Snutten skrev 2010-06-11 21:12:59 följande:
Total IgE som ni hade på 17 är ändå ganska lågt och jag skulle som läkare säga att er dotter har tendenser till IgE medierad allergi och kan som han säger utveckla en tex pollenallergi om några år. MEN bara för att man får utslag på total IgE behöver man inte ha en allergi, man kan ha antikroppar mot tex mjölk utan att reagera på det. Så man ska alltid gå efter vilka symtom man får. Dvs mår man dåligt av mjölk äter man inte det även om det inte visar sig på testet. Mår man inte dåligt av ägg men det visar sig på testet äter man det ändå.
Tetserna kan vara bra att använda som jämförelse för samma person. Dvs om du får ett utslag på RAST på 25 ett år och nästa år är det mindre än 10 kan man säga att allerin har mildrats. Så kan man även använda pricktestet, dvs om kvaddeln blir mindremed åren kan man säga att allergin har mildrats.
Har detta något med åldern att göra ?! Alltså finns det olika "normal värden" för olika åldrar ?! Bara rent nyfiken =)
Läkaren tror ju inte att dottern är mjölk eller soja allergisk eftersom det inte visar på några tester ( Jätte tydligt på provocering dock, men det verkar inte räknas i läkarens ögon )
Så jag tänkta om detta värde kanske kunda styrka allergierna..eller nått. Typ ett bevis på att hon har benägenhet att utveckla allergier. Känner att jag fortfarande inte förstår riktigt. Och det har inte med att göra att du förklarar dåligt, för det gör du inte. bara jag som inte begriper ;)
Kan jag nu testa ägg och vete produkter nu då eftersom det inte visade något på testerna ?! Vill sååå gärna kunna ge henne veteprodukter. Skulle underlätta otroligt mycket!
Annars funderar vi på att göra om hennes lapptest eftersom vi inte hade på dem tillräckligt länge sist. Vet att det inte är 100% tillförlitliga men bättre att ha något att gå på än inget alls. Eller helt enkelt slippa provocera mer än nödvändigt