• Allrona

Allergitråden

Mitjrandil / det behöver absolut inte de lika ut som på älsklingens film för att ni ska åka in. Verkar hon behöva inhalera så åk. Älsklingen87 hade ju astmamedicin hemma vilket ni inte har! Min dotter kan vara mycket påverkad utan allt för snabb andning. På henne ser man mest att hon får jobba väldig med magen och att hon väser när hon andas och hostar hela tiden. Astma kan te sig väldigt olika från barn till barn. Håll koll under dagen och åk in om hon verkar ha jobbigt.

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-26 21:55:39 följande:
    Vissa verkar visst få allt på en gång. Er tjej har väl massa födoämnes allergier + astma?
    Hur gammal är hon?

Här lär absolut ha hunnit sluta innan vi kommer fram till läkaren men jag får väl se till att busa upp henne lite innan. Vi har 7mål till närmsta barnakut.

Känner såväl igen det där med att vara misstrodd så jag kommer definitvt göra som du råder mig till. Ska filma så ofta och mycket jag kan. Det är väl för att alla misstror en som gör att man själv tvekar på sin eget omdömme. Här pendlar jag mellan att vara helt säker på att något är fel till att det bara är vanliga förkylningssymptom. Men som jag själv skrev herromdagen, bättre åka in 1gång för mycket än 1 gång för lite. Så imorn åker vi oavsett vad sambon säger om det. Han kan åka med sonen till badhuset så länge så slipper de iaf följa med dit.
    Vad jobbigt det är att känna sig hypokondrisk med barnen. Även fast vår dotter har diagnostiserad förkylningsastma så är vi ibland osäkra på hennes symtom. Jag har ibland tyckt hon har varit lite påverkad när vi har varit hos läkaren för andra saker och då bett dem lyssna på lungorna men då säger de att de inte hör ngt alls. Men jag har lärt mig att det faktiskt inte måste höras när de lyssnar att de har problem. Det är därför det är så svårt att ställa en astmadiagnos på så små barn. Ofta krävs det att läkaren enbart lyssnar på föräldrarnas berättelser för att ställa diagnos.

Det finns ganska mycket att läsa på nätet, tex

http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=489
    http://www.uppsalabarnlakare.se/2608980a-d425-4be8-8fa3-078668a3936a-29.html
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-27 12:35:27 följande:
    tack för rådet. Lite svårt det där med mat öht. Amanda har ätit ungefär 1-2 flaskor välling per dygn som jag haft 1 msk milda culinesse i. Hon godtar ingenting annat än välling och knappt ens den. Bävar för vad vågen visar. Vi har packat för att åka här men amanda är (eller var, nu sover hon) pigg som en lärka, ville vara på golvet och leka, skrattade och pratade för fulla muggar och andas nästan helt rent. Ibland blir det lite knastrigt och så blir hon lite andfådd men inga indragningar idag. egentligen hoppas jag ju att hon blir frisk men samtidigt så tänker jag att hon gott och väl kan få det lite jobbigt så att de ser att hon har problem. Klockan är ju abra barnet ännu så än finns det tid att åka in.

älsklingen87: Ja, hon har haft feber som pendlar fram och tillbaka hela tiden. Först 40graders feber, sen feberfri, sen 38,5 och sen bara en liten förhöjdning i temp. Imorse var hon helt feberfri men hennes fötter och tånaglar var precis vita? Även hennes händer och fingernaglar var litegranna vita men inte lika som  fötterna.
    Min styvfar sa precis åt mig imorse att åka in direkt eftersom hon kanske skulle kunna ha lunginflammation men läkaren tog ju sänkan i torsdags som då var under 8. Antar att vår packade väska får stå i hallen och vänta så får vi se om vi åker. Ingen ide med att åka om hon andas "rent" Men det kan ju vända innan dagen är slut.
    Men även om hon andas rent idag så tycker jag du ska kontakta en barnläkare imorgon för berätta vilka symtom hon har. Även fast det förhoppningsvis är över för denna gång är det bättre att ha det nerskrivet i journalen till nästa gång det händer, då är ju chansen större att hon får medicin den gången.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-27 21:34:39 följande:
    tack för alla råd, peppning och bushning!
    Jag tog tag i saken och bet i det sura äpplet. Berättade för min sambo att jag SKULLE in med amanda till halmstad och att jag inte ville höra ett ord om saken. Han muttrade att jag var larvig och hypokondrisk. Hon knastrade ju knappt alls och hon har ju varit så lekfull och glad under dagen.
    visst skämdes jag nästan öronen av mig som åker in trots att ungen är frisk. (så lätt man tvivlar på sina egna instinkter bara för något säger man inbillar sig) när vi kom fram visade det sig att hon hade 96% i syresättning (vad betyder det?) och var visst pipig och tät i lungorna så hon fick inhalera airomir. Blev inte helt bra efter det så vi fick recept och en låne"apparat". Har gett henne 4 puffar till som jag skulle men tycker inte hon låter helt okej ännu ändå. Ska de bli lite extra rossliga precis efter? (samma som med bricanyl lösningen) det lustigaste var att amanda inte knastrade det minsta när läkaren väl tog emot oss, men hon hörde visst på lugnorna ändå.

Läkaren sa att det mest troligt är förkylningsastma som amanda har men att vi behöver komma in ytterligare 1 gång för att få diagnosen. Men hon sa samtidigt att de som kommit in 2 gånger nästan till samtliga fall kommer tillbaka en 3e. Stämmer det tror ni? Fick 4 sådana airomir utskrivet, lite underligt eftersom varje innehåller 200 doser och hon sa att amanda inte hade diagnostiserad förkylningsastma ännu.
    Vad skönt att du tog tag i det så ni fick hjälp. De kan bli rossligare direkt efter eftersom slemmet lossnar när de inhalerar.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-27 21:49:29 följande:
    okej tack. Känns skönt att höra. Då gör det säkert verkan ändå nu då.
    Ja, det var verkligen jätteskönt. känns som en stor lättnad nu när "jag gjort vad jag kunnat".
    Hon hade gått ner 500g så nu får jag verkligen satsa stenhårt på att få henne upp i vikt igen.
    Några tips på sätt att få i henne mer näring?

På onsdag är det sagt att vi ska börja med mjölk igen, läkaren ska ringa på fredagen för att höra hur det går.
    Hon har då varit utan mjölk i 14dagar. Räcker det tror ni?
    Du har säkert skrivit det tidigare men hur har det gått utan mjölk? (det är ju så många som skriver så jag kommer inte ihåg vem som skrvier vad alla gånger Drömmer)  Har ni märkt skillnad? Det känns ju tokigt att börja med mjölk om det kan vara orsaken till att hon inte går upp i vikt!
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-27 22:39:14 följande:
    Jodå, vi tycker det har gått bra. Hon har inte varit förstoppad eller spytt sen nån dag efter att vi slutade ge henne mjölk. Humöret har vi inte sett någon skillnad på eftersom hon blev sjuk så snart efter men däremot så märkte vi att hon började somna om efter nattmålet vid kl 5. vilket hon inte velat göra tidigare.

Anledningen till att de vill att vi ska testa föra in mjölken är för att se om det är den som är "boven" till allt ont. Vi skulle provocera med hälften mjölkfri välling, hälften mjölkbaserad välling. De sa att det räcker med ett uppehåll om 14 dagar för att se resultat när man provocerar in mjölken igen.
    Jag hade också väntat. Eftersom hon har ätit så dåligt sista tiden så är det ju dumt att mixtra med maten eftersom en ev. reaktion på mjölk kan sänka aptiten. Men gäller det om ni ska få mer ersättning utskrivet eller inte så kanske det är värt men annars hade jag inte gjort det. Och om du provocerar skulle jag börja med mindre mängd. Men försök få kontakt med läkaren och fråga, kanske tycker även läkaren att ni ska vänta nu när hennes astma är dålig och hon precis har varit sjuk och ätit dåligt.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-28 10:31:21 följande:
    Jag ringde barnmott precis, de ska ringa upp vid 14 i eftermiddag så får vi se vad de säger. det kanske är så att de också tycker att vi ska avvakta eftersom hon varit dålig. Hon är pigg och glad idag men fortfarande lite knastrig så helt bra är hon ju inte ännu.

Vi har inget recept på ersättning. det har jag köpt utan recept för att jag velat att hon ska ha det.
    Vi skulle väl få recept när vi väl har konstaterat men jag valde ju att utesluta självmant eftersom de inte tyckte jag skulle göra det.

K Kavat: Kan astman bli sämre om hon får i sig mjölk? Då vill jag ju verkligen inte börja provocera nu.
    Berätta då att du tycker att det har blivit en klar förbättring så tror jag inte att du behöver provocera för att få recept. Tänk på att du har större chans att få med dig läkaren om du själv låter säker på att det är mjölken som är problemet. Tvekar du så kommer även läkaren tveka. Kan ju vara skönt att få ett recept så att ni kan fortsätta mjölkfritt tills det känns ok för er att provocera. Det är skönt att kunna ta det lugnt med provoceringarna och inte behöva stressa fram ett resultat.

Vi provocerade med ägg i helgen. Tror att det gick helt ok, lite dålig mage men är inte säker att det beror på ägget eller nått annat. Vi får prova vidare nästa helg Skrattande. Jag tycker verkligen det känns som att både ägg och mjölk är på väg att växa bort. *hoppas, hoppas*. Senaste gångerna hon har fått i sig små mängder mjölk har vi inte sett några tydliga reaktioner så det är väl nästa sak att testa. Men först ägg sakta men säkert.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-28 11:16:42 följande:
    jag har berättat när läkaren ringde om glutenproven förra veckan. Men hon sa att vi ändå behöver provocera. Sen ska vår läkare visst sluta där nästa vecka s¨å hon ville vi skulle provocera innan hon slutar?
    Kanske inte alls är nödvändigt utan mer för hennes skull?

Tänk så skönt om allergierna är påväg bort för er! Så mycket enklare allt blir. Håller tummarna verkligen!
    Så man ska bara prova en gång i veckan då? tänkte ni gjorde i helgen och sen nästa helg igen.
    Vi tycker att det är enklast att testa på helgen eftersom vi då har full koll på henne. På vardagarna är hon på dagis och då vet ju inte vi om hon har varit gnällig, dålig i magen osv.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-28 12:03:34 följande:

Fasen! Tror inte airomiren funkar.
    har gett henne 2 doser nu men hon knastrar fortfarande. kanske till och med mer än innan. ska testa igen vid kl 14 annars får vi väl åka tillbaka igen. suck och stön.

och sen.. hur klarar ni av att ge inhalationer dagligen?
    jag blir så ledsen av att våldsmedicinera amanda. hon blir verkligen GALEN såfort masken kommer för ansiktet.

Vi har också lekt och lekt och lekt med inhalatorn. Vi andas i den, dockorna och nallarna får också osv. Ett annat tips är att räkna till 10 när ni ger medicinen, efter ett tag blir de trygga med att man ska ha masken till man har räknat klart. Sen tycker min dotter att det är jobbigare med inhalatorn när hon är dålig, får lite panik när vi sätter den för munnen när hon redan har svårt att andas.
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-28 12:03:34 följande:

Fasen! Tror inte airomiren funkar.
    har gett henne 2 doser nu men hon knastrar fortfarande. kanske till och med mer än innan. ska testa igen vid kl 14 annars får vi väl åka tillbaka igen. suck och stön.

och sen.. hur klarar ni av att ge inhalationer dagligen?
    jag blir så ledsen av att våldsmedicinera amanda. hon blir verkligen GALEN såfort masken kommer för ansiktet.

Tipsar om att det också finns en astmatråd där några av oss här från tråden också hänger.
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
Svar på tråden Allergitråden