• Tibell

Allergitråden

Tack alla ni för att ni hjälp mig reda ut det här med IgE =) Läste någonstans att gränsvärdet på barn runt 1 år ska vara 10. Hon är ju 7 månader och har 17 så det borde ju inte vara någon fara på taket, en liten förhöjning bara =)
    Då vet vi ju att hon iallafall har allergier i sig, eller benägenheter att utveckla allergier?! Ni ska veta hur många gånger man kännt sig en aningens hypokondrisk när det gäller dottern och hennes allergier. jag tänkte så senast som i förra veckan att hon kanske inte ens är allergisk mot mjölk, och inte soja heller för den delen. Men nu fick man ju reda på att jag har haft rätt hela tiden, och det är en otrolig lättnad. Hoppas ni förstår mitt surr ;)

Tog ett ordentligt snack med svärmor idag. Så nu äntligen förstår hon hur viktigt det är att minsta dottern INTE får något med minsta lilla mjölk i sig. Hon sa något i stil med " tja men hon blir ju inte dödssjuk , lite eksem har väl ingen ont utav" Och jag kan hålla med henne. Visst blir inte hönan dödssjuk men hur kul är det på en skala med massa kliande och svidande eksem på mage/rygg/armar+ dålig och ont i magen ?! Måste ju finnas roligare saker att syssla med ?!
    Hon förstod nog mitt resonemang. Hoppas jag.
    Men det kommer dröja innan jag vågar låta någon vara barnvakt åt henne. Kankse om det är här hemma där vi ändå inte har några mjölkprodukter. Då kan de väl knappast misslyckas ;)

• Tibell

Men jag har tänkt på en sak. Vad är det som gör att vissa barn får utslag på RAST eller prick medans andra barn inte gör det, oavsett hur känsligt han/hon är.
    Det känns lite som att de barn som reagerar med nässelutslag är de barn som oftast visar på rast?! Det kanske hänger ihop på något sätt ?!

• Tibell
    2små2stora skrev 2010-06-14 20:43:19 följande:
    Det finns analyser för varenda liten sak i blodprov.
    det går att plocka ut t ex broccoli, eller afrikansk mygga i blodprovsanalysen. Satt och tittade på dem en natt på jobbet. Listan på möjliga analyser  var mycket lång.

Här har J två kvällar i rad blivit helt prickig på benen. På morgonen sedan så är det borta. Så nu börjar nästa letande på vad det är som hon inte tål.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
    Om ni haft fint väder och varit ute mycket i kortbyxor kanske det är gräs?!
    Jag är allergisk mot gräs och skulle jag rulla runt ett par varv i gräset antingen bar om armarna eller benen täcks jag av kliande och svidande prickar!!
    Fast det kanske alla får?! Även de som inte är allergiska ?! Det påstår svärmor i allafall ;)
  • Tibell
    EL I skrev 2010-06-14 21:08:53 följande:
    haha nä jag skulle nog kunna rulla runt 10 timmar i gräset utan att bli prickig möjligen grön så nä det stämmer inte
    Nä svärmor är lite speciell hon. Jag hade legat ner på gräset i linne i kanske 1-2 minuter då jag fotat lite. Inom några minuter är varenda hud på armarna täckta med röda prickar som kliade och sved något enormt. Men hon sa att alla reagerar så på gräs ;) Nu vet ju jag att jag är allergisk  ( gjort rast ) men ändå. Knastanta!!
  • Tibell

Jag håller helt med er. Tycker inte heller man ska ge mat barnen får eksem utav !! Varför skulle man egentligen !? Jag skulle ju inte äta något själv som jag vet ger mig svidande och kliande eksem. Varför skulle då barnen, som inte ens kan föra egen talan, behöva stå ut med det ?!

Men lite där är vi ändå!! Lilla hönan har lite eksem varstans. Lite prickar under hakan och på bröstet. Hon har ungefär 4-5 torrfläckar ( typ 50-örings stora ) på magen. Varför har jag ingen aning om. Hennes humör är alltid på topp. Det vi märkt är skillnad är just sömnen. Hon är jätte svår att natta och kan vakna 5-10 ggr och behöva nattas om.
    Det enda hon äter är välling ( sempers mjölkfria ), gröt ( sempers mjölkfria ), lite olika fruktpureér samt lactulos. Men just lactulos ska väl barn med mjölkallergi tåla?!

• Tibell
    Ellisizza skrev 2010-06-16 20:47:20 följande:
    Sådär var min sons hud också. Torra fläckar, eksem, prickar osv. Nu blev det så att jag slutade amma och han fick enbart Neocate LCP ett tag. Han blev mycket bättre men det tog flera månader innan huden var helt bra.

Han regerade på något jag åt när jag ammade men vad vet vi inte. Inga tester har visat något så vi provar helt enkelt en sak i taget och ser vad han tål.

Vi vet att han tål:
    Potatis
    Palsternacka
    Majs
    Rapsolja
    Ris
    Ärtor
    Blomkål
    Päron
    Nötkött
    Kiwi

Vi är osäkra på:
    Broccoli
    Sötpotatis

Han tål inte:
    Äpple (magknip)
    Morot (eksem)
    Katrinplommon (eksem)
    + en del annat rött/gult som han reagerade på när jag ammade

Idag har vi börjat med kyckling och än så länge märker jag inget på honom.

Vi väntar med vete (+andra sädesslag) då vi tyckte oss se ett samband mellan att jag åt det under amning och att han blev dålig. Vi väntar även med ägg då han fick röda fläckar på kinderna av det när jag åt det under amningen. Ägg och vete ska vi prova om ett tag när vi hunnit prova lite fler frukter, fler grönsaker, fisk, kokosmjölk och sånt. Mjölk får vi inte ge innan han är minst ett år enligt hans läkare då det är retande för tarmen. Han är nio månader nu.

För min son verkar eksemen bero helt på kosten. Kost med sådant han tål = inga eksem. Men jag har hört att det inte är så för alla barn. Hoppas ni hittar vad din dotters hudproblem beror på!
    Ja hon har ju också varit helt fin i hunden innan och det var när hon åt endast altheran! Så visst känns det som att det har med maten att göra. Kanske sojalecitinet ändå?! Men just nu äter hon så fantastiskt bra att man inte vill börja om på nytt =( Att få henne äta så här bra har tagit mycket lång tid och mycket energi. Men mår hon inte bra ska hon givetvis tillbaka på ruta 1! Men ska försöka hitta någon frukstort vi är säkra på att hon tål ( mango bla ) och endast ge henne det. Tror nästan det har med frukten att göra ( eller hoppas snarare )
    Sen är hon ofta prickig runt munnen. Men är osäker på att det har med mat att göra ?! Hon dregglar iofs inget men det kan väl bero på fler saker ?!
  • Tibell

Nu behöver jag lite råd tjejer. Har lagt ut två bilder i galleriet på hur tösen ser ut nu. Man ser jätte dåligt på bilderna men hon har lite eksem på ena sidan av magen samt lite uppe vid armhålan. Hon har även små prickar under hakan och på kinden. Tittar man nog ser man det  nog =)
    Hur hade ni gjort ?! Hade ni försökt hitta orsak till detta lilla eller bara låtit det vara ?! Jag vet inte hur jag ska göra. Sen är hon alldeles tokförstoppad med. Hon får inte ut bajset så vi ska strax till apoteket och köpa microlax eller klyx. Svårt att säga om förstoppningen har med någon eventuell allergi att göra eller om det är för att hon äter gröter samt mat nu.

• Tibell
    EL I skrev 2010-06-17 13:38:57 följande:
    Älsklingen: kan inte uttala mig om eksemen direkt, verkar hon påverkad av dem? Ang förstoppningen så kan jag säga att rent generellt så är barn inte förstoppade helt plötsligt utan någon anledning. En del barn kan vara förstoppade utan någon medicinsk orsak men då är det inget som bara kommer o går sådär utan då brukar det i regel sitta i ett bra tag. Undantag finns ju alltid givetvis. Jag skulle dock tippa på antingen att det allergibetingat eller beror det på att hon kanske fått i sig för mkt fibrer. Dricker hon bra? Hon bör få i sig runt en liter vätska i alla fall, helst mer.
    Hon äter ju bara risprodukter nu så det kanske kan bero på det ?! Hon är ju alltid lite hård i magen men nu är det helt galet. Hon får inte ut bajser mer än några mm och sen åker det in igen. Kräks gör hon med när hon försöker ta i!
    Dricker gör hon nog väldigt dåligt är jag rädd =/ En flaska välling på morgonen och en på kvällen. blir väl drygt 6 dl. Sen är ju gröten gjort på vatten men det räknas väl knappt ;) Försöker ge henne vatten vid varje mål och lite däremellan så 1 liter om dagen kommer vi nog inte upp till.

Angående eksem vet jag inte om hon är påverkad. Hon sover ju dåligt, lättväckt och svår nattad. Men det kan ju lika gärna ha med förstoppningen att göra kanske ?!
    Gud så svårt. Varför fick man inte en manual med sig hem från BB ??!?!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-06-17 13:54:33 följande:
    Skulle tippa att allt hänger ihop, men i och med att hon är så känslig så är det ju svårt att bedömma eksemen. Hon kanske inte ens får det i sig utan reagerar på något luftburet?

Kräks gör man när man är förstoppad. Förstoppad och eksem kan man få av allergi, liksom spyor.

Men vad äter hon exakt för saker?
    Hon äter sempers mjölkfria gröt och välling. Hon har ätit fruktpuréer till, bla äpple, jordgubb, banan, mango päron. Sen har hon ätit biffstroganoff ett par dagar nu.
    Inget mer.

Men däremot har vi ätit mycket ägg senaste dagarna. Men kan man reagera med eksem luftburet?! Hon ålar/kryper runt som en toka här hemma så hon kanske har smaskat lite från golvet i ett obevakat ögonblick?!
    Suck.

Men hade bi brytt er om att analysera detta "lilla" eksemet hon har ?! Eller ska jag blunda tills det går bort ?! Har ju inte ens någon aning vart jag ska börja leta !!!
Svar på tråden Allergitråden