Inlägg från: Rasmus päron |Visa alla inlägg
  • Rasmus päron

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-12-14 21:27:33 följande:
    Har några laxrecept i bloggen
    Tack! det ska jag kika på!
  • Rasmus päron
    saffe skrev 2011-02-23 08:28:55 följande:
    Det verkar som att det dykt upp ett nytt allergi-symtom på yngsta tjejen: röda, varma, kliande fotsulor.. Någon som varit med om det? Jag trodde hon hade fått fotsvamp, men bvc säger att det borde vara vitt och fjälligt då. Hon är vaken om nätterna för att hon ligger och gnor fötterna mot varandra. Jag tyckte det blev lite bättre när jag smort med hydrokortison och gett Aerius till natten, men inatt var det värre igen.
    Jag får det också, för mig har det alltid berott på "fel" tvättmedel el att tvätten tvättats med sköjlmedel. Det är riktigt, riktigt vidrigt!
  • Rasmus päron
    saffe skrev 2011-02-23 15:59:19 följande:
    Jag har funderat på det oxå. Vi har parfymfritt tvättmedel och använder inte sköljmedel. MEN, häromdagen var jag tvungen att använda Vanish för att få bort några fettfläckar på en klänning. Jag kunde inte med att bara tvätta ett plagg, så tyvärr slängde jag med andra kläder oxå. Kanske hennes strumpor hamnade där... Får ta och tvätta om allt som vi använt senaste veckan.
    Mm det är nog klokt att göra och kolla om det blir bättre! Fast det är trist att tvätta om massa tvätt....
  • Rasmus päron
    mithrandil skrev 2011-02-28 12:03:34 följande:

Fasen! Tror inte airomiren funkar.
    har gett henne 2 doser nu men hon knastrar fortfarande. kanske till och med mer än innan. ska testa igen vid kl 14 annars får vi väl åka tillbaka igen. suck och stön.

och sen.. hur klarar ni av att ge inhalationer dagligen?
    jag blir så ledsen av att våldsmedicinera amanda. hon blir verkligen GALEN såfort masken kommer för ansiktet.

Vi lekte, och lekte, och lekte med ankan (masken) och lät Rasmus ha den själv. Visade på oss, kvackade, busade och fånade oss. De första månaderna var väldigt ledsna miner men helt plötsligt släppte det och nu är han glad och tar inhalatorn mot munnen när vi kommer med den. Sen vill han fortfarande att vi också ska andas i ankan emellanåt och då är det ju bara att göra det och visa att det inte är farligt. Det är hemskt att ge medicinen när barnen blir panikledsna men vi fortsatte ändå!

Stort lycka till och hoppas lillskruttan snart mår bättre i sina luftvägar
  • Rasmus päron
    mithrandil skrev 2011-03-02 20:51:49 följande:

Amanda är väldigt gnällig och vill bara vara i famnen när hon har det jobbigt med andfåddhet och rossel, hon blir tokig om jag lägger henne på rygg, likaså om jag tvingar henne sitta ner. så var hon aldrig förut, det är först nu dessa problem börjat. vet inte om det blir jobbigare för dom liggandes och sittandes?

Att ligga ner och andas är tyngre då buken trycker på lungorna (minns jag det som iaf) Försök att ha henne halvsittande, det är mkt lättare att få luft då. När vår skrutt mår dåligt och ska sova så bäddar jag upp med rejält med kuddar i en hörna på sängen och sätter honom där när han har somnat. När det är riktigt väsigt har det hänt att jag har suttit med honom i soffan och sovit.

Hoppas verkligen att lillskruttan blir bättre snart och att ni får en god läkarkontakt, det är guld värt med våra små!
  • Rasmus päron
    mithrandil skrev 2011-03-03 13:08:33 följande:
    Ja jag tänkte att det var något sånt. Är det samma kanske om man sitter? Hon avskyr verkligen att sitta ner så jag tänkte mig att det kanske "kläms ihop" på något vis.
    så är det förmodligen. Sen kan det nog vara så att hon har ont av hostträningsvärk också och att det då gör ont i magmusklerna att sitta?
  • Rasmus päron
    trållmor skrev 2011-03-12 20:23:58 följande:
    Förlåt, men det ger mig bara känslan av ett oseriöst företag Att de ger olika svar, men det beror ju på när du mailade med dem? HAR de ändrat så stämmer det säkert, men vi bojkottade Nestlé efter vårat svar vilket vi fick per telefon. Mattis är ju praktiskt taget uppväxt på Nestlés produkter, så ibörjan av detta allergiträsket så hade vi absolut ingenting emot dem.
    och till oss sa de följande:

Hej igen,
    här kommer ytterligare information:

Vi följer Livsmedelsverkets regler som bl a säger att produkter som innehåller någon form av vete (eller stärkelse av ursprung vete) alltid ska deklareras. Kan du inte läsa något om detta innehåller alltså stärkelsen INTE vete. 

• Rasmus päron
    tes 75 skrev 2011-03-14 12:11:00 följande:
    det svaret fick vi också (se mitt inlägg tidigare i tråden
    missade det *sorry*
  • Rasmus päron

Hm, vi verkar kunna lägga pollen och hund till den långa allergilistan..:( Men läste om nån av er andra vars barn också blir mkt mer eksemig nu när det är pollensäsong. Det verkar Rasmus också bli och det känns såklart trist men skönt att hitta ett samband så jag slipper skälla på dagis..;)

Är det nån här inne som har bra idéer om det finns nån vettig medicinering under pollensäsongen. Nu får Rasmus Tavegyl morgon och kväll, liksom Airomig och Pulmicort men han är sååå trött och påverkad så jag funderar på om det finns nåt annat att pröva. Ska till doktorn för vaccination på tisdag så jag tänkte ta en diskussion om detta också samtidigt.

• Rasmus päron
    Allrona skrev 2011-04-29 15:42:25 följande:
    Tavegyl kan man bli trött av, vår dotter får airius istället dagtid. Det funkar lika som tavegyl men de blir inte trötta av den.
    Mm, ska nog ta en diskussion om det på tisdag. Jag frågade om Aerius tidigare men jag tror vår fantastiska, men något disträ, läkare glömde det...
  • Rasmus päron

Hörrni alla matlagningsglada allergiföräldrar, ska vi ta och dränka Melker i bra recept? http://robustchallenge.se/  Jag tror nog inte att det är en direkt utmaning för nån av oss här att få ihop förätt el huvudrätt el dessert utan laktos, gluten och nötter... Och det känns som att vi sliter tillräckligt för att få vinna tävlingen. Sen tycker iaf jag att det ÄR roligt att en av våra stora kockar har uppmärksammat problemet med allergier och tar det på allvar!

Svar på tråden Allergitråden