• Mamsie

Allergitråden

Angel, jag uppskattar att du inte outade mig. Det hade ju kunnat vara känsligt.

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp i magen! ~
  • Mamsie
    Miralicia skrev 2010-06-24 19:14:47 följande:
    Jag hatar myggor Skrikandes så varför ska de vara så förbenat förtjusta  mig och varför ska jag få värdens blaffor av varenda myggbett. Härom kvällen haltade jag nästan fram här hemma efter att ha fått ett (1!) myggbett på vristen som gjorde att halva vristen svullnade upp så det blev sådär 25% tjockare än normalt och det gjorde ont pga att svullnaden stramade rejält för varenda steg jag tog.
    Nu idag har det bara blivit stora röda blaffor på mellan 5-10 cm runt varenda myggbett - och det trots antihistaminer. Nån enstaka kan jag väl leva med, men att när jag var och badade med barnen 1 timme i strålande sol, lite lätt bris mitt på dan bli totalt attackerad. Framåt kvällen kan jag köpa med inte mitt på dagen. Obestämd Jag slutade räkna när jag kom till 30 nya bett på en timme - och varenda ett med jätteblaffa.
    Tror det får bli jeans och långärmat istället för shorts och linne när jag ska iväg till affären för midsommarhandling strax.
    Åh, grattis eller välkommen eller skål eller vad man nu ska säga.... Foten i munnen
    Här är en finsk lappkärring med myggallergi. Gissa hur kul det är? Skäms
    Jag har många gånger funderat på om jag är en bortbyting med nån Helsingforsbo eller nåt, men mitt lilla snipiga ansikte skvallrar om sameblod i mig... 

Zyrlex har hjälpt ganska bra, och nu de senaste 5 åren har jag sluppit svullnaderna om inte småjävlarna stuckit i en led förstås.

Hoppas det lättar för din del också  - det finns fördelar med att fylla 40
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    Tibell skrev 2010-07-04 18:57:21 följande:
    Tänkte bara meddela att vi testat lite vete nu i dagarna..och än så länge verkar det funka...hurra!!!
    Så nu är vi helt hundra på att det är någon frukt hon inte tål..vi misstänker äpple!!
    Grattis! Vilken lättnad när man tål basvaror
  • Mamsie
    Tibell skrev 2010-07-04 22:01:32 följande:
    Fast nu är jag inte lika säker längre =( Hon fick lite vete igår..vaknade massa gånger i natt! Men eftersom jag såg att hon fått sin andra tand under natten trodde jag det kanske var på grund av den ( vaknade dock inget av första) men nu ikväll har hon redan vaknat flera gånger samt att hon var riktigt svår att natta. Men vi ger det ett par dagar till för att kolla!
    Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hon ska klara vete ( och de andra sädesslagen )
    Skit också.. Låter ju som en reakton på något (vete?).

ELI,
    korn = maltodextrin i tex cornflakes och buljongtärningar och kryddblandningar. Och Whisky
    Varför får hon i sig lite vete i dagsläget?
    Ta en diskussion med dietisten och kanske hon/han har bra råd om vad man ska prova?

Diarée av tänder och värme,
    De säger att man blir sjuk/magsjuk av bakterier och virus; När ungarna får tänder stoppar de in allt i munnen och dessutom är vi vuxna där med våra orena händer och känner efter eller gnuggar.
    ; värme - tillväxt av bakterier och virus som ger magsjuka, jmfr rötmånad osv. Så det är inte temperaturen i sig som ger diarée.

Alvedon/Paracetamol ger inte diraréer, men det kan svida i ändtarmen och ev reta igång en tömningsreflex.

• Mamsie

Jag undrar...

Förra sommaren, precis innan semestern konstaterade vi att Max var mer eller mindre symtomfri.Halleluja tänkte vi och tänkte oss en provokation efter semestern.
    Tji fick vi - ungen var "sitt vanliga jag" och vi glömde alla tankar på att han blivit bättre.

Nu är vi där igen! Ungen mår finfint och det enda vi märker av är att han är lite knottrig här o var.
    Så...
    Är han bara vinterallergiker? (finns sånt? )
    Blir ni/era ungar också bättre på somrarna?

(Han äter 2½ mg Aerius + 1 påse Forlax per dag)

• Mamsie
    Gomorron på er!
    Här har det varit diskusioner minsann!

Jag kastade ut en fråga för ett tag sen, men ni vet ju hur det är: tiden går och tråden går vidare i rasande takt under tiden. Tur det finns "Gå till senast skrivna"-funktion

Maribel, på Lailas Gula-paketet finns det ett nummer att ringa - Laila är jättetrevlig och svarar gärna på frågor och ger baktips om hon har tid. Ring!!!
    FenomenaA skrev 2010-07-08 20:17:11 följande:
    Snutten skrev 2010-07-08 20:01:54 följande:
     Det är inte möjligtvis så att han eller du har ätit någon frukt eller grönsak som skulle kunna vara boven? Alternativt något histmainfrisättande som kiwi? Det finns ju de som reagerar på Nutra om man är extremt känsligt mot mjölk. Be om att få testa en annan sorts ersättning.
    Eller ja, jag har ju börjat dricka svart te m fruktsmak ur burkarna här hemma igen, efter lång period av rent grönt te. vet ej innehåll.
    Jag hade Liptons frukt-o-bärsmaksatta teer hemma och konstaterade att min son inte kan dricka dem, men kommer inte ihåg varför.. kan det ha varit maltodextrin (korn)?
    Max tål inte mjölk, ägg, soja- & baljväxter, vete, havre, korn, råg.
  • Mamsie
    EL I skrev 2010-07-06 00:11:19 följande:
    vet inte om jag fattade frågan helt Han får inte i sig nån vete nu, som vi vet i alla fall (kanske inte lärt oss allt som vete finns i än...) men det jag menar är ifall vi nu testar råg eller korn och han får i sig lite vete pga kontaminationsrisken så vet vi ju inte om det är den "lilla" veten eller om det är råg/korn han reagerar på, förstår du hur jag menar.

I dagsläget ger vi ju inte korn eller råg alls och inte heller vete då så klart. Hittills har vi ju gett havre enl dietistens råd men det verkar ju lite dumt också... får se hur vi gör med det.
    Jamen då hänger jag med!
  • Mamsie
    xanni,
    Får du ihop det med maten?
    Det är ju en hel del som ni ska utesluta nu, och det blir inte bättre av att livsmedelsproducenterna kan "gömma" ämnen, tex så kan glukossirap göras av antingen majs eller vete!

Hojta bara om du funderar på nåt - antingen här i tråden eller stör i inboxen
  • Mamsie

Hej!
    Ang dagis mm.
    Max tål inte mjölk, ägg, soja, ärtväxter, vete, havre, korn eller råg.

Det har varit minst sagt "tjatigt" att få ordning på dagis. Han har gått där i två år nu. I början blev han av kokerska erbjuden laktosfri mjölk och laktosfri fil
    Vi har haft ett helvete med att förklara vikten av att tvätta händerna; på personalen innan de ens vidrör hans mat eller kärl/bestick och att barnen måste tvätta händerna noga efter maten. Att sopa på golvet INNAN de släpper ner honom, att inte låta andra barn sitta intill honom (barn pillar ju på allt).
    Max får sin egen mat på egen bricka med egna små kärl.
    Nu funkar det bra med kokerskan som äntligen lärt sig! Äntligen...

Tyvärr brister det fortfarande med övrig personal!
    Till exempel så ansåg de att det var jätteviktigt för barnen att i pedagogiskt syfte baka på avdelningen och måtta upp vetemjöl. Under tiden fick Max vara i ett angränsande rum tills de bakat färdigt och städat undan.
    När Max blev akut sjuk uppdagades det. Läkaren sa då att han inte får vistas i ett rum där mjöl hanterats det sista dygnet!
    De ger Max tyghandduk så fort jag inte påpekat om det på en månad eller så. Rektorn låtsas att hon inte sett det och ser till att han får pappershanddukar när jag påpekar. Tills de ska spara pengar på engångsmaterial igen...
    Föräldrar låter sina ungar komma till dagis med smörgås mm i handen - trots att jag vid varje föräldramöte vädjat om att de ska låta bli av hänsyn till allergiker.
    Osv osv..

Han går på en resursavdelning sedan 1 år tillbaka, det är 1/3 barn med särskilda behov som ex barn med döva föräldrar, rullstolsburna barn, neuropsykiatriska problem,  och så vår lille allergiker.
    Man kan ju undra hur det hade varit på en "vanlig" avdelning med fler barn och färre personal?

Nej, jag har INTE högt förtroende för förskolan vad gäller allergierna - men vi har inget annat vl i vår stadsdel. Privat dagmamma har vi inte råd med.

Svar på tråden Allergitråden