• Mamsie

Hej på er!
    Ser att det är fullt ös i tråden

t0va,
    I den första vändan med BVC fick jag tjata till mig en remiss till Barmottagningen där vi fick en underbar läkare som skrev ut Nutramigen utan tjafs Jag undrar om du inte själv kan kontakta Barnmedicin och få en tid till den lille?

Vi flyttade och fick en annan barnmottagning. Jag blev mer eller mindre idiotförklarad av läkaren på den nya Barnmedicinmottagningen när jag hävdade att sonen har mer än bara mjölk- och sojaallergi, så jag ringde till enhetschefen och bad henne ordna en remiss till Allergimottagningen - och jag bryr mig inte om vilken läkare som skriver remissen, jag bryr mig inte heller om vad det står i remissen, sa jag. De kan skriva att det inte är något som helst fel på barnet men att mamman verkar ha problem mellan öronen och nu KRÄVER att få en remiss till sjukan. DET tog skuv och sonen går nu sedan två år tillbaka på Allergimottagningen på sjukhuset

Bråka! Kräv remiss! Ring enhetschefen!

Bjud på att de kan få kalla dig dum i huvet bara barnet blir utrett och får rätt mat!
    Lycka till!

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie
    t0va
    Har faktiskt en känsla av att du kommer att få den hjälpen ni behöver - du verkar vara en mamma som är van att fajtas. Och dessutom har du ju ADHD och det vet ju alla att såna kan vara jobbiga. När det behövs
    Synd att han är så liten, annars hade jag kunnat sponsra med nån burk Nutramigen 2 som är för barn över 6 månader.
    Jag kikar bara sporadiskt in i tråden, så du kan väl hålla mig underrättad i gästboken. OK?
  • Mamsie

Hej på er!
    Går igenom gamla mail och hittade en del "matnyttigt". Om ni redan har länkarna så kan ni bortse från det här. OK?

Merkostnader för mjölkprodukter godkänns
    – tack vare Astma- och Allergiförbundets medlemmar!
    bit.ly/mjolkmerkostnader

Matöverkänslighet ofta ett problem – men det finns hopp
    bit.ly/matallergiproblem

Rätt diagnos viktig för matallergiska barn
    bit.ly/matallergi_diagnos

Barnkalas med allergihänsyn
    bit.ly/matallergi_kalas

Merkostnader för mjölkprodukter godkänns
    – tack vare Astma- och Allergiförbundets medlemmar!
  • Mamsie
    skruttplutt skrev 2010-10-08 22:01:20 följande:
    Jag använder havreprodukter istället. Hon helammas så hon kan väl inte reagera mot havre, eller??
    Funderar på om jag ska ta bort ägg också..? Hon är hur pigg å glad som helst men något är ju fel när hon nu tom har gått ner i vikt...
    Minstingen reagerade på vad jag åt medan jag ammade, så visst kan det gå via bröstmjölken!
    De större var bara komjölkskallergiker så det var enklare att bara låta bli komjölk under amning.
  • Mamsie
    Dextros ska enligt vår dietist på Östra sjukhuset inte innebära någon risk för allergiker, men däremot ska man se upp med glukossirap/glukosstärkelse.
  • Mamsie
    Kavat skrev 2010-10-09 17:57:49 följande:
    Bullshit!
    Skämt å sido. Enligt slv ska inte de reagera på glukossirap heller och i Ricedream finns inga mätbara spår av korn, men hur kommer det sig då att de faktiskt reagerar. Drömmer

JPL, nu äter vi Scans rökta skinka och prickig korv.
    Och enligt vår dietist så stämmer inte slv-s rekommendationer alltid. Hon har avrått oss från att använda Ricedream. Men Dextros ska enligt henne vara ok
    Bullshit på dig själv vännen
  • Mamsie
    Kavat skrev 2010-10-09 18:10:35 följande:
    Det var ju positivt i alla fall!
    Då får du säga till henne att det finns folk som reagerar!
    Jup, jag ska

HIttade en sak ang livsmedelshygien som kan vara bra att ha. Det är genomgång av brister i köken på skolor och förskolor.
    Punkterna där är vettiga, som tex att inte använda träslevar till både vanlig mat och allergimat eftersom trä är svårt att få rent. att inte använda samma disktrasa, att inte förvara mjölk över tex socker eftersom det kan "damma ner"

Det brister i köken – LT har hela listan  ltz.se/nyheter/ostersund/1.2378680-det-brister-i-koken-lt-har-hela-listan eller bit.ly/allergikoken

Kanske en utskrift till ex mormor och farmor kan vara på sin plats?
  • Mamsie

EDIT:
    Jag menar naturligtvis att inte förvara mjöl över tex socker

• Mamsie

c73,
    har inte hört talas om att ngn skulle reagera på riboflavin, som ju är vitamin B12. Men inget är förstås omöjligt.
    Ring och fråga? Numret står på paketet.
    Vi använder inte havreprodukter, men vad gäller ex risdryck så är rekommendationen att låta bli Ricedream Risdryck då det finns kornrester med från produktionen, om man är allergisk mot korn. Men Carlshamns Risdryck, Alpro Risdryck mfl är "rena" även för spannmålsallergiker.
    Kanske det är nåt liknande med havredrycken ICA Solhavre; att det är nåt i produktionen som inte är "rent" ??

Svar på tråden Allergitråden