Allrona skrev 2011-10-01 19:52:39 följande:
Funderar över en sak. Är glutenproverna man gör via blodprov 100% säkra om resultatet är negativt? Kan det ändå visa sig vara glutenintolerans om man gör gastroskopi?
Den här frågan, hur den ställs gör att jag tror att du behöver läsa på mer så du kan fråga rätt saker till läkare/dietist. För att se om de verkligen har koll på läget.
Tyvärr tror man att de vet vad de pysslar med, men tyvärr har de sällan så bra koll som man önskar och vill tro..
Hade de vi varit i kontakt med haft det så hade vi aldrig hamnat där vi är idag. Jag med diagnos på glutenintolerans och barnen utan den diagnosen.
Sonen hade troligtvis aldrig kunnat få glutenintoleransdiagnos ändå. Men de kollade inte ens gluten på blodprov på honom när han var så dålig! Det är fullständig katastrof!
Men med dottern? Ja, hon kollades med blodprov, men det har inte visat och gastro kom först på tal ett halvår efter när hon äntligen mådde bra på sädesslagsfritt.
Och ja, vi kommer få leva i ovisshet. Det är lättare och skönare att veta. Ur alla hänseenden. För alla. Slippa provocera, slippa vara osäker. En veteallergi kan ju växa bort. Det gör aldrig en glutenintolerans.
Glutenintoleransen är livslång och äter du gluten så riskerar du att få en följdsjukdomar, cancer är en ökad risk, andra autoimmuna sjukdomar är också en risk, så det är inte riskfritt på lång sikt att ge fel kost, även fast alla inte märker direkta reaktioner.
Så därför är jag så påstridig om att ni ska få rätt diagnos nu. Medans det går att göra en gastro.
Sen finns i mina ögon ingen anledning till att äta glutenfritt om de inte tror att hon är glutenintolerant. Då ska ni ta bort vetestärkelse, havre (åtminstonde till en början) och troligtvis ännu mer saker som glukossirap mm till en början för att se vad som funkar.