FenomenaA skrev 2010-08-08 23:17:43 följande:
Det blir säkert bättre med kokosmjölk. :) Men jag är trött på att allt smakar kokos. ;P har försökt göra krämiga goda pastasåser på kokosmjölk, men det är inte alltid man vill att de ska smaka kokos. Till exv pasta carbonara. Men det GÅR ju att dölja kokossmaken, tex i din bearnaise, så det är väl bara att jobba vidare.
Jo, den är ju betydligt mer dominerande än vad tex havregrädde är, så den kräver mer för att kammouflera den. Men när det handlar om chokladpraliner/tryffel så finns det inte en chans att jag vill riskera förstöra med att rapsysmaken slår igenom. Med den mängd det handlar om i chokladfallet så är jag ytterst tveksam till att man skulle känna någon kokossmak (däremot så har ju rapsyn en del bismaker).
Buljongtärningar använder jag en hel del, blandar ca 50/50 vatten och kokosmjölk och lite mindre mängd vätska än "normalt" i förhållande till buljongtärningen - typ "ska" vara 5 dl vatten/buljongtärning och jag tar ca 4 dl blandning.
Potatisgratäng gör jag tex med skivad
mjölig potatis och sen kokar man upp ca hälften kokosmjölk och hälften vatten med lite majsstärkelse buljongtärning, lök, ev vitlök och sen blandar man ner nån näve krossade tacochips i "såsen" som man sen häller över potatisen kryddar med lite peppar och blandar runt i formen så allt blir blött innan man ställer in i ugnen. Ta ut i halvtid och blanda om i formen med en slev så det på toppen inte blir torrt och sen lite mer krossade nachochips överst innan den får grädda klart.
Gjorde en pastasås härom veckan med kyckling, bacon, äpple och curry: bryn kyckling, bacon och lök, strö över curry och bryn lite till, i med buljongtärning och ca 1/3 vatten och 2/3 kokosmjölk. Rör ut maizena i lite mer vatten och blanda ner, mängden maizena närmare efter dosering för stuvning än för sås. Och sen röra ner tärnat äpple alldels innan servering. (curry har jag en i bloggen som är utan bockhornsklöver).