• mimpen

Allergitråden

Vi har just bokat en resa till Italien i september. Ni som rest med allergiska barn, vad är era bästa tips?

Bäbisen kommer att vara 10 månader då. Och sannolikt ammar han väl då med, så jag måste äta soja-och-mjölkfritt. Och han måste ju ha bäbismat. Hur får vi med det? Hittills äter han bara hemmagjord mat, inga brukar alltså. Hur i hela friden får man med sånt?

Kommer hela resan att gå åt till att vara hungrig alternativt hitta matalternativ som funkar? Eller tror ni det fixar sig?

Han reagerar med hudutslag. Vi har tavegyl som vi förstås tar med, om det skulle olyckas.

• mimpen

Kavat. Det låter ju helt TOKIGT med er förskola! Man kan ju bara inte ha olika tider till olika barn... Hoppas det löser sig. Annars hade jag nog valt att ha barnet hemma, även om det är en utmaning.

Jag har tyvärr insett att vår förskola är jäääääätteflexibel och lätt att ha att göra med när man har barnen där på heltid. Men när man har 15h är det så stelbent att man tror man ska få dåndimpen!

Vi lyckades efter överenskommelse med rektorn faktiskt en gång få ha äldsta barnet heltid tre dagar en vecka när hon var hemma med sin pappa (som jobbade heltid) och jag var på läkarbesök 100 mil hemifrån med lillasyster. Men annars tycker de att "men ni kan ju fråga mormor..." Och ja, det kan vi väl. Men det är ibland skönt att slippa ha alla barnen med på ena barnets läkarbesök och sånt. Jaja.

• mimpen
    Ellisizza skrev 2010-06-22 16:15:58 följande:
    Jag åkte med sonen när han var 8,5 månad. Vi var på Mallorca en vecka. Han åt då mest ersättning, Neocate, men även mat ca 2 ggr/dag.

Funderade också mycket på det där med mat innan. Vi bodde i lägenhet för att kunna laga mat till honom om vi ville. Letade upp barnmatsburkar som han skulle kunna tåla någon vecka innan vi åkte. Gav dessa hemma innan så jag visste att de funkade.

Vi hade inte kommit så långt med hans mat då så han åt mest samma sak. Köpte med päronpuré, majs- och potatispuré och potatis- och palsternackspuré. Hade även med gröt och ersättning.

Vi packade en del barnmatsbrurkar i det incheckade bagaget men mest i handbagaget. Vi hade all ersättning i handbagaget för om vi skulle förlora den skulle det blivit kris!

Nu ammade inte jag så på det sättet var det enklare men jag upplever att det ändå gick bra med maten för honom utomlands.

Hoppas det går bra för er med!
    Det är klart man kan prova att ta med lite färdiga burkar, de måste ju inte stå kallt och verkar smidigare. Att göra egen gröt går ju bra, det brukar vi göra hemma på havregryn och hirsflingor, så det kan man ju ta med och fixa på plats. Fruktpuréer borde kanske gå att ta med hemifrån. Finns det barnmat som är mjölk-och-sojafria då?
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-06-22 19:05:09 följande:
    EL I, just nu köper vi Coop Magi, gör egen glass i glassmaskinen eller gör egna Rapsyglass-pinnar och smaksätter med Icas I love Eco Oboy eller saft/jucie.
    Hur gör man rapsyglasspinnar?
  • mimpen

Hej på er.

Efter 2,5 veckor soja (och mjölk)fri så var sonen så fin i hyn. Och så igår så började det knottra sig på bröstet och kinden igen. Och idag blossade det upp rejält. Det började blossa mer när vi var i simhallen (simskola) och han fick bada lite. Men det var varmt där, så det kan ju ha varit orsaken. Men idag har han kliat också. Men det började som sagt knottra på huden redan igår.

Dessutom noterar jag att de typ 2,5 veckor gamla lapptestet på ryggen fortfarande syns. Och man ser lika mycket på vete som på soja. Så min fråga - kan det visa någon slags långsam reaktion där?? Direkt vid avläsningen var det rött på vete, men inga knottror. För soja var det rött och knottrigt.

Man blir lite ledsen när han sett så fin ut ett tag och så blir det så här :(

Det enda ovanliga igår var väl kanske rödvinbärspaj som jag åt rätt mycket av. Med oatleys vaniljvisp till. Annars har jag bara ätit "vanliga" och "välkontrollerade" saker här hemma, dvs jag tycker mig veta att jag inte fått i mig något av misstag., Men helt säker är jag kanske inte, soja är ju nytt. Dags för matdagbok eller avd säger ni??

• mimpen
    Smulan1979 skrev 2010-06-25 18:53:32 följande:
    Min dotter blev extremt dålig i sina eksem när hon badade i badhus (klor) så vi var tvunga att sluta med babysim. Vet inte om det kan vara samma, men så var det för oss iaf.
    Fast det hade blivit lite mer utslag redan innan. Men de blev rejält större plus rödare i samband med badet. Men helt orimligt är det inte, har själv fått eksem av klor tidigare, men nu verkar det gå rätt bra. Jaja. Det blir ju inte så svårt att hålla bäbisen från badet liksom...
  • mimpen

Hej på er! Vi har varit på semester ett par dagar och glömde Hjalmars kortison hemma. Andra dagen kom eksemet tillbaka och femte dagen var det rätt ilsket rött också. Då kom vi hem och fick smörja och det dämades direkt det röda.

Nu undrar jag vad ni tror...

Jag har ätit sojafritt i en månad nu (och mjölkfritt länge), och vi hade trappat ner kortisonet till ungefär varannan dag. Under semestern åt han i stort sett det han brukar - vi hade med mat åt honom. Men vi gav honom EnaGos äppelgröt. Men den är okej va?!

Jag tror att jag lyckades äta rätt. men vi åt ute tre gånger. Jag åt då hamburgare (som sades vara sojafria) utan dressing. Annars lagade vi mat själva, så det ska ha varit okej.  Ska vi tolka eksem-kom-tillbaket som att det kanske ändå inte är soja han reagerar på eller helt enkelt som att det inte hunnit läka ut totalt och kom tillbaka eftersom det blev våldsam nedtrappning av kortisonet?

Sen blev jag lite ledsen igår när vi var hos mina föräldrar. Min mamma gör en så himla stor GREJ av alltsammans. Hon jiddrade när vi kom förbi där för att få middag på vägen hem, om hur hon tänkt och tänkt och tänkt när hon lagat maten. Och så hade hon satt fetaost i salladen, och hällde i maizena redning (med mjölk...) i såsen. Gaah. Jag har INGET emot att äta mat utan sås eller så. Det gör verkligen inget. Särskilt inte när folk verkar så uppenbart tycka det är besvärligt. Men så när hon såg hans eksem igen så sa hon genast att "jaha, men då är det väl inte soja då..." Jag blir gaaaaalen :( Det är som att hon inte tror oss. Jag orkar inte gorma om det här hela tiden. Det är nog jobbigt som det är liksom. Har ni några tips på hur jag ska prata med henne om det?

• mimpen

**puffar min fråga som försvann i brödfunderingarna**

Hej på er! Vi har varit på semester ett par dagar och glömde Hjalmars kortison hemma. Andra dagen kom eksemet tillbaka och femte dagen var det rätt ilsket rött också. Då kom vi hem och fick smörja och det dämades direkt det röda.

Nu undrar jag vad ni tror...

Jag har ätit sojafritt i en månad nu (och mjölkfritt länge), och vi hade trappat ner kortisonet till ungefär varannan dag. Under semestern åt han i stort sett det han brukar - vi hade med mat åt honom. Men vi gav honom EnaGos äppelgröt. Men den är okej va?!

Jag tror att jag lyckades äta rätt. men vi åt ute tre gånger. Jag åt då hamburgare (som sades vara sojafria) utan dressing. Annars lagade vi mat själva, så det ska ha varit okej.  Ska vi tolka eksem-kom-tillbaket som att det kanske ändå inte är soja han reagerar på eller helt enkelt som att det inte hunnit läka ut totalt och kom tillbaka eftersom det blev våldsam nedtrappning av kortisonet?

Sen blev jag lite ledsen igår när vi var hos mina föräldrar. Min mamma gör en så himla stor GREJ av alltsammans. Hon jiddrade när vi kom förbi där för att få middag på vägen hem, om hur hon tänkt och tänkt och tänkt när hon lagat maten. Och så hade hon satt fetaost i salladen, och hällde i maizena redning (med mjölk...) i såsen. Gaah. Jag har INGET emot att äta mat utan sås eller så. Det gör verkligen inget. Särskilt inte när folk verkar så uppenbart tycka det är besvärligt. Men så när hon såg hans eksem igen så sa hon genast att "jaha, men då är det väl inte soja då..." Jag blir gaaaaalen :( Det är som att hon inte tror oss. Jag orkar inte gorma om det här hela tiden. Det är nog jobbigt som det är liksom. Har ni några tips på hur jag ska prata med henne om det?

• mimpen
    2små2stora skrev 2010-07-07 22:18:06 följande:
    Hamburgarna kan har varit kontaminerad med något som han inte tål.
    Men det är svårt att säga vad som är vad om det är för att kortisonet försvann hastigt eller ej.  Kom exemet tillbaka snabbt, dvs hur många dagar efter sista insmörjningen, började det efter att du hade ätit ute?

När det gäller din mamma har jag inget bra förslag, skriv ett brev kanske.  
    Ah. Tack för svar. Eksemet kom väl smygande tillbaka. *tänker*

Smorde fredag kväll sista gången. Vi brukade smörja varje kväll, möjligen hoppa över någon kväll. Säg att vi smorde 2 av 3 kvällar i normala fall.

Lördag. Åt endast hemmalagat, fast slickade två slick på en isglass innan jag såg att de innehåll fruktkärnmjöl. Fin i huden på kvällen.
    Söndag. Åt hamburgermiddag ute. Någon gång under söndagen tycker vi oss minnas att eksemen började komma. Men vi minns inte om det var före eller efter maten.
    Måndag. Åt hamburgerlunch ute, i övrigt endast hemlagad ok mat. Definitivt eksem.

Jag tror jag måste prata med mamsen. Och rent bokstavligt säga att hon måste sluta göra sådan grej av  det hela. SÅ svårt är det faktiskt inte. Men hon haussar ju upp det som om det var självaste jordens undergång liksom. Dessutom undrar folk om jag inte ska sluta amma snart så jag får äta normalt. Jag har börjat upplysa om att jag tänker amma minst ett år till, sen kan de få fråga igen :)
  • mimpen
    Tibell skrev 2010-07-07 20:43:28 följande:
    Åhh vad jag är trött på allt som har att göra med prickar och eksem!! Funderar starkt på att utbilda mig till dektektiv efter detta!! Hade hon inte haft några allergier alls hade man antagligen inte brytt sig om varför det uppstår lite prickar titt som tätt. Men nu börjar man ju spekulera i allt känns det som =(

Så här ser hon ut till och från

syns kanske lite dåligt men hon får röda prickar runt mun, under näsan och lite på kinderna och ibland under hakan! Är det pga av allergi eller ser era barn också ut så här ?!
    Det enda hon äter är ju semper mjölkfria gröt och välling så skulle det vara någon hon reagerar på är det sojalecitinet!
    Gud vad jag känner mig trött på allt!!!!
    Jag håller med! Prickar och eksem är *gggaaaaaahhhh* Man går liksom ständigt och funderar och undrar och grunnar och ... Så där ser ju Hjalmar ut också, mer eller mindre. Kram!
  • mimpen
    Tibell skrev 2010-07-08 11:19:39 följande:
    Nu har jag sett ett samband med dessa röda prickar och gröten! Idag hade hon inga prickar alls och efter 10-15 minuter efter frukosten hade hon dessa röda prickar på hakan, under näsan, på kinderna och även några på handen!!
    Kanske är sojalecitinet trots allt ?!

Någon som har recept på gröt utan soja, vete, mjölk, sojalecitin som har samma konsistens som vanligt köpegröt ?!
    Jag gör gröt på havregryn och hirsflingor (och vatten) till Hjalmar. Den får bra konsistens. Typ 1/4 dl havregryn och 1/4 dl hirsflinogr och sen 1/2 dl vatten. Sen späder jag med kallt vatten samt sätter i typ plommon/aprikospuré till bra konsistens. Fast kan man äta havregryn mån tro? Kanske inte. I så fall ursäktar jag ett dåligt tips *oops*
  • mimpen

Länge sen jag var in här. Jag har tänkt flera gånger, men inte kommit till skott. Nu har jag (och Hjalmar då) ätit fritt från soja och sojasläktingar i typ 6 veckor. Kanske dags att prova lite.

Nu är han fin i huden och vi är nere i kortison varannan dag. Fick ett bakslag för tre veckor sedan när han åt lax, då eksemen ploppade upp igen. Vi provade ärtor också, då sov han dåligt i två nätter, men det kan lika gärna ha varit värmen. Han fick då en knapp tesked mixade ärtor.

Nu undrar jag hur vi ska gå tillväga. Att provocera med soja känns klurigt, för det är ju främst tillsatserna där som är svåra, och hur ger jag lite sånt liksom!? Det är ju inte i något jag ändå hade gett honom, utan det är mest jag som saknar en del matvaror, typ såser och sånt.

Tips, någon?

• mimpen
    Kavat skrev 2010-07-31 16:32:48 följande:
    Om det var jag hade jag väntat ytterligare tills du dragit ner på kortisonet lite till. Ibland kan man ju behöva underhållssmörja, men egentligen, om de inte får i sig det de inte tål så brukar de faktiskt klara sig. Sen är ju alla olika.
    Mina barn får ju enbart eksem av maten, de har alltså inga eksem av kvalster, djur eller damm osv, och så länge de inte får i sig/på sig saker de inte tål så är de fina i huden. Men det är ju så olika så man måste "lära" sig sitt barn.

Sen hade jag funderat på vad jag ville äta. Alltså finns det någon speciellt sås osv som du vill äta och vad är det i den? Eftersom det tydligen är så olika vad man tål av soja, sojasläktingar, baljväxter osv så hade jag testat specifikt det som du vill kunna äta.
    Tål han allt annat i t.ex såsen så testa med den kanske?

Är det för att sätta en klar diagnos, hade jag nog valt att testa med sojamjöl, men det är ju inte det du är ute efter just nu?
    Ok, då väntar vi kanske en vecka till. Allra mest saknar jag nog vår pepparsås som innehåller caj-p:s grillolja, och den innehåller ju ren soja vad jag kan förstå, så det är kanske dumt. Men sen är det ju massa grejer med e410 och e412 jag har saknat. Och laaaakrits. Ärtor, bönor och linser kan jag leva utan... Nå, då funderar jag en vecka på vad jag längtar mest efter :)
  • mimpen
    Allrona skrev 2010-07-31 18:33:50 följande:
    Hur många gånger ska man provocera innan man är säker på en allergi? Dotter reagerade för tredje gången på produkt med stabiliserinsämnena som är släkt med soja. Tre olika produkter har vi alltså testat, två av gångerna har hon kräkts, en gång fick hon eksem, lite för tidigt att säga om hon får det denna gång också men hon kräktes nyss. Skulle nu testa fler gånger?
    Jag skulle nog känna mig säker efter tre gånger. Sen jag uteslutit mjölk för Hjalmar och sett klar bättring har vi bara provat en gång, efter ca 1/2 år utan mjölk. Såg då direkt nya utslag. Det räckte för mig. Får väl prova sen typ en gång i halvåret eller nåt, för att se om det växer bort.
  • mimpen

Om soja...

Vi har ätit sojafritt, jag och Hjalmar, hela sommaren. För kanske två veckor sen provade jag och åt oliver som innehöll guarkärnmjöl. Fyra oliver gick bra. Åtta oliver gick också bra några dagar senare. Bra tänkte jag!

Sen har vi nu varit borta ett par dagar, hos mina föräldrar. Redan första kvällen (vi kom dit till mellis) började hans kinder bli lite fnasiga och röda och dagen efter var de mer riktigt eksemiga. Jag började klia mig i huvudet. Och den enda boven jag kunde komma på var att jag ätit Mildas mjölkfria margarin i stället för Carlshamns som vi kör med hemma. Började läsa på förpackningen och jodå, där fanns ju sojalecitin. Men jag hade trott att det inte var så vanligt att reagera på det?! Tankar därikring? Eller så har vi bara otur... Och jag som ätit så mycket smör. Massor av smörgåsar och palt med det smöret till. Suck.

Så. Nu har han eksem på kinderna, halsen och ner på bröstet. Igen. Efter flera fina veckor och rent av att vi lyckats fasa ut kortisonet (vi bara underhållssmorde en gång i veckan, hade smort i måndags och så blossade det upp i onsdags kväll). 

Blä. Jag är olycklig.

Svar på tråden Allergitråden