Inlägg från: Rasmus päron |Visa alla inlägg
  • Rasmus päron

Allergitråden

Hej alla!

Under sonens förmiddagssömnstunder har jag läst mig igenom hela tråden, det tog ett par dagar....;) Det är nog bara att acceptera att jag och min son passar utmärkt väl in i den här skaran av allergiska föräldrar och barn, jag är iofs bara allergisk mot pollen och fisk/skaldjur och känslig för äpple och päron i stor mängd, typ juice och dyl. Rasmus är, vad vi vet än så länge, allergisk mot mjölk, vete, äpple och kiwi och dessutom känslig för päron om han får mer än en liten gnutta. Dessuotm ska vi undvika ägg och soja till han är större och jag har på eget bevåg bestämt mig för att vänta med fisk till han är äldre, mig veteligen är det ett kraftigt allgegen och sen kan jag ju inte mata honom med det oavsett (reagerar själv på luftburen allergen fa på torsk)... Nu är ju Rasmus snart 6mån och har helt ratat sin Althera och älskar mat och mango. Men nu undrar jag om det är nån som sitter på en bra lathund över vilka frukter och grönsar som är släkt med varandra, för generellt är det väl så att om en släkting fungerar så är det större sannorlikhet att andra också funkar!?

I övrigt måste jag säga att ni sitter på en galet bra samlad kunskapsbank och jag har redan tagit till mig en hel massa bra råd bara genom att läsa tråden från början till slut.

Och tack för alla bra bloggar och listor!

• Rasmus päron
    Kavat skrev 2010-05-18 15:53:02 följande:
    Hej och välkommen! Jag har inte kollat igenom länkarna, så vet inte hur väl de stämmer, men så länge googlade jag fram angående korsallergier: web.telia.com/~u77901109/korsallergier.htm sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi som kan vara lite läsvärt gissar jag. Mina barn är konstiga. Sonen som bla. är sädesslagsallergiker verkar peppar peppar än tåla pollen och alla frukter, medans dottern som även hon verkar tåla pollen reagerar på typ alla frukter utan banan, mango så rubbet i "björkpollen"-gruppen (morot klarar hon) går bort.. Men jag är glad så länge de slipper pollen också, så jag ska inte klaga. Angående veteallergin, äter han de andra sädesslagen? Har han pollenallergi?
    Tack för länkarna!!

Jag vet hur det är med konstiga barn, när jag var pytte så tålde jag bara kivi och skalade vindruvor av all frukt, och de är ju inte direkt de snällaste frukterna....

Vi har inte fått hans veteallergi bekräftad av läkare än men eftersom han reagerat med snabba, fula, utslag båda gångerna han har fått smaka lite smörgås och det kan inte vara nåt annat han reagerar på. Som tur är så har vi en läkare som står bakom oss hittills iaf. Rasmus äter bara havre av sädesslagen, äter hemgjord havregröt två gånger varjedag och det verkar gå väldigt bra så det fortsätter vi nog med. Som jag ser det så har jag sett så tydliga tecken på vetet så det är inte aktuellt att pröva igen förrän han är rejält mycket äldre! Pollen vet vi inte om han tål eller inte, å ena sidan så säger väl läkarvetenskapen att han inte "kan" vara allergisk när han är så lite och å andra sidan har han en nästäppa som han inte riktigt vill ge med sig. Själv har jag inte reagerat på pollen förrän i vuxen ålder men jag har å andrasidan en hel släkt som är full med pollenallergiker så tja, jag vet inte... Man kan ju tänka sig att det är så att han blir snorig för det är mer partiklar i luften än det har varit i vinter men det är ju sååå svårt att veta.
  • Rasmus päron
    Glittrax skrev 2010-05-18 21:57:52 följande:
    Fick idag veta att min dotter är allergisk mot ägg, hon fick ta blodprov på vc och där visades att hon har allergi mot äggvita och så gjordes test på denna panel som alla pratar om får hoppas att det endast är ägg där med som hon är allergisk mot. Hon har som jag nämnt tidigare endast reagerat på rått ägg vid bakning.. men läkaren sa att hon skulle undvika ägg även i lagad mat och annat, iaf tills vi varit på utredning.. ni vars barn endast reagerar på råa ägg, hur gör ni med tillagat ägg? Hon har iaf fått en remiss till barnmottagningen och vi ska få träffa dietist m.m.. åh så tom jag känner mig, svårt innan man kommit in i hela svängen med äggfri mat..  hur gör ni andra, äter hela familjen samma äggfria mat ? det är väl enklast kan jag tänka mig... finns det nån lista på varor i affärerna som är äggfria?
    Hej!

Jag förstår att det känns besvärligt innan ni har kommit in i tänket. Men ni kommer snart ha lärt er att läsa på alla ingrediensförteckningar, det är bara att läsa, läsa och så läsa en extra gång ;) Sen har jag nog svårt att bidra med en lista över äggfria varor utan jag tänker att det kanske är enklare att lära sig var det ofta gömms ägg utan att man självklart tänker på det. Då tänker jag framförallt på lysosym som finns i parmesanost (annan hårdost också??), att det kan finnas ägg i en del tandkräm, pasta, penslat på bullar och dylikt, i köttfärsrätter (har inte kollat på färdiga köttbullar etc men man har ju iaf det hemma...) men du kan säkert få mer utförliga råd av andra här!

Jag hade uteslutit både kokt och rått ägg eftersom ägg kan ge rätt ruggiga reaktioner. Jag tror att mina föräldrar gjorde så när jag var liten och var allergisk mot bland annat ägg, under en period iaf....

Lycka till, man vänjer sig fort!
  • Rasmus päron
    Kavat skrev 2010-05-19 09:43:37 följande:
    Skönt att ni har läkaren på er sida. Angående havre, så är du medveten om risken för kontaminering med vete hoppas jag. Upp till 5% andra sädeslag kan det finnas i havre utan att det behöver märkas. Nu är det väl aldrig de mängderna, men min son som i och för sig är jätte känslig reagerar på Saltå Kvarns majsmjöl som inte är SÄRNÄR märkt. Vi vågar bara använda Risentas och GoGreens mjöler här hemma. Så ska ni använda havre så är det nog bra att använda REN havre för att hålla sig på den säkra sidan. Bovete är annars ett bra alternativ till havre tycker jag. Använder vi i chokladbollar, bröd mm och går att göra gröt på också och har inget med vanligt vete att göra för det är en ört.  Sen är risken att få/utveckla en allergi till de andra sädesslagen när till hands eftersom de är såpass lika (angående släktskap mellan frukter, grönsaker) så ta det lugnt med havren och försök att inte överdosera utan att ge andra alternativ också. Så bra att ha det i bakhuvudet om ni tycker han blir sämre. Vi ersätter grädde/mjölk i mat med kokosmjölk eller/och Carlshmans risdryck. smaksätts det med chili, vitlök mm och kokas/ugn så funkar det riktigt bra.
    Mm, du har en klok poäng i att inte överdosera havre! ska sakta men säkert introducera bovete och gå över till det som gröt. Men eftersom gröten är älskad, sonen är finar i huden än nånsin tidigare och mår bra i magen så känns det som vi kan låta det ta en stund...

Har du el nån annan här koll på quinoa? brukar det funka för allergiker?

Jag tyckte spontant när jag smakade på rismjölken att den smakar rätt mycket som vanlig mjölk. Lite stärkelserikt kanske men ändå som vanlig mjölk i smaken, sen dricker jag iofs inte själv mjölk men det vore inte så dumt om Rasmus fick i sig lite mer kalcium än jag fick som barn kanske.... Nu är han ju för liten för att dricka mjölk till maten än men när han blir lite större så!
  • Rasmus päron

Hej tjejer! (för det hänger väl inte några pappor här inne..?)

Det var många månader sen jag skrev nåt här sist men har läst en del och fölt era resor. Måste passa på att ge Kavat en stor eloge för rådet att ta bort allt som ger reaktioner och låta de små magarna läka. Under sommaren gjorde vi den resan med vår son. Tog bort allt som vi var minsta lilla osäkra på under ett par månader. Dels såg vi tydliga reaktioner på saker vi tidigare avfärdat som att "han är ju alltid lite prickig", dels fick magen läka och vi fick se vår son med helt lena kinder för första gången! Efter sommaren har vi åter börjat pröva saker som vi tidigare var osäkra på och nu funkar en hel massa! Tror ni, om några, kan förstå den fantastiska känslan när vi ger Rasmus mat och han tål den. Listan på saker han tål ökar stadigt och det han inte tål minskar!

Så tack än än gång Kavat!

• Rasmus päron

Hello alla kloka!

Dags att be om nya, kloka, råd! Igår fick vi bekräftat att Rasmus är lika allergisk mot ägg som mot vete, han har iofs aldrig prövat ägg utan vi "vet" det bara via prick och RAST. Så nu är nästa uppgift på dagordningen att lyckas med att baka goda tårtbottnar utan "allt". Är det förresten nån här i tråden som råkar sitta på ett recept på goda kanelbullar, även de måste vara utan vete, mjölk och ägg.

Har ni några tankar kring hur man gör nu när det är dags att pröva fisk? jag är ju själv så allergisk så det bara är lax som kan komma på fråga hemmavid men om Rasmus tål det så vill vi ju testa andra fiskar också.... För visst tänker vi väl rätt som tänker börja med feta fiskar före vita fiskar??

• Rasmus päron
    Blå Flygare skrev 2010-11-09 18:42:10 följande:
    Feta fiskar föra vita, helt rätt. Lax är den mest allergivänliga som fisk, men den är också röd så barn som är känsliga mot röda saker kan reagera på det hos laxen. Det betyder att om han reagerar med prickar runt munnen eller dyl. kan ni ändå testa någon annan fet fisk som inte är röd. Makrill t.ex. Inte i tomatsås då
    Tack! Nu har han fått lite lax idag, lite småpruttig ikväll men det kanske är en tillfällighet... Makrill i tomatsås är ju en utmärkt idé till min tomatälskande son, som har turen att tåla allt som är rött ;)
  • Rasmus päron
    Kavat skrev 2010-11-09 14:56:54 följande:
    Hej!
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1245620...  gör dem numera med kardemumma och mjölkfritt margarin i. Dock svårt att smeta ur margarinet då degen inte håller ihop. Så sist tog jag flytande. Behövs dock mycket för att de sk bli riktigt goda

Miralicia har lite tårtor i sin blogg. Jag gör tårtbotten som hennes hallofeepaj. utanallt.blogspot.com/search/label/T%C3%A5rta
    Vi testade lax först, vilket rekomenderas, och det är den enda som hittills funkat ok.
    Tack för receptet, nu blir det bullbak i helgen!
  • Rasmus päron

Tack Kavat gör bullreceptet! Bakade igår och det blev riktigt bra, både maken och lillen godkände resultatet..;) Idag blir det hallonfeepaj som efterrätt på fars dag!

• Rasmus päron

Här hemma har vi idag råkat ut för en ofrivillig veteprovocering... jag var så klantig så jag hade lämnat en påse med bröd så Rasmus kunde dra ner den, så rätt som så satt han och åt macka. Det underliga är att reaktionen helt uteblev, inga utslag - ingenting. Nu fick han ju iofs tavegyl direkt när vi såg att han fått i sig vete, men ändå. Han satte nog ändå i sig en 2*2cm stor bit....

Sen har jag en liten receptbön. Det har vist sig att Rasmus tål fisk men eftersom jag inte tål det själv så kan vi i princip bara göra lax hemma. Så om ni sitter på några bra laxrecept "utan allt" så får ni gärna dela med er!

Svar på tråden Allergitråden