• Snutten

Allergitråden

lövet2 skrev 2010-11-30 20:42:04 följande:
    Hur stora mängder i så fall?
    Jag tror typ 1-2 potatisar till 400 g köttfärs enligt min kokbok. Om man pressar dem blir det bäst resultat.
  • Snutten

Nu är det klart, det blir tillväxt utredning i januari! Känns skönt. Hoppas inte att de hittar något men man vill ju veta om det är något mer som är "fel"

• Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-12-07 13:15:01 följande:
    Snutten Va skönt att dom i alla fall tittar på det.

Jag råkade hitta våra papper om spirometrin som är nästa vecka. Där står att hon inte får ha någon luftvägsinfektion 14dagar innan! Ha ha ha en astmatiker vintertid? Hon hostar dygnet runt och sista dagarna en gång i minuten men nu har det blivit bättre så... T.o.m sköterskan skrattade när jag läste papperet och hon hörde henne i bakgrunden...
    Jo men hon avviker 2 SD från oss som föräldrar och 3 SD från sin bror
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-12-09 20:20:00 följande:
    Vi resonerar att antingen har hon gått ner av förkylningar eller råg. Vi kommer inte längre med råg nu för hon vill inte äta det (hmmm...) Nu ska hon bli bra från denna förkylning och med extra berikning kommer hon gå upp. Om hon inte gör det utan fortsätter gå ner så får man skylla på vete (finns ju även lite vete i råg osv) Hämtar hon upp så funkar vete. Men om förkylningarna fortsätter så blir det svårt, därav desperat samtal med läk imorgon
    Jag hade desprat samtal med A-C i förr går!!! Hahaha, men det utmynnade iallafall i en tillväxtutredning i januari.
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-12-16 20:01:11 följande:
    Okej. Vet du hur lång tid det brukar ta innan man får tid ?? Och kan det hända att vi inte får tid alls ( till patch alltså )? Hoppas verkligen vi får ett patchtest nu. Eller kan det vara så att vi "bara" får tid för kontroll ? Jag var väldigt tydlig i remissen att det var just patchtest jag ville ha
    Det är inte säkert att ni kan få komma och göra ett test "bara". Sjukvården fungerar lite så som att man som patient inte kan ordinera behandlingar eller tester själv. Men ring och prata med dem det är väl enklast. Då kanske ni kan få en återbuds tid eller nåt också.
  • Snutten
    Allrona skrev 2010-12-17 14:32:55 följande:
    Surfade in på astma och allergiförbundet för att kolla en sak och fick se en länk till "vill du ha hjälp att söka vårdbidrag" och funderade åter igen på om det är värt att försöka få vårdbidrag.

När jag själv räknar så anser jag ju att vi lägger den tid som krävs och även de merkostnader som krävs för att få för merkostnad MEN dotter är ju "bara" allergisk mot mjölk, soja och baljväxter (inkl. alla släktingar och sojalecitin), ägg, tomater (överkänslighet?) och några frukter. Hon har ju dessutom måttlig förkylningsastma och lite besvär med eksem. Sen har vi ju hennes problem att öka i vikt också som innebär veckovisa vägningar hemma och månatliga vägningar på sjukhuset + berikning av all mat. Men detta att öka i vikt vet jag inte om man kan för?

Vad säger ni experter? Är det ens någon idé att söka? Vad har ni fått tid för? Hur mycket har ni tex fått för läsning av innehållsförteckning? extra tid för dubbel lagning av mat? smörjning? medicinering? informationssökning?

Och kostnader, vad har ni fått igenom för mjölkallergi? Sojan är ju svårare att specificera ersättningsprodukter, det är ju mer så att man måste laga i stort sett allt från grunden och baka allt fikabröd osv själv men det är ju svårt att speca kostnader för?!

Om ni inte vill svara här så inboxa mig gärna så får ni min mailadress.
    Det är jättesvårt att veta! Olika handläggare beviljar olika för samma problem. Vår dotter har en radda med allergier och svår astma men vi blir itne beviljade vb även om vi har haft det tidigare och andra i samma situation får.
  • Snutten
    Lejon83 skrev 2010-12-28 10:49:38 följande:
    Hej!
    Blev så glad när jag hittade den här tråden då jag känt mig som den enda i världen med ett barn som har mjölkallergi!....

Har några frågor till er som jag hoppas kunna få hjälp med!

Mitt barn är 9 mån nu...

Fråga 1: Jag vill att han ska dricka Enago mjölkfri välling morgon och kväll... problemet är då vad jag ska ge honom till frukost? Gröt får han idag, men det känns dubbelt upp när han dricker välling när han vaknar? Några tips på bra frukost? Turkisk yoghurt med frukt var min tanke innan jag fick veta att han hade allergi...

Fråga 2: Var hittar man bra recept på mat till en 9 mån? Vad ska jag spä med innan jag mixar? Får man använda havremjölk/grädde? 

Tack för att ni tog bort en stor sten från mina axlar... det har inte varit roligt de senaste 7 månaderna då jag kämpat på med amningen trots allt....

Kram till er.

Det är klart att du kan använda havremjölk eller grädde. Det går ju även bra med mjölkfritt smör och olja i maten.

Det finns en havre yoghurt som heter YOSA och som finns i en massa olika smaker som kanske kan funka till frukost.

Vår dotter har ätit små minismörgåsar med leverpastej osv på. Finns flera sorter som är utan mjölk.

Olika grötar bla Enago är bra, och visst det känns enformigt för oss men jag tror inte att barnet bryr sig om det.

Menar du att du endast har ammat ända till nu? Accepterar han att äta mat? 
  • Snutten

På tal om dietist så har vi varit EN gång hos en ny utexaminerad tjej som satt och tog anteckningar från vad jag sa så hon visste vad hon skulle säga till andra allergiföräldrar. Suck, jag gick aldrig mer dit. I så fall skulle jag ju ha betlat som konsult. Vi kanske skulle extraknäcka här inne som allergirådgivare och ta betalt. Starta en telefonlinje eller nåt?

• Snutten
    ViFrånLandet skrev 2011-01-07 09:46:58 följande:
    Har en liten fundering inför stundande äggprovocering... Eftersom lilleman älskar pannkaka tyckte dietisten att det var lämpligt att börja med ägg i det men jag funerar lite över hur jag ska göra rent praktiskt. Har inte mängderna i huvudet men jag gör smeten på risdryck, bovete, rismjöl och bakpulver, ska jag bara blanda i ett ägg i det eller ska jag kanske ta bort bakpulvret (som jag antar är substitutet eftersom det inte finns i "vanlig" pannkaka)? Hur hade ni andra gjort?

En till fundering. Dag 1 ska vi ge 1x1cm och dag 2 (om det går bra vill säga) ska vi ge 3x3cm, sen ska vi succesivt öka, men med hur mycket? Tips och idéer?

Tack på förhand!
    Vi har fått rekommendationen att börja med något som är bakat i ugnen eftersom det är varmare och proteinet blir mer förstört då. Siri klarar tex muffins men inte pannkaka.
  • Snutten
    ViFrånLandet skrev 2011-01-07 10:25:44 följande:
    Tack för ditt svar! Hur reagerar din dotter på ägg?

Grejen är nämligen den att vi aldrig märkt att Gabriel reagerat, eller rättare sagt så vet vi inte säkert då han aldrig fått ägg i annat än just pannkaka (med komjölk samt vete, som vi sedan länge plockat bort). Äggkänsligheten visade sig på pricktest i början av sommaren (inget stort utslag, var mindre än kontrollpricken) men inte på pricktestet i höstas. Och eftersom han inte har några farliga reaktioner behövde vi inte ta det så jätteförsiktigt, i alla fall inte med ägg...

Så frågan kvarstår, är det bara att blanda i ägg i det befintliga receptet eller ska jag ta bort/ändra mängden på något samtidigt? Och hur mycket bör jag ge dag 3?
    Hon har tidigare fått ont i magen, diarre och eksem. Nu får hon ont i magen av pannkaka men klarar som sagt muffins och om det är lite ägg-gulepulver i tex våffelmix. Hon har aldrig visat något på tex pricktest.

Jag tror att du kan blanda ägg i befintliga recept men om man bakar tex sockerkaka så ska det ju vara bakpulver i ändå. Jag hade nog börjat med något bakat i ugn  tex penslat med ägg eller så, det är inte helt ovanligt att man klarar det men inte andra äggrätter. Pricktest kan ju vara falskt positivt så det behöver ju inte vara någon allergi.
Svar på tråden Allergitråden