månader. Problemen började när hon var ca 5 månader då hon började äta smakisar och det var vinter och hon blev mer och mer sjuk.

• Snutten

Hmmm, jag har för mig att IgG är det som oftast ger långsamma rekationer och IgE är det som ger snabba rekationer som anafylaxi och är det som man testar i pricktester och RAST.

Svar på tråden Allergitråden