• Kavat

Allergitråden

t0va, här fick vi rådet att inte ens provocera med mjölk innan han var 3 år eftersom han har så många allergier (samma som din kille..) Både från allergolog och dietist. Skulle han inte vara jätte allergisk ansåg de att risken att han skulle bli det var för stor.
    Så ska du ändå provocera så var jätte försiktig är mitt råd.

• Kavat
    Allrona skrev 2011-09-30 14:04:15 följande:
    Jag skrev ju i "hemliga" tråden igår om att vi ska testa ta bort gluten ur dotterns kost en period och se om det hjälper. Jag känner mig helt lost på det här och behöver verkligen hjälp!
    Om jag förstår det rätt så är ren havre ok? Är havredryck, havregrädde och havreglass ok ur glutensynpunkt? Vi räknar med att hon inte är så känslig utan klarar vanlig glutenfri kost. För visst är det väl så att man kan vara olika känslig, många av er här klarar väl inte vad glutenintoleranta normalt ska klara?

Jag har ju sett att ni skrivit mycket om det i trådarna men jag har inte lagt det på minnet då det inte varit aktuellt för oss

Har ni testat dessa produkter www.provena.fi/se/
    Ska ha kommit ut i butik v 36
    Ska ni ta bort vete eller gluten?

Jag gissar på att ni misstänker veteallergi då tycker jag att du även ska ta bort alla havreprodukter. Jag som är glutenintolerant (känslig) reagerar på dem. De är under gränsen för glutenfria, men är inte ok till de flesta veteallergiker.
    Kolla efter tips i sädesslagstråden och kolla Miralicias blogg! (finns i trådstarten) Den är toppen! Står jätte bra beskrivet där!

Sen framöver kan man testa vad gränsen går. Men jag hade plockat bort havre också.
  • Kavat

Bobbosmamma, kort svar från mobilen. Ni ser en förändring till det sämre med havre- ta bort det säteriet. Satsa på att få henne så bra det bara går. Sen nät hon mår bra kan ni testa med annat. Men får hon så många symptom av havre så hade jag tagit bort det ett tag. Känner ni er osäkra så tar ni bort och testar igen. Men risken med att göra så för ofta är att jon aldrig blir ok, för det är alltid något som gör henne dålig. Du har ju läst om mina barn men Mekka killen slutade spy två månader efter vi fick bort drt han inte tålde. Men han hade ingen refluxdiagnos. Han och vår minste har gemensamt att de spyr när de får i sig saker de inte tål.

• Kavat
    Allrona skrev 2011-10-01 08:28:06 följande:
    Nä, vi ska ta bort gluten. Tror att vi gör så att vi plockar bort den mesta havre. Men jag köpte ett glutenfritt bröd som var delvis av havre, det måste väl vara ok om det står glutenfritt?
    Ska ringa dotterns dietist på måndag och kolla vad hon säger om det hela
    Men varför ska ni bara ta bort gluten? Vad misstänker de egentligen?

Om det är glutenintolerans så ska ni göra en gastroskopi. NU. Punkt slut. För det är i princip omöjligt att plåga en barn med sädesslag i två månader om man tagit bort det och de mår bra utan. Det är hemskt att se ens barn må dåligt av något så. Och detta kommer ni ju inte märka förän ni uteslutit och ni ev ska ge igen... Det är därför vi inte vet säkert om mina barn också är glutenintoleranta som mig. Vi har inte kunnat ge.)

Är det allergi mot vete de misstänker så räcker inte glutenfritt. Då ska ni ta bort allt och sedan testa om vetestärkelse, havre mm funkar.

För övrigt så brukar man ta bort havre även för glutenintoleranta till en början. Det är olika i olika landsting (jätte konstigt!) men om man hör råden som barnen i celiakitråden får så är det för det mesta bort med havre helt. Sen när de mår bra får vissa testa ren havre, andra barn får vänta tills de är vuxna.

Om det bara är att de vill kolla "litegrann" för att se om det blir någon förändring alls, så ja. Om hon inte är jätte känslig. Men hur vet ni det innan ni har provat att ta bort? De flesta som hänger här är tyvärr jätte känsliga mot sädesslag. Enda undantaget är Blå Myrans ena barn som slutade växa/äta av gluten (det var väl det ni kom fram till Blå Myran?)

Nu hoppas jag ju att de har koll på varför och så. Men vill bara inte att det ska bli fel. Så fråga ut dem ordentligt om de har koll på varför och så, så att ni får riktiga svar och hör att deras beslut är genomtänkt.
  • Kavat

Nej precis som Blå Myran skrev så är inte blodproverna på gluten säkra. Så om ni tar nort gluten och ser att hon mår bättre. Ja, toppen att hon mår bättre. Men ni vet ändå inte om det är glutenintolerans eller veteallergi. Kommer ni då orka ge henne gluten i ett par månader inför en gastro när ni sett att hon mår bra utan och mår skit när ni ger gluten igen? Vi klarade det inte. Blå Myran klarade det inte. Och då vet man inte om man fått rätt diagnos. Det verkar som att man måste ha en gastroskopi som visar på glutenintolerans för att få den diagnosen. Finns fåtal undantag om blodprovet visar och sedan inte visar på glutenfri kost eller om man har hudbiopsi som visar "hudceliaki" , men det är rätt hårda "krav" och bevis för att de ska sätta diagnosen glutenintolerans. Jag tror inte att ni kommer få diagnosen genom uteslutnig enbart. Hjälp kommer ni få och diagnosen veteallergi är då den enda de kan sätta. I alla fall de fall jag hört om. Hade jag varit sig hade jag stått på mig nu och krävt gastro innan ni tar bort gluten. Och söva henne på gastron. De kan droga ner dem men har hört att både föräldrar och ban haft ont av det så det rekomenderad inte jag. Syns det inget på gastron så är det troligast veteallergi och då räcker det troligtvis inte att "bara" ta bort gluten.

• Kavat
    Allrona skrev 2011-10-01 19:52:39 följande:
    Funderar över en sak. Är glutenproverna man gör via blodprov 100% säkra om resultatet är negativt? Kan det ändå visa sig vara glutenintolerans om man gör gastroskopi?
    Den här frågan, hur den ställs gör att jag tror att du behöver läsa på mer så du kan fråga rätt saker till läkare/dietist. För att se om de verkligen har koll på läget.

Tyvärr tror man att de vet vad de pysslar med, men tyvärr har de sällan så bra koll som man önskar och vill tro..

Hade de vi varit i kontakt med haft det så hade vi aldrig hamnat där vi är idag. Jag med diagnos på glutenintolerans och barnen utan den diagnosen.
    Sonen hade troligtvis aldrig kunnat få glutenintoleransdiagnos ändå. Men de kollade inte ens gluten på blodprov på honom när han var så dålig! Det är fullständig katastrof!

Men med dottern?  Ja, hon kollades med blodprov, men det har inte visat och gastro kom först på tal ett halvår efter när hon äntligen mådde bra på sädesslagsfritt.
    Och ja, vi kommer få leva i ovisshet. Det är lättare och skönare att veta. Ur alla hänseenden. För alla. Slippa provocera, slippa vara osäker. En veteallergi kan ju växa bort. Det gör aldrig en glutenintolerans.

Glutenintoleransen är livslång och äter du gluten så riskerar du att få en följdsjukdomar, cancer är en ökad risk, andra autoimmuna sjukdomar är också en risk, så det är inte riskfritt på lång sikt att ge fel kost, även fast alla inte märker direkta reaktioner.
    Så därför är jag så påstridig om att ni ska få rätt diagnos nu. Medans det går att göra en gastro.

Sen finns i mina ögon ingen anledning till att äta glutenfritt om de inte tror att hon är glutenintolerant. Då ska ni ta bort vetestärkelse, havre  (åtminstonde till en början) och troligtvis ännu mer saker som glukossirap mm till en början för att se vad som funkar.
  • Kavat

Stackars lite Theo! Japp, skönt då har ni provocerat klart. Hoppas han blir bättre snabbt.

• Kavat

Bobbosmamma, Det står om lapptest i min blogg. Vad är det du vill veta? Havre eller äpple hade jag gissat om det inte är svamp då. Min tjej blev röd av apelsin, jorgubbar mm men också soja, guarkärnmjöl mm.

Svar på tråden Allergitråden