Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

FenomenaA skrev 2010-08-07 00:20:57 följande:
    Vi tog bort Nutramigen 2 och baljväxter (som jag bara hann äta vid några tillfällen). Och grön paprika och sambal oelek, som jag hade smugit in. Han var jättefin i huden i en vecka! *jippi* Vi fick Nutramigen AA utskrivet, som han har fått en skopa av igår. Idag: lite prickig. Vi får testa vidare. Kan sojaoljan i Nutramigen AA orsaka reaktioner? Jag ville ha Neocate egentligen, får väl be om det om Nutramigen AA inte verkar funka.

Kan han ha reagerat på solrosfrön?
    Han kan nog ha reagerat på såväl sojaolja och solrosfrön, men jag lutar nog i första hand mot sojaolja av de två. Rena oljor är egentligen utan protein, men det kan finnas supersmå rester kvar som man kan reagera på om man är superkänslig ... och det har han ju hittills verkat vara.  Men jag skulle väl testa vidare lite till än att bara provat med 1 skopa med AA innan jag drar några slutsatser av det.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Erre skrev 2010-08-07 20:05:25 följande:
    reagerar man mot köpespizza (luftburet) om man är äggallergisk? eller är oddsen större att det är mot ben & jerry?
    Är nog snarare Ben & Jerry än köpespizza om man ser till reaktion pga luftburet.
    Förekommer det ägg i pizzadegen (vissa pizzerior använder ägg som bindemedel med något enstaka ägg på en väldigt stor mängd deg) så är det tillagat, medan det i glassen är rått och rått är mer allergent än tillgat.
  • Miralicia
    Dalkulla74 skrev 2010-08-08 12:44:16 följande:
    Hej, vi ska åka till Mallis om ett tag och nu behöver jag plugga på vad skummjölkpulver, vasslepulver, heläggpulver och alla andra ord som står för att de innehåller mjölk, ägg eller soja eller E202 (kaliumsorbat). Är det någon av er som vet var jag kan hitta en ordlista för alla sånna ord översatta till spanska/engelska?

Nu ska vi packa väskan så full vi kan med havremjölk, margarin, grötpulver, korv och annan mat men vi kommer ju behöva handla ändå, tex pasta utan att det ska finnas ägg i den. Ägg vet jag att det heter "huevo" men det finns säkert fler ord för sånna där pulver och annat som jag inte har kläm på.

Ni som rest med födoämnesallergiska barn/vuxna, har ni något tips som ni vill dela med er av till oss ?
    Spanska är definitivt inte min starka sida, men på engelska är vassle = whey och kaliumsorbat = potassium sorbate.

Eftersom det är Spanien så borde ni utan några jättestora problem kunna hitta Ecomils mjölkersättningsprodukter (som finns på tetra & som pulver man blandar ut i vatten, havredryck finns som pulver)  eftersom det är ett spanskt företag som tillverkar dem om ni behöver komplettera med mjölkersättning eller om ni inte vill släpa med hela väskorna fulla med marginal med havredryck.
    www.ecomil.com/ing/productos/productos.asp
  • Miralicia
    Mamsie skrev 2010-08-08 19:31:22 följande:
    Ok.. så översatt till "utan allt" borde det bli..
    - Kung markattas choklad ?
    - mjölkfri margarin
    - 1-3 tsk Rapsy matlagningspulver ?
    - snabbkaffe (koffeinfritt i vårt hushåll)
    -  florsocker
    - kakaopulver

Åsikter någon?
    Jag säger väl kokosmjölk istället för rapsy som ersättning för iMat
  • Miralicia
    FenomenaA skrev 2010-08-08 23:17:43 följande:
    Det blir säkert bättre med kokosmjölk. :) Men jag är trött på att allt smakar kokos. ;P har försökt göra krämiga goda pastasåser på kokosmjölk, men det är inte alltid man vill att de ska smaka kokos. Till exv pasta carbonara. Men det GÅR ju att dölja kokossmaken, tex i din bearnaise, så det är väl bara att jobba vidare.
    Jo, den är ju betydligt mer dominerande än vad tex havregrädde är, så den kräver mer för att kammouflera den. Men när det handlar om chokladpraliner/tryffel så finns det inte en chans att jag vill riskera förstöra med att rapsysmaken slår igenom. Med den mängd det handlar om i chokladfallet så är jag ytterst tveksam till att man skulle känna någon kokossmak (däremot så har ju rapsyn en del bismaker).

Buljongtärningar använder jag en hel del, blandar ca 50/50 vatten och kokosmjölk och lite mindre mängd vätska än "normalt" i förhållande till buljongtärningen - typ "ska" vara 5 dl vatten/buljongtärning och jag tar ca 4 dl blandning.

Potatisgratäng gör jag tex med skivad mjölig potatis och sen kokar man upp ca hälften kokosmjölk och hälften vatten med lite majsstärkelse buljongtärning, lök, ev vitlök och sen blandar man ner nån näve krossade tacochips i "såsen" som man sen häller över potatisen kryddar med lite peppar och blandar runt i formen så allt blir blött innan man ställer in i ugnen. Ta ut i halvtid och blanda om i formen med en slev så det på toppen inte blir torrt och sen lite mer krossade nachochips överst innan den får grädda klart.

Gjorde en pastasås härom veckan med kyckling, bacon, äpple och curry: bryn kyckling, bacon och lök, strö över curry och bryn lite till,  i med buljongtärning och ca 1/3 vatten och 2/3 kokosmjölk. Rör ut maizena i lite mer vatten och blanda ner, mängden maizena närmare efter dosering för stuvning än för sås. Och sen röra ner tärnat äpple alldels innan servering. (curry har jag en i bloggen som är utan bockhornsklöver).
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-08-08 23:42:49 följande:
    På tal om kokos så kokar jag en jättegod kola på 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl av det tjocka i kokosmjölken. Man kokar som vanlig kola med kulprov osv. Om man vill ha den hårdare minskar man bara på mängden kokosmjölk. Men som sagt det smakar kokos. Man kan koka lite kortare så blir det kola sås istället.
    FenomenaA skrev 2010-08-08 23:46:13 följande:
    Hur mycket kokos smakar den? *fniss*
    Det går ju att lägga till nån extra smak som hjälper till att dölja.

Knäck gör jag med kokosmjölk & solrosfrön istället för mandel - ingen som märker någon skillnad.

Testade tex att koka hjortonkola i julas eller om det var julen innan - och det smakde hjortronkola utan kokossmak vad jag kan minnas (recept nån länkade på SB som jag gjorde om)

Choklad/kakao är annars rätt bra för att dölja/dämpa.

Citron/citronskal tyckte jag var rätt bra för att dämpa havresmak, har inte testat det så mycket med kokos eftersom dottern reagerat på det tidigare under ett tag.
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-08-10 22:44:37 följande:
    Nu behöver jag er hjälp! Jag behöver ett tårtbottenrecept

Men det måste vara utan allt. Jag tar gärna emot ett recept på vanlig tårtbotten och ett chokladtårtbottenrecept. Jag har bakat så många olika sorter nu, och jag får fasiken inte till nåt alls. Det blir oftast tjocka stenkakor Visst, ungarna blir glada som får äta upp det eftersom det inte går att använda till tårta, men jag börjar få panik snart eftersom jag inte får till nåt och då har vi både dop och Mattis födelsedag att planera inför. Jag vill gärna provbaka dessutom så jag vet att jag får till nåt vettigt. Inuti vet jag redan vad jag ska ha på, så det är bara själva tårtbottenrecepten jag behöver. Mattis har önskat sig en chokladtårta, och till Neelahs dop så har vi tänkt att ha en traditionell tårta att bjuda på. Så snälla hjälp mig med recept
    Majs (lailas gula/maizena) funkar va?

Chokladtårta med hallon: utanallt.blogspot.com/2010/05/fodelsedags-morsdagstarta.html

Vanlig tårtbotten, (använd botten till hallofeepajen och baka en per lager tårtbotten du vill ha i tårtan): utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med-blabar.html
    Ta lite saft och skeda över själva hallofeepajs-bottnarna innan du lägger på fyllningen i samband med att du lägger ihop tårtan så blir det saftigare/minskar risken att det blir torrt.
  • Miralicia

Ang bloggen så kan jag nämna om nån är ute efter recept på olika saker så är det nu lite lättare att hitta vad det finns för recept/beskrivningar.
    Jag la upp en separat flik (överst under sidhuvudet) till en separat sida där alla recept/beskrivningar finns uppräknade och fördelade på olika kategorier och varifrån det är länkat till det inlägg där respektive recept återfinns.

Svar på tråden Allergitråden