• Snutten

Allergitråden

OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!

• Snutten

Åh ni är så kloka! Det är klart att jag vill veta varför hon inte växer men det är ju så dubbelt det där. Det är ju inte jättekul med glutenintolerans när man lever på havremjölk? Det är klart att man fixar det med men det blir ju jobbigare. Jaja, det är inte ens säkert att hon har det. Jag trodde faktistk på riktigt att det hade vänt för Siri, men det verkar ju inte vara fallet.

Just nu myser hon i samma mysbyxor som storebror hade när han var 2,5 år och de ser inte det minsta för små ut! 

• Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-11-19 21:00:04 följande:
    Oatlys havremjölk går bra vid glutenintollerans. Iaf om man inte har hudceliaki, typ
    Ja där ser ni hur lite jag kan om gluten!
  • Snutten
    tessan27 skrev 2010-11-20 21:31:14 följande:
    Min son är snart 7 månader och har under dem senaste månaderna uppvisat en del eksem på kroppen, har märkt att det kommit ibland efter att han ätit och vi har själv kommit fram till att han troligtvis inte tål tomat och Kiwi. Av tomat så blir han alldeles rödflammig ¨på kroppen och eksem, röda torra varma kinder mm, när han fick i sig kiwi tror vi att det kliade i munnen för han började gallskrika...
    Men igår hadde han inte fått något av dessa 2 livsmedel utan ätit mat han ätit innan utan att reagera. Och nu på kvällen var han återigen rödflammig och det kliade, han vart gnällig och ledsen. Knallröda kinder och rödflammig framförallt på överkroppen. Ringde 1177 och dem tyckte att vi skulle åka in till jourläkaren.Han sa att det absolut var en allergisk reaktion, tyckte att det såg ut som nässelutslag och han tyckte att vi skulle kontakta VC på måndag och begära allergitest på sonen.
    Har pratat om detta med BVC och läkaren på6månaders kontrollen,men då sa dem att man inte gör allergitester på så småbarn.... Vill ju veta vad det ärsom han inte tålså att jag slipper ge honom det. Det ska tilläggas att vi har ganska mycket allergier i släkten på min sida,storasyster har astma och mjölkproteinallergi...

Så idag har han bara fått välling, gröt och ersättning. Imorgon ska jag laga iordning lite mat själv till honom, potatis, kyckling tänte jag börja med och sen lägga till en grönsak efter några dagar, majs el morot eller så...
    Allergitester på så små barn är inte riktigt tillförlitliga men de är de inte på någon egentligen. Min dotter är multiallergisk och det visar sig inte på några tester alls. Och det är det många här inne som varit med om. Det bästa är att göra som du planerat att utesluta och sedan införa en sak i taget.
  • Snutten

Jag gkömde skriva: de vanligaste allergierna hos små barn är: mjölk, ägg, fisk, soja, vete och havre. Sen tillkommer en del som tomat och rött osv som är mer som överkänslighetsreaktioner

• Snutten
    Sousafon skrev 2010-11-22 13:19:52 följande:
    Nu har vi varit hos barnläkaren för att diskutera sonens testsvar. (Skrev om detta innan, det visar sig att han är allergisk mot nötter, ägg, fisk, skaldjur, pollen, katt.) Kändes skönt att prata med läkaren, och i stunden kände jag mig lite lugnare, men nu efteråt bubblar allt upp igen. Är bara så ledsen över detta, och dessutom och främst så klart orolig över vad som kan hända. 

Men vi har fått betapred och aerius att ge om han får en reaktion. Adrenalinspruta fick vi inte, läkaren menade att man bara skriver ut det om barnet redan har fått en riktigt svår reaktion. Sonens reaktioner har ju bara varit halvsvåra (kräkning/diarré och senare hosta, nysningar, svullnad). Kan ändå känna mig rädd att han ska få en svårare reaktion. Han hade ju klass fem-resultat på äggvita och mandel.

Är det någon av er som har ett barn som är allergiskt och ett som inte är det alls? Vi har en tiomånaders också, som hittills inte verkat allergisk. Men så har hon heller inte fått ägg än, har lite svårt att våga, fast doktorn sade att vi skulle. 
    Vi har storebror 6,5 år som är frisk som en nötkärna och så har vi Siri som är ett kapitel för sig.
  • Snutten

Vi har också talat om på dagis när vi har provocerat. Det är inga problem. Siris läkare sa att de ska äta specialkosten på dagis ända tills de klara obegränsade mängder med allergenet hemma. Så Siri kan äta mindre mängder mjölk hemma som smörgåsmargarin, lite gräddsås osv MEN hon äter specialkosten på dagis. De vet om det på dagis men vi har kommit överens om att fortsätta så tills hon kan äta mjölk fullt ut.

Angående att informera barnet så gör jag nog som Blå Myran att vi säger att vi ska testa lite och mska och se hur det går. Hon fattar det, hon är 4,5 år.

Kram och lycka till! 

• Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-11-26 20:13:05 följande:
    Från Astma och allergiförbundets föräldralista... har INTE dubbelkollat då det inte rör oss

Fick precis en varning om oatleys havregurt.. De innehåller spårämnen av mjölk.
    Mjölkprotein allergiker ska absolut inte äta dom
    Det står fri från mjölk och sojaprotein på paketet. Nu gillade inte Siri den så för vår del spelar det ingen roll
  • Snutten
    Miralicia skrev 2010-11-26 20:21:52 följande:
    Från Oatlys hemsida:

"Viktigt meddelande till dig som är mjölkproteinallerigker

Trots att vi alltid gör mycket noggranna kontroller av alla våra ingredienser har vi nu upptäckt att syrningskulturen i Havregurten innehåller mjölkprotein. Eftersom syrningskulturen är en liten ingrediens blir mjölkproteininnehållet i Havregurten lågt. Analyssvar på mjölkproteininnehåll är ännu inte klara så exakt hur lågt vet vi inte i nuläget. 

Vi begär alltid in allergendeklaration från alla våra leverantörer av ingredienser, vilket vi har gjort även för syrningskulturen. I denna allergeninformation framkom inte att kulturen innehåller mjölk. När vi bad om mer detaljer kring framställningsmetoder för syrningskulturen framkom nya fakta och vi kunde nu konstatera att den trots allt innehåller mjölk.

Den nu aktuella syrningskulturen finns bara i Havregurt och inte i någon annan produkt från Oatly.

Vi är hemskt ledsna för de problem som detta kan ha orsakat er. Har du frågor är du varmt välkommen att ringa oss på konsumentkontakt (020 - 84 28 43) eller skicka e-post till oss på [email protected]">[email protected] "

Det är inte klokt att de kan märka ett paket med fritt från xxx så är det inte det!!!!
Svar på tråden Allergitråden