• EL I

Allergitråden

Tibell skrev 2010-04-08 09:14:58 följande:
    Ja hade han varit kontakt känslig så hade han nog haft eksem även när han var helt vetefri! Ni har inte kunnat se något annat samband med vad NI äter och när hans kinder blev röda !? Som dottern rex, har vi själva ätit något med mjölk och sedan pussar på henne så får hon eksem. Dock aldrig så ilsket röda som din son har! Så antagligen beror det på värmen. Eller att han kanske gnuggar något mot kinderna ( just för att det svider )
    han får ju eksemen när han äter vete och då blir de sådär ilska några timmar upp till en dag efter tat han ätit vete...men sen bleknar de på nätterna och sen blir de ilskna på dagtid igen, men de är aldrig borta. Det var bara som sagt efter 1 vecka med helt vetefritt som de försvann.

har rinte sett något samband med att vi rör honom eller vad vi äter etc.
  • EL I

Någon som har något tips om recept på GOTT vitt bröd som är mjölk, soja och vetefritt?
    Sonen gillade inte det mer grova som jag bakade till honom men han gillar Pan Carré från Dr Schär och tänkte att man kanske kan baka nåt liknande själv? Har letat i en allergi kokbok som  jag har men hittade inget passande.

• EL I

usch börjar tro att jag är hypokondrisk igen. Sen i tisdags så är sonen ungefär som förut (fast lite bättre med att åka bil och att han inte är förstoppad), men han har sina hemska kinder igen som ser hemska ut. Tror det är därför han blir så förbannad när man ska tvätta av honom. Det måste göra JÄTTEONT
    Han har sämre humör nu igen och han sover sämre. Bra dagtid men vaken 2-4 timmar på natten och är sådär "rastlös"

Kanske inte är allergi trots allt??? Kanske bara är att han har en sån personlighet och har "känslig hud" som de så fint sagt på sjukhuset?? Vad tror ni?? Varför är han likadan igen. Han fick ju strärkelsesirap i måndags och tisdags morse men borde det inte bli bättre nu??

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-08 18:07:58 följande:
    tror du inte det kan ta lite tid då?! Men ser ni att han blir något bättre alls ?! Eller är han lika dålig nu som han var då han fick vete i sig! Håller i allafall tummarna att han snart mår bra!
    Jo säkert, och innerst inne vet jag ju att det är som det är men man blir så besviken. Det tar säkert tid men det kändes som om det var så liten mängd o jag trodde verkligen inte han var SÅÅÅ allergisk, trodde mest han var lite känslig. Det är nog det som gör att jag liksom fått tillbaka "tvekar sinnet". Tänker att han kanske bara ÄR sån. Känslig hud och tjurig unge

Kanske bara är så att han är känsligare än jag trodde och därför tar det längre tid innan han "lugnar" sig igen. så trist för han var sååå fin i ansiktet men nu ser han förjäklig ut igen...får inte ens tvätta honom för det svider säkert som sjutton, ser ut så i alla fall.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-08 19:19:18 följande:
    EL I, det kan ta låång tid. Eftersom det tog lång tid sist så tar det nog lång tid även denna gång. Förutsatt att han inte får i sig längre på något sätt eller att han reagerar så på guar eller något annat som ni inte tagit bort utan istället ökar. Risken finns ju att mängden guar ökar nu när ni äter naturligt glutenfritt, så tänk på det att gärna köpa utan sojasläktingarna om det finns alternativ. Lite stärkelsesirap? Hm, de brukar vara rätt mycket socker i krämer för att det ska bli gott och eftersom de använder stärkelsesirap istället för socker så gissar jag att det är på tredje plats i innehållsförteckningen efter bär och socker... ? Håll ut, du har rätt och det vet du nog innerst inne. Kram!
    jo det står tidigt i innehållsförteckningen men jag tänkte mer at han inte åt så mkt men MEST för att jag inte trodde han var så känslig han är nog mer allergisk än vad jag trodde...det är nog där skon klämde.

Jo jag vet nog det innerst inne men jag blev nog så besviken  på att han var så känslig o för att jag inte tänkte på att det kunde innehålla vete
    Jag ska absolut tänka på att försöka minska guar så han inte får problem pga det också.
    jag smörjer nu med mildison och locobase, är det smart eller? det ser ut att svida sååå mkt
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-08 19:40:08 följande:
    En annan tanke som jag får som alternativ/komplement är annars om de missat någon glukssirap/(vete)maltodextrin/(vete)dextros (som ju inte behöver deklareras ursprung till och därför inte anges att det är vete) om han varit på fsk eller om ni missat något där hemma. (Maltodextrin är oftast majs, men jag har stött på vid något tillfälle att det deklarerats som vete.) Tex skinka som pålägg har jag stött på alla tre varianterna i okänd form, dextros har jag sett i en del såna saltlakemarinad som fryst kycklingfilé/kycklingdelar är "marinerad" med och som man kanske inte tänker på eller något liknande, (Euroshoppers pommes innehåller dextros med ursprung vete tex) Mildion & Locobase blir jättebra att smörja med - mildison hjälper till att dämpa irritationen i huden så den får lite hjälp på traven att läka
    såhär brukar det ser ut med mat.

frukost: naturligt glutenfritt bröd med mjölkfritt smör och mjölk och vetefri leverpastej. kräm (nu icas där det inte finns med något jag vet är vete i...för det står aromer men det är väl inte vete i va???) rismjölk

lunch: potatis/naturligt glutenfri pasta/ris och sedan något kött/korv/kyckling/fisk till.

Frukt äter han mkt

dricker alltid vatten eller rismjölk även på dagis.

middag är typ samma som lunchen.
    vet inte vad de kan ha missat isf?

skinka och sånt äter han aldrig på mackan. leverpastej är det enda han får tillsammans med mjölkfritt smör då.
    Kan verkligen inte komma på nåt. Jag har gett kokerskan en lista på alla "konstiga" ord för vete och hon var jätteglad för att få den. Listan är den jag fått här på fl av er.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-08 20:00:07 följande:
    Har de Carlshamns risdryck på dagis eller är det RiceDreams? RiceDreams innehåller spår av korn - de har korn med alldeles i början av tillverkningsprocessen, men de har inte lyckats mäta några halter av korn i den färdiga produkten, därav att de inte längre deklarerar det på förpackningen
    hmm ingen aning. får kolla i morgon med dem. skulle misstänka ricedreams faktiskt om min son reagerar  på "små" mängder stärkelsesirap, är det troligen så att han reagerar på korn då också eller?
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-08 20:18:19 följande:
    En annan simpel sak som man kanske inte tänker på och som skullle kunna vara (bidragande) orsak skulle kunna vara att de hjälper de andra barnen på dagis med att bre deras smörgåsar och då håller i "vetebröd) och sen hjälper din son med att bre hans smörgås utan att tvätta händerna emellan. (För min egen del räcker det egentligen med att jag äter av samma ost som övriga i familjen om jag tar kantskivor för att det ska börja klia - att de håller i sin smörgås när de brer den med smör, sen håller på sidorna av osten när de ska hyvla den. Tar jag kantskivor av osten och då får med där de har fingrat - det kan räcka för att det ska klia så jag försöker hålla mig till mittskivor för mina mackor i den utsträckning det går och i övrigt kör jag med allergitabletter, men jag är ju vuxen och kan hantera det lite bättre.)
    hmm ok har inte ens tänkt att han skulle kunna vara så känslig. Han var ju jättefin förra veckan, ALLT var bra (han sov i o för sig dåligt men det var pga att vi var borta för han somnade om så fort man la sig brevid honom o det gör han inte om han inte mår bra) den veckan och då var vi som sagt borta och han var inte på dagis.

Vi brukar inte tvätta händerna mellan att vi tar i våra mackor och sen hans inte tänkt på att han varit så känslig som sagt...kanske ska börja med det o se om et blir nån skillnad.
    Kavat skrev 2010-04-08 20:14:39 följande:
    Och det finns barn i tråden med veteallergi som har reagerat på Ricedream! Jag har inte ens vågat försöka...
    ok måste ta reda på vad de ger honom för rismjölk.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-04-08 20:43:46 följande:
    Eller använder samma smörbytta med mjölkfritt margarin till honom som till något annat barn som enbart har mjölkallergi, så att det kanske kommer med enstaka smulor från vanligt bröd till hans naturligt glutenfria via smöret.
    ja det gör de garanterat! har svårt  att tro att de tänkt på att använda olika smörbyttor...ska ta och skriva ner lite saker och be dem tänka på det eftersom han verkar mer känslig än jag trodde.

de har satt alla mjölkallergiker vid samma bord och det är ju bra, men nu har han ju ytterligare en allergi...
    för han blir alltid sämre när han kommer till dagis än när han är hemma så nåt måste det ju vara.
  • EL I

Idag är grabben bättre igen :) sov hela natten o eksemen är inte alls lika ilskna även om de givetvis finns lite kvar än, så det var nog garanterat stärkelsen som gjorde det! Tack för all peppning. Ska fråga dagis om rismjölken idag oxå.

Svar på tråden Allergitråden