• Allrona

Allergitråden

Eli - har själv två barn med magsjuka här hemma idag. Storasyster började igår eftermiddag och var ordentligt slö på kvällen, kräktes utan att vakna bl.a. Hon äter för fullt just nu, har ätit både macka och kräm på morgonen. Lillasyster började kräkas nu på morgonen, hon är generellt svårare att få mat och dryck och lär dröja längre innan hon äter. Vi brukar köra med medicindoseringsspruta för att få i vätska i munnen, det brukar vara lättare än att få dem att öppna munnen för skeden. Och ät de riktigt dåliga så ta lite lite vätska åt gången så är det större chans att det stannar kvar.

• Allrona

Usch stackars alla våra små sjuklingar. Lilla sover fortfarande, var vaken en stund på morgonen och kräktes massor. Nu har hon senaste halvtimmen rört sig väldigt mycket så kanske är hon på väg att vakna till. Jag försökte ge lite vatten för en stund sen men då blev hon helt hysterisk! Aja, det är väl ingen fara hon har ju bara varit dålig nu på morgonen så vi har tid på oss att få i henne vätska. Blir bara så less, ska väga henne igen nästa vecka och hon MÅSTE ju ha gått upp i vikt. Har gått ner i vikt senaste två veckorna då hennes astma har varit dålig vilket ger dålig aptit. Nu hade hon precis börjat äta bra och då kommer det här.... Enligt vår våg ligger hon nått hundra gram under vad hon gjorde förra gånger vi var på barnmottagningen och vägde henne. Skrikandes 

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-02-22 13:10:17 följande:
    Jobbigt med dålig viktuppgång, förhoppningsvis går det över lika snabbt på henne som det gjorde på storasyster så kanske hon är kry tills imorn igen! För visst var väl stora "frisk" idag?

K Kavat: Amanda godtog inte nutran alls idag. såfort hon kände smaken stängde hon munnen och vägrade äta.
    Undra om det beror på att hon är sjuk eller något annat. Kanske ska testa annan ersättning istället?
    Är ganska rädd att hon ska fortsätta gå ner i vikt ytterligare nu när hon också är sjuk. hon gick ju ner innan också och då vet vi egentligen inte varför hon gick ner i vikt.
    Japp storasyster är hyffsat frisk nu. Har ätit lunch och är ganska pigg. Nu har lillan vaknat och jag har fått i henne lite vatten och ganská mycket "glass" (fryst vispgrädde av havre med hallon och duocal) så nu känner jag mig lugnare. Nu ska jag bara få i henne massor mer så det inte blir nått vikttapp av alla kräkningar idag Drömmer. Tänkte ställa mig och göra chokladbollar nu och hoppas på att hon gillar det. Och kanske kan jag få i henne lite mat snart också Skrattande
  • Allrona
    ELI 79 skrev 2011-02-22 20:08:26 följande:
    NU åker jag in med honom. Han somnade igen nu efter knappt 2 timmars vakenhet varav första 40 mintrarna var gallskrik och resterande tiden satt/låg han bara i sängen!
    Hoppas allt går bra!
  • Allrona
    Mela78 skrev 2011-02-23 11:48:34 följande:
    Gillar han chips så kan det stimulera aptiten och så får han i sig salt.
    Ja, det blev vi tipsade om en barnläkare att ge min dottern när vi var i thailand så hon skulle dricka mer. Skrattande
  • Allrona
    Tibell skrev 2011-02-23 16:28:45 följande:

Så här ser alltså lillans eksem ut. De två stora prickarna är torkade vattkoppor dock. Hon har dessa vid svanken, nästan lika mycket i nacken och lite på armarna och benen. Så egentligen är det kanske inget att bry sig om, men de kliar hemskt på henne. Hon har haft dessa en vecka i morgon

Och så har vi hennes röda torrfläck. Denna har hon haft i flera veckor. det är ju svårt att få fram det röda med en mobilkamera men ni ser den nog..

Vad tror ni ? Kan dessa eksem bero på något virus/infektion, eller mer troligt att hon reagerat på något ??

Sånna torrfläcka har min äldsta dotter som inte är allergisk alltid på vintern. De kliar hemskt och är toksvåra att få bort. Men hennes beror som sagt inte på allergi utan på vädret - torrt och kallt.
  • Allrona
    Allrona skrev 2011-02-23 16:58:11 följande:
    Sånna torrfläcka har min äldsta dotter som inte är allergisk alltid på vintern. De kliar hemskt och är toksvåra att få bort. Men hennes beror som sagt inte på allergi utan på vädret - torrt och kallt.
    Hon har förresten fått dem varje vinter från sin första vinter och nu när hon är 6 år får hon de inte lika ofta och mycket som tidigare. Vi har provat smörja med alla sorts salvor från apoteket, men den som funkar bäst är en billig hudlotion som vi först köpte i thailand men även har hittat här hemma efteråt Skrattande Nu får hon dem främst runt handlederna vilket jag misstänker beror på att hon inte är så noga med vantar på skolan. Förut fick hon dem mest runt midjan och höfterna men även en del på resten av kroppen.
  • Allrona

Lillakruttet - vi går på barnmottagningen med min dotter för hennes vikt. Det som har hänt hittils är att vi har fått gå hos dietist en gång i månaden och då samtidigt väga henne. Vi har fått göra en kostregistrering dvs en utförlig matdagbok för att beräkna näringsintag. Vi har tagit en massa prover Och så har vi fått fettberikningar att blanda i maten utskrivet. Men hon går fortfarande upp dåligt i vikt så vi får väl se vad nästa steg är. Min dotter vägde 3400 g när hon föddes och väger nu 9,5 kg vid ganska exakt 2 år, hon gick upp ok till ca 6 månader och har därefter tappat på kurvan vid varje vägning.

• Allrona
    Mama Law skrev 2011-02-23 20:58:40 följande:
    Jo mötet gick som de andar föräldrarna ville. Villan ratas och nytt kommer byggas och hur kommunen kommer lösa så w ska kunna börja i höst det vet jag inte. Inför mötet hade en enkät skickats ut. Det flesta påstod att det är säkerheten som gör att de inte godkänner villan men efter att ha läst enkät svaren så tror jag inte att det är så i grund och botten. Det va så låga och dumma svar så ni vill inte veta! Vad tycker ni tex om att man kan ju ge W hemundervisning och "säkra"  ett rum på skolan så w kan komma ner någon gång i veckan och leka..... säger ju väldigt mycket om jag får säga mitt. Så nu är det bara att jobba och kämpa vidare för att få till en skolstart för w i höst. 
    Hoppas de löser det så han kan börja till hösten. Usch vad jobbigt för er att behöva kämpa så dant. Det är bara att komma in här och spy galla när du behöver Glad 
Svar på tråden Allergitråden