• mimpen

Allergitråden

EL I skrev 2010-06-09 15:51:17 följande:
    Nä du är inte ensam, här är en till. Jag trodde nog  mest att jga fick för mig och att när vi väl provocerade så skulle det inte hända något, men tyvärr hade jag rätt i hans allergi(er) och då blev det väldigt tungt. Sonen var mestadels missnöjd upp tills han var 15 månader och det har varit tungt rent allmänt med honom sedan han föddes. Alltid skrik och gråt och missnöjdhet, sovit dåligt mm mm. I perioder har jag t o m känt att jag önskade att vi inte hade skaffat ett barn till (ja jag vet, jag skäms när jag tänker på det men han har varit sååååå påfrestande!). Nu är han världens goaste även om han har hemskt humör men det har han nog e fter mamma

Det ÄR en sorg när ens barn inte är helt friskt även som du säger, att det finns olika grader av "sjukdom" och att vissa ses som mindre jobbiga än andra.
    Du som har fått två barn med "problem" tror jag okcså känns jobbigt. Jag har också två barn som är strul med och jag kan känna en otrolig avundsjuka för de som har ett eller flera barn som bara kan ge barnen vad som helst att äta eeller inte måste tänka på att ta med mediciner när vi ska bort mm. För mig är det en stor sorg också även om mina pojkar har "lätta" problem i jämförelse med andra, men man måste få sörja och jag tycker inte det är konstigt!

När man skaffar barn går man ju inte in med tanken att de ska få problem av nåt slag så det är klart att det blir en chock och något att bearbeta!
    Med Elsa upplevde jag det annorlunda. Eftersom vi visste i förväg vad vi gav oss in på. Hon är ju adopterad och har väl nåt som i mångas ögon ser som STORA särskilda behov. Även om vi inte upplever det som stora särskilda behov i vardagen. Så jag tror att jag inte hade behov av att sörja det med hennes dysmeli, jag tog mig genom det bearbetandet redan innan.

Men det är skönt att höra att jag inte är ensam. Jag tycker alla verkar så kunniga och sansade och inte-oroliga. Och jag bara nojjar, och ältar och har mig. Kram på oss alilhopa!
  • mimpen

En fråga om lapptest!

Jag lapptestar Hjalmar idag och ska ta bort lapparna ikväll. Har ni nåt bra tips för att tydligt markera ut vart exakt lapparna suttit`? Förra gången syntes det ju så bra först, att jag inte markerade dem. Men sen ett dygn senare var det svårt att se exakt. Hur har ni gjort?

Kan man ringa in med typ bläckpenna? Eller kan det störa resultatet då??

• mimpen
    FenomenaA skrev 2010-06-10 16:53:06 följande:
    Har just fått hem en massa choklad från goodstore. Med spår av soja... Så nu undrar jag såklart.... kan jag drista mig till att äta?

Lillebror (nio mån) verkar vara allergisk emot mjölk och ev sädesslag (det var när vi tog bort sädesslag som han blev bättre). Soja har jag uteslutit (sedan lillebror var 3 mån) för att "man ska det", inte för att han verkar reagera på det. Så är det galet eller okej att plötsligt äta en massa choklad med eventuella spår av soja? Larvigt nog är denna fråga viktig för mig (har ätit "utan allt" i sex mån).
    Du kanske inte behöver äta en massa choklad då på en gång :)

Annars har jag nog inget råd att komma med, men nån gång måste ju du/ni våga prova. Jag har ätit saker med spår av mjölk och det har funkat för Hjalmar, som ju är allergisk mot mjölkprotein. Men det är ju olika hur känslig man är.
  • mimpen

Hur pass tillförlitliga är lapptesten? Jag menar, pricktest och blodprov visar ju ofta falskt negativt. Men hur ser statistiken ut för hemmagjorda lapptest?

• mimpen

Har någon den där länken med information om lapptest?

• mimpen
    Miralicia skrev 2010-06-11 12:08:30 följande:
    Mimpen, kan leta fram ett par lapptestlänkar lite senare
    Den där med hur det ska se ut för reaktion. Det var en skala 0 till 4, med hur det kunde se ut. Det var det jag behövde. Eller, behöver :)

För soja är det nämligen rött och lite knottrigt. För vete och havre är det möjligen lite rött, men inga knottror.

Mjölk hade jag inte hemma,s å jag satte smör, och det visar ingenting *hmmm* För det var det som visade mest tydligt förra gången, men då hade jag ren mjölk.
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-06-11 17:41:35 följande:
    Hur har det gått?
    Här ritade de streck med penna för att se raderna. Men de visst ju sen inte hundra vart de satt plåstrerna, för de sattes snett. Men jag fotade och dokumenterade och kunde ju därför se efteråt hur de suttit.
    Vi markerade med spritpenna. Syrrorna tyckte det var hyfsat galet att rita på lillebror. Det är bara så sjukt svårt att fota tycker jag. Men vi har försökt. Och är ganska eniga om resultatet.

Mjölk (smör) - ingen reaktion
    Soja - rött och knottrigt
    Vete - rött
    Havre -rött
    Vatten - ingen reaktion (haha, konstigt va?!)

Rött är okej va? Men inte rött och knottrigt?
  • mimpen
    Jamen, HÄPP! Precis det där inlägget var det jag letade efter! tack snälla!

Nå. Då kan jag rapportera att testet visade på positiv reaktion för SOJA... Jaha. Jag har inlett mitt sojafria liv också, sen i onsdags. Det känns lite klurigt så här till en början. Men jag antar att det kommer att reda sig. Vår favoritgräddsås till fredagskotletterna gick inte att göra, men jag snickrade ihop en rödvinssås som var smaskens värre! Så det kanske går ändå *s*

Mamma är väldigt orolig... Jag är helt inne på att vara fri från alla sojasläktingar också nu från början, e-nummer och hela kittet. Då undrar jag - om vi ska grilla, kan man grilla mitt kött ihop med de andras (som marineras i färdiga marinader som innehåller e-nummer...) om man har separata grillverktyg? Eller ska man hålla det helt separerat? Jag kan ju steka mitt inne menar jag. Och hemma lär vi ju marinera allt i sojafritt, men mamma verkar inte ha kommit på den tanken *duh*

Syrran är ändå en klippa! Jag pratade med henne idag och trodde att hon skulle oja sig också och tycka jag var sjåpig. Men hon bara... "Jaha, ja, det trodde vi ju om E också, och det var ju inga problem, mycket lättare med sojafritt än mjölk-och-ägg-fritt..." Det var skönt. Deras E visade sig sen tåla soja, men fick leva mjölk-och-ägg-fritt i ungefär 3 år. Det var skönt med en sådan reaktion. Jag är lite trött på alla som inte tycker det är så himla noga...
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-06-11 20:40:32 följande:
    Är det inget knottrigt alls utan bara rött så är det ingen reaktion. Ska vara blåsor, knottror, plitor, ja, ruggligt för att det ska räknas som reaktion.

Men som med alla andra test. En icke reaktion utesluter ju inte allergi.
    Ja, det var knottrigt under sojalappen. Och det vaaaaar det förra gången också, men jag typ, öh, vågade inte se det?! *korkat*

Och mjölk visade inte nu, men definitivt förra gången. Men nu körde vi smör, och då ren mjölk, om det kan ha någon inverkan. Och mjölk har ju visat på provokation.
  • mimpen

Jag måste bara få berätta. Nu har jag ätit sojafritt i snart två veckor och Hjalmars eksem är. Öh. Borta!!! Och vi har glömt smörja med kortison två kvällar, och det är ÄNDÅ hur fint som helst på kinderna! Tjohooo! Hoppas jag inte tar ut glädjen för fort nu, men det känns så skönt att äntligen ha kommit på det. Fast jag är lite sur på mig själv som inte uteslöt sojan tidigare. Jaja, lätt att vara efterklok!

Fast det blir kortison idag, man ska väl trappa ner långsamt hur som helst vill jag minnas?!

Lite klurigt är det, och jag tokläser innehållsdeklarationer på ett helt nytt sätt. Det mjölkfria satt ju liksom i ryggmärgen, men det här är nytt. De där E-numrena finns ju överallt. Men jag hittade en bea-sås hos mamma och pappa som var båda mjölk-och-soja-fri, så jag fick lite sås där på middagen i varje fall!

Svar på tråden Allergitråden