• Kavat

Allergitråden

LokesMammi skrev 2012-01-22 22:40:34 följande:
    Ingen aning!
    Det vi vet att han inte tål får han inte i sig självklart!
    Hehe, blebv lite konstigt, men ja, det förstår jag. Tänker bara att han har klåda för att det kliar och orsaken till det är en ytterligare allergi/överkänslighet?
  • Kavat
    2små2stora skrev 2012-01-22 20:11:44 följande:
    Kavat: Har du testat tistelvinds mjölksyrade morötter. De med lite russin på en riskaka är riktigt gott.
    Nej, är det "probiotika" i dem också? Läste snabbt på burkarna men hittade bara i surkål och gurka? Hm, ska kolla mer noggrannt nästa gång.
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-22 21:10:12 följande:
    Molina...

Jag är ingen expert men mina olika teorier är...

När man läser runt på nätet verkar det som om man "ska" tåla havre om man är glutenintolerant. Men när man kollar personberättelser så verkar det som att vissa reagerar på det.

Om jag har förstått rätt så kan havredrycken innehålla vete korn eller råg. Har för mig att man får ha 5 procent av något annat i. Sen kanske det framställs i samma maskiner. Det finns något som heter "Ren havre" som är garanterat glutenfri men jag vet inte om det finns i dryckform.

Sen kan man väl även vara sädeslagsintolerant så att man kan reagera på havre utan att det har med gluten att göra tror jag.

Som sagt jag är ingen expert och vet inte säkert om det jag skrev stämmer, men det är några teorier åtminstone.
     Du har fattat galoppen!

Ren havre finns i vissa av Sempers produkter. De säljer även rena havregryn. Även Provina har produkter med ren havre i sig.
    Havredrycker kan i vissa fall vara ok för en glutenintolerant, för de tål oftast "mer" än någon som är allergisk. Men på företagens hemsidor brukar man hitta info om gränsvärden osv.
    Men jag tål det tyvärr inte trots att jag "bara" har celiaki/glutenintolerans.
  • Kavat
    Molina skrev 2012-01-22 21:24:01 följande:
    sädeslagsintolerant där va ordet jag sökte, ja nu är det andra gången jag reagerar mot havredrycken så någonting är det med den, jag dricker den extremt sällan, smakar bläää tycker jag.
    Det du skriver låter ju korrekt, kollade runt lite men hittade bara gluten överallt men ska kolla sädeslagsintolerant om jag får fram nåt fy min stackars lilla *jätte mage*.
    Det låter inte som att du ska dricka den nej. Tål du vete?
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-23 10:42:48 följande:
    Kavat...

Du berättade ju om att Ricedream kan innehålla små mängder  av korn. Jag ska handla idag så jag tänkte kolla om du kan fler såna där "klassiker" som man bör undvika eller byta ut?
    Hm. Ta med listor från utanalltbloggen. Det är väl just druvsocker, dextros och glukossirap och dem som är så luriga.. Scan, Lithell har från majs, men resten vet man inte och då brukar det vara majs/veteblandningar, så vill man vara säker ringer man tillverkaren. Står det inget så är det oftast vete/majs/potatisblandning. Men det går att ringa tillverkaren och fråga.

Sen vet ju inte du hur känslig du är men jag hade absolut tagit bort och kört strikt ett tag och sett om det hjälper för att sedan införa försiktigt och testa meddruvsocker osv i saker du vill kunna äta.

Det är liksom helt onödigt att köpa och testa saker som man ändå inte vill äta.

Angående bröd så det enda mina barn tål är Garbos quinoabröd som vi tinar/rostar i brödrost, men mina tål heller inte sojasläktingarna. Och så tål de Moillas flatbröd (tacos till mjuka tortillias eller pizza). Men det är ju möjligt att du tål mer och det finns saker i dem som du inte tål. Men står det glutenfritt så innebär det för det mesta att det är vetestärkelse i och ibland havre.

Mjöler och sådant så välj särnärmärkt om det finns. Saltå Kvarns är inte särnärmärkta ännu, men vet att det finns de i tråden som de funkar för. Vi är inte lika känsliga för spår av soja så vi kör än så länge på Risentas mjöler och fröer.

Något annat kommer jag inte på så här på rakt arm. Kolla utanalltbloggen och sen kan du kolla här i mina bloggar om jag skrivit något vettigt. Är så rörigt nu så jag har inte orkat få ordning på det, men finns nog lite info kanske om företag som jag ringt och frågat osv.
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-26 12:09:12 följande:
    Hej. Jag undrar om någon här känner till om det finns en "Ren havre"-dryck. Som alltså är garanterat fri från andra sädeslag?
    Det var flera år sedan vi slutade med havre här hemma så jag har ingen koll, men jag vet att www.provena.fi/se/produkter/ använder ren havre, så kolla där om de har något.
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-23 12:01:41 följande:
    Hej nu kom jag på ännu en fråga ursäkta om det blir lite mycket

Jag har ju märkt att jag inte har ont i magen som nästan alla som har celiaki pratar om. Kan det vara så att man inte får ont i magen när man är sädeslagsintolerant i samma utsträckning som glutenintoleranta? I sådana fall skulle det väl innebära att vården missar det problemet om man bara går på att man ska ha magont? 
    Ont i magen är inte alls ett absolut symptom på vare sig celiaki eller allergi.
    Det finns sk. tyst celiaki där du inte har några symptom alls. Men förmodligen kommer symptomen komma förr eller senare. Specillt när man testar alla i en familj då man hittat en med celiaki så brukar man ibland hitta flera som aldrig misstänkt det.
  • Kavat
    Molina skrev 2012-01-25 20:31:20 följande:
    Någonting är det i gluten/havre jag reagerar på, ska få göra ett utförligt allergitest snart eftersom den ena allergin utlöses efter varann nu :( Jobbigt och äta och inte veta hur jag reagerar.
    Du skrev att du är celiaki/glutenintolerans, hur reagerar du?
    För om jag förstår så kan man vara överkänslig men när räknas det som allergi? Konstig fråga men nu är jag less på precis allt vad allergier är och jag är ändå vuxen och får allt nu.
    Jag har spytt i perioder, varit mycket illamående, haft magkatarr, fått losec, orolig mage osv, men inte tänkt så mycket på det och lärde mig nog leva med en mage som alltid kändes. Jag sökte som sagt läkare, men de gjorde inte rätt tester och så bara att jag hade magkatarr. Trött, aldrig känt att jag orkat.
    Åren gick och jag fick mer och mer ledvärk och blev sämre och särme. Tränade mycket hos sjukgymnast, skyllde det på graviditer, tappade känsel i fingrar osv.

Jag blev bara sämre och sämre. Magen blev sämre. Ledvärken blev sämre, trots träning. Röntgade höften, friskförklarade av läkaren, men tjatade till mig en remiss till ortopedtekniska. Ortopedteknik hittade att min höft låg fel, men inget annat mer än typ öm, ont och stel och "otränad" trots att jag tränade regelbundet.

Sen blev jag jätte mycket sämre efter en magsjuka och influensa inom kort tid. Jag märkte att jag hade blivit laktosintolerant. Sökte läkare igen. Då hade jag även fått klåda och sov ingenting i princip för jag låg och kliade mig till förbannelse. Jag hade då svårt att ens stå upp eller sitta på en stol mer än några minuter i taget pga värken i kroppen.

Läkaren sa att jag hade ibs, utan vidare kontroller. Jag sa att man har inte klåda och ledvärk av ibs och mer eller mindre krävde allergitester/celiakitest och då visade det sig att jag hade celiaki på blodprovet. För att fastställa diagnosen gjorde de en gastro som visade pos.
    Sen var jag även hos en hudläkare som fastställde att jag hade en sort som kallas DH och sätter sig på huden också, kallas för hudceliaki i vardagstal.

Så jag hade väldigt många besvär kan man säga innan läkarna kom fram till vad det var som var fel. Huvudvärk, tappade hår, blåsor i hårbotten osv osv. Sen är jag otroligt dålig på att gå till läkaren och trodde faktiskt att de hade koll och att det var typ mitt fel. Att jag ätit lite fel eller och läkaren hade ju sagt att man kunde spy av magkatarr osv. Naivt inser jag ju i efterhand, men det är lätt att vara efterklok.

Hade läkaren för femton år sedan gjort en korrekt undersökning och kollat gluten istället för att bara gissa att jag har magkatarr så hade det nog upptäckts då.

Men jag blev helt frisk och återhämtade mig på ett halvår ungefär.
  • Kavat
    Molina skrev 2012-01-25 20:31:20 följande:
    Någonting är det i gluten/havre jag reagerar på, ska få göra ett utförligt allergitest snart eftersom den ena allergin utlöses efter varann nu :( Jobbigt och äta och inte veta hur jag reagerar.
    Du skrev att du är celiaki/glutenintolerans, hur reagerar du?
    För om jag förstår så kan man vara överkänslig men när räknas det som allergi? Konstig fråga men nu är jag less på precis allt vad allergier är och jag är ändå vuxen och får allt nu.
    Glömde svara. Allergi är när det visar på pricktest eller blodprov. Överkänslighet brukar det kallas när det inte visas på de proverna. Allergisk överkänslighet kallar vår läkare det mina barn har, när de får allergiska reaktioner från mage/tarm och eksem, som inte visar på de testerna och är långsamma reaktioner.
  • Kavat
    LadyM skrev 2012-01-26 19:52:01 följande:
    Suck! Nu ambulanstur till akuten pga att lillen svullnar upp av mat. Denna gång 1 sked linssoppa på dagis, innehållande:

* röda linser
    * purjulök
    * bladselleri
    * salt, peppar
    * vatten

Vilket är mest troligt?? Känns inte så särskilt bra. Förra gången var det mer självklart efts han åt torsk, nu vet jag inte vad vi ska utesluta. Hoppas inte selleri, det är ju i typ allt....?
    Tål han soja? Linser är ju en baljväxt! Låter troligast.

Selleri är ju väldigt allergent, men vet inte om det är skillnad på bladselleri?
    Selleri finns tex i Heinz ketshup.
Svar på tråden Allergitråden