Inlägg från: Cs mamma |Visa alla inlägg
  • Cs mamma

Allergitråden

MamaLaw: Jag köpte en Electrolux Ultra Silencer när jag var gravid med C och den var väl bra och tyst men för ca 9-12mån sedan så köpte jag en ny och då blev det efter rekomendation från Astma och Allergiförbundet Philips FC9171 och jag tycker väl att den gör det lite svårare (pga borsten) att få upp grus osv man får kolla rätt noga men samtidigt så tror jag att utluften är mycket mycket bättre av denna så jag ska nog ta och köpa nytt munstycke så jag slipper alla borstar som är på detta original och slippa problemet. Electroluxen kostade 1890kr och jag hade den i ganska exakt 3år. Philipsen hade jag tur som tokig och Elgiganten hade erbjudande (jag skrev om det då det var på Föräldralistan) tror det var 1200kr

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma
    Lugnistormen skrev 2010-11-16 17:43:26 följande:
    K Kavat: Tack. Soya kan man reagera på det?

Är det någon med nötallergi/bran med nötallergi som har något problem med coca cola som inne håller extrakt av colanöt? Så svårt o veta vad man ka reagera på som nötallergiker. Än så länge jhar jag reagerat på Nötter så klart, choklad, kardemumma och solrosfrön och olja gjort på detta.
    kolanöt är ett frö från kolaträdet så jag tror inte det har med nötnötter att göra
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma
    Tibell skrev 2010-11-17 20:46:00 följande:
    Kan man få eksem vid kontakt med damm ??
    Damm är små partiklar av ja allt.... så om det är mjölpartiklar i dammet och man är mjölallergisk så ja men damm är egentligen inget man enkelt kan svara på vad det är utan det är lite av det mesta om jag inte fattat allt fel
  • Cs mamma
    Tibell skrev 2010-11-17 21:50:08 följande:
    Angelgbg : okej. Tror jag fattar :) minstingen kramades nämligen med en gammal dammig mjukisboll i förra veckan! Såg då att näsan började rinna plus att hon fick eksem i ansiktet vilket hon aldrig brukar få i normala fall! Tänkte att det kanske kunde vara dammet! Har själv damm/kvalster allergi! Räcker att jag tar i något dammigt för att få röda kliande eksem !
    Det finns egentligen inget som heter dammallergi utan man reagerar på kvalstern eller vad det nu är man är känslig mot. Damm är liksom inget fast objekt eller innehåll utan partiklar som ramlat loss, blivit över eller ja vad man ska säga.
  • Cs mamma
    t0va skrev 2010-11-18 16:13:22 följande:
    nej han har sovit dåligt länge, nu var vi på bvc och de sa samma  sak igen, och när han är 4 mån ska man ge mat osv.... det gick in i ena örat och ut i andra. Vi sa till om provocationen och fick ett "jag ska säga till läkaren men ni får nog göra om det om någån månad för det växer ofta bort" så det är inte säkert att det blir remiss från bvc, men ett nytt recept skulle vi få. 

Tur att föräldrastödet kan fixa remiss...

Om han inte äter mjölkmaten nu på säg ett halvår är det farligt eller varför denna hets att testa stup i ett?  
    Nej det är inte farligt... Min dotter har nog fått i sig totalt max 4msk mjölkmat i hela sitt liv och hon är en ytterst välväxt 4åring. Hon kommer nog inte provoceras närmaste året heller. Dom hetsar och stressar för att ersättningen är dyr för staten men det ska dom ärligt talat skita i för om dom inte ger er ersättningen så kommer ni kosta sjukvård i massor så det är ingen besparing för skattebetalarna. Ta det lugnt och stå på dig. Lyssna säg ja jo och sen skit i deras rent ut sagt idiotiska upptåg =)
  • Cs mamma
    Sousafon skrev 2010-11-18 20:19:39 följande:
    Någon som vill ge någon respons på mitt lååånga inlägg? Finns någon sida bakåt...
    Det är svårt att säga hur framtiden kommer bli och vad mer han kan vara allergisk mot. Ni säger att ni misstänkte svaret så jag tycker ni ska fokusera på att ni nu vet och slipper fundera... Det ni ska se till att ha hemma är antihistamintabletter och om han riskerar allvarliga reaktioner så anapen och bettapred men allt sånt får ni reda på måndag... Lycka till!
  • Cs mamma
    Molina skrev 2010-11-19 12:51:06 följande:
    Nån som vet om E202 innehåller mjölk?! Fösökt kollat men hittar ingen bra sida som jag förstår mig på.
    Det är kaliumsorbat och innehåller inte mjölk men är allergent
  • Cs mamma

Snutten: Jag tycker du ska stå på dig när det gäller en utredning. Hon är liten och om man tittar på familjen så bör inte så vara fallet om hon inte är undermedicinerad i astman vilket hon inte bör vara eller hur

• Cs mamma
    Snutten skrev 2010-11-19 19:03:25 följande:
    Tack för stödet allihopa! Ibland känner man sig nästintill hypokondrisk när det bara blir mer och mer saker med ungen hela tiden.

Angel: jag skulle säga att astman är under kontroll  
    Jo jag tycker det så då bör hon ha växt under sommaren om det var den som spökade, eller hur!
  • Cs mamma
    Snutten skrev 2010-11-19 19:33:21 följande:
    OM hon nu skulle vara glutenintolerant kastar jag in handduken!
    OM hon är glutenintolerant kommer du gråta en himla massa och sen komma ut på andra sidan och ena dig med oss
Svar på tråden Allergitråden