Lejon83 skrev 2010-12-28 10:49:38 följande:
Hej!
Blev så glad när jag hittade den här tråden då jag känt mig som den enda i världen med ett barn som har mjölkallergi!....
Har några frågor till er som jag hoppas kunna få hjälp med!
Mitt barn är 9 mån nu...
Fråga 1: Jag vill att han ska dricka Enago mjölkfri välling morgon och kväll... problemet är då vad jag ska ge honom till frukost? Gröt får han idag, men det känns dubbelt upp när han dricker välling när han vaknar? Några tips på bra frukost? Turkisk yoghurt med frukt var min tanke innan jag fick veta att han hade allergi...
Fråga 2: Var hittar man bra recept på mat till en 9 mån? Vad ska jag spä med innan jag mixar? Får man använda havremjölk/grädde?
Tack för att ni tog bort en stor sten från mina axlar... det har inte varit roligt de senaste 7 månaderna då jag kämpat på med amningen trots allt....
Kram till er.
Det är klart att du kan använda havremjölk eller grädde. Det går ju även bra med mjölkfritt smör och olja i maten.
Det finns en havre yoghurt som heter YOSA och som finns i en massa olika smaker som kanske kan funka till frukost.
Vår dotter har ätit små minismörgåsar med leverpastej osv på. Finns flera sorter som är utan mjölk.
Olika grötar bla Enago är bra, och visst det känns enformigt för oss men jag tror inte att barnet bryr sig om det.
Menar du att du endast har ammat ända till nu? Accepterar han att äta mat?